Personelin Taşınma Masrafı

  • Konbuyu başlatan Konbuyu başlatan prof67
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

prof67

Katkı Sunan Üye
Üyelik
27 Eki 2010
Mesajlar
336
Konum
ZONGULDAK
Şirketimiz personeli sürekli kalmak üzere başka şehirdeki şubeye gönderiliyor. şirket kuralları gereği evinin nakliye masrafının faturasının %60 kendisine ödeniyor. bu tutar şirketi için direkt gidermi dir? yoksa işçiye verilen ücret gibi düşünülüp gerekli gelir ve damga vergisi kesintisimi yapılmalı? ayrıca ssk kesintisi gerektirir mi?
 
Ynt: Personelin Taşınma Masrafı

GVK'ya göre Ücret olarak değerlendirilir. Ölüm, doğum ve evlenme yardımları, yolluklar, kıdem, ihbar ve kasa tazminatları, aynî yardımlar ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca miktarları yıllar itibariyle belirlenecek yemek, çocuk ve aile zamları, sigorta primlerinin hesabına esas tutulacak kazançların aylık tutarının tespitinde nazara alınmaz. Bunların dışında her ne ad altında ödeme yapılırsa yapılsın tüm ödemeler prime tabi tutulur.
 
Ynt: Personelin Taşınma Masrafı

Gelir Vergisi Kanunun 24/2'nci maddesi aşağıdaki gibidir.

" Harcırah Kanunu kapsamı dışında kalan müesseseler tarafından idare meclisi başkanı ve üyeleri ile denetçilerine, tasfiye memurlarına ve hizmet erbabına (Harcırah Kanunu'na tabi olsun olmasın her türlü sözleşmeli personel dahil) verilen gerçek yol giderlerinin tamamı ile yemek ve yatmak giderlerine karşılık verilen gündelikler (Bu gündelikler aynı aylık seviyesindeki devlet memurlarına verilen gündeliklerden fazla ise veya devletçe verilen gündeliklerin en yüksek haddini aşarsa, aradaki fark ücret olarak vergiye tabi tutulur)"

6245 sayılı Harcırah Kanunun 10'uncu maddesinde yurt içinde veya yurt dışında görev yapmakta iken yurt içinde veya yurt dışındaki sürekli bir göreve naklen atanan ya da yabancı ülkelerdeki memuriyet merkezi değiştirilen memur ve hizmetlilere yeni görev yerlerine kadar olan "yer değiştirme masraflarının" karşılanacağı belirtilmiştir.Yer değiştirme masrafı; yurtiçinde yer değiştirme masrafı memur veya hizmetlinin; kendisi için yurtiçi gündeliğinin yirmi katı, harcıraha müstehak aile fertlerinin her biri için yurtiçi gündeliğinin on katı (Bu miktar yurtiçi gündeliğinin kırk katını aşamaz),
her kilometre veya denizmili başına, yalnız kendisi için yurtiçi gündeliğinin yüzde beşi,olarak hesaplanır.

Yukarıda verdiğim formüle göre hesaplanacak "yer değiştirme masrafı" ödediğiniz %60'lık tutarı geçmiyorsa damga vergisi hariç her hangi bir kesintiye tabi tutulmaksızın gider olarak dikkate alınacak, ödenen tutar bu limiti aşıyorsa aşan kısmı ücret bordrosuna intikal ettirilip brüte iblağ edilecek,gelir vergisi kesintisi yapılarak muhasebe kayıtlarına alınacaktır.
 
Ynt: Personelin Taşınma Masrafı

koraykarakaya ' Alıntı:
Gelir Vergisi Kanunun 24/2'nci maddesi aşağıdaki gibidir.

" Harcırah Kanunu kapsamı dışında kalan müesseseler tarafından idare meclisi başkanı ve üyeleri ile denetçilerine, tasfiye memurlarına ve hizmet erbabına (Harcırah Kanunu'na tabi olsun olmasın her türlü sözleşmeli personel dahil) verilen gerçek yol giderlerinin tamamı ile yemek ve yatmak giderlerine karşılık verilen gündelikler (Bu gündelikler aynı aylık seviyesindeki devlet memurlarına verilen gündeliklerden fazla ise veya devletçe verilen gündeliklerin en yüksek haddini aşarsa, aradaki fark ücret olarak vergiye tabi tutulur)"

6245 sayılı Harcırah Kanunun 10'uncu maddesinde yurt içinde veya yurt dışında görev yapmakta iken yurt içinde veya yurt dışındaki sürekli bir göreve naklen atanan ya da yabancı ülkelerdeki memuriyet merkezi değiştirilen memur ve hizmetlilere yeni görev yerlerine kadar olan "yer değiştirme masraflarının" karşılanacağı belirtilmiştir.Yer değiştirme masrafı; yurtiçinde yer değiştirme masrafı memur veya hizmetlinin; kendisi için yurtiçi gündeliğinin yirmi katı, harcıraha müstehak aile fertlerinin her biri için yurtiçi gündeliğinin on katı (Bu miktar yurtiçi gündeliğinin kırk katını aşamaz),
her kilometre veya denizmili başına, yalnız kendisi için yurtiçi gündeliğinin yüzde beşi,olarak hesaplanır.

