Ynt: Sendikalarda Denetim 3568 Sayılı Yasaya Aykırı Olarak Sadece YMMlere Veriliyor
Arkadaşlar 27.09.2011 tarihinde yaptığımız toplanıtımızın raporunu sizlerle paylaşmak istedim. Sizler nerler yaptınız. Bilgilendirirseniz hoş olur.
İZMİR SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİRLER ODASI
DENETİM STANDARTLARI KOMİTESİ
TOPLANTI TUTANAĞI
Toplantı Tarihi : 27.09.2011
Toplantı Yeri : -
Toplantıya Katılanlar : -
Toplantı Konusu : Yeni çıkarılacak Sendikalar Kanunu Tasarısı' nın ''Denetim ve Müeyyideler , Denetim ,Sendikaların Denetimi'' başlıklı 35. maddesidir
Yeni düzenlenen Sendikalar Kanunu Tasarısı madde 35 şu şekildedir:
''Denetim ve Müeyyideler
Denetim
Sendikaların denetimi
Madde -35
Denetim, Denetleme kurulları ve denetçiler tarafından yapılır.
Sendika ve konfederasyonlarda denetleme kurulları veya denetçiler tarafından yapılacak idari ve mali denetimde yönetim ve işleyişin, gelir ve giderlerin, bunlarla ilgili işlemlerin yasa, tüzük ve genel kurul kararlarına uygun olup olmadığı incelenir.
Sendika ve konfederasyonların gelir ve giderleri, yıllık dönemler halinde, 3568 sayılı Yasaya göre ruhsat almış ve denetim yetkisine sahip meslek mensubu yeminli mali müşavirlere denetlettirilir. Yeminli mali müşavir denetiminin yapılıp yapılmamasına genel kurulca karar verilir.
Üye veya delegelerin beşte birinin yazılı müracaatı üzerine de yeminli mali müşavir denetimi yaptırılabilir. Bu istem yönetim kurulunca yerine getirilir.
Bu kuruluşlarca denetimin yapılmış olması, denetim kurulunun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.
Denetim esasları, işçi ve işveren konfederasyonlarının yazılı görüşleri alınarak hazırlanacak bir tüzükte gösterilir.
Tüzük ve yönetmelikler :
Madde -50
Geçici Madde 1- 35. ve 44. maddelerinde çıkarılması öngörülen tüzükler bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren en geç bir yıl içinde gerçekleştirilir.''
Maalesef hiç katılmasak da denetim işini YMM meslek mensuplarının SMMM meslek mensuplarından daha iyi yapacağı gibi henüz kırılması zor bir ön yargı mevcuttur. Bu önyargı yeni düzenlenen ve sil baştan hazırlanan ''Yeni Sendikalar Kanunu Tasarısı'' nda da göze çarpmaktadır. Denetim işini SMMM meslek mensuplarının da kaliteli bir şekilde yapacağı malumumuzdur. Akil bilim adamları tarafından hazırlanan Yeni Türk Ticaret Kanunu bu ön yargıdan uzak olarak düzenlenmiştir. Yeni Türk Ticaret Kanunu Madde 400 de denetçileri şu şekilde tarif etmektedir.
TTK Madde 400
II ? Denetçi olabilecekler
MADDE 400- (1) Denetçi, ancak ortakları, yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir unvanını taşıyan bir bağımsız denetleme kuruluşu olabilir. Orta ve küçük ölçekli anonim şirketler, bir veya birden fazla yeminli mali müşaviri veya serbest muhasebeci mali müşaviri denetçi olarak seçebilirler. Bağımsız denetleme kuruluşlarının kuruluş ve çalışma esasları ile denetleme elemanlarının nitelikleri Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan, Bakanlar Kurulunca yürürlüğe konulacak bir yönetmelikle düzenlenir. Aşağıdaki hâllerden birinin varlığında, yeminli mâlî müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir, bağımsız denetleme kuruluşu ve bunun ortaklarından biri ve bunların ortaklarının yanında çalışan veya bu cümlede anılan kişilerin mesleği birlikte yaptıkları kişi veya kişiler, ilgili şirkette denetçi olamaz. Şöyle ki, önceki cümlede sayılanlardan biri;
a) Denetlenecek şirkette pay sahibiyse,
b) Denetlenecek şirketin yöneticisi veya çalışanıysa veya denetçi olarak atanmasından önceki üç yıl içinde bu sıfatı taşımışsa,
c) Denetlenecek şirketle bağlantısı bulunan bir tüzel kişinin, bir ticaret şirketinin veya bir ticari işletmenin kanuni temsilcisi veya temsilcisi, yönetim kurulu üyesi, yöneticisi veya sahibiyse ya da bunlarda yüzde yirmiden fazla paya sahipse yahut denetlenecek şirketin yönetim kurulu üyesinin veya bir yöneticisinin alt veya üst soyundan biri, eşi veya üçüncü derece dâhil, üçüncü dereceye kadar kan veya kayın hısmıysa,
