fonradar

Kanunen kabul edilmeyen giderler

  • Konbuyu başlatan Konbuyu başlatan stajyer2007
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
S

stajyer2007

Ziyaretçi
Merhaba,
Kanunen kabul edilmeyen giderleri nasıl takip etmek lazım.

Uygulamada çoğunlukla 689 nolu hesapta kaydedilen KKEG'ler dönem sonlarında 690 nolu hs. aktarılarak kapatılıyor. Beyanname düzenlerken 689 hs. rakam vergi matrahına ekleniyor. Gelir tablosundaki kar ile beyannamedeki vergi matrahı farklı oluyor.

Bu işlem doğru mu?

yada KKEG İlgili gider hesabına borç kaydedip nazım hesaplarda mı izlemek gerekiyor.
 
Ynt: Kanunen kabul edilmeyen giderler

İlgili gideri 689 da takip edebilirsiniz. Eğer 689 a kayıt ettiğiniz gider KKEG niteliğinde ise ayrıca 950 951 şeklinde nazım hesaplar da kayıt altında tutabilirsiniz. Ancak KKEG gider illa 689 da kayıtlanacak diye bir şart da yok. Gider yerine göre esneklik gösterebilir. Sizin 770 deki bir gideriniz KKEG olabilir.
 
Ynt: Kanunen kabul edilmeyen giderler

Sn. Ogün Güneş,

Siz KKEG nasıl takip ediyor sunuz?

Örneğin Telekom ft. ÖİV. 10 Tl.

Yevmiye kayıtlarıyla birlikte gösterebilir misiniz?
 
Ynt: Kanunen kabul edilmeyen giderler

Merhabalar,

Benim görüşüm ise TDHP da KKEG olan giderin ilgili gider yerinde takip edilmesi fakat buna karışılık eşzamanlı kayıt sistemi ile nazım hesaplarda Kara İlave edilecek ve indirim konusu yapılmayacak kalemlerin ayrıca takip edilmesi yönündedir. Keza denetlediğimiz firmalardaki kayıt düzeninin de bu şekilde olmasına özen gösterilmesi üstadlarımız tarafından önerilmektedir.

Örnek Kayıt :
---------------------- / ---------------------------
FİNANSMAN GİDERLERİ

........ Ödenen Gecikme Zam ve Faizleri

102 BANKA

....... A Bankası

....... nolu makbuzla ödenen ........ kullanım bedeli gecikme zammı

______________ ___________________


950 KANUNEN KABUL EDİLMEYEN

GİDERLER

....... Ödenen Gecikme Zam ve Faizleri

951 KANUNEN KABUL EDİLMEYEN

GİDER KARŞILIĞI

....... Ödenen Gecikme Zam ve Faizleri

______________ ___________________
 
Ynt: Kanunen kabul edilmeyen giderler

Sayın nucarlar' ın kayıtları gibi işlem yapıyorum.
 
Ynt: Kanunen kabul edilmeyen giderler

689'un altında alt hesap olarak KKEG başlığı açarsanız aslında nazım hesaplarda da ayrıca takip etmenize gerek yok.Ben normal gider ve KKEG yi ayrı ayrı açtığım için nazım hesap kullanmıyorum. Önemli olan giderleri birbirine karıştırmamanız.689 veya 770 farketmez.Giderler içinde KKEG'yi ayırabiliyorsanız istediğiniz şekilde işleyebilirsiniz.
689- DİĞER O.DIŞI GİDER VE ZARARLAR
01- KKEG
01- Özel İletişim vergileri
02- Motorlu Taşıtlar Vergileri
03- Ceza ve Gecikme Faizleri.
...
...
gibi...Saygılar.
 
Ynt: Kanunen kabul edilmeyen giderler

şimdi burda kesin olarak şu şudur denilemez. burda olaylara bakış açısı sorunun cevabı ollur. mesela ben olsam 689 a atmam kesinlikle. peki neden? çünkü kanun kabul etmemiş olsada bu durumdaki giderler faaliyetle ilgili giderlerdir. ve tüm giderler olması gereken yerlerde olması gerekn kalemlerde bulunmaları gerekir. yani ben sayın nucarlar ın kaydını beğedim. aslında bende bu şekilde kayıt yapıyorum. mesela ödenecek bir kredi taksidinin geçikmeli olarak ödenmesinden doğabilecek artı zam yine finansmanla ilgilidir ve yine finansman giderine işlenmesi gerekir. yada telefon faturalarındaki ö.v de aynı şekilde faaliyetle ilgilidir ve 770 hesabın altında yer alması gerekir. kanun kabul etmesede bu tarz giderlerin nitelik ve nicelikleri açısından gidecekleri yerler sabittir ve bellidir. ve akaben sayın nucaların yaptığı gibi ilgili kalem farklarını nazım hesaplara işlemek sureti ile krum geçici ve kurumlar vergi beyannamelerinde dönemleri geldikçe indirmek daha uygun olacağını düşünüyorum. saygılarımla...
 
