Vergi ve borçlar yeniden yapılandırılıyor

  • Konbuyu başlatan manasse
  • Başlangıç tarihi
M

manasse

Ziyaretçi
Devlet Bakanı Ali Babacan, yaklaşık 300 kalemdeki vergi ve borçların yeniden yapılandırılması ile ilgili beklenen açıklamasını yapıyor. İşte açıklamanın satırbaşları...


Kriz sürecinde alınan önlemler sayesinde Türkiye az etkilendi

Kriz nedeniyle bazı işletmeler kamuya yönelik yükümlülüklerini yerine getiremedi.

Kamuya ona ödemeleri yapmayıp bunu ucuz kredi olarak kullanmayı önlemek için yüksek cezalar var.

Ödeme arzusu olduğu halde herhangi bir sebeple bunun ödemesini yapamayanlar var. Bunlar yüksek faiz ve gecikme cezaları ile karşı karşıya kaldı.

BELİRLİ BİR PLAN DAHİLİNDE ÖDENECEK

Bu borçların belirli bir plan dahilinde ödenmesini sağlamak için bu tasarıyı yaptık.

Parça parça bir çalışmadansa aynı ilkeler ve prensiplerle bu tasarının kapsamını çok geniş tuttuk.

Borç alacak ilişkisinin en önemli iki kurumu maliye ve SGK.

Tasarı kapsamına girecek idareler ve kuruluşlar şunlar:
Maliye Bakanlığı, Gümrük Müşavirliği, SGK, İl Özel İdare ve belediyeler, Su ve kanalizasyon idareleri,
Tedaş, Yutrkur, Kosgeb, TOBB'a bağlı odalar ve Organize Sanayi Bölgeleri.

KAPSAMA GİREN ALACAKLARIN LİSTESİ

Kapsama şu alacaklar giriyor;

Vergiler ve cezaları, gümrük vergileri ve idari para cezaları, SGK primleri ve idari para cezaları, harçlar ve katılma payları, belediyelerin su alacakları, TEDAŞ'ın elektirik alacakları, özel elektirik dağıtım şirketlerinin alacakları, Yurkkur'un öğrenim kredisi alacakları, TRT'nin alacakları, KOSGEB'in desteklerden kaynaklanan alacakları, oda aidatı ücretler,, OSB'lerin elektirk su ve doğalgaz alacakları ile yönetim aidatları..

TEMMUZ 2010'DAN ÖNCEKİLER

31 Temmuz 2010'dan önceki dönemleri kapsama alıyoruz.

HANGİ İMKANLAR SAĞLANACAK

Tasarı ile gelecek imkanlar:
Kesinleşmiş alacakların yeniden yapılandırılması. İhtilaflı alacakların ihtilafına son verilmesi ve tahsilatının hızlandırılması. Vergi borçlarının kredi kartı ile ödenebilmesi, borçların taksitlendirimesi, Vergi Barışı'nda bildirimde bulunmasına rağmen bundan yararlanamayanlar...

Kesinleşmiş alacaklarda SGK tarafından uygulanan idari para cezalarının yüzde 50'si, alacak aslına bağlı olmayan cezaların yüzde 50'si, gecikme cezası yerine güncellenen oran enflasyona göre düzenlenecek.

GECİKME ZAMMI ALACAKLARINDAN VAZGEÇİYORUZ

İhtilaflı alacaklarda alacağın yüzde 50'si ya da yüzde 20'si. Gecikme zammı yerine güncelleme oranı hesap alınacak tutar ödenecek. Vergide gecikme zammı gibi alacaklardan vazgeçiyoruz.

Stoklar, demirbaşlar, nakit... Defterde görünenden farklı ise kayıtları işleme imkanı getiriyoruz.
Belli bir vergi ödemeleri halinde herhangi bir ceza uygulanmayacak.

VARLIK BARIŞI

Varlık Barışı ile ilgili, daha önceki kapsamda beyanda bulunduğu halde kanunun sağladığı imkanlardan yararlanamayanlara yeni bir hak veriyoruz. İlave bir süre veriyoruz.

ÖDEMELER AKSARSA ESKİYE DÖNÜLECEK

Vatandaşlar yeni kanundan nasıl yaralanacaklar? Yazılı bir başvuruda bulunacaklar. Burada ödemelerin süresinde yapılması önemli. Eğer günlük ödemeler aksarsa bu kanundan yaralanamayacaklar, ilk hale geri dönecekler.

TAKSİT SAYILARI

Başvurular kanunun çıktığı ayı takip eden ikinci ayın sonuna kadar başvuru yapılacak.

Ödemeler peşin veya taksitle yapılacak. İki ayda bir taksit ödeme esası getirdik.
36 ayda 18 taksit ödeyebilecekler.

Ayrıca kredi kartına taksit olarak da ödenebilecek.

3. AYIN SONUNDA BAŞLAYACAK

Ödemeler kanunun çıktığı ayı takip eden üçüncü ayın sonunda başlayacak. SGK ödemeleri için ise dördüncü ay.

TAKSİTLE ÖDEME NASIL OLACAK

Alacağın aslını enflasyon hesabı ile bugüne getirdik. Bu peşin ödeme için uygulanacak rakam. İlk ay öderse borcu kapanıyor.

Taksitle ödeyecekler olanlar için: Mesela 6 taksitle ödeyecekler için çıkan borcu 1.05 katsayısı ile, 12 taksitle ödeyecekler için 1.1 ile, 18 taksitle ödeyecekler için 1.15 ileçarpılacak.

2 defa Aksatma Hakkı

Bir takvim yılı içinde iki defa ödemeyi aksatma hakkı getiriyoruz, hemen bozmuyoruz.

Çok küçük alacaklar muhasebe temizliği ile sıfırlanacak

Takip Sıklaşacak

Bu kadar kapsamlı bir çalışma ve yapılandırmadan sonra özelkle vergi ve SGK prim alacakları açısından düzgün bir dönemin başlaması gerekecek. Bundan sonra tahsilatlar üzerindeki takip sıklaşacak. Artık devlet mükellefleri daha iyi tanıyor, daha kolay yakalıyor.

ARTIK BUGÜN DENETLENECEK

Eski dosyaların kurumlarımız üzerindeki yükü azalacağı için günlük denetimlere ağırlık verilecek. Denetim elemanlarımız artık bugünü denetleyecek. Denetim sıklığı artacak.
 
Ynt: Vergi ve borçlar yeniden yapılandırılıyor

Denetimler çok artacak

Devlet Bakanı Ali Babacan, vergiler ve diğer konularla ilgili af ve yeniden yapılandırma tasarısını açıklarken, denetim konusunda çok önemli açıklamalar yaptı. Buna göre önümüzdeki dönemde şirketler üzerindeki denetimler çok artacak ve kayıtdışı çalışanların işleri giderek zorlaşacak.


