Muhasebecim Bir Şizofren Olabilir

Üyelik
25 Tem 2018
Mesajlar
3
Konum
Eskisehir
Merhaba,

Ben bir şirket sahibiyim. Yaklaşık 5 yıldır öğrencilik yıllarından arkadaşım olan bir arkadaşım şirketimin muhasebesine bakıyor. Aramızda mükellef-mali müşavir değil de dostane bir arkadaşlık ilişkisi var. Zaten belki de tüm hataların kaynağı bu. Çünkü bugüne kadar tüm vergi borçlarımı, sorumluluklarımı ve beyanlarımı zamanında ve düzgünce yerine getirdim.

2015 Yılı kasım ayında adres değişikliğim oldu (Aynı binada farklı daireye taşıdım ofisi). Bu sebeple aynı zaman diliminde adres değişikliği için muhasebecime masrafı ödedim. Ancak elden mi verdim yoksa havale mi ettim hatırlamıyorum. Ve o günden bugüne kadar yeni adresimde faaliyetteyim. Bu esnada kestiğim faturalar yeni adresim üzerinden kesildi. Bu muhasebecimin de bilgisi dahilindeydi. Ancak bir gün ticaret odasındaki farklı bir belge gereksinimim için belge alırken adresimin eski adres olarak görüldüğünü farkettim. Araştırmalarıma devam ettim. Vergi dairesinde ve bağlı olduğumuz her kurumda adres eski adresti. Vergi levhası vs evraklarda eski adresi görüyordum ama muhasebecim önemli olmadığını söylemiş ve maliyenin bir hatası olarak düşünmemi sağlamıştı.

Gerçek şu ki, benim muhasebecim nakil işlemini yapmamıştı.

Kendisine konuyu açtığımda kabul etti ve sistemlerdeki gecikmelerden, maliyedeki memurlardan, elektronik imzanın çalışmamasından oluşan saçma sapan bahaneler ileri sürdü. Şok olmuştum. Beni bekletmiş olduğu diğer işlemleri de kontrol etmeye karar verdim. Kosgebe gittim ve güya desteklerinden yararlanmış olduğumu düşündüğüm çalışanlarımın kiminin hiç kayıtlı dahi olmadığını, kayıtlı olanların ise geri ödemelerinin de zaman aşımına düştüğünü öğrendim. Net olarak 6-7 bin civarında almam gereken bir destekte hak kaybına uğramıştık bile. Ben her hafta kosgeb'te işlem yaptığını düşündüğüm muhasebecimin o binaya 2 yıldır gitmediğini ve hiç bir şey yapmadığını da o sebeple öğrenmiş oldum.

Sevgili meslek erbabları. İnanın bu sizin mesleğinizi ve meslektaşlarını kötüleme yazısı değil. Bunun meslekle değil, insanlıkla ilgili bir problem olduğunun farkındayım. Ancak sizden bazı sorularım için yardım istiyorum. Bu soruları muhasebecime sormamın bir anlamı yok. Çünkü onun hayatı yalan üzerine kurulmuş. Ben kendi çabalarımla bugün adres değişikliğini hallettim. Yeniden bedelini ödedim.

Kosgeb desteklerini zaten geçtim. Ama ben adres değişikliği yapılmamış olduğu şu geçen 2,5 sene de kestiğim faturalardan dolayı sorun yaşayacak mıyım? Neticede hepsinde adresimiz yanlış. Sadece kapı no yanlış ama sonuçta farklı adres. Eğer yarın bir incelemede bunlar ortaya çıkarsa kendimi nasıl savunabilirim. Muhasebecime nasıl bir hak talebinde bulunabilir ya da şikayet edebilirim. Ben bunları bugün düzeltmek istiyorum. Çünkü benim hiç bir kabahatim olmadı. Gününde nakil masraflarını vermiştim. Yıllar sonra yanlış adresten kesmiş olduğum yaklaşık 450 adet fatura benim için sorun teşkil edecek mi?
Aslında net olarak şunu bilmek istiyorum. Muhasebecimi nereye, hangi dayanak belgelerle şikayet edebilirim. Çünkü o bu savruk haliyle mesleğini icra etmeye devam ediyor ve inanın son derece pişkin ve yüzsüz... Bu olanlar onun umurunda bile değil. Hatta olan bitenin farkında bile değil gibi. Aslında farklı problemleri var diye düşünmeye başlıyorum. Yani bazı psikolojik sorunları da oluşmuş olabilir.

