Basit usulden gerçek usule geçiş hadleri

Üyelik
5 Şub 2008
Mesajlar
12
merhabalar
benim sorum basit usul mükellef hizmet işletmesi hasılatı 32.700 tl. bunun deftere geçiş hadlerini 2010 yılının sonunda yayınlanan hadlerden mi bakacağız. yoksa bu yılın sonlarına doğru yayınlanacak olan hadlere göre mi yapacağız. elinde tebliğ özelge vs. olan varsa paylaşırsa sevinirim.
 
Ynt: basit usulden gerçek usule geçiş hadleri

Selamlar
278 SERİ NO'LU GELİR VERGİSİ GENEL TEBLİĞİ
Resmi Gazete No 27800 (6. Mükerrer)
Resmi Gazete Tarihi 29/12/2010
Kapsam
..
..
1.5. Basit Usule Tabi Olmanın Özel Şartlarını Belirleyen Hadler

Gelir Vergisi Kanununun 48 inci maddesinde yer alan hadler, 2011 takvim yılında uygulanmak üzere yeniden değerleme oranında artırılmıştır.

Buna göre;

- 1 numaralı bent için 64.000 TL ve 96.000 TL,
- 2 numaralı bent için 32.000 TL,
- 3 numaralı bent için 64.000 TL ,
olarak uygulanacaktır.

Sizi 2011 için bu hadler ilgilendiriyor.Yıl sonunda bu hadlere göre değerlendirme yapacaksınız.
Saygılar
 
Ynt: Basit usulden gerçek usule geçiş hadleri

twolf ' Alıntı:
Selamlar
278 SERİ NO'LU GELİR VERGİSİ GENEL TEBLİĞİ
Resmi Gazete No 27800 (6. Mükerrer)
Resmi Gazete Tarihi 29/12/2010
Kapsam
..
..
1.5. Basit Usule Tabi Olmanın Özel Şartlarını Belirleyen Hadler

Gelir Vergisi Kanununun 48 inci maddesinde yer alan hadler, 2011 takvim yılında uygulanmak üzere yeniden değerleme oranında artırılmıştır.

Buna göre;

- 1 numaralı bent için 64.000 TL ve 96.000 TL,
- 2 numaralı bent için 32.000 TL,
- 3 numaralı bent için 64.000 TL ,
olarak uygulanacaktır.

Sizi 2011 için bu hadler ilgilendiriyor.Yıl sonunda bu hadlere göre değerlendirme yapacaksınız.
Saygılar

Bu hadler 2010 yılındaki alış-satış ve iş hasılatı için değil mi? 2011 deki alım-satım-iş hasılatından dolayı firmanın 2012 de deftere geçip geçmeyeceğini belirleyecek olan rakamlar bu günlerde açıklanacak olan rakamlar değil mi ???
 
Ynt: Basit usulden gerçek usule geçiş hadleri

ben de sizin gibi düşünüyorum a.yeşim. her yıl sonunda açıklanan rakamlara göre belirliyoruz fakat basit usulde bi karışıklık var. bu konuda bir çok siteden bir çok yazı okudum hepside farklı uygulama anlatmış. az önce VİMER i aradım bu konuda bilgi aldım. onlarda bu günlerde açıklanacak olan hadlere göre belirleyeceksiniz dediler.ama hala tereddütüm geçmedi.
 
Ynt: Basit usulden gerçek usule geçiş hadleri

2011 yılında uygulanmak üzere belirlenmiş hadleri baz almanız gerekir 2012 için olan hadleri beklemenize gerek yok
 
Ynt: Basit usulden gerçek usule geçiş hadleri

2012 de tutulacak defterler için 2012 hadlerinin beklemem gerekmiyor mu
 
Ynt: Basit usulden gerçek usule geçiş hadleri

Selamlar
Basit usul mükellefim yok.Gelir idaresinin kendi sitesinden alıntı yaptım.
Fakat söyledikleriniz veya size söylenenler bana biraz mantıksız geldi.2012 yılına geçişte hangi hadlerin baz alınacağının halen açıklanmaması mantıklı değil.2012 yılına geçiş hadleri 2011 yılında uygulanacak hadler değil midir?Mükellef hadleri bilmeden varsayımsal olarak alış-satış yapabilir mi?
Yani bütün bir yıl iş yapacağım ama hadleri geçip geçmediğim halen açıklanmamış.Bu sizce mantıklı mı?Bence değil..Ama basit usulde belki dediğiniz gibi bir uygulamada olabilir.

