TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) Anketi Hk.

mhmt79

Katkı Sunan Üye
Üyelik
2 Mar 2006
Mesajlar
416
sevgili forumdaşlar ;

merak ettiğim bir konu, Türkiye istatistik kurumunun şirketlere verdiği bazı anket kitapçıklarını şirket tarafından doldurulmaması ne gibi bir sıkıntı yaşatır.?

müthiş iş yükünün içerisinde bu ayrıntılı formları doldurmak ektra bir zaman kaybına neden olmakta. bundan dolayı doldurmak istemiyorum .

ve sürekli arıyorlar ve bende kızıyorum kapatıyorum.. en sonunda ceza uygulayacaklarını söylediler. bunun geçerlilik derecesi nedir.

bu gibi cezalarla karşılaşmıs olan arkadaşlar varmı .?

bunun bağlayıcı ne gibi yasal zorunluluğu vardır.?

ilgi ve alakanız için şimdiden çok teşekkürlerimi sunuyorum.

iyi çalışmalar.
 
Ynt: TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) Anketi Hk.

Yanlış hatırlamıyorsan doldurulmamasının cezası vardı ancak uygulandığını görmedim.

_________________________________________________

Eğer sormak istediğiniz formlar "YAPISAL İŞ İSTATİSTİKLERİ GİRİŞİM SORU KAĞIDI" ise
Kağıtta şöyle bir açıklama var.

"
Soru kağıdının istenilen zamanda doldurulmaması, eksik veya yanlış cevaplanması durumunda ilgili kanuna göre 1.184 (bin yüz seksen dört) YTL. idari para cezası uygulanır.
"
Konu hakkındaki yasal dayanak aşağıdaki alıntı olabilir.

5429 Sayılı Yasa

İDARÎ PARA CEZALARI


Madde 54 - Sayımlarda geçerli mazereti olmadan verilen görevleri yapmaktan kaçınanlara beşyüz Yeni Türk Lirası idarî para cezası uygulanır. Görevlendirilenleri geçerli mazereti olmaksızın eğitim ve toplantılara göndermeyen veya görev yapmasına izin vermeyen kamu kurum ve kuruluşlarının yöneticileri ve sorumlularına, izin vermedikleri her kişi için beşyüz Yeni Türk Lirası idarî para cezası uygulanır ve bu durum ilgililerin kurumlarına bildirilir. Ayrıca, görevlendirilmek üzere yetiştirme kurslarına katılan kimselerden, görevlerini geçerli mazereti olmaksızın yapmaktan kaçındıkları takdirde, yetiştirilmeleri için yapılan giderler genel hükümler çerçevesinde tahsil edilir.

Başkanlık veya kurum ve kuruluşlar tarafından Program kapsamında istenen bilgileri, geçerli bir mazereti olmaksızın belirlenen şekil ve sürede vermeyen veya eksik veya hatalı verenler, bir kereye mahsus olmak üzere uyarılarak yedi gün içerisinde bilgileri vermeleri veya eksik ve hataları gidermeleri istenir. Bu uyarıya rağmen, bilgileri hiç vermeyen veya talep edildiği hâlde eksikleri gidermeyen ve hataları düzeltmeyen gerçek kişiler veya özel hukuk tüzel kişilerinin organ ve temsilcileri hakkında, fiilin;
a) Hanehalkı veya bireylerle yapılan araştırmalarda işlenmesi durumunda beşyüz Yeni Türk Lirası,

b) (a) bendi dışında kalan istatistikî birimlerle yapılan araştırmalarda işlenmesi durumunda bin Yeni Türk Lirası,

c) Sayımlarda işlenmesi durumunda ikibin Yeni Türk Lirası,

İdarî para cezası uygulanır.

İdarî para cezası ve diğer cezaların uygulanması, istatistikî birimin bilgi verme yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.

7201 sayılı Tebligat Kanununda belirtilen usûllerden biri ile yapılan tebligatlar veya araştırmada görev alan personel tarafından bilgi ile ilgili dokümanların istatistikî birim yetkilisine verildiği veya bilginin istenmesi amacıyla istatistikî birimin ziyaret edildiğine ilişkin Başkanlıkça belirlenen usûllere uygun olarak tanzim edilmiş tutanaklar, istatistikî birimlerden bilgi istendiğinin tevsikinde yeterli olup, ispat için başka belge aranmaz.


Bu Madde hükümleri, sözleşme ile üçüncü kişilere yaptırılan araştırmalar için de uygulanır.

İdarî para cezalarına ilişkin karar, sayım için mahallî komiteler kurulması durumunda, komitelerin başkanı tarafından; Programda belirtilmek şartıyla sayımların başka kurum ve kuruluşlar tarafından gerçekleştirilmesi durumunda bu kurum ve kuruluşların en üst yöneticileri tarafından; diğer durumlarda ise Başkanlığın merkez veya taşra teşkilâtının en üst amirleri tarafından verilir.
 