Babacan, yeni tasarı ile birçok şirketin geçmiş dönemle barışacağını ve bu şekilde birçok vergi denetim elemanının da boşa çıkacağını söyledi. Bu denetim elemanlarının ve yeni alınacak 1500 vergi denetimcisinin şirketlerin bugünü ile ilgilenmeye başlayacağını anlatan Babacan, "Bundan sonra takip ve denetim sıklaşacak, denetim baskısı artacak. Çünkü artık denetim elemanlarımızın eli rahat olacak. Ayrıca 1500 yeni vergi denetmeni alıyoruz, bu çok büyük bir rakam. Kayıtdışı çalışanlar açısından bu iş gittikçe zorlaşacak" dedi.

Babacan, vatandaşlara, "Düşüncelerinizi işinizi daha iyi yapmakta kullanın. Nasıl vergi kaçırırım, nasıl ufak tefek avantajlar sağlarım diye düşüneceğinize kurumsal yapılarınızı kurun" tavsiyesinde bulundu.
 
Ynt: Vergi ve borçlar yeniden yapılandırılıyor

Yeni düzenlemeler ne getiriyor?


Devlet Bakanı Ali Babacan basın toplantısı ile borçların yapılandırılması, kamu alacaklarının tahsilinin hızlandırılması ve ihtilaflı olan kamu alacaklarının çözümüne yönelik tasarı hakkında bilgi verdi.

Bayram olmasına rağmen birçok okurumuzun düzenlemelere ilişkin soruları oldu. Ödeme aşamasında olan veya vergi davası devam eden, vergi incelemesine yeni başlamış işletmelerin kanun çıkıncaya kadar daha dikkatli davrananlarında fayda var.

Tasarı esas itibarıyla bu kapsamda düzenlenen en kapsamlı çalışma. Hükümet bu düzenleme ile geçmişe sünger çekip ileriye bakmak istiyor. Bu nedenle iş dünyasının birçok talebi tasarıda ele alınmış. Vergi, Gümrük Vergisi, sosyal güvenlik primleri dışında, il özel idareleri, TEDAŞ, TRT, KOSGEB, TOBB ve Organize Sanayi Bölgeleri'nin alacakları da kapsama alınmış. Tasarı ana hatları ile aşağıdaki düzenlemeleri içeriyor.

Kanun çıkıncaya kadar zararlı çıkmayın

Tasarı ana hatları ile açıklanmış olsa da henüz kanunlaşmış bir metin yok. Kanun çıkıncaya kadar ödenmiş olan kamu borçlarına bu kanunun uygulanması mümkün değil. Gerek vergi incelemeleri devam eden, gerekse sonuçlanmış olmakla birlikte henüz uzlaşması gerçekleşmemiş olan ve hâlâ yargı yolu açık olan işlemlerin bu dönemde dikkatli takip edilmesi ve mutlaka işin uzmanlarından destek alınması gerekir.

Enflasyon oranında gecikme faizi uygulanacak

Tasarı beklendiği gibi kesinleşmiş olan vergi ve sigorta prim borçları başta olmak üzere birçok kamu alacağının taksitlendirme ve gecikme faizi yerine enflasyon oranını esas olan bir yapılanma öngörüyor. Borç ve cezalar peşin ya da taksitle ödenebilecek. Taksitler iki ayda bir olacak.

Süre - Taksit sayısı - Katsayı

12 ay 6 taksit 1,05

18 ay 9 taksit 1,07

24 ay 12 taksit 1,10

36 ay 18 taksit 1,15

Örneğin 2005 yılından 100.000 TL vergi aslı borcu olan bir kişinin borcuna bugüne kadar olan TÜFE veya TEFE oranında faiz hesaplandıktan sonra hesaplana tutar 12 ay ödeme planında %5 faiz, 18 ay ödeme planında %7, 24 aylık ödeme planında %10, 36 aylık ödeme planında ise %15 ilave faiz ödemiş olacak.

2005 yılı Ocak ayında ödenmemiş 100.000 TL'lik vergi borcu bugün gecikme zamlarıyla birlikte 277.700 TL oldu. Eğer bu borcun faizi üretici fiyatlarına endekslenirse 2005 yılı Ocak ayındaki 100.000 TL'lik vergi ve sigorta borcu devlete 147.900 TL olarak ödenebilecek. Eğer bu borcu peşin değil 18 ayda 9 eşit taksitte ödemek isterseniz (147.900 x 1,07=) 158.253 TL ödenecek.

Matrah artırımı geliyor

2006-2009 yıllarını kapsayacak matrah artırımında; vergiye esas gelirin artırılması istenecek. Böylece mükellef matrah artışı üzerinden vergi ödeyerek o yıllara ait vergi incelemesinden kurtulmuş olacak. Matrah artırımı beyan edilen gelir ve kurumlar vergisi beyanlarının yıllar itibariyle belli bir oranı alınırken belli tutarında altında olamayacak.

2005 yılı da kapsama alınabilir?

Ancak tasarıda 2005 yılı halen zaman aşımına uğramamış olmasına rağmen kapsama alınmadı. Şu anda yapılan vergi incelemelerinin önemli bir kısmı 2005 yılına yönelik olacak. Her ne kadar devam eden vergi incelemelerine belli imkânlar getirilmiş olsa da halen başlanmamış olan 2005 yılı vergi incelemeleri de bu kapsama alınabilir.

Ne kadar vergi ödenecek?

Son 4 yılda artırılması gereken asgari matrah artışları ise şöyle olacak?

Kurumlar Vergisi asgari matrah artış oranı ve tutarları

Kurumlar Vergisi mükellefleri için

2006 Yüzde 30 artış Asgari 30 bin lira

2007 Yüzde 25 artış Asgari 36 bin lira

2008 Yüzde 20 artış Asgari 45 bin lira

2009 Yüzde 15 artış Asgari 60 bin lira

Bu artışların ardından mükellef artığı tutar üzerinden yüzde 20 vergi ödeyecek. Ancak 2009 matrahı 100 bin lira ise yüzde 15 artış yapacak, ancak bu asgari artış tutarı olan 60 bin liranın altında kaldığı için artışın 60 bin lira üzerinden yapılacak. Böylece artış oranı yüzde 60 olacak. Ve 60 bin lira üzerinden yüzde 20 vergi ödeyecek. Yani matrah artışı nedeniyle 2009 yılı için ödeyeceği vergi 12 bin lira olacak.

