Fevkalade Amortisman

Üyelik
5 Ağu 2020
Mesajlar
17
Konum
Ankara
Merhabalar,
VUK mad. 317'de belirtilen şartlar gerçekleştiğinde fevkalade amortisman yöntemini uygulamak zorunlu mudur? yoksa mükellefin tercihine mi bırakılmıştır ? Yardımlarınız için şimdiden teşekkür ederim.
 
Merhabalar,
VUK mad. 317'de belirtilen şartlar gerçekleştiğinde fevkalade amortisman yöntemini uygulamak zorunlu mudur? yoksa mükellefin tercihine mi bırakılmıştır ? Yardımlarınız için şimdiden teşekkür ederim.
Amortisman bir zorunluluk değil yasal haktır. Diğer bir ifade ile ihtiyaridir. Amortisman mevzusu VUK 313-328 maddeler arasında yer almaktadır.

Nitekim, VUK 320.maddede "Amortismanın her hangi bir yıl yapılmamasından veya ilk uygulanan nispetten düşük bir hadle yapılmasından dolayı amortisman süresi uzatılamaz." diyerek, amortismanın uygulanmayabileceği veya belirlenen nispetten düşük uygulanabileceği,

328.madde de "amortismana tabi malların satışında amortisman ayrılmış olanların değerinin, ayrılmış amortismanlar düşüldükten sonra kalan meblağ" olduğu belirtilerek amortismanın uygulanmamış olabileceği ve ihtiyari olduğu vurgulanmıştır. Fevkalade amortisman da amortisman mevzusu içerisinde yer alan bir amortisman ayırma yöntemidir. Uygulamak zorunlu değildir. Ancak uygulanmak istenildiğinde madde belirtilen şartların oluşmuş olması ve bakanlıktan amortisman nispeti ile ilgili görüş alınmış olması gerekmektedir.
İyi çalışmalar.
 
Amortisman bir zorunluluk değil yasal haktır. Diğer bir ifade ile ihtiyaridir. Amortisman mevzusu VUK 313-328 maddeler arasında yer almaktadır.

Nitekim, VUK 320.maddede "Amortismanın her hangi bir yıl yapılmamasından veya ilk uygulanan nispetten düşük bir hadle yapılmasından dolayı amortisman süresi uzatılamaz." diyerek, amortismanın uygulanmayabileceği veya belirlenen nispetten düşük uygulanabileceği,

328.madde de "amortismana tabi malların satışında amortisman ayrılmış olanların değerinin, ayrılmış amortismanlar düşüldükten sonra kalan meblağ" olduğu belirtilerek amortismanın uygulanmamış olabileceği ve ihtiyari olduğu vurgulanmıştır. Fevkalade amortisman da amortisman mevzusu içerisinde yer alan bir amortisman ayırma yöntemidir. Uygulamak zorunlu değildir. Ancak uygulanmak istenildiğinde madde belirtilen şartların oluşmuş olması ve bakanlıktan amortisman nispeti ile ilgili görüş alınmış olması gerekmektedir.
İyi çalışmalar.
cevabınız için çok teşekkür ederim.
 
@mistanbul,

"Amortisman bir zorunluluk değil yasal haktır. Diğer bir ifade ile ihtiyaridir." Cümlesi esasen yanıltıcı bir açıklama, Amortisman tali bir işlemdir.

Yasa ATİK şartlarına tabi bir demirbaşın giderleştirilmesini "Amortismanla İtfa" şartına bağlamıştır, bu zorunluluktur. Ancak şu veya bu nedenle süresinde ayrılmamış olan amortismanın ileriki yıllarda ayrılarak giderleştirilmesini de zorunlu olarak engellemiştir. Bu durumu ihtiyarilik olarak anlamak yasanın ruhuna da lafzına da pek uymuyor.

Arkadaşımızın sorusundaki Fevkalade amortisman veya Olağanüstü Amortisman ise yasanın şartlar gerçekleştiğinde uygulanması mümkün olan bir haktır, ancak zorunlu değildir. Bu kuralda amaç şartlar nedeniyle kullanım imkanı kalmayan bir ürünün kayıtlarda ekonomik bir değer olarak kalmasını fiilen "0" olan bir değerin Aktif büyüklük olarak yer almaması amaçlanmıştır.
 
@mistanbul,

"Amortisman bir zorunluluk değil yasal haktır. Diğer bir ifade ile ihtiyaridir." Cümlesi esasen yanıltıcı bir açıklama, Amortisman tali bir işlemdir.