Ynt: TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) Anketi Hk.

Anılan ilgili kanunun (5429 sayılı , 54. maddesi) okudum fakat orada;

" Başkanlık veya kurum ve kuruluşlar tarafından Program kapsamında istenen bilgileri, geçerli bir mazereti olmaksızın belirlenen şekil ve sürede vermeyen veya eksik veya hatalı verenler, bir kereye mahsus olmak üzere uyarılarak yedi gün içerisinde bilgileri vermeleri veya eksik ve hataları gidermeleri istenir. "

cümlesi geçmektedir. kurum beni telefonla rarayarak eksiklik istemektedir. fakat bildiğim kadarıyla bana bir yazı ile isteğini belirtmesi gerekmez mi?

ve burada belirtilen mazeret i" iş yükünün fazlalığı ve extra zamanın mümkün olmadığı ve rutin iş planın sapmasına neden olduğu " mazerti ne kadar geçerlidir sizce?

teşekkürler
 
Ynt: TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) Anketi Hk.

Bu formlardaki sorular o kadar gerçek hayattan ve kanunlardan kopuktur ki doldurmak insanı verem eder. Sanki bu ülkede yaşayan devletin memuru değilde uzaydan biri hazırlamış gibidir.
Doldurtan memurda iş yaşamından ve kurumsal hayatta bihaber olduğu için firma yetkilisininde böyle abuk sorulara anlamsız cevaplar verdiği için sonuç olarak memur ve firma sahibinin karma uyduruk sonuçları İstatistik kurumuna bildirilir. Merkezde bu evrakları derleyen robot memurun muhakeme yetisi olmadığı için gördüğünü yazar. Yıl sonunda İstatistik kurumu sonuçları açıklar. Gazeteler vay efendim şöyle böyle diye manşet atar. Bizde okuyup hayret eder çevremizdeki hayatla bağdaştıramayız. Olan devletin işücü, evrak masrafı, telefon vs vs vs. maliyeti olarak vergilerimize yansır.
Neymiş istatistik kurumu istatistik yapıyormuş.
Her kurum kendi kafasına göre istatistik tutuyor. Varın siz düşünün kaç kurum var bu ülkede. Ayrıca firmalar her işini devletin kurumuna başvurarak yapıyor. Bilgi iseyen devlet kurumları kendi arasında kordinasyon kursun.
Bizzat formları doldurmaya canı gönülden destek veren ben tarafından yaşanmıştır. Tecrübeyle sabittir.
 
Ynt: TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) Anketi Hk.

Normalde ceza var,ama uygulamamak için yani ceza kesmemek için ellerinden geleni yapıyorlar..Israrla gün verip süreyi uzatıyorlar,ama siz yine de inat edip cevap vermezseniz o zaman gel bakalım diyorlar...Gerekli bir iş için istedikleri muhakkak ama bizim için hamallıktan başka birşey değil..
 
Ynt: TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) Anketi Hk.

Ben geçtiğimiz gün ; yine istatistik kurumundan gelen ve formları bırakmak isteyen kovmaktan beter yaptım.. ve formları teslım almadım... öyle yolladım ve hiç bi,r yere imza falanda atmadım teslim aldığıma dair..

dedim bunu bana tebliğ şeklinde gönderişrsiniz resmi bir yazı ekinde ozaman doldururum dedim..

bence bu istatistik kurumu devletin üzerinde bir kambur bir yük ... ya bu işi daha profosyonelce kimseyi bunaltmadan gerçekleri yansıtacak bilgileri eldederek istatistik ortaya koysunlar yada yalan yanlış bilgilerle insanları yanıltırken , aynı zamanda işleyen bir iş akısınıda engellemesinler...

hepinize kolay gelsin...
 
Ynt: TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) Anketi Hk.

Bir çok yere aynı verileri giriyoruz,
Merkezi veritabanı yapılır biz verileri gireriz, veri tabanından maliye yetkisi halinde ki verileri çeker, SSK yetkisi dahilini, İŞ KUR yetkisi dahilini , DİE yetkisi dahilini, çok mu zor?
Bence hiç te zor değil, ayrıca bir çok angaryanın önüne geçileceği gibi çok da faydası olur etkin bir mali denetim mümkün olur , en azından belki dolaylı vergilerin payı düşer.
Belki bir gün olur....
 
Ynt: TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) Anketi Hk.

Merhaba

TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu)nunu forumunu bizde inatlaşıp doldurmadık. Her telefon başına 3 adet *1183 ytl den=3549 ceza kestiler. Kesilen cezayıda vergi dairesine devrettiler. Bizde Vergi dairesine 3549 ytl ödedik. Her türlü Hukuk prosedürünü araştırdık ama malesef TÜİK kanunu Kanunlar üstü gibi duruyor. Telefon bile tebligat sayılıyor. Tebligat kanunu dışında tebligat hakları var. Bizde hem cezayı ödedik, hemde ceza yediğimiz döneme ait anketleri doldurduk. Yoksa tekrar ceza keseceklerdi.
 