Gelir Vergisi asgari matrah artış oranı ve tutarı

Gelir Vergisi mükellefleri için

2006 Yüzde 30 artış Asgari 10 bin lira

2007 Yüzde 25 artış Asgari 12 bin lira

2008 Yüzde 20 artış Asgari 15 bin lira

2009 Yüzde 15 artış Asgari 20 bin lira

Matrah artırımı KDV incelemelerinde önüne geçecek mi?

Gelir ve Kurumlar vergisi mükelleflerince yapılacak matrah artırımı sonucunda vergi incelemelerine tabi tutulmayacak. Ancak matrah artırımında bulunan işletmelerin hiçbir şekilde vergi incelemelerine tabi tutulup tutulmayacağı tam olarak anlaşılamıyor. Bu konunun tasarının Meclis'e sunumunda kesinleşeceği bekleniyor. Yukarıdaki örnekte olduğu gibi 2009 yılı için 60 bin TL matrah artımında bulunan bir işletmenin kurumlar vergisi yönünden vergi incelemesine tabi tutulmayacağı kanunla garanti altına alınacak. Ancak işletmelerin vergi incelemelerinde sadece kurumlar vergisi farkı çıkmayabilir. Bunun dışında katma değer vergisi, özel tüketim vergisi, damga vergisi gibi diğer vergiler yönünden de eleştiri konusu olabilecek farklar çıkabilir. Bu hususun netlik kazanmasında fayda var.

İhtilaflı alacaklarda vergi aslının bir kısmından, gecikme faizi ve cezadan vazgeçiliyor

İhtilafın bulunduğu safhaya göre, alacak asıllarının yüzde 50'si veya yüzde 20'si ödenecek. Bu durumda olan alacaklar vergi tutarı mükellefe tebliğ edilmiş olmakla birlikte henüz uzlaşma veya vergi dava açma süresi bulunan işlemleri kapsamakta. Vergi aslına bağlı olmayan cezaların yüzde 25'i veya yüzde 10'u, gecikme faizi veya gecikme zammı yerine güncelleme oranı dikkate alınarak hesaplanacak tutar, toplanıp ödenecek. Mükellef bu şartları kabul eder ve davadan vazgeçerse dava ortadan kalkacak. Yapılan vergi incelemesi sonucunda yargıya intikal etmiş olayların bu şeklide çözülmesi amaçlanıyor. Vergi aslına bağlı olarak kesilen vergi cezalarının tamamı, gecikme cezası, gecikme faizi, gecikme zammı faiz geliri alacaklarından da vazgeçiliyor.

Vergi incelemesi devam edenler

Başlanmış olan vergi incelemeleri ile takdir, tarh ve tahakkuk işlemlerine devam edilecek. Bu işlemlerin tamamlanmasından sonra tarh edilen verginin yüzde 50'si, gecikme faizinin güncelleme oranı esas alınarak tutar hesaplanacak ve ödenecek. Kalan alacak asılları ile vergi cezaları ile gecikme faizi alacaklarından vazgeçilecek. Yani inceleme ve tarhiyat safhasında mükellefler böyle bir şeye başvururlarsa bu imkânlardan yararlanmış olacaklar.

Kasa ve stokları fiili duruma uymayanlar

Bugüne kadar yapılan bu tür düzenlemeler de bu hususlar dikkate alınmamıştı. Tasarı bu yönüyle oldukça önemli bir problemi de çözmüş oluyor. İşletmelerin geçmişte yapılan hatalar nedeniyle özellikle kasa ve stoklarında ortaya çıkan uyumsuzluk bu tasarı kanunlaşması halinde çözmüş oluyor. Böylece işletme kayıtlarında görünmeyen para, altın, gayrimenkul gibi varlıklar belli bir vergi karşılığı kayda alınabilecek. Örneğin kayıtta görünmeyen altın varlığı için işletmeler yüzde 2.5 vergi ödeyerek kayda alabilecekler.

Ya da demirbaş görünüp de gerçekte var olmayan varlıklar için yüzde 10 vergi ödeyerek düzeltme yapma imkânı getirilecek.

Diğer bilanço kalemleri de bu kapsama alınmalı

İşletmelerin kasa, stok gibi kalemleri dışında genelde ortaklara vermiş gibi görünen tutarlarında gerçekte olmadığı bilinir. Fiili duruma uymayan bu tür alacaklarında bu kapsama alınması ileride çıkacak birçok ihtilafın önüne geçecektir. Ancak işletmelerin gerçekte olmayan ortaklarından olan borç ve alacaklarında bu kapsama alınması gerekir.

Geçmişe sünger çekiliyor

Başbakan tarafından ilk Temmuz ayında gündeme getirilen düzenleme muhtemelen Aralık ayında kanunlaşacak. Böylece mükellefler açısından bugüne kadar en kapsamlı düzenleme ile geçmişe sünger çekilmiş olacak. İş dünyasının birçok talebi gerçekçi bir yaklaşımla çözülmüş görünüyor. Aynı zamanda bu düzenlemeler sayesinde bütçeye çok ciddi kaynak geleceği şimdiden belli.



İsmail Kökbulut
YMM

Bugün
 
Ynt: Vergi ve borçlar yeniden yapılandırılıyor

İktidarların çeşitli amaçlarla çıkardığı vergi affı yasaları, vergilerini tam ve doğru beyan eden ve yükümlülüklerini zamanında ve tam olarak yerine getiren mükellefler aleyhine ve vergilerini eksik beyan eden ve yükümlülüklerini zamanında ve tam yerine getirmeyen mükellefler lehine adaletsiz ve dengesiz ekonomik ve mali sonuçlar doğurmaktadır.

Vergi affı yasalarının aleyhine sonuçlar doğurduğu mükelleflerin söz konusu ekonomik mağduriyetini gidermek için bir iade veya tazmin benzeri hüküm içermesini beklemek mümkün değildir. Bu husus bile tek başına iktidarların neden vergi affına başvurduklarını ve vergi aflarının kaçınılmaz adaletsizliğe yol açtığını göstermektedir. İktidarların vergi affı yasaları için sundukları gerekçeler zahiridir ve vergilerin sıfır tabanlı olması esası vergi affı yasalarıyla bir kesimin kazanması diğer kesimin kaybını kaçınılmaz gerektirmektedir.

Ancak, bütün vergi afları yukarıda açıklanan ekonomik sonuçlar doğurması nedeniyle Anayasamızın ruhuna, devletin sosyal hukuk niteliği ilkesine, eşitlik ilkesine, mali güçle orantılı vergi verme ve maliye politikasının vergi yükünü adaletli ve dengeli dağıtma sosyal amacına aykırı yasalardır. Belirtilen gerekçelerle çıkarılan herhangi bir vergi affı yasası iptali için Anayasa Mahkemesine götürülebilir.

