Hükümetin Vergi Karnesi -1

  • Konbuyu başlatan nane
  • Başlangıç tarihi
N

nane

Ziyaretçi
Hakan ÜZELTÜRK [email' Alıntı:
[email protected][/email] 09.09.2008 Dünya][size=10pt]
Bu köşede zaman zaman yaptığımız bazı önerilerin, değerlendirmelerin, yorumların gidişatına da bakmaktayız. Dolayısıyla yazdıklarımızı sadece geçmişte bırakmıyor, fikri takibini yaparak fayda sağlamasını istiyoruz. Bir bakıma unutulmasını da önlemeye çalışıyoruz. Geçen yaz hemen seçimlerden sonra yazdığımız "Yeni Maliye Bakanı İçin Yapılacaklar Listesi" de bunlardan bir tanesi. Aradan geçen bir yıldan fazla sürede neler yapılmış neler yapılamamış dediğimizde ülkemizde hükümetin vergi karnesi de ortaya çıkmış olacaktır.

1.Bazı teknolojik gelişmelere rağmen çağdaş bir gelir idaresi maalesef oluşturulamadı. Denetim kadroları ve hukuk altyapısında çok önemli eksiklikler var. Mükellef odaklı idare kavramı sadece kâğıt üzerinde kalmış durumda.

2.Vergi düzenlemelerini yapan ayrı bir hukuk birimi oluşturulamadı. Mevcut düzenlemelerdeki hukuk eksikliği ciddi boyutlardadır.

3.İdarenin içerisinde sürekli çalışan bir danışma kurulunun varlığını öngörmemize ve bu kurulun oluştuğu söylenmesine rağmen, bu kurulun yapısı, faaliyetleri, yetkileri ve kararları toplumla paylaşılmamaktadır. Bu durum mükellefler arasında şüphe ve tereddütler yaratmaktadır.

4.Vergi Konseyi önerilerinin danışma kurulu ile birlikte sürekli değerlendirilmesi gereği de bu kapsamda müphemdir.

5.Kayıtdışılığın önlenmesi konusunda ciddi bir çalışma başlatılması ve hükümet desteğinin sağlanıp çok boyutlu politikalar belirlenerek uygulanması önerimiz yönünden Vergi Konseyi bünyesinde bazı çalışmalar yapılmasına rağmen konu hâlâ gündeme gelememiştir. Sadece çalışılacağı yönünde bazı ifadeler zaman zaman basında yer almaktadır.

6.Mükellef, yargı ve idare arasında zaman ve emek israfına yol açan hukuk ihtilaflarının çözümü amacıyla çalışmalar yapılması şeklindeki çok önemli talebimizde maalesef hiçbir gelişme yoktur.

7.Vergi oranlarının indirilmesi, doğru oranların belirlenmesi amacıyla özellikle ekonomik açıdan araştırma ve incelemelerin yapılması önerimiz kapsamında bazı vergi oranlarında indirimler yapılmasına rağmen bunun gerçekten doğru ve yeterli olup olmadığı yönünde resmi bir çalışma bulunmamaktadır.

8.Hukuka, Anayasa'ya ve adalete aykırı vergi uygulamaları en zayıf olunan noktalardan birisi olup, bu konu köşemizde sıkça belirtilmektedir.

9.Vergi cezalarında hukuka uygun yeni bir sistemin getirilmesi konusunda bazı çalışmalar bulunmasına rağmen halen uygulamaya geçirilememiştir.

10. Vergi istisna ve muafiyetlerinin Anayasal ilkelere uygun olarak çok sınırlı tutulması önerimiz gelir vergisi çalışmalarının neticelenmesi sonrasında ortaya çıkacaktır.

11. Anayasa m. 73'de Bakanlar Kurulu yetkisinin acil durumlar dışında kaldırılması konusunda bir çalışma yoktur. Hükümetçe hazırlatılan tasarıda da bu konuda bir düzenleme olmadığı gibi eskisinden daha problemli olabilecek ifadeler de vardı.

12. Vergi kanunlarının senede bir kere değiştirilmesi ve izleyen sene başından itibaren geçerli olmasının sağlanarak mevcut hukuka aykırı geçmişe yürümelerin önlenmesi şu an için sanırım bir hayal olarak görülmektedir.

13. Yapılan düzenlemelerde Maliye Bakanlığı'na esas hakkında yetki verilmesi ne yazık ki büyük oranda devam etmektedir.

14. Özel iletişim vergisi, motorlu taşıtlar vergisi, BSMV, damga vergisi gibi vergilerin kaldırılması ağırlıklı olarak yeniden değerlendirilmesi, KKDF gibi alınması hukuka aykırı bir yükümlüğün hâlâ neden alındığının sorgulanması yapılmamış ve yapılmamaktadır.

15. Akaryakıt üzerindeki vergilerin indirilmesi konusunda toplumdaki bunca tepkiye rağmen vergi gelirleri kavramının adalet kavramına tercih edilmesi veya bunun birinci amaç olarak düşünülmesi sonucunda bir gelişme bulunmamaktadır. Bu nedenle bu alandaki dünya rekorlarımız da devam etmektedir. Keza, özel tüketim vergisinin tamamen elden geçirilmesi yerine sadece zaman zaman tepkileri hafifletmek üzere bazı düzenlemeler yapılmaktadır.

Değerlendirmelerimize gelecek yazımızda devam edeceğiz.
 
Üst