Ynt: Kanunen kabul edilmeyen giderler

pardon dönemleri geldikçe kurum kazancına eklemek daha uygun olacağını düşünüyorum...
 
Ynt: Kanunen kabul edilmeyen giderler

bakın olayı vergisel açıdan değerlendirirseniz vergi kaybı yok. bu kalem 770 dede gidere gider 689 dada gidere gider. ve beyannamede kkeg satırına işlenince indirilen bu giderler yeniden kazanca dahil olur ve mahsuplaşır. yani vergisel açıdan sıkıntı yaratmaz. ama tek düzen muhasebe sıtandrtları açısından olayı ele alacak olursanız. yukarıda belirttiğim gibi kanun kabul etmemiş olsada giderler ilgili oldukları kalemin içerisinde bulunmaları ve muhasebeleştirşlmeleri gerekmektedir. saygılarımla....
 
Ynt: Kanunen kabul edilmeyen giderler

Danıştayın bazı davalarda yıllarca kararı olumlu iken, belirli yıldan sonra kararlarını tersine çevirip olumsuz şekilde verebiliyor. Doğru da tarihe, kuruma, kişiye göre değişebiliyor. Siz ne almak istiyorsanız onu verin hesap planına. (Mevzuat çerçevesinde)
 
Ynt: Kanunen kabul edilmeyen giderler

Küçük bir ekte benden,

İlk etapta KKEG olmayan bir gideriniz, dönem sonunda KKEG haline gelirse ne yapacaksınız. Mesela KVK Md. 12 çerçevesinde değerlendirilmesi gereken örtülü sermayeye isabet eden giderler.

" Kurumların, ortaklarından veya ortaklarla ilişkili olan kişilerden doğrudan veya dolaylı olarak temin ederek işletmede kullandıkları borçların, hesap dönemi içinde herhangi bir tarihte kurumun öz sermayesinin üç katını aşan kısmı, ilgili hesap dönemi için örtülü sermaye sayılır. "

Dolayısı ile hesaben faiz giderlerinde mütalaa edilen borçlanma maliyetlerinin muhtemelen bir kısmı KKEG olacaktır. Yapılması gereken sizlerin bakış açısı ile 780' den 689' a virman olmaktadır.

Fakat Genel Kabul Görmüş Muhasebe ilkeleri ve TDHP' na göre bence her gideri kendi gider yerinde takip ederek KKEG' ye isabet eden kısımlarının nazım hesaplarda eş zamanlı kayıt altına alınması en doğrusudur.

Hangi YMM' ye sorsanız bu cevabı alıyor olmanız lazım :)

Bu arada TDHP katiolarak da bu çizgiyi çizmemektedir. Onu da ayrıca belirteyim.
 
Ynt: Kanunen kabul edilmeyen giderler

twolf ' Alıntı:
689'un altında alt hesap olarak KKEG başlığı açarsanız aslında nazım hesaplarda da ayrıca takip etmenize gerek yok.Ben normal gider ve KKEG yi ayrı ayrı açtığım için nazım hesap kullanmıyorum. Önemli olan giderleri birbirine karıştırmamanız.689 veya 770 farketmez.Giderler içinde KKEG'yi ayırabiliyorsanız istediğiniz şekilde işleyebilirsiniz.
689- DİĞER O.DIŞI GİDER VE ZARARLAR
01- KKEG
01- Özel İletişim vergileri
02- Motorlu Taşıtlar Vergileri
03- Ceza ve Gecikme Faizleri.
...
...
gibi...Saygılar.
nucarlar ' Alıntı:
Merhabalar,

Benim görüşüm ise TDHP da KKEG olan giderin ilgili gider yerinde takip edilmesi fakat buna karışılık eşzamanlı kayıt sistemi ile nazım hesaplarda Kara İlave edilecek ve indirim konusu yapılmayacak kalemlerin ayrıca takip edilmesi yönündedir. Keza denetlediğimiz firmalardaki kayıt düzeninin de bu şekilde olmasına özen gösterilmesi üstadlarımız tarafından önerilmektedir.