Hali hazırda, Anayasamızın 148'inci maddesinde şahısların bireysel başvurusuna ilişkin hüküm bulunmakla beraber, şahsi başvuruya ilişkin henüz bir yasanın çıkmaması nedeniyle, şahısların vergi affı yasasına ilişkin başvuruları mümkün değildir.

Ancak gerçek ve doğru beyanda bulunan ve yükümlülüklerin zamanında ve tam olarak yerine getiren bir mükellef idarenin maliye politikasının vergi yükünü adaletli ve dengeli dağıtma sosyal amacına ve ödeme gücü esasına aykırılığı gerekçe göstererek idareden mağduriyetinin tazmini için iç hukuk yoluna başvurabilir. İç hukuktan sonuç elde edememesi durumunda Anayasa Mahkemesine başvurmadan doğrudan Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine tazmin için başvuru yolu her zaman açıktır.

Görünen odur ki, kamuoyu tepkisizliği karşısında popülist gerekçelerle vergi affı yasaları çıkarmaktan kaçınmayan iktidarlar, yukarıda belirtilen başvurularla, ancak durdurulabilir; aksi takdirde, birbirini takip eden vergi affı yasaları ve vergi yükü dağılımında adaleti ve dengeyi sağlamayan maliye politikaları sonucu toplumumuzun çağdaş sosyal hukuk devletleri arasındaki aşağıda yer alan resmi hep aynı kalacak ve hatta daha da vahim bir hal alacaktır.

Vergi Afları ve Adaletsiz Maliye Politikaları Uygulaması Sonucu Ülkemizin Uluslar Arası Resmi


2007 YILI
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|Sıra|Ülke |Dolaylı |Ülke |Doğrudan |
| | |Vergiler/ | |Vergi/ |
| | |Toplam Vergi| |Toplam Vergi|
| | |Geliri (%) | |Geliri (%) |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|1 |Meksika |53,1 |Yeni Zelânda |62,9 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|2 |Türkiye |47,7 |Avustralya |59,8 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|3 |İzlanda |40,4 |Danimarka |59,6 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|4 |Slovak Cumhuriyeti|38,4 |Kanada |49,8 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|5 |Polonya |38,2 |ABD |49 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|6 |Macaristan |37,7 |Norveç |48,1 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|7 |Portekiz |37,5 |İsviçre |45,9 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|8 |İrlanda |36,1 |İzlanda |45,4 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|9 |Yunanistan |35,5 |İngiltere |39,5 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|10 |Danimarka |33,6 |Finlandiya |39,3 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|11 |Yeni Zellanda |31,7 |İrlanda |39,3 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|12 |Kore |31,3 |İsveç |38,7 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|13 |Finlandiya |30,1 |Belçika |37,5 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|14 |Hollanda |29,9 |Japonya |36,4 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|15 |Çek Cumhuriyeti |29,8 |Lüksemburg |35 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|16 |Almanya |29,3 |İtalya |33,7 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|17 |İngiltere |29,2 |İspanya |33,1 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|18 |Norveç |28,4 |Kore |31,8 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|19 |Avusturya |27,6 |Almanya |31,2 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|20 |Lüksemburg |27,2 |Avusturya |30 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|21 |Avustralya |26,6 |Hollanda |29,1 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|22 |İsveç |26,6 |Meksika |27,7 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|23 |İspanya |25,5 |Portekiz |25,9 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|24 |Belçika |25,2 |Macaristan |25,2 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|25 |İtalya |25,2 |Çek Cumhuriyeti |25,1 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|26 |Fransa |24,7 |Fransa |23,8 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|27 |Kanada |23,6 |Türkiye |23,7 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|28 |İsviçre |22,6 |Yunanistan |23,4 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|29 |Japonya |18 |Polonya |23,1 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
|30 |ABD |16,6 |Slovak Cumhuriyeti|19,9 |
|----|------------------|------------|------------------|------------|
| | |
|------------------|------------|------------------|------------|
|OECD Toplam |30,9 |OECD Toplam |36,4 |
|------------------|------------|------------------|------------|
|OECD Avrupa |31,6 |OECD Avrupa |33,7 |
|------------------|------------|------------------|------------|
 
Ynt: Vergi ve borçlar yeniden yapılandırılıyor

Türkiye Büyük Millet Meclisi
Genel Kurul Tutanağı
23. Dönem 5. Yasama Yılı
53. Birleşim 26/Ocak /2011 Çarşamba
--------------------------------------------------------------------------------

Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına

606 sıra sayılı kanun tasarısının 4'üncü Maddesinin 1'inci fıkrasının ikinci cümlesinde geçen "% 50" ibaresi çıkarılarak yerine "% 30" ibaresinin eklenmesini arz ve teklif ederiz.

Hamit Geylani (Hakkâri) ve arkadaşları

BAŞKAN - Komisyon katılıyor mu?

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU SÖZCÜSÜ HALİL AYDOĞAN (Afyonkarahisar) - Katılamıyoruz.

BAŞKAN - Hükûmet katılıyor mu?

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Gaziantep) - Katılamıyoruz Sayın Başkan.

BAŞKAN - Kim konuşacak?

Buyurun.

MEHMET NEZİR KARABAŞ (Bitlis) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 606 sayılı Tasarı'nın 4'üncü maddesi üzerine verdiğimiz önerge üzerinde söz almış bulunmaktayım, hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Tabii yaşanan kriz ve küçük esnafın içinde bulunduğu sıkıntılardan kaynaklı bir af yasasını vergi, sigorta ve diğer idari cezalarla ilgili bir affın çıkarılması gerekiyordu, ancak bu aflar Türkiye'de yapısaldır sadece krizle ilgili değil. Nasıl ki Türkiye'de ve benzer ülkelerde gerçek bir adaletin, gerçek bir yargının olmadığından kaynaklı sürekli bazen kısmi bazen genel aflar çıkarılıyorsa vergi, sigorta, diğer idari cezalarla ilgili de maalesef Türkiye'de bu işletiliyor. Daha önceki hükûmetler döneminde de 2002'den bu yana AKP iktidarları döneminde de bu rutin bir şekilde devam ediyor. Neredeyse her iki senede bir, bir vergi affı, sigorta affı veya idari cezalarla ilgili aflar var. Bunu, tabii ki siz vergi belirlemede ve vergi toplamada adaleti sağlayamazsanız, eğer ekonominizin yüzde 50'si kayıt dışıysa yani bu ülkede iş yapan, bu ülkede ticaret yapan, bu ülkede para kazanan, vergi ödemesi gereken, prim ödemesi gereken insanların yüzde 50'si eğer kayıt dışıysa, siz doğal olarak mevcut konumuzla kayıt altına aldığınız yani yakaladığınız, ensesinden yakaladığınız her iş adamının, çalışanın vergisini ve sigorta primini 2 katı almak durumundasınız. Yine, adil olan, tabana yayılmış dolaylı vergilerden daha çok asli vergileri kapsayan bir vergi yapınız, bir sigorta prim yapınız yoksa, sürekli vatandaşın bu durumuyla, esnafın, iş adamının ya sıkıntıya girmesi veya "Nasılsa af çıkar." diye beklenti içine girmesiyle karşı karşıya gelirsiniz. Tabii ki her vergi affında Türkiye'deki mevcut adil olmayan vergiler, adaletsizlikler, esnafın sorunlarının, iş adamının sorunlarının, çalışanların sorunlarının çözümlenmemesinden kaynaklı vergileri toplamada sıkıntı yaşanıyor. Ancak her vergi veya sigorta affı veya idari ceza affı, aynı zamanda vergisini ödeyemediği için değil, sigorta primini ödeyemediği için değil, zaten rutin hâle gelmiş bir gelenek olarak nasılsa ileride siyasi iktidarın üzerinde baskı kurarız, seçim gelir, bir af çıkar, biz de bundan yararlanırız.

