Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi, vergi kanunlarına göre verilmesi gerekenmuhtasar beyanname ile 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel SağlıkSigortası Kanunu uyarınca verilmesi gereken aylık prim ve hizmet belgesinin birleştirilerek,kesilen vergilerin matrahlarıyla birlikte sigortalının sigorta primleri ve kazançları toplamı ileprim ödeme gün sayılarının bildirilmesine mahsustur.
a) Vergi kanunlarına göre vergi kesintisi yapmak zorunda olanlar, bir ay içinde yaptıklarıödemeleri veya tahakkuk ettirdikleri kârlar ve iratlar ile bunlardan kestikleri vergileri,
b) 5510 sayılı Kanuna göre sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini bildirmekleyükümlü olanlar/işverenler, sigortalıların cari aya ait prime esas kazanç ve hizmet bilgileriniMuhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi ile bildirmek zorundadırlar.
Bildiğimiz gibi süre 01/072018 uzamıştır.
I. GENEL AÇIKLAMALAR
1. MUHTASAR VE PRİM HİZMET BEYANNAMESİNİN MÜKELLEFLERİ
Vergi kanunlarına göre vergi kesintisi yapan gelir vergisi stopajı mükellefleri(Kamu idare ve müesseseleri, iktisadî kamu müesseseleri, sair kurumlar, ticaret şirketleri, işortaklıkları, dernekler, vakıflar, dernek ve vakıfların iktisadî işletmeleri, kooperatifler, yatırım fonu yönetenler, gerçek gelirlerini beyan etmeye mecbur olan ticaret ve serbest meslek erbabı,zirai kazançlarını bilanço veya ziraî işletme hesabı esasına göre tespit eden çiftçiler ) 5510 Sayılı Kanun madde 4/1'ya göre bildirimde bulunması gerekenler
2. MUHTASAR VE PRİM HİZMET BEYANNAMESİNİN VERİLECEĞİ VERGİDAİRESİ
193 sayılı Kanunun 98/A maddesiyle verilen yetkiye istinaden Muhtasar ve Prim HizmetBeyannamesinin verileceği yetkili vergi dairesi;
a) Vergi kanunlarına göre vergi kesintisi yapma yükümlülüğü bulunanlar için yapılan ödemelerveya tahakkuk ettirilen kazanç ve iratlar ile bunlardan kesilen vergilere ilişkin ödeme veyatahakkukun yapıldığı,
b) Vergi kesintisi yapmaya mecbur olmayanlar ile kesintiye tabi ödemesi bulunmayan veçalıştırdıkları sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini beyan etme zorunluluğuolanlardan;kazancı basit usulde vergilendirilenler için gelir vergisi yönünden mükellefiyetinin,gerçek kişiler için ikametgâhınıngerçek kişiler dışında kalanlar için ise kanuni merkezi/işyerinin bulunduğu,yer vergi dairesidir.1Birden fazla vergi dairesinde gelir stopaj vergisi mükellefiyeti bulunanlar için,sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini içerecek şekilde verilecek olan Muhtasar vePrim Hizmet Beyannamesinin verileceği yetkili vergi dairesi, çalışanların ücret ödemeleriüzerinden yapılan gelir vergisi kesintisinin beyan edileceği yer vergi dairesidir.
