Ticari Araç

  • Konbuyu başlatan Konbuyu başlatan serhatcn
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Üyelik
2 Tem 2009
Mesajlar
28
Konum
ankara
sifir camli koltuklu hafif ticari araç alirsak (kangoo tipi) kdv den düşebiliyor muyuz? Kapali kasa mi olmasi gerekiyor? Ikinci el kapali kasa alirsak yüzde 18 düşebiliyor muyuz? Sifir binek otomobil alirsak durum nasil oluyor? Kdv yi gider olarak mi gösteriyoruz?
 
Merhaba,
Oncelikle binek araç kdv si indirim konusu yapılmaz maliyete eklenir. Tabi ki rent a car firmasi ve galeri vb amaçla almıyorsanız.ticari araçlarda ben araç ruhsatlarına bakıyorum ona göre kdv yi indiriyorum. Ama bahsettiğiniz modeller için piyasada kdv yi indirmeyip maliyete ekleyenler de yok değil.
İyi aksamlar
 
Merhaba,
Oncelikle binek araç kdv si indirim konusu yapılmaz maliyete eklenir. Tabi ki rent a car firmasi ve galeri vb amaçla almıyorsanız.ticari araçlarda ben araç ruhsatlarına bakıyorum ona göre kdv yi indiriyorum. Ama bahsettiğiniz modeller için piyasada kdv yi indirmeyip maliyete ekleyenler de yok değil.
İyi aksamlar

Bir motorlu taşıtın vergi mevzuatı açısından binek otomobil olup olmadığına karar verirken yapılması gereken en son şey ruhsatında ne yazdığına bakmaktır. Zira özellikle arkada camları ve koltukları olan hafif ticari araçların ruhsatında Karayolları Trafik Kanununa göre binek otomobil yazsa da, bu araçlar vergi mevzuatı açısından binek otomobildir. Öyledir çünkü 60 Nolu KDV Sirküleri madde 5.10.1 böyle demektedir.

"5.10.1. 1+1, 1+3, 1+4 veya 1+7 koltuklu, şoför ve öndeki yolcunun arkasındaki kısımda emniyet kemerleri veya emniyet kemeri montajı için tertibat, koltuk ve emniyet ekipmanı montajı için sabit tertibat, aracın iç kısmının her tarafında, araçların yolcu bölümlerinde yer alan konfor özellikleri ve iç döşemeleri (örn. yer kaplamaları, havalandırma, iç aydınlatma, küllükler), iki yan panel boyunca arka camları bulunan (en arkada yük bölümünün sağ ve sol taraflarında cam bulunsun bulunmasın); şoför ve öndeki yolcuların bölümü ile insan veya eşya taşınması için kullanılan arka bölüm arasında sabit bir panel veya bariyer bulunmayan kapalı kasa motorlu taşıtlar 87.03 pozisyonunda yer almakta olup, binek otomobiller bu kapsamda değerlendirilmektedir."
 
Bir motorlu taşıtın vergi mevzuatı açısından binek otomobil olup olmadığına karar verirken yapılması gereken en son şey ruhsatında ne yazdığına bakmaktır. Zira özellikle arkada camları ve koltukları olan hafif ticari araçların ruhsatında Karayolları Trafik Kanununa göre binek otomobil yazsa da, bu araçlar vergi mevzuatı açısından binek otomobildir. Öyledir çünkü 60 Nolu KDV Sirküleri madde 5.10.1 böyle demektedir.

"5.10.1. 1+1, 1+3, 1+4 veya 1+7 koltuklu, şoför ve öndeki yolcunun arkasındaki kısımda emniyet kemerleri veya emniyet kemeri montajı için tertibat, koltuk ve emniyet ekipmanı montajı için sabit tertibat, aracın iç kısmının her tarafında, araçların yolcu bölümlerinde yer alan konfor özellikleri ve iç döşemeleri (örn. yer kaplamaları, havalandırma, iç aydınlatma, küllükler), iki yan panel boyunca arka camları bulunan (en arkada yük bölümünün sağ ve sol taraflarında cam bulunsun bulunmasın); şoför ve öndeki yolcuların bölümü ile insan veya eşya taşınması için kullanılan arka bölüm arasında sabit bir panel veya bariyer bulunmayan kapalı kasa motorlu taşıtlar 87.03 pozisyonunda yer almakta olup, binek otomobiller bu kapsamda değerlendirilmektedir."

öncelikle bilgilendirme için teşekkürler.