Sayın Canikli konuşmasında şunu belirtti: "Vergisini, sigorta primini zamanında ödemeyen iş adamı zaten bir sürü sıkıntıyla karşılaşıyor. Hacizle, icrayla karşılaşıyor." Ben de buradan söylüyorum: Biz çok iyi biliyoruz ki icra işlemi, haciz işlemi birçok zaman, geçmiş dönemde de, AKP iktidarı döneminde de iktidara yakın olanlara uygulanmaz. Kendi pratik yaşamımızda da, Türkiye'nin her tarafında da bunu iyi biliyoruz. İcra, haciz birçok zaman muhalif olana veya zaten alt gelir gruplarına gider. Büyük sermayedarlara, hele özellikle iktidar taraftarı olan, iktidarın yakını olan kesimlere icra gitmez, haciz gitmez. Onlar onun için her zaman büyük borçlarını bekletip bir affın çıkmasını beklerler.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

MEHMET NEZİR KARABAŞ (Devamla) - Bu mantık değişmediği sürece aftan kurtulmamız, her bir iki senede bir Türkiye Büyük Millet Meclisinin af çıkarmaması mümkün değildir diyor, hepinizi saygılar sunuyorum.

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Karabaş.

Önergeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmemiştir.

Madde 4'ü oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler? Kabul etmeyenler? Kabul edilmiştir.

Madde 5'te üç adet önerge vardır, sırasıyla okutup işleme alacağım.
 
Ynt: Vergi ve borçlar yeniden yapılandırılıyor

BAŞKAN - Komisyon katılıyor mu?

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU SÖZCÜSÜ SEDAT KIZILCIKLI (Bursa) - Katılamıyoruz Baş-kanım.

BAŞKAN - Hükûmet katılıyor mu?

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Gaziantep) - Katılmıyoruz Sayın Başkan.

MEHMET ŞANDIR (Mersin) - Sayın Nalcı efendim...

BAŞKAN - Sayın Nalcı, buyurun. (MHP sıralarından alkışlar)

KEMALETTİN NALCI (Tekirdağ) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 606 sıra sayılı Kanun Tasarısı'nın 5'inci maddesinde vermiş olduğumuz önerge üzerine söz almış bulunmaktayım, bu vesileyle hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Sayın milletvekilleri, torba kanun olarak nitelenen bu tür uygulamalar sonucu, kanunlar için aranan Anayasa'ya aykırı olmayan, anlaşılabilir olma özellikleri tamamen yok edilmektedir. AKP Hükûmetinin son yıllarda yaptığı bu şekildeki yasa yapım tarzı, hukuka uygunluk ilkesine aykırı olarak yapılmaktadır.

Değerli milletvekilleri, burada, Sayın Bakanın da ve Komisyondaki arkadaşların da defalarca dile getirdiği bir husus var, deniyor ki: "Biz burada bir af tasarısı getirmedik." Ama baktığımız zaman 6'ncı maddede, burada matrah artımıyla 2006'da başlayan yüzde 30'lar mertebesinde ve 2009'da sona eren yüzde 15'ler mertebesinde matrah artırımı yapıldığı zaman bu yıllara ait herhangi bir inceleme yapılmayacağı söyleniyor.

Aynı tasarının 7'nci maddesine baktığımız zaman da KDV'deki matrah artırımları gündeme geliyor. Bu nedir? Gene 2006 yılında 3,2'den 2007'de 2,5; 2008'de 2; 2009'da 1,5 mertebelerinde matrah artırımı gündeme getirildiği zaman bu yıllara ait de katma değer vergisinden bundan sonraki şeyde inceleme yapılmayacak deniyor. Sayın Bakanım, burada soruyorum: Peki, bu af değil de nedir?

Bundan önce bir tasarıyı daha biz bu Mecliste çıkarttık 2008 yılında ve 2009 yılında ve bunların ikisi arasında çok büyük tezat var. 5917 sayılı Kanun ile 5811 sayılı Kanun arasında birbirini takip eden kanunlar olmasına rağmen iki kanun arasında, uygulama arasında Anayasa ilkelerine, eşitlik ilkelerine aykırılık var saygıdeğer milletvekilleri. Bu kanunları bir hatırlayacak olursak neydi bunlar? 5811 sayılı Kanun'da Türk ekonomisine katkıda bulunmak adına ve kamuoyunda "varlık barışı" olarak nitelenen bir tasarı geçirdik. Bu tasarıda ne dendi? Parası olan, dışarıdan parası olan veya yurt içinde parası olan kademeli olarak yüzde 2 ile yüzde 5 mertebesinde para yatırıldığı zaman ve bankaya getirildiği zaman bundan sonraki çıkacak olan bu miktar kadar olan vergiden incelemelerde inceleme yapılmayacaktı. Ama 2009'da bunu uzatırken -bunun altını özellikle çizmek istiyorum- yani 5917 sayılı Yasa'da, bunun devamı olan yasada bu uzatıldı. Ama ikisi arasında uygulama farkı vardı. Uygulama farkı şundan? Yine aynı yapılan ki her sefer halkın başına gelen gene geldi. 2008'de parayı yatıranlar cezalandırıldı.