Ynt: TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) Anketi Hk.

peki , bu telefonlar kayda mı alınıyor. yani bunu nasıl ispat edebiliyorlar...

tüik kanunun 54. maddesinde belirtilen mazeret gerekçesi göz önüne alınarak iş yükünün fazla olması verilen formların iş akışını engellediği gerekçesini belirtirten bir yazı yazdım ve yolladım ve 2008 yılı için form yollanmamasını istedim...

henüz bir yanıt gelmedi...

İşte burada geçerli mazerette kasıt nedir? nasıl bir mazeret geçerli olur?
 
Ynt: TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) Anketi Hk.

İlgili link
25 Haziran 2008 ÇARŞAMBA
Resmî Gazete
Sayı : 26917

ANAYASA MAHKEMESİ KARARI

Anayasa Mahkemesi Başkanlığından:

Esas Sayısı : 2006/167

Karar Sayısı : 2008/86

Karar Günü : 20.3.2008

İTİRAZ YOLUNA BAŞVURAN: Seferihisar Sulh Ceza Mahkemesi

İTİRAZIN KONUSU: 10.11.2005 günlü, 5429 sayılı Türkiye İstatistik Kanunu 'nun 8. maddesi ile 54. maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendinin Anayasa'nın Başlangıç'ı ile 2., 5., 10., 11., 12., 13., 17., 19., 20. ve 25. maddelerine aykırılığı savıyla iptali istemidir.

I - OLAY

Türkiye İstatistik Kurumu Başkanlığı İzmir Bölge Müdürlüğünün verdiği idari para cezasına karşı yapılan itirazı incelemekte olan Mahkeme, itiraz konusu kuralların iptali için başvurmuştur.

II - İTİRAZIN GEREKÇESİ

Başvuru kararının gerekçe bölümü şöyledir:

"İtiraz edenin eyleminin sabit olması halinde itiraza konu olan kuralın itiraz eden hakkında uygulanması mutlaktır. Çünkü 5429 sayılı Türkiye İstatistik Kanunu'nun 8. maddesi "İstatistiksi birimler kendilerinden istenen veri veya bilgileri başkanlığın belirleyeceği şekil, süre ve standartlarda eksiksiz ve doğru olarak ücretsiz vermekle yükümlüdür" ve 54/2 fıkrasına göre Başkanlık veya kurum ve kuruluşlar tarafından program kapsamında istenen bilgilerin geçerli bir mazeret olmaksızın belirlenen şekil ve sürede vermeyen veya eksik veren veya hatalı verenler bir defaya mahsus olmak üzere uyarılarak 7 gün içinde bilgileri vermeleri istenir, uyanlara rağmen belirlenen şekil ve sürede bilgileri vermeyen eksiklikleri gidermeyen ve hatalı veren gerçek veya özel tüzel kişilerin organ ve temsilcileri hakkında fiilin; 54/2-b bendi (a) bendi dışında kalan istatistik birimlerde yapılan araştırmalarda işlenmesi durumunda 1000 YTL hükmünün uygulanacağı amir belirtilmiştir.

2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın Başlangıç hükümleri ve 2. ve 5. maddelerinde Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Hukuk devleti olup kimsenin hukuk devleti dışına çıkamayacağı, devletin amaç ve görevlerinin kişilerin ve toplumun refahı, huzur ve mutluluğunu sağlamak ve insanın maddi ve manevi varlığının gelişmesi için gerekli şartlan hazırlamaya çalışmak olduğu, Anayasa'nın 10. maddesinde herkes din, ırk, renk, siyasi düşünce, felsefi inanç, mezhep ve benzeri sebeplerle ayırım gözetilmeksizin kanun önünde eşit olduğunu, hiçbir kişiye, aileye, zümreye veya sınıfa imtiyaz tanınamayacağının, 11. maddeye göre Anayasa hükümlerinin yasama, yürütme ve yargı organları ile tüm idari makamları bağlayan tüm temel kuralların olduğu ve kanunun Anayasa'ya aykırı olamayacağının, 12. maddesinde herkesin kişiliğine bağlı dokunulmaz, devredilmez, vazgeçilmez, temel hak ve hürriyetlere sahip olduğunun, temel hak ve hürriyetlerinin kişinin topluma ailesine ve diğer kişilere karşı ödev ve sorumluluklarını ihtiva ettiğini, 13. maddesinin temel hak ve hürriyetlerinin özlerine dokunulmaksızın Anayasa'nın ilgili maddesinde belirtilen sebeplere bağlı olarak ve ancak kanunla sınırlanabileceği ve bu sınırlamanın Anayasa'nın sözüne, ruhuna, demokratik toplum düzenine ve laik Cumhuriyetin gereklerine ve ölçülülük ilkesine aykırı olamayacağının, 17. maddesinde herkesin yaşama, maddi ve manevi varlığını koruma ve geliştirme hakkına sahip olduğunu, 19. maddesinde ise kişi hürriyeti ve güvenliğini düzenlediği herkesin kişi hürriyeti ve güvenliğine sahip olduğunu, 20. maddesinin herkesin özel hayatına ve aile hayatına saygı göstermesinin isteme hakkına sahip olduğunun, 25. maddesinde ise herkes düşünce ve kanaat hürriyetine sahip olduğunun, her ne sebep ve amaçla olursa olsun herkes düşünce ve kanaatlerini açıklamaya zorlanamayacağını emreden amir hükümlerdir.