Başka bir siteden alıntı

DÖNEMİ YILLIK MAL YILLIK MAL HİZMET İŞLETMESİ
YILI ALIM BEDELİ SATIŞ BEDELİ YILLIK HASILATI
2011 64.000 96.000 32.000
2010 60.000 90.000 30.000
2009 60.000 89.000 30.000

Saygılar
 
Ynt: Basit usulden gerçek usule geçiş hadleri

hamdiye ' Alıntı:
2012 de tutulacak defterler için 2012 hadlerinin beklemem gerekmiyor mu

2012 de tutulacak defterler, 2011 hadleri baz alınarak 31.12 deki rakamlarınız üzerinizden belirlenmelidir.2012 için açıklanacak hadler,2012 faaliyetiniz için olacaktır.
Saygılar
 
Ynt: Basit usulden gerçek usule geçiş hadleri

sayın twolf gerçek usulde defter tutanlarda hadler aynen benim dediğim gibi yıl sonunda belirleniyor ya ni 2011 sonunda belirnecek olan hadlere göre 2012 yılında kullanılacak defterleri tasdik ettiriyoruz. Basit usulde tebliğler biraz daha karışık.yani aslında ilk başta sizin gibi düşünüyordum. VİMER den de aralık sonlarına doğru açıklanacak hadleri bekleyin dediler daha çok kafam karıştı.
 
Ynt: Basit usulden gerçek usule geçiş hadleri

hamdiye ' Alıntı:
sayın twolf gerçek usulde defter tutanlarda hadler aynen benim dediğim gibi yıl sonunda belirleniyor ya ni 2011 sonunda belirnecek olan hadlere göre 2012 yılında kullanılacak defterleri tasdik ettiriyoruz. Basit usulde tebliğler biraz daha karışık.yani aslında ilk başta sizin gibi düşünüyordum. VİMER den de aralık sonlarına doğru açıklanacak hadleri bekleyin dediler daha çok kafam karıştı.

Peki Sayın Hamdiye, siz kendi bildiğinizi bende kendi bildiğimi uygulamaya devam edeyim.
Saygılar,iyi çalışmalar
 
Ynt: Basit usulden gerçek usule geçiş hadleri

yanlış anlamayın sayın twolf ben doğrusunu bulmaya çalışıyorum kendi dediğim illa da doğrudur diye düşünseydim zaten burada nasıl yaparım diye sormazdım.
 
Ynt: Basit usulden gerçek usule geçiş hadleri

Estağfurullah Sayın Hamdiye..Yanlış anlamak olmaz bizde.Sadece verilen cevaplarda tatmin olmadığınızı ve hala tereddütler yaşadığınızı anladığımdan konuyu uzatmanın çok manası olmayacaktır.
Bu konuda anlaşamadık sizinle hepsi bu :)
Saygılar
 
Ynt: Basit usulden gerçek usule geçiş hadleri

Sayın Hamdiye aşağıdaki tebliğe göre yeni rakamlar üzerinden değerlendirme yapmanız gerekiyor.
Basit Usullerle ilgili hadlerin üzerindeki pragrafta açıkça belirtilmiştir.