Bugün uygulamada şu var: Uygulamada bir vergi dairesi bir inceleme gerçekleştirdiği zaman, inceleme sonucunda bir şey çıktığı zaman şuna bakılıyor: Para 2008'de mi yatırılmış, 2009'da mı? 2008'de yatırılmışsa sadece kurumlar vergisi matrahından muaf tutuluyor. Eğer 2009'da yatırılmışsa, aynı zamanda katma değer vergisinden de muaf tutuluyor. Böyle bir uygulamanın olmasının imkânı var mı saygıdeğer milletvekilleri? Aynı kanunun devamı. Bugün bakıyoruz, önümüzdeki tasarıda da konu aynı. Anayasa, hukuk ilkelerine aykırı bir ton madde var. "Bunlar ne?" diyeceksiniz. Bakın, bizler bir şeyi affetmiyoruz, yani verilen beyan bu, ama ne oluyor burada? Yüzde 30'dan kademeli olarak yüzde 15'e kadar eğer matrah artırımı yapılırsa, KDV'de de yüzde 2,2 ile yüzde 1,5 arasında artırım yaptığınız zaman, beş yıllık süreç içindeki tüm evraklar affa girmiş oluyor. Bunun içindir ki eski uygulamanın da düzeltilmesi talebiyle hepinizi saygıyla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Nalcı.

Önergeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler? Kabul etmeyenler? Kabul edilmemiştir.
 
Ynt: Vergi ve borçlar yeniden yapılandırılıyor

Muhalefetin her madde için önerge verme ve o maddeyle ilgili görüş belirtmesi imkanı olan konuşma hakkı var. fakat 17. maddeye dikkat çeken bir konuşmayı da sizlerle paylaşmak istiyorum. 11 sayfadan oluşan bir maddeyi anlayıp mükelleflerimize anlatmamız gerekecek.

BAŞKAN - Komisyon katılıyor mu?

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU SÖZCÜSÜ SEDAT KIZILCIKLI (Bursa) - Katılamıyoruz Sayın Başkan.

BAŞKAN - Hükûmet katılıyor mu?

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Gaziantep) - Katılamıyoruz Sayın Başkan.

BAŞKAN - Buyurun Sayın Kaplan.

HASİP KAPLAN (Şırnak) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; gecenin bu ilerleyen saatlerinde 5'inci maddeyi görüşüyoruz, daha 23 madde var ve muhtemelen saat bire, ikiye kadar devam edecek, ikide tekrar bitimine kadar devam edeceğiz, bakalım AK PARTİ'liler ne kadar dayanacak? (AK PARTİ sıralarından "dayanırız" sesleri) Dayanmak zorundasınız. Eğer bir şeyi başlattınızsa dayanmak zorundasınız, biz de, siz de nöbete, göreve devam, ama bu kürsüden 73 milyon halkımıza burada dönen yanlışları da açıklamak bizim boynumuzun borcu.

Burada öyle bir yasa tekniği uygulanıyor ki, kalitesiz yasa çıkarma, Meclisin iradesini bürokratlara, uzmanlara ve danışmanlara terk etme gibi bir işleyişin, tehlikeli yasalaşma sürecinin kapısı aralanıyor burada. Nasıl aralanıyor? Hileyle aralanıyor, etrafından dolanılarak, zamandan çalarak, süreyle oynayarak, İçtüzük'le oynanarak, uzmanlık alanlarıyla oynanarak, Anayasa ihlal edilerek.

Bakın, halkımıza buradan bir madde göstereceğim. Bu 17'nci maddedir, göstereceğim. Bu 17'nci madde kaç sayfa? Sayacağım teker teker. Halkımız bunu görmek zorundadır. Görmek zorundadır ki, ne yapılıyor burada? Niye kalitesiz yasa yapıyoruz? Niye bu halkın hizmetine sabahlamıyoruz?

Bakın, 17'nci madde 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11; geldik 11 sayfa bir madde, çarşaf, çarşaf. Maşallah, maşallah. 11 sayfa? 11 sayfa, 30 tane fıkra. Kaç fıkra? 32 taneymiş. 32 fıkra; yani bir maddenin içinde tam 32 madde. 32 maddeyi, bu kadar sayfayı bir araya getireceksiniz, sonra torba kanunu on temel bölüme ayıracaksınız, sonra 32 tane maddesi olan bir madde üzerinde bir önerge hakkı, beş dakika konuşacak muhalefet ve siz de uyanıklar, bu 32 maddeyi bir maddenin başlığı altına koyup "Kanun yaptık." diyeceksiniz. Sizin yaptığınız kanun var ya o kanun, o çalgı kanununa bile benzemiyor. Sizin yaptığınız bu kanun var ya, bu anlayış var ya demokrasiyi katlediyor, çoğulculuğu katlediyor, yasamayı katlediyor, muhalefetle dalga geçiyor. Biz iki ay alt komisyonda çalıştık, üst komisyonda çalıştık. Kaliteli yasa yapmak, bir Meclisin, milletin oylarıyla gelmiş bir Meclisin, milletin temsilcilerinin uyması gereken esaslardır
. Biz mevcut İç Tüzük'ü beğenmiyoruz. Onu değiştirmek için ortak komisyon kurduk, taslağı bile hazır. Bu yaptığımız yeni İç Tüzük taslağında, Sayın Korkmaz -diğer partiden arkadaşlar var- var mı böyle çarşaf çarşaf 19 sayfa bir madde?

HASİP KAPLAN (Devamla) - 11 sayfaymış değil mi? 11... 32 tane madde var mı? Var mı başka gelişmiş ülkenin demokrasisinde 11 sayfa bir madde, 32 tane de fıkrası olan; yani 32 maddesi olan?

Ey halkım, sizi böyle idare ediyorlar. Sizi böyle maddelerle oyalıyorlar. Sizi böyle maddelerle konuşturamaya konuşturamaya yutturuyorlar ve bu Meclisin iradesinde eller kalkıyor, eller iniyor. Bu Meclisin iradesini bürokratlar, bu Meclisin iradesini danışmanlar, bu Meclisin iradesini uzmanlara terk etmeyeceğiz.

Bu yanlış size, bize, ülkeye çok şey kaybettirir diyorum. Uyarıyorum ve yasama görevini kaliteli yapalım.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

HASİP KAPLAN (Devamla) - Özümüze dönelim, gerçeğe dönelim; davetimizdir. Bunun için söz aldım. Önergemizi de zaten kabul etmeyeceksiniz. Çünkü otomatiğe bağlandığınız için ben size "Oy verin" demeyeceğim.

VEYSİ KAYNAK (Kahramanmaraş) - Saygılı ol biraz Hasip Bey!

HASİP KAPLAN (Devamla) - Vermeyeceğinizi de biliyorum.

Saygılar sunarım.
 
Ynt: Vergi ve borçlar yeniden yapılandırılıyor

Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı"nın 7 nci maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesinin aşağıdaki şekilde değiştirilmesini arz ve teklif ederiz.