Özel olarak belirtilen amir kurallar gereğince temel hak ve hürriyetlerin kısıtlanması ancak kanunla tayin edileceği ve bu sınırların demokratik toplum düzeninin gereklerine aykırı olamayacağı ve her ne sebeple ve amaçla olursa olsun kimseye düşünce ve kanaatlerini açıklamaya zorlanamayacağı dikkate alındığında 5429 sayılı Türkiye İstatistik Kanunu'nun 8. maddesindeki istatistiksi birimler kendilerinden istenen veri veya bilgileri başkanlığın belirleyeceği şekil ve süre ve standartlarda eksiksiz ve doğru olarak ücretsiz vermekle yükümlüdür, hükmünü belirleyen Anayasa hükümlerine aykırılık teşkil ettiği, itiraz eden özel tüzel kişi temsilcisine her ne sebeple ve amaçla olursa olsun düşünce ve kanaatlerini açıklamaya zorladığı, düşünce ve kanaatini belirtilmediğinden dolayı suçlanarak hakkında idari yaptırım karan tanzim edildiği, oysa ki düşünceyi açıklama ve kanaat hürriyetine sahip olmanın özel hukuk tüzel kişilerin yetkili temsilcilerinden sahip oldukları bunlarında düşünce kanaatlerini açıklamaya zorlanamayacakları ve bundan dolayı da cezai bir müeyyide ya da idari bir yaptırımla karşı karşıya kalınmasının hukuk devleti ilkesi ile ve temel hak ve hürriyetlere aykırılık teşkil edeceği, devletin bir kurumunun yapacağı bir konuda istatistiksi veri veya bilgileri ücret karşılığında aynı durumda olan başka kişilerden ya da özel hukuk tüzel kişilerin yetkili organlarından isteyebilmesinin hukuk devleti ilkesinde geçerli olacağı, zorla kişi ya da özel hukuk tüzelkişiliğinin yetkili temsilci ve organlarından veri veya bilgi istemenin devletin temel amaçları ve görevleri, temel hak ve hürriyetleri niteliği, düşünce kanaat hürriyeti, özel hayatın gizliliği ve korunması ve Hukuk Devleti ilkesiyle bağdaşmamaktadır ve yine 5429 sayılı Yasa'nın 8. maddesine muhalefet nedeni ile ilgili kişi ya da kurumların yetkili organ ve temsilcilerinden idari para cezası verilmesi de yine hukuk devleti ilkesi, temel hak ve hürriyetlerin korunması, kişi güvenliği ve hürriyeti, düşünce kanaat hürriyeti ilkeleri ile de bağdaşmamaktadır.

Devletin temel amaç ve görevleri, Anayasa'da yer alan eşitlik ilkesi, temel hak ve hürriyetleri niteliği, kişi hürriyeti ve güvenliği özel hayatın gizliliği, düşünce ve kanaat hürriyetine ilişkin düzenlemelere aykırı olan söz konusu hükümlerin belirtilen ve Yüksek Mahkeme'ce re'sen nazara alınacak diğer gerekçelerle itiraza konu 5429 sayılı Türkiye İstatistik Kanunu'nun 8. maddesi ile 5429 sayılı Kanun'un 54. maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendinin Anayasa'ya aykırı olmasının nedenleri ile Anayasa'nın 152. maddesi gereğince Yüksek Anayasa Mahkemesi'nce re'sen iptaline karar verilmesi itiraz ve arz olunur."

III - YASA METİNLERİ

A - İptali İstenilen Yasa Kuralları

10.11.2005 günlü, 5429 sayılı Yasa'nın 8. maddesi ile 54. maddenin itiraz konusu kuralı da içeren ikinci fıkrası şöyledir:

"MADDE 8. - İstatistiki birimler, kendilerinden istenen veri veya bilgileri, Başkanlığın belirleyeceği şekil, süre ve standartlarda eksiksiz ve doğru olarak ücretsiz vermekle yükümlüdür.

