Ynt: Zemiz Kaplama Amortismanı
http://www.canakkale.smmmo.org.tr/web/tesmer/don%20son%20islem.htm den bir bölüm:
??.
??.
a) Mevcut Binaya ve Nakil Vasıtalarına Sonradan Yapılan Değer Artırıcı Giderlerin Amortisman Süresine Etkisi
Aktife kayıtlı iktisadi kıymetler niçin yapılan harcamaların amortisman süresi konusunda da farklı görüşler vardır. Bir görüşe göre yapılan harcama iktisadi kıymetin ömrünü uzatıyorsa yapılan gider normal amortisman süresi içinde (bina ise %2, diğer sabit kıymetlerde ise ilgili iktisadi kıymetin faydalı ömrü dikkate alınarak Maliye Bakanlığınca belirlenen oranda) ayrı bir iktisadi kıymet gibi itfa edilmelidir. Eğer değer artırıcı ilave harcama iktisadi kıymetin ömrünü uzatmayıp, fonksiyon yararını artırıyorsa ilave gider konusu sabit kıymetin kalan itfa süresi içinde eşit tutarlarda amorti edilmelidir.
http://www.webmuhasebe.com/Konular/mdvenv.htm den bir bölüm:
??.
??.
Maliyete dahil edilecek giderler
VUK'nun 272. maddesi gayrimenkullerin iktisabından sonra onlarla ilgili olarak yapılan harcamaların hangilerinin maliyet bedeline dahil edileceğini açıklamıştır.
Bu maddeye göre, normal bakım, tamir ve temizleme giderleri dışında gayrimenkulü genişletmek veya iktisadi kıymetini devamlı olarak artırmak amacıyla yapılan giderler maliyet bedeline ilave edilir.
Bir geminin iktisap tarihindeki süratini fazlalaştırmak, yolcu ve eşya yükleme ve barındırma tertibatını genişletmek veya değiştirmek suretiyle iktisadi kıymetini devamlı olarak artıran giderlere, bir motorlu kara nakil vasıtasının kasa veya moturunun yenisi ile değiştirilmesi veya alımından mevcut olmayan bir tertibatın eklenmesi için yapılan harcamalar sabit varlığın maliyet bedeline eklenmesi gereken giderler olarak aynı maddede örnek gösterilmiştir.
Bu durumda sabit varlıkla ilgili bir harcamanın maliyet bedeline dahil edilebilmesi için;
(i) Yapılan harcamanın normal bakım, tamir ve temizleme giderleri, diğer bir ifade ile, sabit varlığın normal fonksiyonu devam ettirebilmesi için gerekli normal harcamaların dışında olması,
(ii) Yapılan harcamanın sabit varlığı genişletmek veya iktisadi kıymetini devamlı olarak artırmak amacı ile yapılmış olması gerekir. Danıştay kararlarında, nakil vasıtalarının normal tamiri, kaporta onarımı, döşeme yapılması, boyatılması, elektrik donanımının tamiri, oto yedek parçaları için yapılan harcamaların normal tamir bakım gideri olduğu maliyet bedeline dahil edilmemesi gerektiği açıklanmıştır.
VUK'nuıı 272. maddesine göre sabit varlıklar için yapılan giderler hem tamir, hem de kıymet artışı ile ilgili giderlerden meydana geldiği zaman mükellef bu giderlerden maliyet bedeline eklenecek kısmı göstermek zorundadır.
Buna karşılık, kaza sonucu büyük ölçüde hasara uğrayan nakil vasıtasının eski haline getirilmesi, eskimiş bir aracın kasa ve motorunun değiştirilmesi, motor aksamının yenilenmesi, gayrimenkullere ilave bölümlerin yapılması, gemi makinasının değiştirilmesi ilave motor takılması gibi sabit varlığın normal tamir, bakımı dışında hizmet ömrünü uzatan, iktisadi kıymetini artıran harcamaların maliyet bedeline dahil edilip amortismana tabi tutulması gerektiği yine Danıştay kararİarında belirtilmiştir.
VUK'nun 272. maddesinde sabit varlığın alımında mevcut olmayan yeni bir tertibatın eklenmesi için yapılan harcamaların maliyet bedeline dahil edileceği belirtilmekle beraber, Danıştay 4. Dairesinin bazı kararlarında binalara sonradan ilave edilen kalorifer, asansör; havalandırma ve benzeri tesisatlarınn binadan ayrı aktifleştirilip binanın amortisman süre ve nisbetinden farklı olarak amortismana tabi tutulacağı açıklanmıştır. Uygulamanın da bu şekilde yapılması en doğru yoldur. Yine, Danıştay 13. Dairesinin 1975 yılında aldığı bir kararda iktisadi kıymeti artırıcı nitelikte olan ilavelerin ayrıca amortismana tabi tutulması gerektiği belirtilmiştir.