Değerli forum üyeleri,
Gerek Google'da gerekse bu sitede yaptığım araştırmalar sonucunda kafama takılan sorunun cevabını bulamadığım için, yardımlarınıza ihtiyacım var.
Yeni bir iş kurma aşamasındayım. Senaryomuzda üç taraf var. Bunlar Ahmet adlı bir müşteri, ben ve XFirma adlı diğer bir firma.
Ben mal satmıyorum, sadece Ahmet ile XFirma arasında aracılık yaparak komisyon alıyorum.
Fakat satış, klasik bir alışveriş+komisyon olayı değil. Şöyle ki;
1-) Ahmet adlı müşteri, XFirma'ya, "Senden, toplamda 200 TL tutarında alışveriş yapacağım" manasında teminat veriyor. Fakat alışverişi ne zaman yapacağı belirsiz ve önemsiz. Firmadan neler satın alacağı da henüz belirsiz.
2-) Söz konusu 200 TL'yi, benim internet sitem üzerinden teminat anlamında bana yatırıyor.
3-) Bir süre sonra, yine benim internet sitem üzerinden, e-ticaret yoluyla, XFirma'dan "toplamda" 100 TL tutarında alışveriş yapıyor.
4-) Bu durumda XFirma'ya ödenmesi gereken 100 TL'yi Ahmet'in yerine ben ödüyorum (Komisyon ücretimi düşerek). Çünkü onun bende 200 TL parası var.
5-) Neticede Ahmet'in bende 100 TL daha parası kalıyor. O para da yine bir dahaki sefere, yine XFirma'dan alışveriş yaptığında kullanılacak.
Merak ettiklerim ise şunlar:
1-) Birinci şıkta anlattığım gibi, Ahmet'ten 200 TL teminat parasını aldım. Bunu muhasebe kaydı açısından ne olarak göstermem gerekir? Bu teminat parası karşılığında, Ahmet'e fatura kesmem gerekir mi? Gerekir ise, nasıl bir fatura gerekir, çünkü neticede sonradan "ne satın alınacağı" bu aşamada belli değil? Ayrıca ne satın alınacağı belli olmadığı için, KDV oranı da belli değil.
Umarım fatura kesme zorunluluğum yoktur çünkü bu durumda ben komisyoncu durumundan çıkıp, alım-satım yapan pozisyonuna giriyorum ve mecbur değilsem bunu yapmak istemiyorum.
2-) Yapılan nihai alışverişin sonucunda, XFirma'ya alışveriş bedelini ben ödüyorum. Ama faturanın müşteri adına kesilmesini istiyorum. Böyle bir şey mümkün olabilir mi? Yani malı alan başka, parayı ödeyen başka olabilir mi?
Not: Müşteri Ahmet'in yatırdığı teminat para bende kalmak zorunda. Çünkü firma kapanabilir, iflas edebilir veya dürüst davranmayabilir. Bu durumda para bende olduğu için, Ahmet'e parasını geri verebilirim. Ama para firmada olsaydı, geri ödemede problemler çıkabilirdi.
Senaryoya göre yapılması gereken prosedürü, aşama aşama yazarsanız, beni çok sevindirirsiniz. Çünkü muhasebeden hiç anlamadığım için aşamalı anlatımı daha kolay anlayabilirim.
Yardımlarınız için şimdiden çok çok teşekkürler ederim.
Saygılar, sevgiler.
Gerek Google'da gerekse bu sitede yaptığım araştırmalar sonucunda kafama takılan sorunun cevabını bulamadığım için, yardımlarınıza ihtiyacım var.
Yeni bir iş kurma aşamasındayım. Senaryomuzda üç taraf var. Bunlar Ahmet adlı bir müşteri, ben ve XFirma adlı diğer bir firma.
Ben mal satmıyorum, sadece Ahmet ile XFirma arasında aracılık yaparak komisyon alıyorum.
Fakat satış, klasik bir alışveriş+komisyon olayı değil. Şöyle ki;
1-) Ahmet adlı müşteri, XFirma'ya, "Senden, toplamda 200 TL tutarında alışveriş yapacağım" manasında teminat veriyor. Fakat alışverişi ne zaman yapacağı belirsiz ve önemsiz. Firmadan neler satın alacağı da henüz belirsiz.
2-) Söz konusu 200 TL'yi, benim internet sitem üzerinden teminat anlamında bana yatırıyor.
3-) Bir süre sonra, yine benim internet sitem üzerinden, e-ticaret yoluyla, XFirma'dan "toplamda" 100 TL tutarında alışveriş yapıyor.
4-) Bu durumda XFirma'ya ödenmesi gereken 100 TL'yi Ahmet'in yerine ben ödüyorum (Komisyon ücretimi düşerek). Çünkü onun bende 200 TL parası var.
5-) Neticede Ahmet'in bende 100 TL daha parası kalıyor. O para da yine bir dahaki sefere, yine XFirma'dan alışveriş yaptığında kullanılacak.
Merak ettiklerim ise şunlar:
1-) Birinci şıkta anlattığım gibi, Ahmet'ten 200 TL teminat parasını aldım. Bunu muhasebe kaydı açısından ne olarak göstermem gerekir? Bu teminat parası karşılığında, Ahmet'e fatura kesmem gerekir mi? Gerekir ise, nasıl bir fatura gerekir, çünkü neticede sonradan "ne satın alınacağı" bu aşamada belli değil? Ayrıca ne satın alınacağı belli olmadığı için, KDV oranı da belli değil.
Umarım fatura kesme zorunluluğum yoktur çünkü bu durumda ben komisyoncu durumundan çıkıp, alım-satım yapan pozisyonuna giriyorum ve mecbur değilsem bunu yapmak istemiyorum.
2-) Yapılan nihai alışverişin sonucunda, XFirma'ya alışveriş bedelini ben ödüyorum. Ama faturanın müşteri adına kesilmesini istiyorum. Böyle bir şey mümkün olabilir mi? Yani malı alan başka, parayı ödeyen başka olabilir mi?
Not: Müşteri Ahmet'in yatırdığı teminat para bende kalmak zorunda. Çünkü firma kapanabilir, iflas edebilir veya dürüst davranmayabilir. Bu durumda para bende olduğu için, Ahmet'e parasını geri verebilirim. Ama para firmada olsaydı, geri ödemede problemler çıkabilirdi.
Senaryoya göre yapılması gereken prosedürü, aşama aşama yazarsanız, beni çok sevindirirsiniz. Çünkü muhasebeden hiç anlamadığım için aşamalı anlatımı daha kolay anlayabilirim.
Yardımlarınız için şimdiden çok çok teşekkürler ederim.
Saygılar, sevgiler.