3. MUHTASAR VE PRİM HİZMET BEYANNAMESİNİN VERİLME ZAMANI
Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi vergi kesintileri ile prim ve hizmetin ait olduğuayı takibeden ayın 23 üncü günü akşamı saat 23.59'a kadar elektronik ortamda gönderilmesigerekmektedir.Biten özel bina inşaat ve ihale konusu işler ile çalıştırılan tüm sigortalıların işten ayrılışbildirgesi verilmiş olan işyerleri için, sadece prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini ihtiva edenMuhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi, işlemlerin gerçekleşmiş olduğu ay içerisinde deverilebilir. Söz konusu işlemlere ilişkin sigortalıların bir önceki aya ait prime esas kazanç vehizmet bilgilerinin beyan edilmesini gerektiren bir durum olması halinde, bu beyannamenin deverilmesi gerekmektedir. Bununla birlikte, aynı döneme ait olup kanuni süresi içerisindeverilmesi gereken Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin, söz konusu işlemlere münhasırolarak verilen Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamelerinde yer alan bilgileri de kapsar şekilde,düzeltme beyannamesi seçeneği kullanılarak gönderilmesi gerekmektedir.Yarım çalışma ödeneği alan sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini içerenMuhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi, Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü tarafından en geçbeyannamenin ilgili olduğu ayı takip eden üçüncü ayın 23 üncü günü saat 23.59'a kadarelektronik ortamda gönderilecektir.
4. MUHTASAR VE PRİM HİZMET BEYANNAMESİNİN VERGİLENDİRMEDÖNEMİ
İşçi çalıştıran mükellefler için muhtasar ve prim hizmet beyannamesinin aylık olarak verilmesizorunludur.Vergi kesintisini 3 ayda bir bildirme hakkı olan mükellefler de, işçi çalıştırdıkları takdirde, heray beyanname vereceklerdir.İşçi çalıştıranlardan vergi kesintisini 3 ayda bir bildirme hakkı olanlar iki şekilde beyannamedüzenleyebilir. Her ay beyanname verdikleri halde, beyannamenin vergi kesintilerine ilişkin bölümünümart, haziran, eylül ve aralık aylarında olmak üzere üç aylık olarak beyan edebilirler.Ancak bu mükellefler muhtasar ve prim hizmet beyannamesinin prim ve hizmete ilişkinbölümünü her ay beyan etmek zorundadır.ïâââ¬Åâ Her ay verdikleri beyanname ile hem vergi kesintilerini, hem de prim ve hizmetbilgilerini beyan edebilirler.
5. MUHTASAR VE PRİM HİZMET BEYANNAMESİNİN ELEKTRONİKORTAMDA GÖNDERİLMESİMuhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin elektronik ortamda gönderilmesi zorunludur.
E-beyanname kullanıcısı olan mükellefler, bizzat kullanıcı kodu, parola ve şifresinikullanarak, 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununagöre yetki almış bir serbest muhasebeci veya serbest muhasebeci mali müşavir ile aracılıkveya aracılık/sorumluluk sözleşmesi bulunan mükellefler, sadece muhasebeci veya malimüşavirleri aracılığıyla, Mal müdürlüğü mükellefi olup, bir muhasebeci veya serbest muhasebeci mali müşavir ilesözleşmesi olmayanlar, varsa mevcut e-beyanname şifrelerini kullanarak, yoksa bağlıoldukları mal müdürlüğüne başvuruda bulunup kullanıcı kodu alarak, Kurumlar vergisi mükellefiyeti bulunmamakla birlikte vergi kesintisi yapma zorunluluğubulunanlar/işverenler (dernekler, vakıflar vb.), varsa mevcut e-beyanname şifrelerinikullanarak, yoksa bağlı oldukları vergi dairesine başvuruda bulunup kullanıcı kodu alarak Vergi kesintisi yapmayan apartman yönetimleri, basit usul mükellefleri vb. muhtasar veprim hizmet beyannamesi kullanıcı kodu alarakelektronik ortamda göndereceklerdir.
6. MUHTASAR VE PRİM HİZMET BEYANNAMESİNİN MUHASEBECİLERARACILIĞIYLA GÖNDERİLMESİ
Mükellefleri adına Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi vermek isteyenmuhasebeciler prim ve hizmet bilgileri ile ilgili yeni sorumlulukları nedeniyle, mükellefleriyleyaptıkları 18.02.2017 tarihinden önce yapılmış olan hizmet sözleşmelerini yenilemek zorundadır.Yenilenen sözleşmenin internet vergi dairesi aracılığıyla sisteme girilmesi gerekmektedir.Şayet mükellefleri işçi çalıştırmıyorsa eski sözleşmeleri ile beyanname göndermeyedevam edebilirler.
