Ticaret Şirketlerinin Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca Denetlenmesi Hk. Yönetmelik!

Deeper_Blue tam olarak söylemiş, SMMM lere verilmiş gibi yapılıp iptal edilen
ve devlet kurumuna yaptırılacak olan işlem denetçiliği ...
 
[FONT=Times New Roman, serif]Bekara karı boşamak kolay gelir.

İç denetimin kamulaştırılması düşüncesine katılmıyorum desem sevgili Deeeper-blue elbette şaşıracak.
[/FONT]:confused: Bu yönetmelik ile tamamen bir iç denetimin tablosu çıkarılmış .Konuya bilgisiz uzmanlardan danışmanlar olunca hal böyle oluyor anlaşılan.
Yahu bu yönetmelik 6102 sayılıkTTK'nın 210.cu maddesi 1.nci fıkrasına istinaden çıkarılmış.
aynen yayınlıyorum.

"MADDE 210- (1) Gümrük ve Ticaret Bakanlığı bu Kanunun ticaret şirketlerine ilişkin hükümlerinin uygulamasıyla ilgili tebliğler yayımlamaya yetkilidir. Ticaret sicili müdürlükleri ve şirketler bu tebliğlere uyarlar. Ticaret şirketlerinin, bu Kanun kapsamındaki işlemleri, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı denetim elemanları tarafından denetlenir. Bu denetimin ilkeleri ve usulü ile denetime tabi işlemler Bakanlıkça hazırlanan yönetmelikle düzenlenir. "

Ne alaka varlık incelemesi-kayıt sisteminin doğruluğu-belge incelenmesi-hesaplama-finansal tablolar-muhasebe evrakları-işleniş biçimleri-doğruluklarının testi vs.vs.vs

Şirketlerin denetimi ancak usul yönünden denetlenirse kimsenin buna hiçbir itirazı olmaz.Ama çıkarılan yönetmelik tamamen iç denetim.

Eeee balinalar ile uğraşmaktan istavritlerden de oldu Turmob.
 
Bekara karı boşamak kolay gelir.

İç denetimin kamulaştırılması düşüncesine katılmıyorum desem sevgili Deeeper-blue elbette şaşıracak.
:confused: Bu yönetmelik ile tamamen bir iç denetimin tablosu çıkarılmış .Konuya bilgisiz uzmanlardan danışmanlar olunca hal böyle oluyor anlaşılan.
Yahu bu yönetmelik 6102 sayılıkTTK'nın 210.cu maddesi 1.nci fıkrasına istinaden çıkarılmış.
aynen yayınlıyorum.

"MADDE 210- (1) Gümrük ve Ticaret Bakanlığı bu Kanunun ticaret şirketlerine ilişkin hükümlerinin uygulamasıyla ilgili tebliğler yayımlamaya yetkilidir. Ticaret sicili müdürlükleri ve şirketler bu tebliğlere uyarlar. Ticaret şirketlerinin, bu Kanun kapsamındaki işlemleri, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı denetim elemanları tarafından denetlenir. Bu denetimin ilkeleri ve usulü ile denetime tabi işlemler Bakanlıkça hazırlanan yönetmelikle düzenlenir. "

Ne alaka varlık incelemesi-kayıt sisteminin doğruluğu-belge incelenmesi-hesaplama-finansal tablolar-muhasebe evrakları-işleniş biçimleri-doğruluklarının testi vs.vs.vs

Şirketlerin denetimi ancak usul yönünden denetlenirse kimsenin buna hiçbir itirazı olmaz.Ama çıkarılan yönetmelik tamamen iç denetim.

Eeee balinalar ile uğraşmaktan istavritlerden de oldu Turmob.

Gökhan bey,

Aynı fikirdeyiz ''kamu eliyle'' iç ve/veya bağımsız uygunluk denetimine bende karşıyım. Ancak belirttiğiniz gibi TÜRMOB un yanlış politika ve stratejilerinin de bu durumda haliyle etkileyici oldu...

Ancak kamu denetçisinin yönetmelikte bahsi geçen belge ve bilgilere ulaşması için firmalarda etkin bir iç kontrol ve yönetimin olması gerekliliğide ortada, bu noktada o kadar karamsar değilim, işinde ehil süreç yönetimlerine vakıf iç denetim tecrübesi olan meslek mensuplarına ihtiyaç oldukça artacaktır.


Sevgilerimle;
 
"Ancak kamu denetçisinin yönetmelikte bahsi geçen belge ve bilgilere ulaşması için firmalarda etkin bir iç kontrol ve yönetimin olması gerekliliğide ortada, bu noktada o kadar karamsar değilim, işinde ehil süreç yönetimlerine vakıf iç denetim tecrübesi olan meslek mensuplarına ihtiyaç oldukça artacaktır."

