fonradar

Binek Otoya yapılan gider

Üyelik
20 Eki 2011
Mesajlar
93
İşletmenin envanterine kayıtlı Binek Otoya yapılan

1000 lira yedek parça masrafı
500 lira işçilik masrafı gideri var

Tek fatura 1500 + KDV

Bu yapılan gider
Demirbaş sayılır mı sayılırsa binek otonun maliyetine eklenir mi eklenirse işçilik gideri de dahil edilir mi
Veya
Demirbaş ile veya malın maliyeti ile alakası yok mu gider olarak mı işlenir
 
Ynt: Binek Otoya yapılan gider

Bence de öyle olmalı ama kafama takıldı mesela lastikler amortismana tabi yedek parça neden tabi değil
 
Ynt: Binek Otoya yapılan gider

directtarget ' Alıntı:
Bence de öyle olmalı ama kafama takıldı mesela lastikler amortismana tabi yedek parça neden tabi değil

Merhaba ;

Yazınızı , lastikler amortismana tabi ama yedek parça neden amortismana tabi değil ? şeklinde yorumluyorum ve buna göre verilen bir yanıttır.

Lastikler de amortisman tabi değildir. Önce amortismana tabi tutuldu ama sonradan yapılan bir değişiklikle kayıtlara direk gider olarak yazılabilme imkanı getirildi.

VUK 345 nolu tebliğden ;

I-TİCARİ AMAÇLA KULLANILAN ARAÇLAR İÇİN İKTİSAP EDİLEN LASTİKLERİN FAYDALI ÖMÜRLERİ
Vergi Usul Kanunun 5024 sayılı Kanunla[16] değişen 315 inci maddesinde, amortismana tabi iktisadi kıymetlerin itfasında faydalı ömürlerin dikkate alınacağı ve bunlara ilişkin oranların da Bakanlığımızca tespit ve ilan edileceği hükmü yer almaktadır.

Anılan maddenin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden amortismana tabi iktisadi kıymetler için uygulanacak ?Faydalı Ömür ve Amortisman Oranları? tespit edilmiş ve bu oranlar 333[17] ve 339 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğlerinde[18] açıklanmıştır.

339 Sıra Numaralı Tebliğ ile değişik 333 Sıra Numaralı Tebliğ eki listenin 3.72 numaralı bölümünde otomobil, kamyon, minibüs, midibüs, yük arabaları, özel amaçlı olarak kullanılan araçlar ve benzeri araçlara ait lastikler (Yeni satın alınan araçlarda hazır olanlar hariç) yer almakta olup, bunların faydalı ömürleri 2 yıl ve amortisman oranları da % 50,00 olarak tespit edilmiştir.

Bakanlığımıza yapılan başvurulardan bazı sektörlerin çalışma şartları gereği, bu sektörlerde faaliyet gösteren mükelleflerin faaliyetlerini gerçekleştirmek üzere iktisap ettikleri lastiklerin faydalı ömürlerinin söz konusu Tebliğde ilan edilen faydalı ömürden daha az olduğu anlaşılmıştır.

Vergi Usul Kanununun 313 üncü maddesine göre bir iktisadi kıymetin amortismana tabi tutulabilmesi için, işletmede bir yıldan fazla kullanılması, yıpranmaya, aşınmaya veya kıymetten düşmeye maruz bulunması ve işletmenin aktifinde kayıtlı bulunması gerekmektedir.

Bu itibarla, ticari amaçla kullanılan araçlar için iktisap edilen lastiklerin, faaliyet gösterilen sektörün çalışma şartları gereği tahsis edildiği hizmette kullanılmaya hazır hale geldiği tarih itibarıyla faydalı ömrünün bir yıldan daha az olması halinde amortismana tabi tutulması mümkün olmayacağından kayıtlara doğrudan gider olarak intikal ettirilebileceği tabiidir.Tebliğ olunur.
 
Ynt: Binek Otoya yapılan gider

muhasebe ' Alıntı:
directtarget ' Alıntı:
Bence de öyle olmalı ama kafama takıldı mesela lastikler amortismana tabi yedek parça neden tabi değil

Merhaba ;

Yazınızı , lastikler amortismana tabi ama yedek parça neden amortismana tabi değil ? şeklinde yorumluyorum ve buna göre verilen bir yanıttır.

Lastikler de amortisman tabi değildir. Önce amortismana tabi tutuldu ama sonradan yapılan bir değişiklikle kayıtlara direk gider olarak yazılabilme imkanı getirildi.

