SMMM Olarak Hangi Konularda Uzmanlaşmak Gerekir ?

Üyelik
7 Ocak 2015
Mesajlar
44
Konum
İstanbul
Merhaba,

Bildiğiniz gibi maalesef mesleğimizin alanı çok geniş ve her alanda uzmanlaşmak çok zor ve oldukça da uzun zaman alıyor.

Dolayısı ile bağımlı çalışan bir SMMM için sizce en önemli konular hangileridir? (Yabancı dil hariç, sadece mesleki)

Ben yakın zamanda etrafıma sorunca bir sürü farklı görüşle karşılaştım ve aşağıya ana başlıklarda özetlemeye çalıştım. (Herkes kendi çalıştığı bölümü övüp diğerini gömdü...)

  • 1) Raporlama ve Analiz (TFRS, Firma içi)

En önemlisi rakamlarına hakim olman, artı bunlar az bilinir dolayısı ile değerlidir. Vergi ve muhasebesel konuları altındaki kişilere yaptırabilir veya YMM/SMMM den görüş alabilirsin. Hem riskte onların olur.

Ayrıca raporlama da çalışan sadece belli dönemde yoğun olur, muhasebede çalışanın mesaisi bitmez.

  • 2) Vergi, İş Kanunu ve Muhasebe

En önemlisi şirketin cezai duruma düşmesini önlemek ve vergi avantajlarından yararlanmasını sağlamaktır. Bu konulara hakim olmaz isek şirket para kaybedermiş.

Bütçe dediğin zaten takip ve iletişim gerektiren bir süreç, günün sonunda ne veriyim abime şekline dönüşüyor. Her muhasebe bilen bütçe ,rapor ve denetim yapabilir, ama her bütçe bilen muhasebeden anlamazmış.

Özetle, beyanname vermeyi bilmeyen adamdan müdür olmazmış. Günün sonunda patrona hesap vermesi gereken sen olurmuşsun. (Ayrıca birisi YMM/SMMM ye sormak için de önce bilmek gerekir dedi, e adam haklı bence)

  • 3) Finans / Bütçe

En önemlisi şirketin geleceğini planlamak ve yönetmek. Muhasebe ve Vergi finansa bağlı çalışan alt kollar. Biraz bil ama çok vakit kaybetme çünkü muhasebeciden kolay kolay CFO olmazmış (Efendim çok ufak detaylara ve kuruş hesaplarına girdikleri için büyük resmi göremezlermiş!)

Şirketlerde finans veya bütçe departmanları hem daha iyi maaş alır hem de daha çok yükselirmiş. (Söylediğine göre kaymak tabaka)

  • 4) İç Kontrol / Denetim

İç kontrol ve denetim bilen kişi firmanın nasıl çalıştığını çok iyi bilirmiş. Hataları ve sorunları daha hızlı görebilirmiş, zaman planlaması iyi olurmuş.

Ayrıca diğer departmanlar ve yöneticiler ile daha çok kontakta olduğu için şirket içinde daha çabuk tanınır ve yükselmesi daha kolay olurmuş. (Bütçe için de aynısı geçerliymiş)

  • 5) Strateji ve Satın Alma / Birleşme

Ben böyle bir departman çalıştığım yerlerde görmedim. Etrafımda sadece 1 kişiden duydum. Finans / Bütçe başlığı altına yazılabilir heralde. Zaten benzer şeyler söyledi.
 
Üyelik
7 Ocak 2015
Mesajlar
44
Konum
İstanbul
Şimdi birisi ile daha konuştum, o biraz daha düzgün anlattı.

Ona göre o işe en son dokunan veya noktayı koyan parayı götürürmüş :)

Örnek olarak çiftçi bütün sene ürünü yetiştiriyor sonra toptancıya satıyor. O da malı süpermarkete satıyor. Süpermarkette müşteriye. Bu işlem sırasında herkes bir kar marjı ekliyor ve ürünün değeri artıyor. Son kullanıcıya satan en çok kar eden oluyor (iyi yerde dükkan açmış ise, kaliteli mallar almış ise). Genelde en az da çiftçi kazanırmış.

İş için de muhasebe kayıt eder, müşavir vergisel açıdan kontrol eder, sonra denetçi doğruluğunu kontrol eder, sonra raporlama / bütçe bir üst yönetime sunar. En son finans ve planlama patrona sunar veya karar alırmış. Dolayısı ile işin kaymağını onlar yer dedi.

En çok muhasebeci çalışır, işin kaliteli olması için bütün yük ve baskı onun omzundadır ama durumu yukarıdaki çiftçi örneğinden farklı değildir dedi. En az onlar kazanırmış.

Finans ve Planlama ise diğer departmanların özveri ile hazırladığı çalışmayı sunduğu için parseli götürürmüş.

Sanırım üreten değil satan hep kazanıyor...

Bu arada yukarıda bütçenin raporlamanın bir parçası olması gerekiyormuş. Finans / Bütçe dediğim ise Finans / Planlama olmalı imiş (Bütçe daha operasyonel, planlama daha stratejikmiş)

Neyse, ben belki soruyu erken sormuş oldum, kendi aldığım cevabı da ekledim. Sizler de fikrinizi beyan ederseniz memnun olurum.
 
Üst