Harika bir saptama sevgili deeper_blue

Meslek birliği ile bunu biz yapamadık ama Ticaret Bakanlığı bunu yaptıracak . Kurumsallaşmayı , bakkal defterini çaldırmak gibi algılayan sözde işadamlarımızı özde işadamlarına dönüştürecek bu adım,ileride yargılanılacak olsa dahi doğru görünüyor.Aslında herşeyin çıkış noktası bu olduğu halde Turmob bunu bir türlü göremedi.Belki bu bir vesile olur.
sevgilerimle,

 
Ne iç denetimi, bakanlık baya baya bağımsız denetime el koymuş. Büyükleri adı malum bağımsız denetim şirketleri, küçükleri bakanlık denetleyecek, bireysel bağımsız denetçilik yapmak isteyen de hani bana hani bana diyecek...
 
Merkür2;

Dikkat ederseniz ifadede ''Dolaylı'' kelimesi kullandım. Direkt ilk etapta meslek mensubuna bir getiri beklemek tabii ki mümkün değil olmayacaktır da. Ancak tüm konuya vakıf arkadaşların belirttiği gibi meslek mensupları Bağımsız denetim olayına kitlenip bu konuda tartıştılar. Esas işlev (kariyer veya serbest olarak) iç kontrol sistemlerinin kurulup bu konuda danışmanlık hizmetlerinin verilmesi idi.

Basit bir hesapla bir önceki hesap dönemi için bağımsız denetim raporunu firma genel kurulu öncesinde vermeniz gerekiyor (nisan-mayıs başı) denetimi makul güvenceyi sağlayarak yapabilmeniz için tüm prosesleri standartlara uygun yaptığınızda iş gücü(adam) X zaman olarak, 3 asıl 3 yedek denetim kadrosuyla 18 saat çalışma ile maksimum orta ölçekte 10-14 adet firmanın denetimini yetiştirebileceksiniz. Sonraki 8-9 ayda aynı ekibi elinizde tutmak için başka geliriniz olmayacak.

Bu bağlamda ''Bağımsız Denetim'' işlevi kurumsal çatı altında ve ciddi kadrolara sahip olarak yürütülmesi efektif görünüyor. Diğer taraftan yukarıda anlatmaya çalıştığım İÇ DENETÇİ ve/veya dışarıdan sistem üzerine danışmanlık vererek gerek gelir gerekse sorumluluk anlamında daha mantıklı gözükmekte.

Şu anda çevremde olan ciddi firmalar iç denetim kadroları oluşturmaya başladılar bile..
 
1 Eylülde yapılacak SPK Lisans sınavına (tek ders not yükseltme) gireceğim. Lisansı almaya hak kazandıktan sonra ne yapmalıyım.Kendim serbest çalışıyorum.Yarı zamanlı denetim firmalarında iş bulabilir miyiz? görüşlerinizi rica ederim.
 
1 Eylülde yapılacak SPK Lisans sınavına (tek ders not yükseltme) gireceğim. Lisansı almaya hak kazandıktan sonra ne yapmalıyım.Kendim serbest çalışıyorum.Yarı zamanlı denetim firmalarında iş bulabilir miyiz? görüşlerinizi rica ederim.

Merhaba ilhan bey,
denetim firmalarında çalışmak kısa vadede gelir kaynağı olarak görülse de uzun vadede elinizdeki bağımsız işlere zaman ayırmanızı zorlaştıracaktır. İzleyen dönemlerde de bağımsızlığınızı tamamen kaybedip denetim firmasının ücretli çalışanı olma riskiniz mevcuttur. Kendi işini yapan meslektaşlarım açısından bağımsız denetim firmaları ve yeminli mali müşavirlik firmaları her zaman cazip görünmüştür. Diğer taraftan dışarıdan görünenin aksine bu sektörün kuralları çok acımasız olup; sektör kişisel gelişime izin vermemektedir. Sahibi olacağınız spk lisans belgesi yönetmelik taslağında yer aldığı kadarıyla şahsınıza bazı avantajlar sağlayacaktır. Bu avantajları bir denetim firmasında değil de mevcut durumunuzu gözeterek değerlendirmenizin daha uygun olacağı düşüncesindeyim. Zaten denetçilerin yetkilendirilmesi sürecinde çıkan kavgaların sebebi de sizin benim gibi olan bir çok meslektaşımızın denetim firmalarına mecbur bırakılmaya çalışılmasıdır. Ne olduğu tam anlaşılmayan staj süreleri, eğitim ücretleri ve benzeri uygulamalar bu amaca hizmet etmektedir. Kurumsal yapılar, eğitimler veya meslektaşların gelişimine katkıda bulunacak staj mekanizmasına teorik olarak hiç bir itirazımın olmadığını ayrıca belirtmek isterim.
Bu güne kadar süregelen tartışmalara bakıldığında temel problem "bağımsız denetçinin kim olacağı" noktasında kilitlenmektedir. Spk lisanslılar, ymmler, 10 yıllıklar, 5 yıllıklar, yeniler, eskiler, balıkesirliler vs. bence "bağımsız denetçi" fiilen bu işi yapabilecek bağımsız denetimi bilen ve standartlara hakim meslek mensupları olacaktır. Hal böyleyken tartışılması gereken konu bağımsız denetçinin kim olacağı değil bu işi yapma kabiliyetine sahip insanların bu işi hangi şartlarda yapacakları nasıl fiyatlandıracaklarıdır. denetim firmasında şartları belirlemek ve kendiniz açısından doğru fiyatlandırmayı yapmak gibi bir şansınızın olmayacağı tecrübeyle sabittir.
Eğer TTK düzenlemeleri meslek açısından bir dönüşümün başlangıcı ise bu şansı iyi değerlendirmemiz mesleğimizi büyük bağımsız denetim firmalarının veya ymm'lerin himayesinden çıkartmamız ve gerçek bir meslek haline getirmemiz gerekir.
Saygılarımla
 