d) Denetlenecek şirketle bağlantı hâlinde bulunan veya böyle bir şirkette yüzde yirmiden fazla paya sahip olan bir işletmede çalışıyorsa veya denetçisi olacağı şirkette yüzde yirmiden fazla paya sahip bir gerçek kişinin yanında herhangi bir şekilde hizmet veriyorsa,
e) Denetlenecek şirketin defterlerinin tutulmasında veya finansal tablolarının düzenlenmesinde denetleme dışında faaliyette veya katkıda bulunmuşsa,
f) Denetlenecek şirketin defterlerinin tutulmasında veya finansal tablolarının çıkarılmasında denetleme dışında faaliyette veya katkıda bulunduğu için (e) bendine göre denetçi olamayacak gerçek veya tüzel kişinin veya onun ortaklarından birinin kanuni temsilcisi, temsilcisi, çalışanı, yönetim kurulu üyesi, ortağı, sahibi ya da gerçek kişi olarak bizzat kendisi ise,
g) (a) ilâ (f) bentlerinde yer alan şartları taşıdığı için denetçi olamayan bir denetçinin nezdinde çalışıyorsa,
h) Son beş yıl içinde denetçiliğe ilişkin meslekî faaliyetinden kaynaklanan gelirinin tamamının yüzde otuzundan fazlasını denetlenecek şirkete veya ona yüzde yirmiden fazla pay ile iştirak etmiş bulunan şirketlere verilen denetleme ve danışmanlık faaliyetinden elde etmişse ve bunu cari yılda da elde etmesi bekleniyorsa,
denetçi olamaz; ancak, Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği, katlanılması güç bir durum ortaya çıkacaksa (h) bendindeki yasağın kaldırılması için belli bir süreyle sınırlı olarak onay verebilir.
(2) Bir bağımsız denetleme kuruluşunun, bir şirketin denetlenmesi için görevlendirdiği denetçi yedi yıl arka arkaya o şirket için denetleme raporu vermişse, o denetçi en az iki yıl için değiştirilir.
(3) Denetçi, denetleme yaptığı şirkete, vergi danışmanlığı ve vergi denetimi dışında, danışmanlık veya hizmet veremez, bunu bir yavru şirketi aracılığıyla yapamaz.
(4) Bu madde hükümleri, 554 üncü maddede öngörülen işlem denetçilerine de uygulanır. Kanunda veya esas sözleşmede aksi öngörülmemişse, işlem denetçisi genel kurul tarafından atanır ve görevden alınır.
SMMM ve YMM meslek mensupları birlikte veya ayrı ayrı SPK kanuna göre kurdukları Bağımsız Denetim Şirketleri ile SPK, BDDK, EPDK gibi kurumların denetimini şart koştuğu Türkiye?nin ileri gelen şirketlerinin denetimini adı anılan bağımsız denetim şirketleri (SMMM ve YMM ortakları ve personeli) başarı ile yapmaktadırlar. Ayrıca SMMM meslek mensuplarının denetim tecrübesi ve yeterliliği; yeni Türk Ticaret Kanunu'nda dahi onaylanmış ve kabul edilmişken; bazı çevrelerde ya kasten yada cahillikten bu durum göz ardı edilerek YMM meslek mensupları lehine düzenlemelere sebep olmuştur. Geçmişte düzenlenen ve yasalaşan ''Organize Sanayi Bölgelerinin Denetimi'' ve ''Gümrük Müsteşarlığı Denetim Yönetmeliği'' gibi yönetmeliklerde denetim sadece YMM meslek mensuplarına verilerek yetki gaspı yapılmıştır. 3568 sayılı kanunun SMMM meslek mensuplarına ve YMM meslek mensuplarına birlikte verdiği denetim yetkisinin başka bir kanunla gasp edilmesi ve sadece ayrıcalıklı bir zümreye sunulması doğru değildir. Geçmişte yapılan hataların yeniden yapılmaması için ''Yeni Sendikalar Kanunu Tasarısı Madde 35'' yasalaşmadan gerekli düzeltmenin yapılması son derece önem arz etmektedir.
İzmir SMMM Odası Yönetim Kurulu?na; hazırlanan bu toplantı tutanağının bir nüshasının verilerek yönetim kurulunun haberdar edilmesi ve diğer SMMM Oda Başkanlarının ve Yönetim Kurulu üyelerinin İzmir SMMM Odası tarafından aydınlatılarak bir birliktelik oluşturulması ve bu durum üzerinde hassasiyetle durmaları gerektiğinin hatırlatılması yerinde olacaktır.
TÜRMOB yönetim kurulunun ekseriyetle YMM meslek mensuplarından oluşması ve lobilerinin kuvvetli olması sebebiyle bu konuya müspet yönde eğilecekleri konusu tarafımızdan kuşkuyla karşılanmaktadır.