fonradar

Kamu Kiralama ve Artışı Hakkında

Üyelik
1 Ara 2011
Mesajlar
16
Konum
izmir
doğru yere mi konuyu açtım bilmiyorum. yardımlarınızı bekliyorum...

Bir kamu kuruluşuna işyerimi kiraladım bu 3. sene oluyor.

Kamu kurumları kira artışı (şimdi değişti) Yi-Üfe üzerinden yapıyor

Her yıl KASIM ayında kira artışı yapılıyor (senesi dolduğu için)

Kasım 2018 ' da Sözleşmeye göre Yi-Üfe üzerinden kira artışı yapıldı fakat

16 Ocak 2019 yılında "kamu idarelerinin taşınmaz kiralamaları için genelge (30657 nolu resmi gazete)" yayınlandı Artışlar Tüfe Ortalamasına göre olacak diye

şimdi ilgili kamu kuruluşu Kasım 2018 yapılan artışı ocak ayından sonra iptal edip, Tüfe Ortalamasına göre yapmamız gerekiyor diyor genelgeye göre,

Bende Genelge yayınlandıktan sonraki kira artışı için geçerli olduğu, önceki artışları etkilememesi gereltiğini, bir sonraki kira artış zamanı olan KASIM 2019 da

uygulayabileceklerini söylüyorum. Ama Anlatamıyorum...

Doğrusu Nedir, yardımlarınızı bekliyorum (genelgeyi foto olarak ekleyemedim)



Kamu İdarelerinin Taşınmaz Kiralamarına İlişkin Genelge (16/01/2019 - 30657)

1) Daha önceki yıllarda kiralanmış olup da sonraki yıllarda kiralanmasına devam edilecek taşınmazların kira bedeli,

Türkiye İstatistik Kurumunca artışın yapılacağı ayda yayımlanan Tüketici Fiyatları Endeksinin

On İki Aylık Ortalamalara göre yüzde değişim oranını geçmeyecek şekilde arırılacaktır. Ancak, söz konusu yüzde

değişim oranının kiralamanın yenileceği ayda negatif çıkması halinde kira bedelinde bir değişiklik yapılmayacaktır.
 
z_atropin

Bence iyi bir avukata danisin

6570 Sayılı Taşınmaz Kiraları Hakkındaki Yasa’nın, kira artışını sınırlayan maddelerinin 1963[1] yılında Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilmesiyle oluşan boşluk, çeşitli Yargıtay Kararları ile; özellikle Yargıtay’ın 18.11.1964 gün ve 2/4 sayılı İçtihadı Birleştirme Kararı ile doldurulmuştur. Hukukumuzda, kira parasının saptanması, kamu düzeni[2] ile ilgili sayılmıştır. Bu nedenle; kira paralarının saptanması sırasında, ülkemizin sosyal ve ekonomik gerçekleri, sözleşme özgürlüğünün önünde görülmüş, kira sözleşmelerinin saptanmasında kısıtlayıcı ve düzenleyici kurallar getirilmiştir. 1963 yılından bu yana, Yasal düzenlemenin yapılmamış olması, konunun salt, Yargıtay kararları ile çözüme kavuşturulmaya terk edilmesi doğrusu hukuk devleti anlayışı ile bağdaşmamaktadır.



Bunun sonucu olarak, çok sayıda Yargıtay Kararı kitaptan kitaba, elden ele gezmekte, ancak zaman ve değişken ekonomik veriler karşısında eskiyip, örnek olma niteliğini yitirerek meslektaşlarımızın ve yargıçlarımızın hata yapmalarına neden olmaktadır. İşin en ilginç yanlarından biri, bu konulardaki düzenlemelerin; yeni Yargıtay Kararları ile yapılmakta olması ve her yeni çıkan Yargıtay Kararının, yerel mahkemelerinin yaptığı bir hatanın ya da yanlış bir kararının BOZULMASI ile ortaya çıkmış olmasıdır. (Yargıtay’da onama kararlarında gerekçe yoktur. Bu nedenle hukukumuzda yol haritası görevini BOZMA kararları yapmaktadır. Yüksek Mahkemenin yasal bir düzenleme ya da usul yasasında yapılacak bir değişiklik beklemeden kendiliğinden onama ve ret kararlarını da gerekçeli yazması özlenen bir beklentidir.)



Yüksek Mahkeme, kira tespiti ile ilgili kararlarında ‘Sınırlı Endeksten’ sözetmektedir. Yanların, özgür istençleriyle imzaladıkları ya da anlaştıkları kira miktarında, üstü üste üç yıl %65 ile sınırlı olmak üzere endeksten artış yapılacağı ve ancak bu üç dönem sonunda, gelen dönem için hak ve nesafet ölçülerine göre kira bedeli saptanabileceği öngörülmektedir. Peki; bu endeks nedir ? Hangi kurumun ya da kuruluşun ve hangi ölçüte göre yaptığı endeks baz olarak alınacaktır. Bu endeksin niteliğine ilişkin çeşitli mahkemelerde görev alan bilirkişilerde ortak bir davranış ve görüş birliği var mıdır ? Bu sorunlar üzerinde karşılaştırmalı ve tablolar üzerinde bir inceleme yapmaya çalışacağız.