Örnek Kayıt :
---------------------- / ---------------------------
FİNANSMAN GİDERLERİ

........ Ödenen Gecikme Zam ve Faizleri

102 BANKA

....... A Bankası

....... nolu makbuzla ödenen ........ kullanım bedeli gecikme zammı

______________ ___________________


950 KANUNEN KABUL EDİLMEYEN

GİDERLER

....... Ödenen Gecikme Zam ve Faizleri

951 KANUNEN KABUL EDİLMEYEN

GİDER KARŞILIĞI

....... Ödenen Gecikme Zam ve Faizleri

______________ ___________________
Sayın twolf'un yöntemi pratik
Nucarlar'ın yöntemi ise daha mantığa uygun. fakat uygulaması biraz zor. Yani diyelim tlf. ft. tediye fişine girsek daha sonra mahsup fişine nazım hesapları yazmak gerekiyor.

Hangisini uygulamak daha yerinde?
 
Ynt: Kanunen kabul edilmeyen giderler

Netice itibari ile KKEG' ler ticari kardan mali kara geçiş için bize gerekli olduğundan 689 heabın kullanılması daha basit çözümdür, bu yüzden gelir tablosu karı ile beanname matrahı farklılık arzeder, önmeli olan bilanço karı ile gelir tablosu karının eş değer olmasıdır.
 
Ynt: Kanunen kabul edilmeyen giderler

Uygulamada çok sık karşılaşılan kkeg ler 770 hesabın altında da takip ediliyor. Sonradan beyannamede bunları matraha ekliyorsunuz. Ayrıca nazım hesap açılmıyor. Ne kadar doğrudur bilmem ama kolaylık sağlıyor.
 
Ynt: Kanunen kabul edilmeyen giderler

Merhaba,

Şu olayları inceleyelim

1. 15 ton mal sattınız ancak aracın istihap haddi 14 ton olduğundan 1.000 TL cez kesildi.
2. Müdürün arabası aşırı hızdan dolayı 200 TL trafik cezası yedi
3. Sigara satışıyla işgial eden şirket atıyorum silivri şubesinin duvarına sigara reklamı çizdirdi.
4. Pazarlama departmanında çalışan plasiyer sipariş alırken arabası dükkan önünde 50 TL ar cezası yedi
5. A satıcısından 20 ton mal aldınız. Ancak nakliye aracı gelirken 500 TL ceza yedi anlaşmanız gereği trafik cezasını siz karşıladınız.
6. Üretim departmanında kullanılan telefona ait gelen faturada 100 TL İletişim vergi olduğu görüldü;

Şimdi siz yönetime raporlama yapacaksınız;

1. Pazarlama gideridir 760 altında görünmelidir.
2. Genel yönetim gideridir 770 altında görünmelidir.
3. Pazarlama gidridir 760 altında görünmelidir
4. Pazarlama giderlidir 760altında görünmelidir
5. Mal alım gideridir 150/153 altında görünmelidir
6. Üretim gidridir 730 altında görnmelidir.

Şimdi her biri farklı gider yerlerine ait olan işlemler ait olduğu bölümden baş bir hesapta göründükleri zaman
(689 gibi) ilgili bölümlerin işletme kaynaklarında kullandığı fonlar yanlış görülecek ve finanasal tablolara hatalı yansıyacaktır.
Bu yüzden 689 hesap yerine her departmana iat ilgili gider yerleri altına KKEG Hesapları Açılmalı ve eş zamanlı olarak açılacak nazım hesaplarda takip edilmesinin en uygun yöntem olacağı açıktır.

Saygılarımla,
 
Ynt: Kanunen kabul edilmeyen giderler

Sanırım uygulama yöntemini tercih etmek size kalıyor. Biz şirket olarak gider hesaplarının alt hesaplarında takip ediyoruz. Bana uygun gelende bu.
 
Ynt: Kanunen kabul edilmeyen giderler

Vergi açısından bakmayıp , raporlama açısından bakıldığında KKEG ' lerin ilgili gider yerlerinde takip edilmesi daha mantıklıdır. Devlet kabul etmese de ÖİV hepimiz için bir genel yönetim gideridir ve olağandışı bir durum söz konusu değildir.
 
Ynt: Kanunen kabul edilmeyen giderler

689 kkeg de takip etmek daha uygun değil mi ? gelir tablosu karı ile beyanname vergi matrahının aynı olması için.
 
Üst