7. MUHTASAR VE PRİM HİZMET BEYANNAMESİNİN MESLEK ODALARI VEMESLEK BİRLİKLERİ ARACILIĞIYLA GÖNDERİLMESİ
Üyeleri adına Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi vermek isteyen meslek odaları vemeslek birlikleri, üyeleri ile aracılık sözleşmesi yaparak internet vergi dairesine bu sözleşmeyeilişkin bilgileri girmek zorundadır. Aksi takdirde üyeleri adına muhtasar ve prim hizmetbeyannamesi gönderemeyeceklerdir.Üyelerle yapılan aracılık sözleşmeleri tek beyanname gönderme yetkisi ile sınırlıdeğildir. Bir mükellef adına birden fazla dönem için beyanname gönderilebilecektir.
II. MUHTASAR VE PRİM HİZMET BEYANNAMESİ PROGRAMIBeyanname Düzenleme Programı Gelir İdaresi Başkanlığı adresinde e-İşlemler bölümünde eBeyannamebölümünden veya https://ebeyanname.gib.gov.tr/download.html adresindenindirilebilir.
Ekli dosyayı görüntüle 47
İlgili sayfada BDP linkine tıklandığında ebyn.exe programı kullanıcının makinesine iner. Bu program çalıştırılarak BDP programı bilgisayara kurulur.
Ekli dosyayı görüntüle 48
BDP programı otomatik olarak c:\ebyn altına kurulmaktadır. Programı çalıştırmak için c:\ebyn altında bdp.bat dosyasına tıklanmalıdır.
Ekli dosyayı görüntüle 49
Açılan ekrandan Dosya --> Yeni veya Dosya --> Yeni (Önceki Versiyonlar) seçeneklerinden, gönderilecek beyannamenin dönemine uygun versiyonda Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi (MUHSGK) seçilerek program açılır.
Uygun versiyon seçimi Kullanıma Başlama Tarihi Kullanımdan Kaldırılma Tarihi alanları değerlendirilerek yapılmalıdır.
Ekli dosyayı görüntüle 50
III. BEYANNAMENİN DÜZENLENMESİ
Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi; Genel Bilgiler, Vergiye Tabi İşlemler, Ödemeler, Vergi Bildirimi, SGK Bilgileri, Düzenleme Bilgileri ve Ekler bölümlerinden oluşmaktadır.
1. Genel Bilgiler
Genel Bilgiler bölümü İdari Bilgileri ve Vergi Sorumlusunun bölümlerinden oluşmaktadır.
1.1. İdari Bilgiler
İdari Bilgiler bölümünde Vergi Dairesi, Dönem Tipi, Ay, Yıl alanları bulunur.
İşçi çalıştıranlar için dönem tipi aylık seçilmek zorundadır. Üç aylık dönem tipi seçilmesi durumunda SGK Bilgileri kulakçığı doldurulamaz. Gelir stopaj mükellefiyeti üç aylık iken işçi çalıştırılmaya başlanması durumunda, çalışanların aylık prim ve hizmet bilgilerinin bildirilebilmesi için mükellefiyetin aylığa çevrilmesi gerekmektedir.
1.2. Şube No
Vergi dairesinde şube açılış işlemleri sırasında sicil bölümünce şube için verilen kod numarası yazılmalıdır. Şube kodu bilinmiyorsa, internet vergi dairesinden sorgulanabilir.