MADDE 54. - ...

Başkanlık veya kurum ve kuruluşlar tarafından Program kapsamında istenen bilgileri, geçerli bir mazereti olmaksızın belirlenen şekil ve sürede vermeyen veya eksik veya hatalı verenler, bir kereye mahsus olmak üzere uyarılarak yedi gün içerisinde bilgileri vermeleri veya eksik ve hataları gidermeleri istenir. Bu uyarıya rağmen, bilgileri hiç vermeyen veya talep edildiği halde eksikleri gidermeyen ve hataları düzeltmeyen gerçek kişiler veya özel hukuk tüzel kişilerinin organ ve temsilcileri hakkında, fiilin;

a) Hanehalkı veya bireylerle yapılan araştırmalarda işlenmesi durumunda beşyüz Yeni Türk Lirası,

b) (a) bendi dışında kalan istatistiki birimlerle yapılan araştırmalarda işlenmesi durumunda bin Yeni Türk Lirası,

c) Sayımlarda işlenmesi durumunda ikibin Yeni Türk Lirası,
İdari para cezası uygulanır."

B - Dayanılan Anayasa Kuralları

Başvuru kararında Anayasa'nın Başlangıç hükümleri ile 2., 5., 10., 11., 12., 13., 17., 19., 20. ve 25. maddelerine dayanılmıştır.

IV - İLK İNCELEME

Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü'nün 8. maddesi gereğince, Tülay TUĞCU, Haşim KILIÇ, Sacit ADALI, Fulya KANTARCIOĞLU, Ahmet AKYALÇIN, Mehmet ERTEN, A.Necmi ÖZLER, Serdar ÖZGÜLDÜR, Şevket APALAK, Serruh KALELİ ve Osman Alifeyyaz PAKSÜT'ün katılımlarıyla 16.1.2007 gününde yapılan ilk inceleme toplantısında dosyada eksiklik bulunmadığından işin esasının incelenmesine OYBİRLİĞİYLE karar verilmiştir.

V - ESASIN İNCELENMESİ

Başvuru karan ve ekleri, işin esasına ilişkin rapor, itiraz konusu Yasa kuralı, dayanılan Anayasa kuralları ve bunların gerekçeleri ile diğer yasama belgeleri okunup incelendikten sonra gereği görüşülüp düşünüldü:

Başvuru kararında, 5429 sayılı Yasa'da yer alan, istatistiki birimlerin kendilerinden istenen veri veya bilgileri, Başkanlığın belirleyeceği şekil, süre ve standartlarda eksiksiz, doğru ve ücretsiz olarak vermekle yükümlü olduklarına ilişkin 8. maddesiyle bu yükümlülüğe uymayanların para cezasıyla cezalandırılacaklarına ilişkin 54. maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi hükümlerinin eşitlik ilkesi, temel hak ve hürriyetlerin niteliği, kişi hürriyeti ve güvenliği, özel hayatın gizliliği, düşünce ve kanaat hürriyetine ilişkin düzenlemelere aykırı olduğu, temel hak ve hürriyetlerin kanunla sınırlanabileceği ve bu sınırlamanın demokratik toplum düzeninin gereklerine aykırı olamayacağı, kişilerin her ne sebeple ve amaçla olursa olsun düşünce ve kanaatlerini açıklamaya zorlanarak yerine getirmeyenlerin cezai ya da idari bir yaptırımla karşı karşıya bırakılmasının hukuk devleti ilkesine aykırılık teşkil edeceği düşüncesiyle itiraz konusu kuralların, Anayasa'nın Başlangıç'ı ile 2., 5., 6., 10., 11., 12., 13., 17., 19., 20. ve 25. maddelerine aykırı olduğu ileri sürülmüştür.

İstatistik, verilerin toplanması, düzenlenmesi ve uygun yöntemlerle analiz edilerek sonuçların yorumlanmasıdır. İstatistikten söz edebilmek için önce "veri"ye ihtiyaç vardır. Veriler, araştırma yapılacak konu ile ilgili bilinen veya herhangi bir kaynaktan doğrudan ya da dolaylı olarak elde edilen bilgilerdir. Verilerin doğrudan toplanmasında anket, gözlem, deney gibi yöntemlerin kullanıldığı bilinmektedir. Anket en çok kullanılan yöntem olup, bu yöntem de önceden hazırlanan anket formu/formları çeşitli şekillerde veri kaynağına (istatistik birimlerine) ulaştırılmaktadır.

5429 sayılı Yasa'nın 2. maddesinin (h) bendine göre istatistiki birim, yapılan sayım veya örnekleme çalışmalarına konu olan, hakkında veri toplanacak gerçek ve tüzel kişiler ile kurum ve kuruluşları ifade etmektedir.

