Yeni Teşvik Kararnamesi

  • Konbuyu başlatan Konbuyu başlatan ferhat
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

ferhat

Moderator
Forum Yönetimi
Üyelik
6 Haz 2005
Mesajlar
8,403
Konum
İSTANBUL
Yeni teşvik kararnamesi



Ülkemizde, "tasarrufları katma değeri yüksek yatırımlara yönlendirmek, üretimi ve istihdamı artırmak, yatırım eğiliminin devamlılığını ve sürdürülebilir kalkınmayı sağlamak, uluslararası rekabet gücünü artıracak, teknoloji ve araştırma-geliştirme içeriği yüksek, büyük ölçekli yatırımları özendirmek, doğrudan yabancı yatırımları artırmak" amacıyla alınan 2009/15199 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı, Resmi Gazete'de yayımlanarak 16 Temmuz 2009 tarihinden itibaren yürürlüğe girmiş bulunmaktadır.
Sözü edilen Bakanlar Kurulu Kararı ile yatırım desteklerinin uygulanması açısından ülkemiz, sosyo-ekonomik gelişmişlik seviyesine göre dört gruba ayrılmış bulunmaktadır. Buna göre;
* I ve II'nci bölgelerde yapılacak yatırımlar için; vergi indirimi, sigorta primi işveren hissesi desteği, yatırım yeri tahsisi,
* III ve IV'üncü bölgelerde; vergi indirimi, sigorta primi işveren desteği, yatırım yeri tahsisi ve faiz desteği sağlanacaktır.
Ayrıca büyük ölçekli yatırımlarda, gümrük vergisi muafiyeti, katma değer vergisi istisnası, vergi indirimi, sigorta primi işveren hissesi desteği, yatırım yeri tahsisi birlikte uygulanabilecektir.
Yatırımların kararname kapsamındaki destek unsurlarından yararlanabilmesi için, makro ekonomik programlar, arz-talep dengesi, sektörel, mali ve teknik değerlendirmeler çerçevesinde projenin uygun görülmesi ve teşvik belgesi düzenlenmesi gerekmektedir.
Finansal kiralama şirketleri aracılığıyla gerçekleştirilecek olan yatırımlar için finansal kiralama şirketi adına ayrı bir teşvik belgesi düzenlenmeyecektir. Ancak yatırımcının mükellefiyetlerini yerine getirmemesi halinde uygulanacak olan müeyyidelerden, finansal kiralamaya konu makine ve teçhizata tekabül eden bölümü kısmen veya tamamen finansal kiralama şirketlerine de uygulanacaktır.
Yeni yapılan düzenlemeler gereği olarak, "Teşvik belgesi düzenlenmesine yönelik müracaat tarihinden önce gerçekleştirilmiş bulunan yatırım harcamaları, teşvik belgesi kapsamına alınmayacaktır".
Yatırımların destek unsurlarından yararlanabilmesi için asgari yatırım tutarının I ve II'nci bölgelerde bir milyon Türk Lirası, III ve IV'üncü bölgelerde ise beş yüz bin Türk Lirası tutarında olması gerekmektedir. Ancak büyük ölçekli yatırımlar, bölgesel yatırımlarla genel teşvik sisteminden yararlanacak olan yatırımların, varsa sözü edilen kararnameye ekli listelerde her bir konuya yönelik belirlenen yukarıdaki tutarların üzerindeki asgari sabit yatırım ve/veya asgari kapasite şartlarının sağlanması gerekmektedir.