Yukarıda verdiğim formüle göre hesaplanacak "yer değiştirme masrafı" ödediğiniz %60'lık tutarı geçmiyorsa damga vergisi hariç her hangi bir kesintiye tabi tutulmaksızın gider olarak dikkate alınacak, ödenen tutar bu limiti aşıyorsa aşan kısmı ücret bordrosuna intikal ettirilip brüte iblağ edilecek,gelir vergisi kesintisi yapılarak muhasebe kayıtlarına alınacaktır.
Sayın Koray bey, Bu söylediğiniz olay Harcırah kanununa tabi kurumlar için geçerlidir. Diğer tarafdan Bu kanuna tabi olmayan işyeri GVK 24/2 maddeye göre yani Harcırah Kanunu kapsamı dışında kalan müesseseler tarafından idare meclisi başkanı ve üyeleri ile denetçilerine, tasfiye memurlarına ve hizmet erbabına (Harcırah Kanununa tabi olsun olmasın her türlü sözleşmeli personel dahil) verilen gerçek yol giderlerinin tamamı ile yemek ve yatmak giderlerine karşılık verilen gündelikler
Gelir Vergisinden istisna edilmiştir.

Buradan bahisle ödenen bu tutar ücret olarak değerlendirilecektir. GV kesintisine tabidir.


Harcırah Kanunu kimlere uygulanır.
Kanunun şümulü:
Madde 1 ? a) Umumi Muvazeneye dahil dairelerle mülhak ve hususi bütçeli idareler (Köy bütçeleri hariç) ve bunlara bağlı sabit ve mütedavil sermayeli müesseseler;
b) (Değişik: 25/6/1958 - 7145/1 md.) Hususi kununlarla kurulmuş banka ve teşekküller; (Denizcilik Bankası Türk Anonim Ortaklığı, Türkiye Vakıflar Bankası Türk Anonim Ortaklığı ve Türk Havayolları Anonim Ortaklığı hariç);
c) Yukarıdaki (a) ve (b) fıkralarında yazılı daire, idare, banka, teşekkül ve müesseselerin sermayesinin yarısından fazlasına sahip bulundukları teşekkül ve müesseseler;
Tarafından ödenecek harcırah bu kanun hükümlerine tabidir.
 
Ynt: Personelin Taşınma Masrafı

Harcırah Kanuna tabi müesseseler için GVK md.24/1 var zaten,özel kurumların Harcırah Kanununa tabi olmadığını ben de biliyorum onun için yasal dayanağım da GVK md.24/1 değil,24/2. Zaten 24/2 "Harcırah Kanunu kapsamı dışında kalan müesseseler" ibaresi ile başlıyor. Ayrıca özel kuruluşlarda çalışan hizmet erbabına ödenen gider karşılıklarının gelir vergisinden istisna olduğu 128 Nolu Gelir Vergisi Kanunu Genel Tebliğinin I-j-2 bölümünde açıkça yazıyor. Yine de ikna olmayabileceğinizi tahmin ederek genel tebliğin ilgili bölümünü copy-paste yapıyorum.

"Gelir Vergisi Kanununun 2361 Sayılı Kanunla değişik 24/2 ncı maddesine göre; Harcırah Kanunu kapsamına girmeyen kamu ve özel kuruluşlarda çalışan hizmet erbabı ile Harcırah Kanunu kapsamına giren sözleşmeli personele verilen harcırah unsurlarından, gerçek yol giderlerinin tamamı ile yemek ve yatma giderlerine karşılık olarak verilen gündelikler; her yıl Bütçe Kanunu ile aynı aylık seviyesindeki Devlet memurlarına verilen miktarı veya aylık seviyesi, en yüksek Devlet memurunun üstünde olanlar için Devletçe verilen gündeliklerin en yüksek haddini aşmamak şartı ile vergiden müstesna tutulacaktır. Harcırah gündelikleri, aynı aylık seviyesindeki Devlet memuruna verilen gündelikleri veya Devletçe verilen gündeliklerin en yüksek haddini aşarsa, aşan kısmının ücret olarak vergiye tabi tutulması gerekir.
Bu tür hizmet erbabının gündelikleri içinde düşünülmesi zorunlu olan, fiili yemek ve yatma giderlerinin; mesela, otel ve lokântalarda yaptıkları harcamaların doğrudan veya dolaylı olarak işveren tarafından üstlenilmesi halinde sözkonusu giderler, yukarıda açıklanan mukayesede esas alınacak gündelik tutarına dahil edilecektir."
 