İtiraza konu 8. madde hükmüyle sayım ve örnekleme çalışmalarına konu olan, hakkında veri toplanacak gerçek ve tüzel kişiler ile kurum ve kuruluşların yetkililerine cevap verme yükümlülüğü getirilmiş, bu yükümlülüğe uymayanların da 54. maddede gösterilen biçimde idari para cezasıyla cezalandırılması öngörülmüştür.

Maddede açıklayıcı bir düzenleme bulunmadığı için, "kişisel veri" veya "isteme bağlı veri" olarak adlandırılan, belirli veya belirlenebilir kişilerle ilgili her türlü bilgilerin istenebileceği kuşkusuzdur.

İstatistiki birimlerin kendilerinden istenen bilgileri belirlenen şekil ve sürede eksiksiz ve hatasız olarak vermek zorunluluğuna uyulmaması idari para cezası yaptırımına bağlanmış olmasına karşın, istenilecek veri ve bilgilerin kapsamı ya da sınırlarının ne/neler olacağına, başka bir anlatımla, temel hak ve özgürlüklere müdahale niteliğinde olan veri ve bilgilerin bu zorunluluk kapsamında bulunup bulunmadığına ilişkin herhangi bir düzenlemeye rastlanmamaktadır. Dolayısıyla, istatistiki birimler kendilerinden istenildiği takdirde her türlü bilgiyi temel hak ve özgürlüklerine müdahale niteliğinde olsa bile vermek zorundadırlar.

Anayasa'nın 20. maddesinde herkesin özel hayatına ve aile yaşayışına saygı gösterilmesini isteme hakkına sahip olduğu; 25. maddesinde de herkesin düşünce ve kanaat özgürlüğüne sahip olduğu, her ne sebep ve amaçla olursa olsun kimsenin düşünce ve kanaatlerini açıklamaya zorlanamayacağı hüküm altına alınmıştır. 20. madde gerekçesinde, özel hayatın korunmasının her şeyden önce bu hayatın gizliliğinin korunması, resmi makamların özel hayata müdahale edememesi anlamına geldiği belirtilmiştir.

AİHM kararlarında da belirtildiği gibi, özel hayat bütün unsurlarıyla tanımlanamayacak kadar geniş bir kavram olup devletin yetkili temsilcileri tarafından ilgililer hakkında rızası olmaksızın bilgi toplamasının her zaman söz konusu kişinin özel hayatını ilgilendireceği kuşkusuzdur.

Anket formlarında yer alan bazı sorular özel yaşamın gizliliği ile düşünce ve kanaatin açıklanması sonucunu doğurabilir. Bir ülkede en güçlü veri tekeli idaredir. Bu gücün sınırlandırılması özel yaşamın ve düşünce ve kanaat özgürlüğünün korunması bakımından önemlidir.

Anayasa'nın 20. ve 25. maddelerinde yer alan güvencelere rağmen itiraza konu 8. madde hükmüyle kişiler, bilgi toplama, saklama, işleme ve değiştirme tekeli olan idareye ve diğer kişilere karşı korumasız bırakılmış, veri toplamanın sınırlarına yasal düzenlemede yer verilmemiştir.

Açıklanan nedenlerle itiraz konusu kuralların Anayasa'nın 20. ve 25. maddelerine aykırı olduğundan iptali gerekir.

Kuralların, Anayasa'nın 20. ve 25. maddelerine dayanılarak iptaline karar verildiğinden, aykırı olduğu ileri sürülen diğer maddeler yönünden incelenmesine gerek görülmemiştir.

VI- SONUÇ

10.11.2005 günlü, 5429 sayılı Türkiye İstatistik Kanunu'nun 8. maddesi ile 54. maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendinin Anayasa'ya aykırı olduğuna ve İPTALÎNE, Haşim KILIÇ'ın karşıoyu ve OYÇOKLUĞUYLA, 20.3.2008 gününde karar verildi.
 
Ynt: TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) Anketi Hk.

mhmt79 ' Alıntı:
Ben geçtiğimiz gün ; yine istatistik kurumundan gelen ve formları bırakmak isteyen kovmaktan beter yaptım.. ve formları teslım almadım... öyle yolladım ve hiç bi,r yere imza falanda atmadım teslim aldığıma dair..

dedim bunu bana tebliğ şeklinde gönderişrsiniz resmi bir yazı ekinde ozaman doldururum dedim..

bence bu istatistik kurumu devletin üzerinde bir kambur bir yük ... ya bu işi daha profosyonelce kimseyi bunaltmadan gerçekleri yansıtacak bilgileri eldederek istatistik ortaya koysunlar yada yalan yanlış bilgilerle insanları yanıltırken , aynı zamanda işleyen bir iş akısınıda engellemesinler...

hepinize kolay gelsin...