1.3. Vergi Sorumlusu Bölümü
Vergi Sorumlusunun bilgilerinin bulunduğu bölüm, vergi sorumlusunun Vergi Kimlik Numarası (T.C. Kimlik No), Vergi Kimlik Numarası, Soyadı (Unvanı), Adı (Unvanın Devamı), Ticaret Sicil No, E-Posta Adresi, İrtibat Telefon No alanlarından oluşmaktadır.
a) Vergi kanunlarına göre vergi kesintisi yapmak zorunda olanlar, bir ay içinde yaptıklarıödemeleri veya tahakkuk ettirdikleri kârlar ve iratlar ile bunlardan kestikleri vergileri,
b) 5510 sayılı Kanuna göre sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini bildirmekleyükümlü olanlar/işverenler, sigortalıların cari aya ait prime esas kazanç ve hizmet bilgileriniMuhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi ile bildirmek zorundadırlar.
Bildiğimiz gibi süre 01/072018 uzamıştır.
I. GENEL AÇIKLAMALAR
1. MUHTASAR VE PRİM HİZMET BEYANNAMESİNİN MÜKELLEFLERİ
Vergi kanunlarına göre vergi kesintisi yapan gelir vergisi stopajı mükellefleri(Kamu idare ve müesseseleri, iktisadî kamu müesseseleri, sair kurumlar, ticaret şirketleri, işortaklıkları, dernekler, vakıflar, dernek ve vakıfların iktisadî işletmeleri, kooperatifler, yatırım fonu yönetenler, gerçek gelirlerini beyan etmeye mecbur olan ticaret ve serbest meslek erbabı,zirai kazançlarını bilanço veya ziraî işletme hesabı esasına göre tespit eden çiftçiler ) 5510 Sayılı Kanun madde 4/1'ya göre bildirimde bulunması gerekenler
2. MUHTASAR VE PRİM HİZMET BEYANNAMESİNİN VERİLECEĞİ VERGİDAİRESİ
193 sayılı Kanunun 98/A maddesiyle verilen yetkiye istinaden Muhtasar ve Prim HizmetBeyannamesinin verileceği yetkili vergi dairesi;
a) Vergi kanunlarına göre vergi kesintisi yapma yükümlülüğü bulunanlar için yapılan ödemelerveya tahakkuk ettirilen kazanç ve iratlar ile bunlardan kesilen vergilere ilişkin ödeme veyatahakkukun yapıldığı,
b) Vergi kesintisi yapmaya mecbur olmayanlar ile kesintiye tabi ödemesi bulunmayan veçalıştırdıkları sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini beyan etme zorunluluğuolanlardan;kazancı basit usulde vergilendirilenler için gelir vergisi yönünden mükellefiyetinin,gerçek kişiler için ikametgâhınıngerçek kişiler dışında kalanlar için ise kanuni merkezi/işyerinin bulunduğu,yer vergi dairesidir.1Birden fazla vergi dairesinde gelir stopaj vergisi mükellefiyeti bulunanlar için,sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini içerecek şekilde verilecek olan Muhtasar vePrim Hizmet Beyannamesinin verileceği yetkili vergi dairesi, çalışanların ücret ödemeleriüzerinden yapılan gelir vergisi kesintisinin beyan edileceği yer vergi dairesidir.
3. MUHTASAR VE PRİM HİZMET BEYANNAMESİNİN VERİLME ZAMANI
Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi vergi kesintileri ile prim ve hizmetin ait olduğuayı takibeden ayın 23 üncü günü akşamı saat 23.59'a kadar elektronik ortamda gönderilmesigerekmektedir.Biten özel bina inşaat ve ihale konusu işler ile çalıştırılan tüm sigortalıların işten ayrılışbildirgesi verilmiş olan işyerleri için, sadece prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini ihtiva edenMuhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi, işlemlerin gerçekleşmiş olduğu ay içerisinde deverilebilir. Söz konusu işlemlere ilişkin sigortalıların bir önceki aya ait prime esas kazanç vehizmet bilgilerinin beyan edilmesini gerektiren bir durum olması halinde, bu beyannamenin deverilmesi gerekmektedir. Bununla birlikte, aynı döneme ait olup kanuni süresi içerisindeverilmesi gereken Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin, söz konusu işlemlere münhasırolarak verilen Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamelerinde yer alan bilgileri de kapsar şekilde,düzeltme beyannamesi seçeneği kullanılarak gönderilmesi gerekmektedir.Yarım çalışma ödeneği alan sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini içerenMuhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi, Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü tarafından en geçbeyannamenin ilgili olduğu ayı takip eden üçüncü ayın 23 üncü günü saat 23.59'a kadarelektronik ortamda gönderilecektir.