Maliye Bakanlığının sizin yazınızı tasdik edici özelgeleri olduğunu bilmekteyim. sizlerde bilirsiniz ki özelgeler konulara has oldukları için herkes tarafından bilinip uygulanmamaktadır. konu ile ilgili kanunlarda gerekli eklemeler yapıldığı takdirde herkes tarafından uygulamanın bilineceğini ve aynı yapılacağını düşünmekteyim.

teşekkürler
 
Kdv den düşülmüyor.cam ve koltuk olayı aracı binek statüsüne sokuyor.Kapalı kasa panel olması gerekir
 
Merhaba,
Oncelikle binek araç kdv si indirim konusu yapılmaz maliyete eklenir. Tabi ki rent a car firmasi ve galeri vb amaçla almıyorsanız.ticari araçlarda ben araç ruhsatlarına bakıyorum ona göre kdv yi indiriyorum. Ama bahsettiğiniz modeller için piyasada kdv yi indirmeyip maliyete ekleyenler de yok değil.
İyi aksamlar

Sayın mesut23,

Binek otomobillerin KDV'sinin özel haller dışında indirim konusu yapılamayacağı doğrudur. Otomobilin "binek olup olmadığına" karar verdikten sonra maliyete eklenmesi ise sadece piyasa uygulamasında alışılagelmiş bir durumdur.

23 Seri No.lu KDV Genel Tebliği` nin I. bölümünde;

"İndirim konusu yapılmayan bu vergi, Gelir ve Kurumlar Vergisi Kanunu çerçevesinde işin mahiyetine göre gider veya maliyet unsuru olarak dikkate alınabilecektir. Bu uygulama binek otomobili işletmeciliği ile uğraşan mükelleflerin işletme amacı dışında satın aldıkları binek otomobilleri içinde geçerlidir."

Yine VUK 269 ve 270. maddeleri de maliyet bedelinin tespiti şartlarını açıklarken maliyete eklenecek bedeller içinde KDV de saymamıştır.

Bu nedenle Binek otomobilin KDV ve hatta ÖTV'si doğrudan gider de yazılabilir ve bu mükellefe bırakılmış bir seçimlik haktır.

Saygılar,
Kevork
 
Son düzenleme:
Kevork Bey ÖTV konusunda tereddüt yok zaten de, ama KDV açısından 23 Nolu KDV GT o anlama geliyor mu, ondan emin değilim. Aslında neden böyle düşünmediğimi geçmişte başka bir başlıkta uzun uzuuun açıklamıştım ama bulamadım şimdi.
 
Koray Bey,

Aslında tebliğin bu hükmü KDV yasası ile çelişiyor mu bana da sorarsanız evet. Ama sanki her şey tamam da binek otomobilin KDV si problemmiş gibi getirilen hükmü sanki burada kısmen çözüme ulaştırmışlar. Bu KDV amortisman yoluyla da aslında giderleştirilmiş oluyor. Tebliğdeki mantığa bakarsanız giderleştirmenin de belki 180 - 280 hesaplar yoluyla yapılması gerekir gibi bir durum da çıkıyor. Ancak ben biraz da ÖTV uygulamasına yaslanarak pek beis görmüyorum. Muvazaalı mı evet, en azından % 100 değil. Pek bir sıkıntı çıktığına dair kulağımda bir anı da yok. KDV'yi maliyet unsuru yaptığımız yerler oldumu evet oldu. Ancak bunun da doğru yada adil olduğunu söylemek pek doğru değil, Sabit Kıymet KDv uygulamasından vazgeçilmeyi de bunu en uygun kanıtı olduğunu söylemek mümkün.

Saygılar,
Kevork
 
Kevork Bey haksız değilsiniz, ama ben şahsen bu konuda hiç risk almıyorum. Binek otomobil alınınca ÖTV'yi direkt gider yazıyorum, KDV'yi maliyete ekleyip amortismana tabi tutuyorum. Gereksiz risk almıyorum, zaten bir sürü gri alan var bir de buna gerek yok.:)
 
merhabalar,

2011 yilinda binek sandigimiz bir aracin KDVsini indirim konusu yapmayip maliyete ekledik ancak 2013 yilinda bu aracin aslinda ticari arac oldugunu farkettik.

simdi araci 2.el olarak satmak istiyoruz. bu aracin satisini artik olan oldu deyip 1%'den mi yapmali yoksa baska bir yol mu izlenmeli?

degerli goruslerinizi rica ederim
 
Üst