artık bıtkınlık veren... kaldıki dört kişilik ailenin açlık sınırının 255 YTL olarak acıklayan bu kuruma gecen gün aynı tepkiyi verdim... özelliklemi seciyorlar bilmiyorum.. tam beyanname dönemlerinde geliyorlar.. güvenlik telefon actıgında işimizin oldugunu görüşmeyecegimizi söyledik..ama inatla bu evrakları almamızın zorunlu oldugunu söylediginde .. ozaman iadeli tahahütlü gönderirsiniz dedik.. tehdikra konusmaları basladı cezai yaprımının agır olacagını sölediginde telefonu kapatıp güvevligin dısarı cıkarması talimatını verdik.. geride ne bir evrak teslim imzası nede bir yazısma gecmediginden dolayı....

ve tüm ilgili calısanlar "aa buraya istatisitk kurumundan birimi geldiki".... havası oldu
 
Ynt: TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) Anketi Hk.

5 Aralık 2008 CUMA
Resmî Gazete
Sayı : 27075

KANUN

TÜRKİYE İSTATİSTİK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA

DAİR KANUN
Kanun No. 5813 Kabul Tarihi: 25/11/2008

MADDE 1 ? 10/11/2005 tarihli ve 5429 sayılı Türkiye İstatistik Kanununun Anayasa Mahkemesince iptal edilen 8 inci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.

?Cevap verme yükümlülüğü ve sınırları

MADDE 8 - İstatistikî birimler, ülkenin ekonomi, sosyal, demografi, kültür, çevre, bilim, teknoloji ve ihtiyaç duyulan diğer alanlardaki resmi istatistikleri üretmek üzere, Anayasa?da belirlenen temel haklar ve ödevler çerçevesinde, kendilerinden istenen veri veya bilgileri, Başkanlığın belirleyeceği şekil, süre ve standartlarda eksiksiz ve doğru olarak ücretsiz vermekle yükümlüdür.?

MADDE 2 ? 5429 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin yedinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

?Dış ticaret istatistiklerinde dolaylı tanınma ile gizlilik kapsamına giren veriler için bu gizlilik hükümleri, istatistikî birimin kendisine ait verinin gizlenmesini talep eden yazılı başvurusu halinde uygulanır.?

MADDE 3 ? 5429 sayılı Kanunun Anayasa Mahkemesince iptal edilen 54 üncü maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.

?b) Hane halkı veya bireyler dışında kalan diğer istatistikî birimlerle yapılan araştırmalarda işlenmesi durumunda binbeşyüz Yeni Türk Lirası,?

MADDE 4 ? 5429 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

?GEÇİCİ MADDE 11 - Bu Kanunun 13 üncü maddesinin sekizinci fıkrası, bu maddenin yürürlük tarihinden önceki veri ve bilgiler hakkında da uygulanır.?

MADDE 5 ? Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 6 ? Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

4/12/2008
 
Ynt: TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) Anketi Hk.


İstatistikî birim: Yapılan sayım veya örnekleme çalışmalarına konu olan, hakkında veri toplanacak gerçek ve tüzel kişiler ile kurum ve kuruluşları,
...
7201 sayılı Tebligat Kanununda belirtilen usûllerden biri ile yapılan tebligatlar veya araştırmada görev alan personel tarafından bilgi ile ilgili dokümanların istatistikî birim yetkilisine verildiği veya bilginin istenmesi amacıyla istatistikî birimin ziyaret edildiğine ilişkin Başkanlıkça belirlenen usûllere uygun olarak tanzim edilmiş tutanaklar, istatistikî birimlerden bilgi istendiğinin tevsikinde yeterli olup, ispat için başka belge aranmaz.

Kovmak çözüm değil.
 
Ynt: TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) Anketi Hk.

Şimdi nihayi karar doldurmaya devam mı edeceğiz. Birde benim Haziran ayında gelen cezamız vardı onun durumu ne olacak biz itiraz etmiştik.
 
Ynt: TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) Anketi Hk.

MFÖ sarkısından; mecburen, mecburen mecburiyetten.
 
Ynt: TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) Anketi Hk.

Anayasa mahkemesinin iptal gerekçesinde dayandığı Anayasa maddeleri;

Madde 20 - Herkes, özel hayatına ve aile hayatına saygı gösterilmesini isteme hakkına sahiptir. Özel hayatın ve aile hayatının gizliliğine dokunulamaz. (Mülga cümle: 03/10/2001 - 4709 S.K./5. md.)

(Mülga fıkra: 03/10/2001 - 4709 S.K./5. md.) Milli güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi, genel sağlık ve genel ahlakın korunması veya başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması sebeplerinden biri veya birkaçına bağlı olarak, usulüne göre verilmiş hakim kararı olmadıkça; yine bu sebeplere bağlı olarak gecikmesinde sakınca bulunan hallerde de kanunla yetkili kılınmış merciin yazılı emri bulunmadıkça; kimsenin üstü, özel kağıtları ve eşyası aranamaz ve bunlara el konulamaz. Yetkili merciin kararı yirmidört saat içinde görevli hakimin onayına sunulur. Hakim, kararını el koymadan itibaren kırksekiz saat içinde açıklar; aksi halde, el koyma kendiliğinden kalkar.


