İşyeri Satın Alımı Hk.

Üyelik
17 Eyl 2015
Mesajlar
68
Konum
istanbul
merhaba, zincir markası olan bir restoranın isim hakkını kullanan bir işletme işyerini kapatmak istiyor, başka kişiler içindeki tüm malzemeleri ve hava parasını ödeyerek satın alacaklar. özellikle satın alacaklar diyorum çünkü devir olursa devredenin önceki yükümlülükleride geçtiği için devir tavsiye edilmiyor. bu durumda sormak istediklerim şu şekilde;

1-satıcı işletmedeki malzemeler için ve hava parası için satın alanlara fatura mı düzenlemeli ve bu faturalar ayrı ayrı mı olmalı, hava parası hangi ad altında faturalandırılmalı, peştemaliye şeklinde düzenlense uygun mudur?

2-satış bedeli ödendi ve iki tarafta belge düzenlemedi sadece aralarında satış sözleşmesi düzenlediler ve kira sözleşmesi de alıcı ve mal sahibince yenilendi olarak varsayarsak bu durumda alıcının vergisel yükümlülükleri nelerdir? ayrıca diğer bir konuda fatura düzenlensin veya düzenlenmesin satış sözleşmesi ne şekilde düzenlenmeli ki satıcının daha önceki vergisel, sgk/iş kanunu, borçlar kanunu vb. sorumlulukları alıcıya devrolmasın.

3-birinci şık yani faturalı bir şekilde satış gerçekleşirse ve alıcı işletme hesabı ile defter tutarsa bu durumda ödenen bedelin tamamını bütünlük arzettiği için amortisman ayırmak suretiyle mi giderleştirmeli yoksa kuruluş ve örgütlenme gideri olduğu düşünülerek bir defada gider yazabilir mi?

4-yasal defterlere kayıt süresinin 45 gün olduğunu düşünürsek satıcının düzenlendiği satış faturalarını alıcının ne kadarlık bir sürede indirim hakkı bulunuyor?

5-alıcı 31.12.2019 tarihinde faturalı bir şekilde alımı yaparsa ve işyerinde tadilat devam eder fiili açılışta 31.01.2020 tarihinde olursa bu durumda indirim ve giderleştirme boyutu nasıl olur?
 

ferhat

Moderator
Forum Yönetimi
Üyelik
6 Haz 2005
Mesajlar
5,798
Konum
İSTANBUL
Sayın dahayeniyim;

zincir markası olan bir restoranın isim hakkını kullanan bir işletme işyerini kapatmak istiyor, başka kişiler içindeki tüm malzemeleri ve hava parasını ödeyerek satın alacaklar. özellikle satın alacaklar diyorum çünkü devir olursa devredenin önceki yükümlülükleride geçtiği için devir tavsiye edilmiyor. bu durumda sormak istediklerim şu şekilde;

1-satıcı işletmedeki malzemeler için ve hava parası için satın alanlara fatura mı düzenlemeli ve bu faturalar ayrı ayrı mı olmalı, hava parası hangi ad altında faturalandırılmalı, peştemaliye şeklinde düzenlense uygun mudur?

CEVAP 1-) Satıcı işletmedeki mallar için ayrı hava parası için ayrı fatura kesecek mallara tabi olduğu kdv oranı ( %1, %8, %18) uygulayacak, işyerine hava parası, peştamaliye v.b düzenlenecek faturada %18 kdv olacak

2-satış bedeli ödendi ve iki tarafta belge düzenlemedi sadece aralarında satış sözleşmesi düzenlediler ve kira sözleşmesi de alıcı ve mal sahibince yenilendi olarak varsayarsak bu durumda alıcının vergisel yükümlülükleri nelerdir? ayrıca diğer bir konuda fatura düzenlensin veya düzenlenmesin satış sözleşmesi ne şekilde düzenlenmeli ki satıcının daha önceki vergisel, sgk/iş kanunu, borçlar kanunu vb. sorumlulukları alıcıya devrolmasın.

CEVAP 2 ) Yukarıda kapanıştan söz ettik. Dolayısıyla vergi dairesi kapanışta malların, demirbaşların var sa yazar kasanın faturasını sorar. Ayrıca Kişilerin kendi aralarında
yaptıkları sözleşmeler onları borçlar hukuku açısından bağlar. vergi, ssk, iş kanunu yönünden bağlamaz. Eğer alıcı buraya kendi işyerini açarsa vergi ve diğer kanunlardan doğan sorumluluğu olmaz. Fakat ssk açısından eğer eski işyerindeki işçileri çalıştırmaya devam ederse sorumluluğu ssk ve iş kanunu yönünden devam eder.
Bunuda sözleşme v.b şeylerle 3 kişilere devredemez.

3-birinci şık yani faturalı bir şekilde satış gerçekleşirse ve alıcı işletme hesabı ile defter tutarsa bu durumda ödenen bedelin tamamını bütünlük arzettiği için amortisman ayırmak suretiyle mi giderleştirmeli yoksa kuruluş ve örgütlenme gideri olduğu düşünülerek bir defada gider yazabilir mi?

CEVAP 3) Burada bütünlük söz konusu değil yani malların ve iş yerinin hava parası ayrı ayrı faturalandırılacak.

4-yasal defterlere kayıt süresinin 45 gün olduğunu düşünürsek satıcının düzenlendiği satış faturalarını alıcının ne kadarlık bir sürede indirim hakkı bulunuyor?

CEVAP 4 ) 31.12.2019 yılının sonuna kadar indirim konusu yapar

5-alıcı 31.12.2019 tarihinde faturalı bir şekilde alımı yaparsa ve işyerinde tadilat devam eder fiili açılışta 31.01.2020 tarihinde olursa bu durumda indirim ve giderleştirme boyutu nasıl olur?

CEVAP 5 ) Bu malların kdv'si indirim konusu olur
 

Benzer konular

Üst