Merkür2;

Dikkat ederseniz ifadede ''Dolaylı'' kelimesi kullandım. Direkt ilk etapta meslek mensubuna bir getiri beklemek tabii ki mümkün değil olmayacaktır da. Ancak tüm konuya vakıf arkadaşların belirttiği gibi meslek mensupları Bağımsız denetim olayına kitlenip bu konuda tartıştılar. Esas işlev (kariyer veya serbest olarak) iç kontrol sistemlerinin kurulup bu konuda danışmanlık hizmetlerinin verilmesi idi.

Basit bir hesapla bir önceki hesap dönemi için bağımsız denetim raporunu firma genel kurulu öncesinde vermeniz gerekiyor (nisan-mayıs başı) denetimi makul güvenceyi sağlayarak yapabilmeniz için tüm prosesleri standartlara uygun yaptığınızda iş gücü(adam) X zaman olarak, 3 asıl 3 yedek denetim kadrosuyla 18 saat çalışma ile maksimum orta ölçekte 10-14 adet firmanın denetimini yetiştirebileceksiniz. Sonraki 8-9 ayda aynı ekibi elinizde tutmak için başka geliriniz olmayacak.

Bu bağlamda ''Bağımsız Denetim'' işlevi kurumsal çatı altında ve ciddi kadrolara sahip olarak yürütülmesi efektif görünüyor. Diğer taraftan yukarıda anlatmaya çalıştığım İÇ DENETÇİ ve/veya dışarıdan sistem üzerine danışmanlık vererek gerek gelir gerekse sorumluluk anlamında daha mantıklı gözükmekte.

Şu anda çevremde olan ciddi firmalar iç denetim kadroları oluşturmaya başladılar bile..


Burada bir durum tespiti yapmaya çalışayım: 2 gün önce KGK ile telefonla görüştüm. Yayınlanan Bağımsız Denetim Yönetmeliği Taslağı'nın gelen görüşler doğrultusunda revize edildiği (bazı tapaj hatalarının giderildiği, mantık hatalarının da düzeltildiği vb.) bilgi edindim. Çok detaylı bilgi verilmedi. Ancak, tek kişi ile Ltd, A.Ş. kurulabilirken 3 kişilik denetim ekibinin varlığı gibi konularda sanıyorum olumlu anlamda düzenlemeye gidildi. Şu anda; yayınlanan taslağın revize edilmiş halinin Kurul'a sunulduğu, değiştirilmiş halinin veya eski halinin (hatalı ifadelerin giderilmiş haliyle) kabul edilebileceği ifade edildi.

Bunun yanısıra 10 yıllık süre yine gündemde, SPK Lisanslıların sınav ve eğitimden muaf tutulmasının kuvvetle muhtemel olması ancak 10 yılın altında (4 yıllık lisans öğrenimi ve staj sürenin hesaplanmasına dahil) deneyimi olanların 2 yıl süreyle, 10 yılın üzerindekilerin ise 1 yıl süreyle denetim firmalarında staj yapmasının söz konusu olabileceği tekrarlandı. Bağımsız çalışanların bu stajı yerine getirmesi, yani bürosunu kapatıp 1 yıl süreyle staj yapması mantıklı olacak mı şeklinde soruma da "haklısınız" dediler :)