Harun Öztürk Mustafa Özyürek Şevket Köse

İzmir İstanbul Adıyaman

Ferit Mevlüt Aslanoğlu Akif Ekici Ergün Aydoğan

Malatya Gaziantep Balıkesir

Bayram Meral Bülent Baratalı

İstanbul İzmir

"(1) Katma değer vergisi mükelleflerinin, her bir vergilendirme dönemine ilişkin olarak verdikleri (ihtirazi kayıtla verilenler dâhil) beyannamelerindeki hesaplanan katma değer vergisinin yıllık toplamı üzerinden 2006 yılı için % 2.5, 2007 yılı için % 2, 2008 yılı için % 1.5 ve 2009 yılı için % 1 oranına göre belirlenecek katma değer vergisini, vergi artırımı olarak bu Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen ikinci ayın sonuna kadar beyan etmeleri hâlinde bu mükellefler nezdinde söz konusu vergiyi ödemeyi kabul ettikleri yıllara ait vergilendirme dönemleri ile ilgili olarak katma değer vergisi incelemesi ve tarhiyatı yapılmaz."

BAŞKAN - Komisyon önergelere katılıyor mu?

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU SÖZCÜSÜ SEDAT KIZILCIKLI (Bursa) - Katılamıyoruz Sayın Başkan.

BAŞKAN - Hükûmet katılıyor mu?

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Gaziantep) - Katılamıyoruz Sayın Başkan.
 
Ynt: Vergi ve borçlar yeniden yapılandırılıyor

HASİP KAPLAN (Şırnak) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; evet, gecenin iki buçuğu, çalışıyoruz, güzel. Ben buraya saat 10.00 sıraları geldim, 13.00'te Parlamento açıldı. Şu ana kadar çalışıyoruz aralıksız olarak, muhtemelen de sabah 11.00-12.00'yi bulacak.

Şimdi, tabii zor bir çalışma tarzı, o kadar zor ki halkımız da canlı canlı bizi izliyor, torbadan bize ne çıkacak diye. Ben de bakıyorum, muhabbet çok güzel. İşte sırtı dönük, hemen kürsünün 1 metre yanında beni dinleyen arkadaşlarım, Parlamento? Yine karşıya bakıyorum, kümelenmiş arkadaşlar ve biz vatandaşın hakkını savunacağız. Önce Meclisin kendi hakkını savunması lazım. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin 4'üncü maddesi diyor ki: "Zorla çalıştırmak yasaktır." O maddenin başlığı da "Angarya yasaktır." arkadaşlar. Bunun adı bu: "Angarya yasaktır." Şimdi, bu kanun tasarısı dün dağıtıldı bize, dün aldık. Bunu okuyan var mı arkadaşlar? İRFAN GÜNDÜZ (İstanbul) - Siz alt komisyondaydınız.

HASİP KAPLAN (Devamla) - Ben alt komisyondaydım, üst komisyondaydım. Siz okudunuz mu, mesele o. Ben okudum, ben iki aydır tartışma yapıyorum. Bunu bir tek Allah'ın kulu -Komisyonda olmayan- okumadan geldi buraya. Şimdi, size bir görev verilmiş, üç haftada bunu bitireceksiniz, çıkaracaksınız. Günde yirmi saat çalışacaksınız. İnsanların bir kapasitesi var, bir çalışma süresi var. Eğer size, ki bunu Başbakan da söylese "Çalışacaksınız, üç hafta yatmayacaksınız, bunu çıkaracaksınız?" Arkadaşlar, Meclisi başkaldırıya davet ediyorum. Başkaldırın, başkaldırın? Kendinize, bakın, kendi hakkınıza sahip çıkamayan bir Meclis, yirmi dört saat durmadan çalışan bir Meclis verimli bir yasa yapmaz.

HARUN ÖZTÜRK (İzmir) - Yapamaz.

HASİP KAPLAN (Devamla) - Dünyanın hiçbir yerinde yapamaz bunu. Bu bir gerçektir, bunu anlayın. İçimizde bizden çok yaşlı ağabeylerimiz var, yapmayın.

Bakın, şimdi bu kanun teklifi geldi ya torba, torbanın içinde her şey var diye durmadan bana faks geliyor. Bakıyorum faksta imam vekiller sizden, Hükûmetten şikâyetçi, diyor ki: "Yasa çıkardılar ama yasada açık kadro olmasına rağmen, imam vekil olmamıza rağmen Urfa'daki, Erzurum'daki sınavlarda ayrımcılık yaptılar." Bakın, kaç tanesi gelmiş. Şimdi, eğer Allah'ın Diyanetinde imamlara ayrımcılık yapılırsa, eğer boş kadrolar varsa ve boş kadrolardan aşağıda birileri başvurmuşsa ve eğer "O imamlar yetersiz." deniyorsa? O imama zaten vekillik vermişsiniz. Milletin önünde namaz kılıyor, ölünüzü yıkıyor, cenazenizi yıkıyor, bütün dinî ibadetleri yapıyor, vekillik verdinizse bunu yapıyor zaten. Peki, o zaman niye almıyorsunuz, ayrımcılık yapıyorsunuz? Bakın, bu imamlar? Allah'ın kutsal mekanında bile ayrımcılık var, şikâyet var ve "Bu torbaya girersek acaba bir güvenceye kavuşur muyuz?" diyorlar. E, tabii biz komisyon üyesiyiz, bize geliyorlar, komisyon üyesi olarak Halil'e de gitmiştir kesin.

Bakın arkadaşlar, sadece bu değil, bakın Soma Manisa'dan işçiler göndermiş. "Haksızlığa uğradık." diyorlar. Bu torba ya, bu torbadan her şey çıkacak inancını verdiniz ya, diyorlar ki: "25/b'yi düzenleyin. Haksızlığa uğruyoruz."

Şimdi, Ege Motordan arıyorlar. Ege Motor diyor ki: "4.200 lira KKDF aldık, oldu 54 bin lira." Diyor: "Ayda 1.000 lira ödüyoruz, 90 lira anaparadan düşülüyor."

İzmir Ticaret Borsası ayrı bir şey yazmış.

Nasılsa vaktimiz var arkadaşlar, burada da 245 madde var, size bu 245 madde boyunca, gelenlere bunları anlatacağım.

Biliyorum bu önergeyi de kabul etmeyeceksiniz ama bizimki de indirim, "vergide biraz daha adalet" diyen bir önergedir, takdirlerinize sunuyorum.

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Kaplan.

Önergeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmemiştir.
 