4. MUHTASAR VE PRİM HİZMET BEYANNAMESİNİN VERGİLENDİRMEDÖNEMİ
İşçi çalıştıran mükellefler için muhtasar ve prim hizmet beyannamesinin aylık olarak verilmesizorunludur.Vergi kesintisini 3 ayda bir bildirme hakkı olan mükellefler de, işçi çalıştırdıkları takdirde, heray beyanname vereceklerdir.İşçi çalıştıranlardan vergi kesintisini 3 ayda bir bildirme hakkı olanlar iki şekilde beyannamedüzenleyebilir. Her ay beyanname verdikleri halde, beyannamenin vergi kesintilerine ilişkin bölümünümart, haziran, eylül ve aralık aylarında olmak üzere üç aylık olarak beyan edebilirler.Ancak bu mükellefler muhtasar ve prim hizmet beyannamesinin prim ve hizmete ilişkinbölümünü her ay beyan etmek zorundadır.ïâââ¬Åâ Her ay verdikleri beyanname ile hem vergi kesintilerini, hem de prim ve hizmetbilgilerini beyan edebilirler.
5. MUHTASAR VE PRİM HİZMET BEYANNAMESİNİN ELEKTRONİKORTAMDA GÖNDERİLMESİMuhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin elektronik ortamda gönderilmesi zorunludur.
E-beyanname kullanıcısı olan mükellefler, bizzat kullanıcı kodu, parola ve şifresinikullanarak, 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununagöre yetki almış bir serbest muhasebeci veya serbest muhasebeci mali müşavir ile aracılıkveya aracılık/sorumluluk sözleşmesi bulunan mükellefler, sadece muhasebeci veya malimüşavirleri aracılığıyla, Mal müdürlüğü mükellefi olup, bir muhasebeci veya serbest muhasebeci mali müşavir ilesözleşmesi olmayanlar, varsa mevcut e-beyanname şifrelerini kullanarak, yoksa bağlıoldukları mal müdürlüğüne başvuruda bulunup kullanıcı kodu alarak, Kurumlar vergisi mükellefiyeti bulunmamakla birlikte vergi kesintisi yapma zorunluluğubulunanlar/işverenler (dernekler, vakıflar vb.), varsa mevcut e-beyanname şifrelerinikullanarak, yoksa bağlı oldukları vergi dairesine başvuruda bulunup kullanıcı kodu alarak Vergi kesintisi yapmayan apartman yönetimleri, basit usul mükellefleri vb. muhtasar veprim hizmet beyannamesi kullanıcı kodu alarakelektronik ortamda göndereceklerdir.
6. MUHTASAR VE PRİM HİZMET BEYANNAMESİNİN MUHASEBECİLERARACILIĞIYLA GÖNDERİLMESİ
Mükellefleri adına Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi vermek isteyenmuhasebeciler prim ve hizmet bilgileri ile ilgili yeni sorumlulukları nedeniyle, mükellefleriyleyaptıkları 18.02.2017 tarihinden önce yapılmış olan hizmet sözleşmelerini yenilemek zorundadır.Yenilenen sözleşmenin internet vergi dairesi aracılığıyla sisteme girilmesi gerekmektedir.Şayet mükellefleri işçi çalıştırmıyorsa eski sözleşmeleri ile beyanname göndermeyedevam edebilirler.