GELİR VERGİSİ GENEL TEBLİĞİ
(SERİ NO: 280)
193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 21, 23/8, 31, 47, 48, mükerrer 80, 82, 86 ve 103 üncü maddelerinde yer alan ve yeniden değerleme oranında artırılan maktu had ve tutarlar ile 1/1/2006 tarihinden önce ihraç edilen bir kısım menkul kıymetlerden 2011 takvim yılında elde edilen menkul sermaye iradının beyanında dikkate alınacak indirim oranı uygulamasına ilişkin açıklamalar bu Tebliğin konusunu oluşturmaktadır.
1. Yeniden Değerleme Oranında Artırılan Had ve Tutarlar
Gelir Vergisi Kanununun mükerrer 123 üncü maddesinin (2) numaralı fıkrasında, Kanunun 21, 23/8, 31, 47, 48, mükerrer 80, 82 ve 86 ncı maddelerinde yer alan maktu had ve tutarların, her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre belirlenen yeniden değerleme oranında artırılmak suretiyle uygulanacağı, bu şekilde hesaplanan maktu had ve tutarların % 5?ini aşmayan kesirlerinin dikkate alınmayacağı, Bakanlar Kurulunun, bu surette tespit edilen had ve tutarları yarısına kadar artırmaya veya indirmeye yetkili olduğu hükmü yer almaktadır. Aynı maddenin (3) numaralı fıkrasında da 103 üncü maddede yer alan vergi tarifesinin gelir dilimi tutarları hakkında da yukarıdaki hükmün uygulanacağı öngörülmüştür.
Bu hüküm göz önüne alınarak Gelir Vergisi Kanununun 21, 23/8, 31, 47, 48, mükerrer 80, 82, 86 ve 103 üncü maddelerinde yer alıp, 2011 yılında uygulanan had ve tutarların 2011 yılı için % 10,26 (on virgül yirmi altı) olarak tespit edilen yeniden değerleme oranında1 arttırılması suretiyle belirlenen ve 2012 takvim yılında uygulanacak olan had ve tutarlar aşağıdaki şekilde tespit edilmiştir.
1.1. Gayrimenkul Sermaye İratlarında Uygulanan İstisna Tutarı
Gelir Vergisi Kanununun 21 inci maddesinde yer alan mesken kira gelirleri için uygulanan istisna tutarı, 2012 takvim yılında elde edilen kira gelirleri için 3.000 TL olarak tespit edilmiştir.
1.2. Hizmet Erbabına İşyeri veya İşyerinin Müştemilatı Dışında Kalan Yerlerde Yemek Verilmek Suretiyle Sağlanan Menfaatlere İlişkin İstisna Tutarı
Gelir Vergisi Kanununun 23 üncü maddesinin 8 numaralı bendinde yer alan, işverenlerce işyeri veya işyerinin müştemilatı dışında kalan yerlerde hizmet erbabına yemek verilmek suretiyle sağlanan menfaatlere ilişkin istisna tutarı, 2012 takvim yılında uygulanmak üzere 11.70 TL olarak tespit edilmiştir.
1.3. Sakatlık İndirimi Tutarları
Gelir Vergisi Kanununun 31 inci maddesinde yer alan sakatlık indirimi tutarları, 2012 takvim yılında uygulanmak üzere; birinci derece sakatlar için 770 TL, ikinci derece sakatlar için 380 TL, üçüncü derece sakatlar için 180 TL olarak tespit edilmiştir.
1.4. Basit Usule Tabi Olmanın Genel Şartlarından Olan İşyeri Kira Bedeline İlişkin Tutar