Ticaret Bakanlığı'nın iç denetçi olayına el atmasını kısmen olumlu buluyorum. Aslında işin özünü bu oluşturuyor. Bildiğiniz üzere, işadamlarımız! iç denetçinin maliyeti nedeniyle kaldırılmasını talep etmişlerdi ve kanun maddesinden çıkartılmıştı. Ancak bu hamleyle Bakanlığın işin özünü gözardı etmek istemediği düşünülebilir. Tabii şu aşamada kanun metninden SMMM ve YMM'lere değil de Ticaret Bakanlığı kadrolarına bu görevin verilmesi "kısmen"in diğer tarafını oluşturuyor. İleride belki de Bakanlık kadrolarının yetersiz kalacağının anlaşılması üzerine tekrar meslek mensuplarına görevlendirme/yetkilendirme yapılabilir.
Taslak metnin eylül ayının ortalarında yayınlanabileceğinin belirtildiğini de ifade edeyim.
 
Bildiğiniz üzere' Alıntı:
İç denetim fonksiyonu eninde sonunda işletilmesi şirketler tarafından gerekecek. Forumda olan herkes biliyor ki etkin bir iç kontrolün Bağımsız Denetim Maliyetlerini inanılmaz oranda düşeceğidir. İş adamlarımız Kayserili mantığı ile kar edeceklerini düşünerek esas olan maliyeti görememişlerdir.

 
Merhaba ilhan bey,
denetim firmalarında çalışmak kısa vadede gelir kaynağı olarak görülse de uzun vadede elinizdeki bağımsız işlere zaman ayırmanızı zorlaştıracaktır. İzleyen dönemlerde de bağımsızlığınızı tamamen kaybedip denetim firmasının ücretli çalışanı olma riskiniz mevcuttur. Kendi işini yapan meslektaşlarım açısından bağımsız denetim firmaları ve yeminli mali müşavirlik firmaları her zaman cazip görünmüştür. Diğer taraftan dışarıdan görünenin aksine bu sektörün kuralları çok acımasız olup; sektör kişisel gelişime izin vermemektedir. Sahibi olacağınız spk lisans belgesi yönetmelik taslağında yer aldığı kadarıyla şahsınıza bazı avantajlar sağlayacaktır. Bu avantajları bir denetim firmasında değil de mevcut durumunuzu gözeterek değerlendirmenizin daha uygun olacağı düşüncesindeyim. Zaten denetçilerin yetkilendirilmesi sürecinde çıkan kavgaların sebebi de sizin benim gibi olan bir çok meslektaşımızın denetim firmalarına mecbur bırakılmaya çalışılmasıdır. Ne olduğu tam anlaşılmayan staj süreleri, eğitim ücretleri ve benzeri uygulamalar bu amaca hizmet etmektedir. Kurumsal yapılar, eğitimler veya meslektaşların gelişimine katkıda bulunacak staj mekanizmasına teorik olarak hiç bir itirazımın olmadığını ayrıca belirtmek isterim.
Bu güne kadar süregelen tartışmalara bakıldığında temel problem "bağımsız denetçinin kim olacağı" noktasında kilitlenmektedir. Spk lisanslılar, ymmler, 10 yıllıklar, 5 yıllıklar, yeniler, eskiler, balıkesirliler vs. bence "bağımsız denetçi" fiilen bu işi yapabilecek bağımsız denetimi bilen ve standartlara hakim meslek mensupları olacaktır. Hal böyleyken tartışılması gereken konu bağımsız denetçinin kim olacağı değil bu işi yapma kabiliyetine sahip insanların bu işi hangi şartlarda yapacakları nasıl fiyatlandıracaklarıdır. denetim firmasında şartları belirlemek ve kendiniz açısından doğru fiyatlandırmayı yapmak gibi bir şansınızın olmayacağı tecrübeyle sabittir.
Eğer TTK düzenlemeleri meslek açısından bir dönüşümün başlangıcı ise bu şansı iyi değerlendirmemiz mesleğimizi büyük bağımsız denetim firmalarının veya ymm'lerin himayesinden çıkartmamız ve gerçek bir meslek haline getirmemiz gerekir.
Saygılarımla

Saygıdeğer Meslektaşım kıymetli fikir ve önerilerinizi burada paylaştığınız için teşekkür ederim. Ortalığın toz duman olduğu bir süreçte defter tutmak gibi ağır maliyet ve hafif karşılığı olan bir alandan denetim alanına geçmek amacıyla 2,5 yıldır SPK sınavlarına giriyorum.bu yıl sonuna kadar da bu bitirmek niyetindeyim.Ancak başlangıç için denetim alanında staj mahiyetinde pratik yapmam gerektiği de tartışmasız bir durum.Böylesi bir geçiş sürecinde nasıl bir yöntem izleye bilirim? bu kastla yazmıştım. Ancak sizin etraflı görüşleriniz için tekrar teşekkür ederim.
 
Üst