Finansal kiralama şirketleri aracılığıyla yapılacak yatırımlarda, finansal kiralamaya konu makine ve teçhizata ait toplam tutar her bir finansal kiralama şirketi için asgari iki yüz bin Türk Lirası olacaktır. Ancak tekstil, konfeksiyon, hazır giyim, deri ve deri mamulleri sektörlerinde taşıma desteğinden yararlanan kuruluşlarda iki yüz bin Türk Liralık asgari tutar aranmayacaktır.
Yatırımcılar tarafından talep edilmesi halinde, bölgesel desteklerden yararlanacak yatırımlar için bankalardan kullanılacak en az bir yıl vadeli kredilerin teşvik belgesinde kayıtlı sabit yatırım tutarının yüzde yetmişine kadar olan kısmı için ödenecek faizin veya kâr payının;
* III'üncü bölgede yapılacak yatırımlarda Türk Lirası cinsi kredilerin üç puanı, döviz kredileri ve dövize endeksli kredilerin bir puanı,
* IV'üncü bölgede yapılacak yatırımlarda Türk Lirası cinsi kredilerin beş puanı, döviz kredileri ve dövize endeksli kredilerin iki puanı,
* Bölge ayrımı yapılmaksızın araştırma ve geliştirme yatırımları ile doğrudan ticari mal üretimine yönelik olmayan mevcut veya gerçekleştirilecek tesisin katı, sıvı veya gaz gibi atıklarının temizlenmesi veya yok edilmesine yönelik çevre yatırımlarında ise Türk Lirası cinsi kredilerin beş puanı, döviz kredileri ve dövize endeksli kredilerin iki puanı, Hazine Müsteşarlığı tarafından da uygun görülmesi halinde azami ilk beş yıl için ödenmek kaydıyla bütçe kaynaklarından karşılanabilecektir.
Faiz desteği içeren teşvik belgelerine konu yatırımlardan finansal kiralama şirketleri aracılığıyla gerçekleştirilecek olanlar için de faiz ödemelerini içeren itfa planı yapılması kaydıyla aynı şartlarda faiz desteği sağlanabilecektir.
Proje bazında bütçe kaynaklarından karşılanabilecek yatırım kredisi için azami faiz desteği miktarı; araştırma, geliştirme ve çevre yatırımları için üç yüz bin Türk Lirası'nı, III'üncü ve IV'üncü bölgelerde yapılacak yatırımlar için beş yüz bin Türk Lirası'nı geçemeyecektir.
Vergi indirimine yönelik uygulama Kurumlar Vergisi Yasası'nın 32/A maddesi çerçevesinde yapılacak olup, bu konuda uygulamaya ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığı tarafından belirlenecek ve açıklanacaktır. Bu bağlamda gerek kurumlar vergisinde ve gerekse gelir vergisinde uygulanacak indirim oranı yüzde 25 ile yüzde 80 arasında, bölgelere göre değişecektir. Ancak teşvik belgesi kapsamında 31.12.2010 tarihine kadar yatırıma başlanması halinde bu indirim oranı yüzde 50 ila yüzde 90'a kadar çıkabilecektir.