II- YARGITAY NE DİYOR ?

Yargıtay’ın ilk kararlarında; “Ticaret Bakanlığının yayınladığı endeksler” tümcesi geçmektedir. Bazı kararlarda; Devlet İstatistik Enstitüsünün yayınladığı endeksler denmekte, bazılarında ise Devlet İstatistikleri Enstitüsünün yayınladığı Toptan Eşya Fiyatları Endeksi denilmektedir. Çoğu kararda ise, “endeks” sözcüğü yalın olarak kullanılmakta ya da “sınırlı endeks” tümcesi geçmektedir. Örneğin; YARGITAY HUKUK GENEL KURULU, bir kararında ; ( E.1996 / 626 K.1996 / 694 T.16.10.1996) “KİRA AKDİNİN DÜZENLENDİĞİ YILI TAKİP EDEN ÜÇ KİRA DÖNEMİ DOLMADIĞINDANKİRA PARASINA %65 İLE SINIRLI KALMAK KOŞULU İLE ENDEKS UYGULANMASI SURETİYLE AYLIK KİRA PARASININ SAPTANMASI GEREKİR “demiştir.



YARGITAY 3. HUKUK DAİRESİ ise bir kararında ; ( E.1996 / 9320 K.1996 / 10153 T.01.10.1996) “OYSA Kİ; ŞARTLAR DEĞİŞMEDİĞİ VE ÖZEL GELİŞMELERİN VARLIĞI İDDİA VE İSPAT EDİLMEDİKÇE KİRA SÖZLEŞMESİNDE OLAĞAN RAYİCE UYGUN OLARAK KARARLAŞTIRILAN KİRA PARASINA TOPTAN EŞYA FİYAT ENDEKSİ'NİN (T.E.F.ENDEKSİ'NİN % 65'İ AŞTIĞI DÖNEMLERDE % 65 İLE SINIRLI OLARAK) ÜÇ YIL İÇİN (ARDARDA 3 DEFA) ARTIRIMA ESAS ALINARAK BULUNACAK KİRA PARASININ O DÖNEMİN HAK VE NESAFET KURALLARINA UYGUN VE AŞIRI OLMAYAN BİR KİRA PARASI OLDUĞU İLKE OLARAK KABUL EDİLMELİ VE ONA GÖRE UYGULAMA YAPILMALIDIR. ÜÇ YILDAN SONRA İSE YENİDEN HAK VE NESAFETE GÖRE KİRA PARASI TESPİT EDİLECEKTİR.” biçiminde bir saptama yapmıştır. Son verdiğimiz 3. HD kararı örnek nitelikte bir karardır.



Görülüyor ki verilen bu iki örnek yanında çeşitli kitap ve dergilerde yayınlanan binlerce kararda endeksin nasıl uygulanacağı ve hangi endeksin baz alınacağı belirtilmemektedir. Yargıtay’ın uygulanmasını öngördüğü endeksin hangisi olduğu, endeksin niteliği ve içeriği belirtilmeden, salt “ENDEKS LER” başlığı altında Yargıtay Kararları Dergisi’nin son sayfasında verilmektedir. Ancak, burada verilen endekslerle, o yıl ve o ay için açıklanan TEFE endeksleri birbirini tutmamaktadır. Bunun sonucu olarak da yanlış bilgi ve yanlış yönlendirmelerle karşı karşıya kalmaktayız. Bir Televizyon kanalının, Hukuk Köşesinde, konuk meslektaşımın, kira tespitleriyle ilgili sorular karşısında verdiği yanıtlar beni oldukça şaşırtmıştı. Enflasyon oranlarını baz alırken, Yargıtay’ın ve Mahkemelerin kira artışlarında uyguladığı endeksleri değil, bir önceki aya göre değişim oranlarını toplayarak bir sonuç çıkarıyordu.

Kaynak
16570 Sayılı Yasanın 2 ve 3. maddelerini Anayasa Mahkemesi 26.03.1963 gün ve 3/67 Sayılı kararı ile iptal etmiştir.

Yargıtay Hukuk Genel Kurulunun 28.11.1973 gün 609/959 sayılı ve Yargıtay Hukuk Genel Kurulu’nun 12.12.1990 gün ve E. 3-527, K. 627 sayılı kararları. (Aşağıda, bknz : V- KİRA ARTIŞLARINDA KISITLAMA GEREĞİ YA DA KAMU DÜZENİ)​

 
Üst