Gelir Vergisi Kanununun 47 nci maddesinin (2) numaralı bendinde yer alan yıllık kira bedeli toplamı, 2012 takvim yılında uygulanmak üzere büyükşehir belediye sınırları içinde 5.000 TL, diğer yerlerde 3.500 TL olarak uygulanacaktır.
1.5. Basit Usule Tabi Olmanın Özel Şartlarını Belirleyen Hadler
Gelir Vergisi Kanununun 48 inci maddesinde yer alan hadler, 2012 takvim yılında uygulanmak üzere;
- 1 numaralı bent için 70.000 TL ve 105.000 TL,
- 2 numaralı bent için 35.000 TL,
- 3 numaralı bent için 70.000 TL
olarak tespit edilmiştir.
1.6. Değer Artışı Kazançlarına İlişkin İstisna Tutarı
Gelir Vergisi Kanununun mükerrer 80 inci maddesinde yer alan değer artışı kazançlarına ilişkin istisna tutarı, 2012 takvim yılı gelirlerine uygulanmak üzere 8.800 TL olarak tespit edilmiştir.
1.7. Arızi Kazançlara İlişkin İstisna Tutarı
Gelir Vergisi Kanununun 82 nci maddesinde yer alan arızi kazançlara ilişkin istisna tutarı, 2012 takvim yılı gelirlerine uygulanmak üzere 20.000 TL olarak tespit edilmiştir.
1.8. Tevkifata ve İstisnaya Konu Olmayan Menkul ve Gayrimenkul Sermaye İratlarına İlişkin Beyanname Verme Sınırı
Gelir Vergisi Kanununun 86 ncı maddesinde yer alan tevkifata ve istisnaya konu olmayan menkul ve gayrimenkul sermaye iratlarına ilişkin beyanname verme sınırı, 2012 takvim yılı gelirlerine uygulanmak üzere 1.290 TL olarak tespit edilmiştir.
1.9. Gelir Vergisine Tabi Gelirlerin Vergilendirilmesinde Esas Alınan Tarife
Gelir Vergisi Kanununun 103 üncü maddesinde yer alan gelir vergisine tabi gelirlerin vergilendirilmesinde esas alınan tarife, 2012 takvim yılı gelirlerinin vergilendirilmesinde esas alınmak üzere aşağıdaki şekilde yeniden belirlenmiştir.
10.000 TL'ye kadar % 15
25.000 TL'nin 10.000 TL'si için 1.500 TL, fazlası % 20
58.000 TL'nin 25.000 TL'si için 4.500 TL (ücret gelirlerinde 88.000 TL'nin
25.000 TL'si için 4.500 TL), fazlası % 27
58.000 TL'den fazlasının 58.000 TL'si için 13.410 TL (ücret gelirlerinde
88.000 TL'den fazlasının 88.000 TL'si için 21.510 TL), fazlası % 35
2. Kar Hadleri Emsallerine Göre Düşük Olarak Tespit Edilmiş Bulunan Emtia İçin Özel Hadler
Milli piyango bileti, akaryakıt, şeker ve bunlar gibi kar hadleri emsallerine göre düşük olarak tespit edilmiş bulunan emtia için özel hadler belirleme yetkisi Gelir Vergisi Kanununun 48 inci maddesi ile Maliye Bakanlığına verilmiştir. Bu yetki kullanılarak 2011 yılı için 278 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliği2 ile belirlenen tutarlar yeniden artırılmıştır.
Buna göre, anılan maddelerin ticaretini yapanların, 2012 takvim yılında da basit usulden yararlanabilmeleri için; alış, satış veya hasılatlarının 31/12/2011 tarihi itibariyle aşağıda belirtilen hadleri aşmaması gerekmektedir.