Ynt: Vergi ve borçlar yeniden yapılandırılıyor

Erkan Akçay (Manisa) ve arkadaşları

BAŞKAN - Komisyon önergeye katılıyor mu?

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU SÖZCÜSÜ MUZAFFER BAŞTOPÇU (Kocaeli) - Katılamıyoruz.

BAŞKAN - Hükûmet katılıyor mu?

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Gaziantep) - Katılamıyoruz Sayın Başkan.

BAŞKAN - Sayın Akkuş, buyurun. (MHP sıralarından alkışlar)

AKİF AKKUŞ (Mersin) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 606 sıra sayılı Yasa Tasarısı'nın birinci bölümü 9'uncu maddesiyle ilgili verdiğimiz önerge üzerinde söz almış bulunuyorum. Yüce Meclisi saygıyla selamlarım.

Değerli milletvekilleri, yasa bazı alacakların yeniden yapılandırılması ile Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve diğer bazı kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde değişiklik yapılmasına dair kanun tasarısı adını taşımaktadır.

Şimdi, tabii, daha önceki konuşmacılar belirtti, bu kanunun adı bu kadar kısa değil, yedi dakika sürdüğü belirtildi. Bu da yine bir çırpıda hemen söyleniverecek bir isim değil. Bu bakımdan, bunu, kanun tekniği açısından biraz sakıncalı bulduğumu belirtmek isterim.

Değerli milletvekilleri, yasa teklifinin bu 9'uncu maddesi matrah ve vergi artırımına ilişkin ortak hükümler adı altında ele alınmıştır. Kanunlar vatandaşın her türlü ticari ve buna bağlı işlerini kolaylaştıracak şekilde düzenlenmelidir ancak bu maddede böyle bir kolaylaştırma olmadığı görülmektedir.

Son yıllarda vatandaş "Yandaş işletmeler taltif edilirken, sadece vatandaşın iş yeri yoğun bir denetim ve müfettiş baskısı altına alınmıştır." demektedir. Bunu, gerçekten de, biz, bölgelerimize gittiğimiz zaman vatandaşlarımızın bazı şikâyetleri oluyor, diyoruz ki bu şikâyetlerinizi bildirin, yazın isminizi koyun altına, bize bildirin, biz ilgili yerlere ulaştıralım. "Yok, yapmayız." diyor. Niçin yapmazsınız? "Çünkü ben onu yaparsam yarın müfettiş gönderilir." diye belirtiyor. Bu gerçekten acı bir şey. Yani biz burada vatandaşın işini kolaylaştırmıyor, vatandaşın işini biraz zorlaştırıyoruz gibime geliyor. Vatandaşın bu şekilde düşünmesi vergi barışını maalesef olumsuz etkilemektedir yani denetim baskısıyla vatandaşın devlete karşı sempati ve bağlılığı azalmakta, âdeta devleti bir korku imparatorluğu olarak algılamaktadır. Buna hiç kimsenin hakkı bulunmadığı Anayasa'mızın her türlü maddesinde yer almaktadır.

Yatlarda kullanılan mazotun vergisini, pırlantanın vergisini düşürüyoruz ama esnafın vergisini artırıyoruz. Vergisini zamanında ödemeyene gecikme zammıyla birlikte vahşi kapitalizm kurallarını acımasızca uyguluyoruz. Vergi adil ve hakça olmalı. Bugün işini yapan naylon faturalarla vergiden kurtulurken küçük esnaf dükkânını kapatarak vergiden kurtulmaya çalışmaktadır.

Değerli milletvekilleri, tabii, söyleyecek birçok şey var ancak burada belirtmek istediğim bir şey var. Şimdi burada diyor ki: "Matrah ve vergi artırımına ilişkin ortak hükümler" başlığı altında geçiyor ki burada bakıyoruz dördüncü fıkrada "Bu Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen ayın başından itibaren bir ay içerisinde sonuçlandırılamaması hâlinde bu işlemlere devam edilmez." diyor. Yani eğer siz matrahınızı artırdıysanız defterleriniz kontrolden çıkıyor. Bu bakımdan bu maddeye biraz da rüşvet maddesi demek gerekiyor diye düşünüyorum. Dolayısıyla burada yine vergisini ödeyen vatandaşın günahı ne? Vergisini ödeyen vatandaşın defteri defaatle takibe uğrarken, müfettiş denetimine tabi olurken matrah artışından dolayı bir kısım kişilerin defteri bu şekilde izlemeye takılmıyor diye belirtebiliriz.

Değerli milletvekilleri, burada bir yerde daha "213 sayılı Kanunun defter ve belgelerin muhafaza ve ibrazına ilişkin hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez." diye bir ibare var ki, burada şunu görüyoruz: "Matrah artırımından dolayı eğer defter ve kayıtları incelemekten vazgeçiyorsanız o zaman bunları niye istiyorsunuz?" diye sormak gerek.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

AKİF AKKUŞ (Devamla) - Yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Akkuş.

Önergeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler? Kabul etmeyenler? Kabul edilmemiştir.
 
Ynt: Vergi ve borçlar yeniden yapılandırılıyor

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Günal.

Önergeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler...

MEHMET GÜNAL (Antalya) - Karar yeter sayısı...

BAŞKAN - Geç kaldınız...


Kabul etmeyenler... Kabul edilmemiştir.

Maddeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler...

MEHMET GÜNAL (Antalya) - Karar yeter sayısı...

BAŞKAN - Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir. Madde 11'de karar yeter sayısı arayacağım.
 
Ynt: Vergi ve borçlar yeniden yapılandırılıyor

Birleşime beş dakika ara veriyorum.

Kapanma Saati: 03.28

SEKİZİNCİ OTURUM

Açılma Saati: 03.30

BAŞKAN: Başkan Vekili Meral AKŞENER

KÂTİP ÜYELER: Harun TÜFEKCİ (Konya), Yusuf COŞKUN (Bingöl)

------ 0 ------

BAŞKAN - Sayın milletvekilleri, Türkiye Büyük Millet Meclisinin 53'üncü Birleşiminin Sekizinci Oturumunu açıyorum.

606 sıra sayılı Tasarı'nın görüşmelerine kaldığımız yerden devam edeceğiz.

Komisyon? Yok.

Ertelenmiştir.

Kanun Tasarı ve Teklifleri ile Komisyonlardan Gelen Diğer İşleri sırasıyla görüşmek için 27 Ocak 2011 Perşembe günü, alınan karar gereğince saat 14.00'te toplanmak üzere birleşimi kapatıyorum.

Hepinize teşekkür ederim.

Kapanma Saati: 03.31
 
Ynt: Vergi ve borçlar yeniden yapılandırılıyor

Şu an itibariyle yeniden görüşülmeye başlandı...
 
Üst