Muhtasar Beyannamesine 4 Dönemde Düzeltme Vermek

Üyelik
20 Şub 2015
Mesajlar
9
Konum
istanbul
Merhaba arkadaşlar,
Şahit olduğum durum biraz karışık o yüzden size kısaca önden özet bilgi vereceğim ardından nasıl bir yol izlemem gerektiği hakkında değerli görüşlerinizi rica edeceğim.

*2015 yılında kurulan Hizmet sektöründe olan X ltd şti (mükellefim) Gıda sektöründe olan Y a.ş. binasında bir oda kiralayıp burada merkez adresini gösteriyor. 2015 yılı için Y A.Ş. X LTD ŞTİ' ne kira bedeli olarak yıllık fatura kesiyor ve stopaj vs. ödemesi yapılmıyor.

Fakat 2. sene 2016 yılında herhangi bir fatura kesilmiyor X ltd şti sözleşme yapıldığını belirtip stopaj ile ödeme yapılsın diyor. 2016 yılı 12 ay boyunca 4 dönem muhtasar da Y A.Ş. adına stopaj gösterilip ödeniyor fakat sözleşme yapılmamış. Bu durum Y A.Ş. tarafından öğreniliyor ve X LTD ŞTİ' nden 2016 yılına ait 4 dönem muhtasarı düzeltmesi isteniyor.

Şimdi Sorularım;
*X Ltd Şti Aylık Brüt 375 TL den gösterdiği kira ödemelerini çıkarıp 2016 yılına ait 4 dönemin muhtasar beyannamelerini verirken nasıl vermeli neye dikkat etmelidir ?
*4 dönem kira (12x375) 1500 TL yapıyor bu rakam da gider olarak hesaplarında olmayacak doğal olarak son dönem geçici vergi ve kurumları düzeltmem de gerekecek midir? (X ltd Şti zarar ile kapatmış idi kar çıkmıyor bu işlemden sonrada zarar azalıyor)
*Bu yapılan düzeltme ve bildirimlerden ötürü X LTD ŞTİ' ne ne gibi cezalar gelebilir.
*Düzeltme verilmez ise daha mı kötü sonuçlar ortaya çıkar ?

Bilgi ve görüşlerinizi bekliyorum.
Şimdiden Teşekkürler.
 
Daha iyi anlamak için soruyorum.
Kiracı olan X şirketi fatura kesilmedi diye en azından kirayı stopajla beyan edelim diyor ve 1 yıllık beyanları bu şekilde veriyor.
Y şirketi de durumu öğrenip düzeltme verin diyor.
Sözleşme olup olmaması çokta önemli değil.Yazılı sözleşme zorunlu olmamakla birlikte kiracı olunduğunu gösteren başka karinelere bakılabilir.
Burda şu sorularım olacak;
1- 2016 yılında kira ödemesi yapılmış mı?
2- Ödeme yapılmışsa (veya yapılmamışsa) Y şirketi neden fatura kesmedi?
3- Ödeme yapılmışsa X şirketi muhtasarları düzeltmek yerine Y şirketinin kurumları düzeltilse,kira geliri beyan edilse ve kesintilerde uygulansa; böyle bir yol neden tercih edilmiyor?
 
Daha iyi anlamak için soruyorum.
Kiracı olan X şirketi fatura kesilmedi diye en azından kirayı stopajla beyan edelim diyor ve 1 yıllık beyanları bu şekilde veriyor.
Y şirketi de durumu öğrenip düzeltme verin diyor.
Sözleşme olup olmaması çokta önemli değil.Yazılı sözleşme zorunlu olmamakla birlikte kiracı olunduğunu gösteren başka karinelere bakılabilir.
Burda şu sorularım olacak;
1- 2016 yılında kira ödemesi yapılmış mı?
2- Ödeme yapılmışsa (veya yapılmamışsa) Y şirketi neden fatura kesmedi?
3- Ödeme yapılmışsa X şirketi muhtasarları düzeltmek yerine Y şirketinin kurumları düzeltilse,kira geliri beyan edilse ve kesintilerde uygulansa; böyle bir yol neden tercih edilmiyor?