VUK 345 nolu tebliğden ;

I-TİCARİ AMAÇLA KULLANILAN ARAÇLAR İÇİN İKTİSAP EDİLEN LASTİKLERİN FAYDALI ÖMÜRLERİ
Vergi Usul Kanunun 5024 sayılı Kanunla[16] değişen 315 inci maddesinde, amortismana tabi iktisadi kıymetlerin itfasında faydalı ömürlerin dikkate alınacağı ve bunlara ilişkin oranların da Bakanlığımızca tespit ve ilan edileceği hükmü yer almaktadır.

Anılan maddenin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden amortismana tabi iktisadi kıymetler için uygulanacak ?Faydalı Ömür ve Amortisman Oranları? tespit edilmiş ve bu oranlar 333[17] ve 339 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğlerinde[18] açıklanmıştır.

339 Sıra Numaralı Tebliğ ile değişik 333 Sıra Numaralı Tebliğ eki listenin 3.72 numaralı bölümünde otomobil, kamyon, minibüs, midibüs, yük arabaları, özel amaçlı olarak kullanılan araçlar ve benzeri araçlara ait lastikler (Yeni satın alınan araçlarda hazır olanlar hariç) yer almakta olup, bunların faydalı ömürleri 2 yıl ve amortisman oranları da % 50,00 olarak tespit edilmiştir.

Bakanlığımıza yapılan başvurulardan bazı sektörlerin çalışma şartları gereği, bu sektörlerde faaliyet gösteren mükelleflerin faaliyetlerini gerçekleştirmek üzere iktisap ettikleri lastiklerin faydalı ömürlerinin söz konusu Tebliğde ilan edilen faydalı ömürden daha az olduğu anlaşılmıştır.

Vergi Usul Kanununun 313 üncü maddesine göre bir iktisadi kıymetin amortismana tabi tutulabilmesi için, işletmede bir yıldan fazla kullanılması, yıpranmaya, aşınmaya veya kıymetten düşmeye maruz bulunması ve işletmenin aktifinde kayıtlı bulunması gerekmektedir.

Bu itibarla, ticari amaçla kullanılan araçlar için iktisap edilen lastiklerin, faaliyet gösterilen sektörün çalışma şartları gereği tahsis edildiği hizmette kullanılmaya hazır hale geldiği tarih itibarıyla faydalı ömrünün bir yıldan daha az olması halinde amortismana tabi tutulması mümkün olmayacağından kayıtlara doğrudan gider olarak intikal ettirilebileceği tabiidir.Tebliğ olunur.


söz konusu örnek ticari araç için binek oto ticari araç değil o kapsama girmiyor uygulamada gidere atılıyor doğru ama
inceleme kdv iadesi alma vs. durumlarda sorun çıkabilir bu gibi durumlarda
 
Ynt: Binek Otoya yapılan gider

Merhaba ;

Öncelikle sizden noktalama işaretlerine özen göstermenizi özellikle rica ediyorum. Nokta ,virgül bulunmayan yazılardan farklı anlamlar çıkabilir.

Binek otoyu içeren bir yazının ilgili bölümünü paylaşıyorum.

Ama yine de tabi ki karar vermek ve uygulamak size kalmış.


Yazar: KaanKASIM (*)

Yaklaşım Dergisi / Mayıs 2006 / Sayı: 161

BİNEK OTOLARA İLİŞKİN GİDER UNSURLARI
başlıklı yazısından;

F- BAKIM ONARIM GİDERLERİ

Gelir Vergisi Kanunu?nun 40. maddesinin 5 numaralı bendine göre, ?Kiralama yoluyla edinilen veya işletmeye dahil olan ve işte kullanılan taşıtların giderleri? safi kazancın tespitinde indirilecek giderler arasında sayılmıştır. Bu hüküm gereği işte kullanılması koşuluyla taşıtlarla ilgili olarak yapılan her türlü masrafın (bakım, onarım, benzin gibi) tamamının doğrudan gider yazılabileceği anlaşılmaktadır (3).

Ancak Vergi Usul Kanunu?nun 272. maddesinin birinci fıkrasında ?normal bakım, tamir ve temizleme giderleri dışında, gayrimenkulü genişletmek veya iktisadi kıymetini devamlı olarak artırmak maksadıyla yapılan giderler, gayrimenkulün maliyet bedeline eklenir.? hükmü yer almaktadır. Dolayısıyla giderleştirme usulünü belirlerken ?normal bakım, tamir ve temizleme giderleriyle?, ?gayrimenkulü genişletmek veya iktisadi kıymetini devamlı olarak artırmak maksadıyla yapılan giderleri? ayırmak gerekecektir.