Yasa ATİK şartlarına tabi bir demirbaşın giderleştirilmesini "Amortismanla İtfa" şartına bağlamıştır, bu zorunluluktur. Ancak şu veya bu nedenle süresinde ayrılmamış olan amortismanın ileriki yıllarda ayrılarak giderleştirilmesini de zorunlu olarak engellemiştir. Bu durumu ihtiyarilik olarak anlamak yasanın ruhuna da lafzına da pek uymuyor.

Arkadaşımızın sorusundaki Fevkalade amortisman veya Olağanüstü Amortisman ise yasanın şartlar gerçekleştiğinde uygulanması mümkün olan bir haktır, ancak zorunlu değildir. Bu kuralda amaç şartlar nedeniyle kullanım imkanı kalmayan bir ürünün kayıtlarda ekonomik bir değer olarak kalmasını fiilen "0" olan bir değerin Aktif büyüklük olarak yer almaması amaçlanmıştır.
O zaman tersi bir ifade ile şunu söyleyebiliriz: "örneğin belediyeden çürük raporu alan binanın yıkılıp kayıtlardan çıkarılırken söz konusu binanın yıkım tarihine kadar olan amortismanı düşüldükten sonra kalan tutar doğrudan gider yazılabilir." ve söz konusu bu gider kanunen kabul edilmeyen bir giderdir." bu doğru bir ifade olur mu ?
 
O zaman tersi bir ifade ile şunu söyleyebiliriz: "örneğin belediyeden çürük raporu alan binanın yıkılıp kayıtlardan çıkarılırken söz konusu binanın yıkım tarihine kadar olan amortismanı düşüldükten sonra kalan tutar doğrudan gider yazılabilir." ve söz konusu bu gider kanunen kabul edilmeyen bir giderdir." bu doğru bir ifade olur mu ?

Hayır, dikkat ederseniz Fevkalade Amortisman için "şartlar gerçekleştiğinde uygulanması mümkün olan bir haktır" dedim. Böyle bir hakkın KKEG olarak nitelendirilmesi yanlış.

Sizin bahsettiğiniz durumda ise, VUK 317. madde;

Fevkalade Amortisman
Madde 317

Amortismana tabi olup:
1. Yangın, deprem, su basması gibi afetler neticesinde değerini tamamen veya kısmen kaybeden;
2. Yeni icatlar dolayısiyle teknik verim ve kıymetleri düşerek tamamen veya kısmen kullanılmaz bir hale gelen;
3. Cebri çalışmaya tabi tutuldukları için normalden fazla aşınma ve yıpranmaya maruz kalan;
Menkul ve gayrimenkullerle haklara, mükelleflerin müracaatları üzerine ve ilgili Bakanlıkların mütalaası alınmak suretiyle, Maliye Bakanlığınca her işletme için işin mahiyetine göre ayrı ayrı belli edilen "Fevkalade ekonomik ve teknik amortisman nispetleri" uygulanır.​

diyor.

Yani, prosedürleri gözardı ederek, yıkılma tarihinde kalan "Bilanço Değeri" Olağanüstü Amortisman olarak tamamen giderleştirilebilir.
 
Hayır, dikkat ederseniz Fevkalade Amortisman için "şartlar gerçekleştiğinde uygulanması mümkün olan bir haktır" dedim. Böyle bir hakkın KKEG olarak nitelendirilmesi yanlış.

Sizin bahsettiğiniz durumda ise, VUK 317. madde;

Fevkalade Amortisman
Madde 317

Amortismana tabi olup:
1. Yangın, deprem, su basması gibi afetler neticesinde değerini tamamen veya kısmen kaybeden;
2. Yeni icatlar dolayısiyle teknik verim ve kıymetleri düşerek tamamen veya kısmen kullanılmaz bir hale gelen;
3. Cebri çalışmaya tabi tutuldukları için normalden fazla aşınma ve yıpranmaya maruz kalan;
Menkul ve gayrimenkullerle haklara, mükelleflerin müracaatları üzerine ve ilgili Bakanlıkların mütalaası alınmak suretiyle, Maliye Bakanlığınca her işletme için işin mahiyetine göre ayrı ayrı belli edilen "Fevkalade ekonomik ve teknik amortisman nispetleri" uygulanır.​


diyor.

Yani, prosedürleri gözardı ederek, yıkılma tarihinde kalan "Bilanço Değeri" Olağanüstü Amortisman olarak tamamen giderleştirilebilir.
Değerli arkadaşlar,
Bunun için yetki almak belki bilirkişi gelip rapor tutacak ona göre karar verilecek..
 

Benzer konular

Üst