Yardımlarınız için teşekkürler.
 
Merhaba
Öncelikle geçmiş olsun diyorum.
Yine öncelikle bu hassasiyetiniz için özellikle teşekkür etmek istiyorum.
Ancak tabiki tüm bu kontroller için geç kaldığınızı da itiraf etmeliyim.Aslında bu değişikliğin gerçekleşip gerçekleşmediğini fark etmenizin çok daha kolay bir yolu vardı.
Adres değişikliğinde;
1- vergi dairesinden işyerine yoklamaya gelirler
2- Vergi levhanız yeniden güncellenir.
ve bunlar herşey yolunda gider ve dairede de iş takılmazsa (yoklamaya geç çıkılması gibi) müracaattan sonra en fazla bir hafta içinde gerçekleşir.

Şansınız şu ki fiili değişiklikten bugüne kadar vergi dairesi herhangi bir olumsuz yoklama tutmamış. (gidildi yerinde bulunamadı gibi) Aksi halde böyle bir yoklama daha vahim sonuçlar doğurabilir,firmanın re'sen terkine kadar iş gidebillirdi.Anladığım kadarıyla böyle bir problem yaşanmamış en azından.

İncelemede kendinizi savunmanız biraz zor.Evet,meslektaşımız işini kabaca savsaklamış belki ama yinede tüm sorumluluk size aittir.
Kendisini bağlı olduğu odaya şikayet edebilirsiniz.Bulunduğunuz ilin muhasebeciler odasına..İşine gerekli özen ve hassasiyeti göstermediğini bildirirsiniz,kendisine de büyük ihtimalle savunması alınarak "kınama cezası" verilebilir.Maddi zararınızla ilgili Oda birşey yapamaz bence.

Bugüne kadar kesilen faturalarla ilgili herhangi bir sıkıntı da yaşayacağınızı düşünmüyorum.Zira bugüne kadar herhangi bir tesbitte yapılmamıştır.

Sıkıntının ben açıkcası şurdan doğabileceğini düşünüyorum:
Adres değişikliği tarihinde yeni yerle ilgili kira sözleşmesi daireye verildi mi,sözleşmeden doğan damga vergisinden tutunda,bugüne kadar (kira stopajlı ise) aylık kiralar muhtasar beyanında doğru beyan edildi mi? Mal sahibi,kira geliri beyanname döneminde sizden beyan edilen kiralarla ilgili döküm istedi mi? Adres değişikliği şimdi bildirilecekse kira sözleşmesi olarak yeni tarihli bir sözleşmemi vereceksiniz.Mal sahibiyle yeni bir sözleşme yapabilecek misiniz? vs vs. İlk aklıma gelen ve yaşanması muhtemel sorun olarak şimdilik bunu görüyorum.
Tabiki detaylı bir inceleme yapılmadan başka neler çıkabileceğini şimdiden tahmin etmek zor..

Tekrar geçmiş olsun.
 
Maalesef ben dahil eminim ki tüm meslektaşlarımız, sorumluluğunun bilincinde olan VE BİZLERİ DE KONTROL EDİP DENETLEYEN mükellef tipiyle çalışmak ister.Hani iş başka dostluk başka misali,herkes görevini yapsın diye umar ve bekleriz.Gelin görün ki,gerek meslektaşlarımız gerekse mükellefler samimiyeti,iş prensipleriyle bir arada götürmeyi başaramıyorlar.Örnekler saymakla bitmez.Siz,tamamen iyi niyet kurbanı olmuşsunuz ne yazık ki ve bu durum size biraz pahalıya patlamış.Hem manen, belki de hemde maddeten.Böyle şeyler yaşanmasın istiyoruz,herkes işinin mesleğinin hakkını versin,istiyoruz ama işte bazen bu tip hatalarla karşılaşıyoruz.Aslında bu hata da değil,tamamen gerekli özeni vermemek ve tembellik.Buna hata demek fazlaca iyi niyetlilik olur.
Ne diyelim Allah,işinin hakkını veren sorumluluk sahibi meslektaşlarımızla ve tabiki mükelleflerle karşılaştırsın inşallah diyelim.
Saygılar
 