Veysi Seviğ
 
Ynt: Yeni Teşvik Kararnamesi

merhaba ferhat bey yeni teşvik yasasından yararlama şartı nedir. biz 3 bölgede bulunmaktayız. 5615 sayılı teşvik yasasında farkı nedir ve avantajları nelerdir bu konuda bilgi alabilirmiyim.
 
Ynt: Yeni Teşvik Kararnamesi

Teşvik paketi özünde yeni yatırımları teşvik edici unsurlar içeriyor. Nitekim Karar'ın 1'inci maddesinde amacın tasarrufları katma değeri yüksek yatırımlara yönlendirmek, üretimi ve istihdamı artırmak, yatırım eğiliminin devamlılığını ve sürdürülebilir kalkınmayı sağlamak, uluslararası rekabet gücünü artıracak teknoloji ve araştırma-geliştirme içeriği yüksek büyük ölçekli yatırımları özendirmek, doğrudan yabancı yatırımları artırmak, bölgesel gelişmişlik farklılıklarını gidermek, çevre korumaya yönelik yatırımlar ile araştırma ve geliştirme faaliyetlerini desteklemek olduğu belirtiliyor.

Yatırım teşvikleri ve bölgeler

Teşvik paketine göre yatırımların yararlanacağı teşvik unsurları yatırımın yapıldığı bölgeye göre değişiyor. Pakette, yatırım yapılacak yerler 4 ayrı bölge bünyesinde ayrıştırılıyor ve yatırımın yapıldığı yer hangi bölgede yer alıyorsa ona göre teşvik sağlanıyor. Yatırım büyük ölçekli ise teşvik unsurları genişliyor.

Yani kısaca teşvik unsurları yatırımın yerine, zamanına ve tutarına bağlı olarak değişiyor.

Öncelikle yatırımın destek unsurlarından yararlanabilmesi için asgarî sabit yatırım tutarının;

- 1'inci ve 2'nci bölgelerde bir milyon Türk Lirası,

- 3'üncü ve 4'üncü bölgelerde ise beş yüz bin Türk Lirası tutarında olması gerekir.

Belirtilen bu asgarî sabit yatırım tutarının üzerindeki tüm yatırımlar, bölgesel ayrım yapılmaksızın Gümrük Vergisi muafiyeti ile Katma Değer Vergisi (KDV) istisnasından yararlanacak.

Bu istisna ve muafiyete ek olarak bölgesel desteklerden yararlanacak yatırımlar, bölgesine göre aşağıdaki unsurlardan da yararlanacak.

I ve II. Bölgeler III ve IV. Bölgeler

Vergi indirimi, Vergi indirimi,

Sigorta primi işveren hissesi desteği, Sigorta primi işveren hissesi desteği,

Yatırım yeri tahsisi Yatırım yeri tahsisi,

Faiz desteği

Belirtilen bu desteklerin uygulanmasında da önemli olan şey, yatırımın hangi bölgede yapıldığı ve 31.12.2010 tarihine kadar yatırıma başlanıp başlanmadığı.

Ayrıca Karar'a ekli Ek-3 te yar alan yatırımlar büyük ölçekli yatırım olarak nitelendiriliyor. Büyük ölçekli yatırımlar 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 32/A maddesinde belirtilen 50 milyon Türk Lirasının üzerindeki yatırımlardan Ek-3'te yer alan listede belirtilen yatırımlar olarak tanımlanıyor. Bu listede sektörler itibariyle (en az 50 milyon TL) öngörülen asgari yatırım tutarını aşan yatırımlar büyük ölçekli yatırım olarak kabul ediliyor.

Büyük ölçekli yatırımlara gümrük vergisi muafiyeti, KDV istisnası, vergi indirimi, sigorta primi işveren hissesi desteği ve yatırım yeri tahsisi uygulanabilecek.

Teşvik Belgesi gerekli

Yatırımların bu karar kapsamındaki destek unsurlarından yararlanabilmesi için, makro ekonomik programlar, arz-talep dengesi, sektörel, malî ve teknik değerlendirmeler çerçevesinde projenin uygun görülmesi ve teşvik belgesi düzenlenmesi gerekli. Teşvik belgesi almak için Karar'da belirtilen belgelerle birlikte Hazine Müsteşarlığı'na başvurulması gerekiyor.

Teşvik belgesi kapsamındaki yatırımların proje bazında yapılacak değerlendirme sonucunda öngörülen sürede gerçekleştirilmesi esastır. Yatırımın öngörülen sürede gerçekleştirilememesi hâlinde, teşvik belgesinde kayıtlı ilk sürenin yarısı kadar ek süre verilebiliyor.

Ekonomik büyümenin yavaşladığı ve krizin reel sektörde ciddi bir şekilde hissedildiği bugünlerde yatırım yapmak isteyen müteşebbislerin "Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar"ı iyi incelemeleri ve kendi yatırımlarına sağlanan teşvikleri iyi analiz ederek yatırım yeri ve zamanı noktasında doğru karar vermeleri gerekiyor.

İsmail KÖKBULUT
 
Üst