Madde 25 - Herkes, düşünce ve kanaat hürriyetine sahiptir.

Her ne sebep ve amaçla olursa olsun kimse, düşünce ve kanaatlerini açıklamaya zorlanamaz; düşünce kanaatleri sebebiyle kınanamaz ve suçlanamaz.

_________________________________________________
Maddenin iptal edilen hali;

MADDE 8. - İstatistiki birimler, kendilerinden istenen veri veya bilgileri, Başkanlığın belirleyeceği şekil, süre ve standartlarda eksiksiz ve doğru olarak ücretsiz vermekle yükümlüdür.

Maddenin yeni hali;

Cevap verme yükümlülüğü ve sınırları

MADDE 8 - İstatistikî birimler, ülkenin ekonomi, sosyal, demografi, kültür, çevre, bilim, teknoloji ve ihtiyaç duyulan diğer alanlardaki resmi istatistikleri üretmek üzere, Anayasa?da belirlenen temel haklar ve ödevler çerçevesinde, kendilerinden istenen veri veya bilgileri, Başkanlığın belirleyeceği şekil, süre ve standartlarda eksiksiz ve doğru olarak ücretsiz vermekle yükümlüdür.
_________________________________________________

İki madde arası fark;

MADDE 8 - İstatistikî birimler, ülkenin ekonomi, sosyal, demografi, kültür, çevre, bilim, teknoloji ve ihtiyaç duyulan diğer alanlardaki resmi istatistikleri üretmek üzere, Anayasa?da belirlenen temel haklar ve ödevler çerçevesinde, kendilerinden istenen veri veya bilgileri, Başkanlığın belirleyeceği şekil, süre ve standartlarda eksiksiz ve doğru olarak ücretsiz vermekle yükümlüdür.

Madde; önceki haline koyu renkli kısmın eklenmesi ile yeniden çıktı. Anayasanın iptal gerekçesi, maddenin içerisinde hiç sınırlama olmaması nedeniyle anayasal hakları ihlale neden olabileceği şeklinde idi. Ancak artık madde sınırlandırıldı Anayasal haklar korundu.

Tekrar iptal edilene kadar mecburen:)
 
Ynt: TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) Anketi Hk.

Bu formu bir mali müşavir kendisi için nasıl dolduracaktır? mesela bölüm 2 de yer alan girişimin ana faaliyeti ve diğer faaliyet konularından hiçbirisi uymamaktadır. Hangisini işaretleyeceğiz? ayrıca serbest meslek kazanç defteri tutan birinden nasıl oluyorda bilanço değerlerini istiyorlar
gelirler hangi kaleme yazılmalı?
 
Ynt: TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) Anketi Hk.

nane ' Alıntı:

İstatistikî birim: Yapılan sayım veya örnekleme çalışmalarına konu olan, hakkında veri toplanacak gerçek ve tüzel kişiler ile kurum ve kuruluşları,
...
7201 sayılı Tebligat Kanununda belirtilen usûllerden biri ile yapılan tebligatlar veya araştırmada görev alan personel tarafından bilgi ile ilgili dokümanların istatistikî birim yetkilisine verildiği veya bilginin istenmesi amacıyla istatistikî birimin ziyaret edildiğine ilişkin Başkanlıkça belirlenen usûllere uygun olarak tanzim edilmiş tutanaklar, istatistikî birimlerden bilgi istendiğinin tevsikinde yeterli olup, ispat için başka belge aranmaz.

Kovmak çözüm değil.

bencede kovmak çözüm değil hem kovduğunuz adam işini yapıyor sonra bu kurum tefe sinden tüfe sine işgücünden firmaların yapısına kadar birçok şeyin istatistiğini yapıyor bir çoğumuzda yeri geldiğinde bu istatistiklerden faydalanıyoruz bence kayıtları düzgün bir işletme için o formu doldurmak hiçde zor değil sorun kayıtlarımızda....
 
Ynt: TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) Anketi Hk.

emansur ' Alıntı:
... bence kayıtları düzgün bir işletme için o formu doldurmak hiçde zor değil sorun kayıtlarımızda....
Türkiye'de acaba kaç vergi mükellefi tüm işlemlerini resmi ve tam yapıyor? İşv. 45 işçi çalıştırıp bunun 30'unu resmi bildiriyor ise forma "30 kişi çalıştırıyorum" diye bildiriyor. Buradan çıkacak istatistik de ... ;) ;D
 

Benzer konular

Üst