Sıkıntının ben açıkcası şurdan doğabileceğini düşünüyorum:
Adres değişikliği tarihinde yeni yerle ilgili kira sözleşmesi daireye verildi mi,sözleşmeden doğan damga vergisinden tutunda,bugüne kadar (kira stopajlı ise) aylık kiralar muhtasar beyanında doğru beyan edildi mi? Mal sahibi,kira geliri beyanname döneminde sizden beyan edilen kiralarla ilgili döküm istedi mi? Adres değişikliği şimdi bildirilecekse kira sözleşmesi olarak yeni tarihli bir sözleşmemi vereceksiniz.Mal sahibiyle yeni bir sözleşme yapabilecek misiniz? vs vs. İlk aklıma gelen ve yaşanması muhtemel sorun olarak şimdilik bunu görüyorum.
Tabiki detaylı bir inceleme yapılmadan başka neler çıkabileceğini şimdiden tahmin etmek zor..

Tekrar geçmiş olsun.

Tahsin bey cevabınız için teşekkür ederim.

İş yeri sahibimle aram çok iyi olduğu için yeniden ve güncel kira sözleşmemi yaptım. Tam bedel üzerinden de gösteriyorum zaten. Burası bir rezidans ve kira karşılığı olarak faturalar alırız. Bu geçen süre zarfında bu faturaları gider olarak gösterdik. Yeni adres değişikliğinde bu sözleşmeyle hareket ederek düzgünce işlemleri gerçekleştirdik ve maliyeden SMSler ve mailler gelerek işlemlerimizin onaylandığı söylendi (Bundan sonra her işlemde bu SMSleri bekleyeceğim). Sanırım bununla ilgili bir sorun yaşamayacağım. Ancak kesilen faturalarla ilgili önümüzdeki zamanlarda bir inceleme neticesinde kabahat tesbit edilir mi acaba. Şu an da kesilen o faturaların farkedilmemesini mi ummalıyım. Ya da bunlar Maliye açısından önemli sorunlar değil mi? Yani önemli olan kesilme tutarların doğruluğu ve zamanlaması mı? Sadece bu konuda kafam karışık. Eğer burası sorun değilse rahatlayacağım. Ve yeni bir müşavirle çalışmaya başlayacağım.

Cevabınız için tekrar teşekkürler.
 
Merhaba
Kesilen faturalar süresinde beyan edilmişse (kdv beyanı ile) ve tahakkuk eden vergilerde ödenmiş ise (ki ödeme çokta önemli dğeildir,esas olan beyandır) şahsi düşüncem hiç bir sıkıntı yaşamazsınız.
 
Adres değişikliğini tespit ederlerse bildirim yapmadığınız için ceza keserler.onu da indirimli olarak ödersiniz.tahsin üstadın dediği gibi tespit yok ise yeniden taşınmış gibi adres beyanı yapın kurtulun.Başka da bir şey olmaz.
 
Bu arada faturaların tam ve zamanında beyan edildiği konusunda kuşku yaşıyorsanız 31 Ağustosa kadar devam eden "matrah arttırımı" imkanından da yaralanabilirsiniz.Bu da aklınızda bulunsun derim.
 
Cevaplarınız için teşekkür ederim. Çok sağolun. Sanırım bu badireleri kazasız belasız aştık. Matrah arttırımı da yaparak garantiye aldık. Bundan sonrası için ehil bir arkadaşla yolumuza devam edeceğiz. İşlerinizde kolaylıklar dilerim.
 
Üst