Normal giderler olarak adlandırılan giderler doğrudan gider yazılacak, gayrimenkulü genişletmek veya iktisadi kıymetini devamlı olarak artırmak maksadıyla yapılan giderler ise maliyet bedeline eklenerek ancak amortisman yoluyla giderleştirilebilecektir. Vergi Usul Kanunu?nun 272. maddesinin ikinci fıkrasındaki parantez içi hükümle de ?bir motorlu kara nakil vasıtasının kasa veya motorunun yenisiyle değiştirilmesi veya alımında mevcut olmayan yeni bir tertibatın eklenmesi için yapılan giderler? maliyet bedeline eklenmesi gereken giderlere örnek olarak sayılmıştır.

Otoların değişen lastikleri için 333 Seri No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği?ne ek listenin 3/72. bölümünde 2 yıl kullanım ömrü belirlenip % 50 oranında amortisman uygulanacağı açıklanmışken, 345 Seri No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği?nde bazı sektörlerin çalışma şartları gereği, bu sektörlerde faaliyet gösteren mükelleflerin faaliyetlerini gerçekleştirmek üzere iktisap ettikleri lastiklerin faydalı ömürlerinin söz konusu Tebliğ?de ilan edilen faydalı ömürden daha az olduğunun anlaşıldığı, Vergi Usul Kanunu?nun 313. maddesine göre bir iktisadi kıymetin amortismana tabi tutulabilmesi için, işletmede bir yıldan fazla kullanılması, yıpranmaya, aşınmaya veya kıymetten düşmeye maruz bulunması ve işletmenin aktifinde kayıtlı bulunmasının gerekli olduğu, bu itibarla, ticari amaçla kullanılan araçlar için iktisap edilen lastiklerin, faaliyet gösterilen sektörün çalışma şartları gereği tahsis edildiği hizmette kullanılmaya hazır hale geldiği tarih itibariyle faydalı ömrünün bir yıldan daha az olması halinde amortismana tabi tutulması mümkün olmayacağından kayıtlara doğrudan gider olarak intikal ettirilebileceği belirtilmiştir.

Gelir Vergisi Kanunu?nun 40/5. maddesinin hükmü gereği taşıtların benzin harcamalarının da tamamı gider yazılabilecektir. Ancak söz konusu maddede de yer aldığı üzere gider yazılabilmesi için taşıtın işte kullanılması yani özel amaçlarla kullanılmaması gerekir. Örneğin işletmesinin aktifinde kayıtlı aracı kullanarak tatile giden mükellef, taşıtın işte kullanılması koşuluna uymadığı için taşıtının özel amaçla kullanıldığı esnada yapılan giderleri safi kazancın tespitinde indiremeyecektir.
 
Ynt: Binek Otoya yapılan gider

Öncelikle ilginize Teşekkür ederim Lastiklerde binek oto olduğu için amortisman ayıracağım, çok fazla vergi çıkmıyor zaten
Lastiklerin fiyatı çok fazla 4000 TL
Gayrimenkulun ömrünü artırmak ile ilgili kısım benim işime yaradı aslında aradığım cevap o idi tekrar teşekkür ederim
 
Ynt: Binek Otoya yapılan gider

Selamlar
Amortisman isterseniz ayırabilirsiniz tabi.Fakat bu durumu iyi takip etmeli,yeni bir lastik değişiminde eski lastikleri maliyetten düşürmeyi de ihmal etmemelisiniz.Bunlar sürekli değiştirilen malzemeler olduğu için takip etmesi zordur.Kaldı ki birden fazla araç olması durumunda örneğin 1 yıl sonra yeni lastik alımında hangi araca ait alındığını,hangi aracın lastiğinin yenilendiğini ve eski lastiğin maliyete mi yoksa gidere mi atıldığını da iyi takip etmeniz gerekir.Bu konuda kendinize güveniyorsanız amortismana tabi tutabilirsiniz.
Saygılar
 
Ynt: Binek Otoya yapılan gider

twolf ' Alıntı:
Selamlar
Amortisman isterseniz ayırabilirsiniz tabi.Fakat bu durumu iyi takip etmeli,yeni bir lastik değişiminde eski lastikleri maliyetten düşürmeyi de ihmal etmemelisiniz.Bunlar sürekli değiştirilen malzemeler olduğu için takip etmesi zordur.Kaldı ki birden fazla araç olması durumunda örneğin 1 yıl sonra yeni lastik alımında hangi araca ait alındığını,hangi aracın lastiğinin yenilendiğini ve eski lastiğin maliyete mi yoksa gidere mi atıldığını da iyi takip etmeniz gerekir.Bu konuda kendinize güveniyorsanız amortismana tabi tutabilirsiniz.
Saygılar

teşekkür ederim
 
Ynt: Binek Otoya yapılan gider

Şirkete ait binek araç için 4 adet lastik alındı. 17/12/2011

186,50 x 4 = 746,00 TL
%18 kdv= 134,28
Toplam = 880,28 TL

bunun için amortisman ayıracağım
2011 : 373 tl
2012 : 373 tl
 
Üst