Ynt: Personelin Taşınma Masrafı

Koray Bey,
Soruyu soran arkadaş dikkat ederseniz evinin nakliye masrafının GV 'den istisna olup olmadığını soruyor.

Bu harcırah olayını ikiye ayıralım. 1. inci 24/1 maddeye göre
1- Gerçek yol giderleri
2- Yemek Gideri
3- Konaklama Gideri
4- Yer değiştirme masrafları vb.

24/2 göre
1- Gerçek yol giderleri
2- Yemek Gideri
3- Konaklama Gideri

Buradan da anlaşılacağı ve sizin belirttiğiniz tebliğde de aksine bir hüküm göremediğimden Harcırah kanununa tabi olmayan kuruluşlarda yer değiştirme ücretlerinin, ücretin bir unusuru olarak algınaıp GV tabi tutulması gerekli olduğunu düşünüyorum.
 
Ynt: Personelin Taşınma Masrafı

24/1 e tabi olanlar. yani kamu görevlileri . TAYİN edilirler. Bu nedenle devlet evlerini taşımak için yaptığı giderleri öder.
Özel sektörde ise böyle bir TAYİN yoktur.
Harcırah, yol, konaklama, yemek giderlerini ticari kazancın elde edilmesine yönelik giderler olarak kabul edip masraf yazabilirsiniz.
Bunun dışında taşınma gideri bence çalışana verilen bir ücrettir. Dolayısıyla vergilenir.
 
Ynt: Personelin Taşınma Masrafı

Sayın Mohicans ve Nizam Bey, öcelikle belirtmek isterim ki bence son derece verimli bir teorik tartışma oluyor. Gelelim konumuza;

En azından GVK md.24/2'nin Harcırah Kanuna tabi olmayan özel kurumları da kapsadığı konusunda mutabık kaldık. Ancak GVK md.24/2'de ki "gerçek yol giderleri" taşınma giderlerini de kapsar mı,kapsamaz mı konusunda bir uyuşmazlığımız var. Elbette bu konu literatürde oldukça tartışmalı. Hem benim görüşümü,hem de sizin görüşünüzü savunan yazarlar var. Ben kendi görüşümde ısrar ediyorum ve savunduğum görüşü kuvvetlendirecek bazı ilaveler yapmak istiyorum.

GVK?nın 24/2. maddesinde firmalar tarafından personele (buna ilaveten idare meclisi başkan ve üyeleri ile denetçilerine ve tasfiye memurlarına) verilen gerçek yol giderlerinin tamamı, gider karşılığı olarak tanımlanmıştır.Başka bir anlatımla kanun koyucu, firmanın ihtiyacı sonucu ortaya çıkan yer değiştirme gereğinin yerine getirilmesinde katlanılan giderlerin personele sağlanmış menfaat olarak değil, firma gideri olarak dikkate alınması gerektiğini hükme bağlamıştır. Konuya ilişkin bir Danıştay kararı şöyledir.

Dn. 7. D.?nin, 17.02.1973 tarih ve E.971/630, K.973/321 sayılı Kararı "Yabancı Sermayeyi Teşvik Kanunu?ndan yararlanan Şirkette görev alan personelin eş ve çocuklarına ait fiili yol giderleri ile ev eşyası taşıma giderleri GVK?nın 24. maddesi gereği vergiden müstesnadır."

Aklıma gelen diğer bir alternatif böyle bir tartışmaya girmeden, nakliye firmasının örneğin 1.000.-TL'lik nakliye ücreti için 400.-TL personele,600.-TL de şirkete fatura düzenlemesi ve 600.-TL'nin şirket tarafından GVK md.40/1'e göre gider yazmasıdır.
 
Ynt: Personelin Taşınma Masrafı

Taşıma giderleri

Hizmet erbabının işverene ait veya işverence kiralanan servis arabaları ile toplu olarak taşınması ücret unsuru sayılmayıp vergiden muaf tutulmuştur. Fiili (belgelendirilmiş) taşıma giderleri gider olarak yazılabilir.