7. MUHTASAR VE PRİM HİZMET BEYANNAMESİNİN MESLEK ODALARI VEMESLEK BİRLİKLERİ ARACILIĞIYLA GÖNDERİLMESİ
Üyeleri adına Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi vermek isteyen meslek odaları vemeslek birlikleri, üyeleri ile aracılık sözleşmesi yaparak internet vergi dairesine bu sözleşmeyeilişkin bilgileri girmek zorundadır. Aksi takdirde üyeleri adına muhtasar ve prim hizmetbeyannamesi gönderemeyeceklerdir.Üyelerle yapılan aracılık sözleşmeleri tek beyanname gönderme yetkisi ile sınırlıdeğildir. Bir mükellef adına birden fazla dönem için beyanname gönderilebilecektir.
II. MUHTASAR VE PRİM HİZMET BEYANNAMESİ PROGRAMIBeyanname Düzenleme Programı Gelir İdaresi Başkanlığı adresinde e-İşlemler bölümünde eBeyannamebölümünden veya https://ebeyanname.gib.gov.tr/download.html adresindenindirilebilir.
Ekli dosyayı görüntüle 47
İlgili sayfada BDP linkine tıklandığında ebyn.exe programı kullanıcının makinesine iner. Bu program çalıştırılarak BDP programı bilgisayara kurulur.
Ekli dosyayı görüntüle 48
BDP programı otomatik olarak c:\ebyn altına kurulmaktadır. Programı çalıştırmak için c:\ebyn altında bdp.bat dosyasına tıklanmalıdır.
Ekli dosyayı görüntüle 49
Açılan ekrandan Dosya --> Yeni veya Dosya --> Yeni (Önceki Versiyonlar) seçeneklerinden, gönderilecek beyannamenin dönemine uygun versiyonda Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi (MUHSGK) seçilerek program açılır.
Uygun versiyon seçimi Kullanıma Başlama Tarihi Kullanımdan Kaldırılma Tarihi alanları değerlendirilerek yapılmalıdır.
Ekli dosyayı görüntüle 50
III. BEYANNAMENİN DÜZENLENMESİ
Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi; Genel Bilgiler, Vergiye Tabi İşlemler, Ödemeler, Vergi Bildirimi, SGK Bilgileri, Düzenleme Bilgileri ve Ekler bölümlerinden oluşmaktadır.
1. Genel Bilgiler
Genel Bilgiler bölümü İdari Bilgileri ve Vergi Sorumlusunun bölümlerinden oluşmaktadır.
1.1. İdari Bilgiler
İdari Bilgiler bölümünde Vergi Dairesi, Dönem Tipi, Ay, Yıl alanları bulunur.
İşçi çalıştıranlar için dönem tipi aylık seçilmek zorundadır. Üç aylık dönem tipi seçilmesi durumunda SGK Bilgileri kulakçığı doldurulamaz. Gelir stopaj mükellefiyeti üç aylık iken işçi çalıştırılmaya başlanması durumunda, çalışanların aylık prim ve hizmet bilgilerinin bildirilebilmesi için mükellefiyetin aylığa çevrilmesi gerekmektedir.
1.2. Şube No
Vergi dairesinde şube açılış işlemleri sırasında sicil bölümünce şube için verilen kod numarası yazılmalıdır. Şube kodu bilinmiyorsa, internet vergi dairesinden sorgulanabilir.
1.3. Vergi Sorumlusu Bölümü
Vergi Sorumlusunun bilgilerinin bulunduğu bölüm, vergi sorumlusunun Vergi Kimlik Numarası (T.C. Kimlik No), Vergi Kimlik Numarası, Soyadı (Unvanı), Adı (Unvanın Devamı), Ticaret Sicil No, E-Posta Adresi, İrtibat Telefon No alanlarından oluşmaktadır.
Son düzenleme: