deeper_blue
Katkı Sunan Üye
Moderatör tarafında düzenlendi:
Bekara karı boşamak kolay gelir.
İç denetimin kamulaştırılması düşüncesine katılmıyorum desem sevgili Deeeper-blue elbette şaşıracak. Bu yönetmelik ile tamamen bir iç denetimin tablosu çıkarılmış .Konuya bilgisiz uzmanlardan danışmanlar olunca hal böyle oluyor anlaşılan.
Yahu bu yönetmelik 6102 sayılıkTTK'nın 210.cu maddesi 1.nci fıkrasına istinaden çıkarılmış.
aynen yayınlıyorum.
"MADDE 210- (1) Gümrük ve Ticaret Bakanlığı bu Kanunun ticaret şirketlerine ilişkin hükümlerinin uygulamasıyla ilgili tebliğler yayımlamaya yetkilidir. Ticaret sicili müdürlükleri ve şirketler bu tebliğlere uyarlar. Ticaret şirketlerinin, bu Kanun kapsamındaki işlemleri, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı denetim elemanları tarafından denetlenir. Bu denetimin ilkeleri ve usulü ile denetime tabi işlemler Bakanlıkça hazırlanan yönetmelikle düzenlenir. "
Ne alaka varlık incelemesi-kayıt sisteminin doğruluğu-belge incelenmesi-hesaplama-finansal tablolar-muhasebe evrakları-işleniş biçimleri-doğruluklarının testi vs.vs.vs
Şirketlerin denetimi ancak usul yönünden denetlenirse kimsenin buna hiçbir itirazı olmaz.Ama çıkarılan yönetmelik tamamen iç denetim.
Eeee balinalar ile uğraşmaktan istavritlerden de oldu Turmob.
1 Eylülde yapılacak SPK Lisans sınavına (tek ders not yükseltme) gireceğim. Lisansı almaya hak kazandıktan sonra ne yapmalıyım.Kendim serbest çalışıyorum.Yarı zamanlı denetim firmalarında iş bulabilir miyiz? görüşlerinizi rica ederim.
Merkür2;
Dikkat ederseniz ifadede ''Dolaylı'' kelimesi kullandım. Direkt ilk etapta meslek mensubuna bir getiri beklemek tabii ki mümkün değil olmayacaktır da. Ancak tüm konuya vakıf arkadaşların belirttiği gibi meslek mensupları Bağımsız denetim olayına kitlenip bu konuda tartıştılar. Esas işlev (kariyer veya serbest olarak) iç kontrol sistemlerinin kurulup bu konuda danışmanlık hizmetlerinin verilmesi idi.
Basit bir hesapla bir önceki hesap dönemi için bağımsız denetim raporunu firma genel kurulu öncesinde vermeniz gerekiyor (nisan-mayıs başı) denetimi makul güvenceyi sağlayarak yapabilmeniz için tüm prosesleri standartlara uygun yaptığınızda iş gücü(adam) X zaman olarak, 3 asıl 3 yedek denetim kadrosuyla 18 saat çalışma ile maksimum orta ölçekte 10-14 adet firmanın denetimini yetiştirebileceksiniz. Sonraki 8-9 ayda aynı ekibi elinizde tutmak için başka geliriniz olmayacak.
Bu bağlamda ''Bağımsız Denetim'' işlevi kurumsal çatı altında ve ciddi kadrolara sahip olarak yürütülmesi efektif görünüyor. Diğer taraftan yukarıda anlatmaya çalıştığım İÇ DENETÇİ ve/veya dışarıdan sistem üzerine danışmanlık vererek gerek gelir gerekse sorumluluk anlamında daha mantıklı gözükmekte.
Şu anda çevremde olan ciddi firmalar iç denetim kadroları oluşturmaya başladılar bile..
Bildiğiniz üzere' Alıntı:İç denetim fonksiyonu eninde sonunda işletilmesi şirketler tarafından gerekecek. Forumda olan herkes biliyor ki etkin bir iç kontrolün Bağımsız Denetim Maliyetlerini inanılmaz oranda düşeceğidir. İş adamlarımız Kayserili mantığı ile kar edeceklerini düşünerek esas olan maliyeti görememişlerdir.
Merhaba ilhan bey,
denetim firmalarında çalışmak kısa vadede gelir kaynağı olarak görülse de uzun vadede elinizdeki bağımsız işlere zaman ayırmanızı zorlaştıracaktır. İzleyen dönemlerde de bağımsızlığınızı tamamen kaybedip denetim firmasının ücretli çalışanı olma riskiniz mevcuttur. Kendi işini yapan meslektaşlarım açısından bağımsız denetim firmaları ve yeminli mali müşavirlik firmaları her zaman cazip görünmüştür. Diğer taraftan dışarıdan görünenin aksine bu sektörün kuralları çok acımasız olup; sektör kişisel gelişime izin vermemektedir. Sahibi olacağınız spk lisans belgesi yönetmelik taslağında yer aldığı kadarıyla şahsınıza bazı avantajlar sağlayacaktır. Bu avantajları bir denetim firmasında değil de mevcut durumunuzu gözeterek değerlendirmenizin daha uygun olacağı düşüncesindeyim. Zaten denetçilerin yetkilendirilmesi sürecinde çıkan kavgaların sebebi de sizin benim gibi olan bir çok meslektaşımızın denetim firmalarına mecbur bırakılmaya çalışılmasıdır. Ne olduğu tam anlaşılmayan staj süreleri, eğitim ücretleri ve benzeri uygulamalar bu amaca hizmet etmektedir. Kurumsal yapılar, eğitimler veya meslektaşların gelişimine katkıda bulunacak staj mekanizmasına teorik olarak hiç bir itirazımın olmadığını ayrıca belirtmek isterim.
Bu güne kadar süregelen tartışmalara bakıldığında temel problem "bağımsız denetçinin kim olacağı" noktasında kilitlenmektedir. Spk lisanslılar, ymmler, 10 yıllıklar, 5 yıllıklar, yeniler, eskiler, balıkesirliler vs. bence "bağımsız denetçi" fiilen bu işi yapabilecek bağımsız denetimi bilen ve standartlara hakim meslek mensupları olacaktır. Hal böyleyken tartışılması gereken konu bağımsız denetçinin kim olacağı değil bu işi yapma kabiliyetine sahip insanların bu işi hangi şartlarda yapacakları nasıl fiyatlandıracaklarıdır. denetim firmasında şartları belirlemek ve kendiniz açısından doğru fiyatlandırmayı yapmak gibi bir şansınızın olmayacağı tecrübeyle sabittir.
Eğer TTK düzenlemeleri meslek açısından bir dönüşümün başlangıcı ise bu şansı iyi değerlendirmemiz mesleğimizi büyük bağımsız denetim firmalarının veya ymm'lerin himayesinden çıkartmamız ve gerçek bir meslek haline getirmemiz gerekir.
Saygılarımla