Personel veya yöneticilere özel taşıt tahsisi durumunda taşıt giderleri ücretin bir unsuru olarak vergiye tabidir. Personele özel taşıt tahsisi çeşitli şekillerde yapılabilir. Personeli hergün evden işe, işten eve götürmek üzere yapılan anlaşma ile taksi şirketine ödenen ücret; mülkiyeti işletmeye ait bir taşıtın bütünüyle personele tahsis edilmesi ile amortisman dahil araba ile ilgili işverence üstlenilmiş bü­tün giderler; personelin kendi arabasını kullanıp bu araba ile ilgili masrafları işverenden alması veya işverence ödenmesi durumunda yapılan ödemeler ücret sayılarak vergilendirilmesi gerekir.

Taşıma ile taşınma bence aynı şeyler değil.

Arabanın hem personele hem de işletmenin işlerinin takibine tahsisi durumunda giderlerinin yarısı ücret olarak vergilendirilir.
 
Ynt: Personelin Taşınma Masrafı

Gelir vergisini konu alan kitapların bir çoğunda yazımıza konu masrafların hiç ele alınmadığını görmekteyiz.
Bu konuyu irdeleyenlerden;
Sayın İmdat TÜRKAY ?Yurt içi ve Yurt dışı Harcırah Ödemelerinin Vergilendirilmesi? isimli kitabının 46. sahifesinde,
Sayın Ramazan CENK, ?Ücretler, Tazminatlar ve Harcırahlar? isimli kitabının 243. sahifesinde
özel sektör tarafından karşılanan personel yer değiştirme giderlerinin, personele sağlanmış menfaat olduğu ve brüte götürülerek stopaja tabi tutulması gerektiği görüşünü ileri sürmüşlerdir.
Her ikisi de Maliye İdaresi?nde görev yapan söz konusu yazarların bu görüşleri, Maliye İdaresi görüşünün de aynı yönde olması ihtimalini ortaya koymaktadır.
kaynak :
Yazar:MehmetMAÇ*
Yaklaşım / Kasım 2008 / Sayı: 191
 
Merhaba,
Bu konu ile alakalı sorum olacak müsadenizle, Uluslararası bir Şirkette Satış Müdürü olarak görev yapıyorum, Şirketim Temmuz ayından itibaren İstanbul bölgesinde görev yapmamı istedi, fakat Taşınma giderlerini ödemeyi kabul etmiyor sebep ise Kanunda yeri yok diyor, iyi niyet göstergesi olarak 500.-EUR destek vereceklerini Sözleşmeye yazmışlar.

Kanunda Özel Sektörü bu anlamda koruyucu bir madde varmıdır? Şirketin bana ödemek istediği rakam, benim Taşınma giderimin 5 de 1 oranıdır.

Bu konuda yardımınızı rica ediyorum, herhangi bir dayanak ile sorunu çözebileceğimi sanıyorum.

Saygılarımla,
Serkan E.
 
Tek dayanak iş sözleşmenizde bu konuyla ilgili bir madde olması olabilir ki, sözleşmenizde bu durum öngörülmemiş anlaşılan.
Bu durumda, temmuzda bistanbul bölgesindeki görevi kabul etmeme hakkınızı kullanabilirsiniz. O rakamı da ödemesini gerektirecek kanuni bir zorunluluk yok malesef
 
Bu konu ile alakalı sorum olacak müsadenizle, Uluslararası bir Şirkette Satış Müdürü olarak görev yapıyorum, Şirketim Temmuz ayından itibaren İstanbul bölgesinde görev yapmamı istedi, fakat Taşınma giderlerini ödemeyi kabul etmiyor sebep ise Kanunda yeri yok diyor, iyi niyet göstergesi olarak 500.-EUR destek vereceklerini Sözleşmeye yazmışlar.
Kanunda Özel Sektörü bu anlamda koruyucu bir madde varmıdır? Şirketin bana ödemek istediği rakam, benim Taşınma giderimin 5 de 1 oranıdır.
Bu konuda yardımınızı rica ediyorum, herhangi bir dayanak ile sorunu çözebileceğimi sanıyorum.
.

-Sözleşme hükmü gereği verirlerse 500 EUR alabilirsiniz,bunun üzerinin takdiri işverene ait, ödemek zorunda değil
-İstanbul bölgesindeki görevi kabül etmeme durumunu,bu noktaya ait sözleşme hükmlerine göre,4857/M.22 bağlamında değerlendirmekde yarar var.Zira bazı olayların kendine özgü koşulları olabilmektedir.
 
Konuya göstermiş olduğunuz ilgiden dolayı Teşekkür ederim, Görevi Kabul ettim mevcut anlaşma haliyle, Allah yardımcım olsun diyelim. :)
 
Üst