Emtianın Cinsi Büyükşehir Belediye Sınırları
Dışında Kalan Yerlerde Büyükşehir Belediye Sınırları
İçinde Kalan Yerlerde
Yıllık Alım Ölçüsü (TL) Yıllık Satış Ölçüsü (TL) Yıllık Alım Ölçüsü (TL) Yıllık Satış Ölçüsü (TL)
Değerli Kağıt 110.000 129.000 150.000 170.000
Şeker ? Çay 88.000 110.000 105.000 140.000
Milli Piy. Bileti, Hemen
Kazan, Süper Toto vb.
88.000
110.000
105.000
140.000
İçki (Bira ve Şarap Hariç) - İspirto? Sigara?Tütün
88.000
110.000
105.000
140.000
Akaryakıt ( LPG hariç ) 129.000 140.000 170.000 190.000

Belirtilen bu malların alım satımı ile uğraşanlar hakkında, basit usulün özel şartları bakımından yukarıdaki hadler dikkate alınmak suretiyle, 136 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliğindeki3 hesaplamalar doğrultusunda işlem yapılacaktır.
3. Basit Usule Tabi Mükelleflerde Gün Sonunda Toplu Belge Düzenleme Uygulaması
Basit usulde vergilendirilen mükelleflerle ilgili 215 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliği4 ile getirilen, belge vermedikleri günlük hasılatları için gün sonunda tek bir fatura düzenlemesine ilişkin uygulamanın, 31/12/2012 tarihine kadar devam etmesi Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden uygun görülmüştür.
4. 2011 Takvim Yılında Elde Edilen Bir Kısım Menkul Sermaye İradının Beyanında Dikkate Alınacak İndirim Oranı Uygulaması
Gelir Vergisi Kanununun 76 ncı maddesinin 5281 sayılı Kanunun 44 üncü maddesiyle yürürlükten kaldırılan ikinci fıkrasında, Gelir Vergisi Kanununun 75 inci maddesinin ikinci fıkrasının (5), (6), (7), (12) ve (14) numaralı bentlerinde yer alan menkul sermaye iratlarına (döviz cinsinden açılan hesaplara ödenen faiz ve kâr payları, dövize, altına veya başka bir değere endeksli menkul kıymetler ile döviz cinsinden ihraç edilen menkul kıymetlerden elde edilenler hariç) fıkrada belirtilen indirim oranının uygulanması suretiyle bulunacak kısmın, bu iratların beyanı sırasında indirim olarak dikkate alınacağı belirtilmişti.
Gelir Vergisi Kanununun indirim oranı uygulamasına yönelik 76 ncı maddesinin ikinci fıkrası 1/1/2006 tarihinden itibaren elde edilen gelirlere uygulanmak üzere 5281 sayılı Kanunla yürürlükten kaldırılmakla birlikte, anılan Kanunun geçici 67 nci maddesinin (9) numaralı fıkrası hükmü gereğince 1/1/2006 tarihinden önce ihraç edilen her nevi tahvil ve Hazine bonolarından elde edilen gelirlerin vergilendirilmesinde 31/12/2005 tarihinde yürürlükte olan hükümler esas alınacağından, indirim oranı uygulaması ile ilgili olarak aşağıdaki açıklamaların yapılmasında yarar görülmüştür.
İndirim oranı; Vergi Usul Kanununa göre o yıl için tespit edilmiş olan yeniden değerleme oranının, aynı dönemde Devlet tahvili ve Hazine bonosu ihalelerinde oluşan bileşik ortalama faiz oranına bölünmesi suretiyle tespit edilmektedir.
Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre 2011 yılı için tespit edilmiş olan yeniden değerleme oranı % 10,26?dır. Bu dönemde Devlet tahvili ve Hazine bonosu ihalelerinde oluşan bileşik ortalama faiz oranı ise % 8,12?dir.
Bu oranlar dikkate alındığında, 2011 yılı gelirlerine uygulanacak indirim oranı birden büyük çıkmaktadır.
Bu kapsamda, 2011 takvim yılında elde edilen menkul sermaye iratlarından, 1/1/2006 tarihinden önce ihraç edilmiş olan ve Gelir Vergisi Kanununun 75 inci maddesinin ikinci fıkrasının (5) numaralı bendinde sayılan her nevi tahvil ve Hazine bonosu faizleri ile Toplu Konut İdaresi ve Özelleştirme İdaresince çıkarılan menkul kıymetlerden sağlanan gelirler indirim oranının birden büyük olması dolayısıyla beyan edilmeyecektir.
Dövize, altına veya başka bir değere endeksli menkul kıymetler ile döviz cinsinden ihraç edilen menkul kıymetlerden elde edilen menkul sermaye iratlarının beyanında indirim oranı uygulanmayacaktır.
Ayrıca, ticari işletmelere dahil kazanç ve iratlar için indirim oranı uygulanması söz konusu değildir.
Diğer taraftan, geçici 67 nci maddenin (4) numaralı fıkrası uyarınca, 75 inci maddenin ikinci fıkrasının (7), (12) ve (14) numaralı bentlerinde yazılı menkul sermaye iratlarından 1/1/2006 tarihinden itibaren ödemeyi yapanlarca % 15 oranında vergi tevkifatı yapılmakta olup, bu gelirlerin beyanı ve bu gelirlere indirim oranı uygulanması söz konusu değildir.
Tebliğ olunur.
 
Üst