Sorularınız şöyle cevaplayayım;
1-Hayır ödemeyi yapmadı fakat muhtasar da ödenmiş gibi gösterilip stopajı beyan edildi.
2-Y Şirketi 2016 yılında hala şirket merkezini orada gösterdiğini bilmediklerini söylüyor. (Zaten ofis gibi bir yer gösterildiğinden x ltd şti 2015 ve 2016 yıllarında oraya hiç uğramıyor)
3-Y a.ş. aşırı büyük bir firma olduğunu distribütörleri tarafından sürekli kontrol altında olduğunu belirtiyor ve kendisi hiç bir şekilde düzeltmeye yanaşmıyor.

Peki bu Y a.ş. kurumlara düzeltme verdiği taktirde kendilerine herhangi bir cezai yük gelir mi ?
 
Anladığım kadarıyla Y şirketi düzeltme vermeyecektir,buna yanaşmaz.Kaldı ki ödeme yapılmamışsa düzeltme yapabilecekleri bir durumda aslında ortada yok.
Şimdi sizin düzeltme vermenizde biraz riskli.Bu seferde siz daireden alacaklı olacaksınız ki direkt inceleme sebebi olacaktır.Ödenmeyen kiralar ödenmiş gibi gösterilmiş ve stopaj ödenmiş.Keşke hiç ödeme yapılmasaydı,çünkü kiralamalarda ödeme yoksa stopajda yok.Ödeme daha sonra toplu yapılırsa,stopajda tek kalemde beyan edilecek.
ya düzeltme vermeyip,ödediğiniz stopaja razı geleceksiniz.Ya da düzeltme verip vergi dairesine gerekli izahatı yapmaya çalışacaksınız,daire içinde ne kadar geçerli olur onu bilemem.
Ama mesela aklıma şöyle birşey geliyor.(sesli düşündüğümü farzedin)
Ödenmeyen 2016 kiralarını tek kalemde ödeyin.Haliyle ödediğiniz tarihte Y firması ya size fatura kesecek,ya da stopaj beyan etmenize onay verecek.Stopajı kabul ettirmeye çalışın.Böyle olursa geçmiş beyanlara düzeltme verirken en azından "kiraların ödenmediği halde beyan edildiğini,firmanın bunu kabul etmediğini,şimdi toplu kira ödemesi yapıldığından stopajın tek kalemde beyan edileceğini" gibi bir mazeret sunarak belki düzeltmeleri sorunsuz olarak bitirebilirsiniz.Maliye için belki bu durum haklı bir sebep olarak sunulabilir.
2016 yılında kira ödemeleri yapılmadığından ve haliyle giderde de gösterilmediğinden geçici ve kurumlarda düzeltme yapmanız gerekmeyecektir.
Yapacağınız toplu kira ödemesini ilgili ayda giderlerinize alırsınız.

Şu anda aklıma gelen yol bu.
Bu arada daireyle de gidip görüşün,durumdan bahsedin,onların da fikrini alın tabiki.
 
Anladığım kadarıyla Y şirketi düzeltme vermeyecektir,buna yanaşmaz.Kaldı ki ödeme yapılmamışsa düzeltme yapabilecekleri bir durumda aslında ortada yok.
Şimdi sizin düzeltme vermenizde biraz riskli.Bu seferde siz daireden alacaklı olacaksınız ki direkt inceleme sebebi olacaktır.Ödenmeyen kiralar ödenmiş gibi gösterilmiş ve stopaj ödenmiş.Keşke hiç ödeme yapılmasaydı,çünkü kiralamalarda ödeme yoksa stopajda yok.Ödeme daha sonra toplu yapılırsa,stopajda tek kalemde beyan edilecek.
ya düzeltme vermeyip,ödediğiniz stopaja razı geleceksiniz.Ya da düzeltme verip vergi dairesine gerekli izahatı yapmaya çalışacaksınız,daire içinde ne kadar geçerli olur onu bilemem.
Ama mesela aklıma şöyle birşey geliyor.(sesli düşündüğümü farzedin)
Ödenmeyen 2016 kiralarını tek kalemde ödeyin.Haliyle ödediğiniz tarihte Y firması ya size fatura kesecek,ya da stopaj beyan etmenize onay verecek.Stopajı kabul ettirmeye çalışın.Böyle olursa geçmiş beyanlara düzeltme verirken en azından "kiraların ödenmediği halde beyan edildiğini,firmanın bunu kabul etmediğini,şimdi toplu kira ödemesi yapıldığından stopajın tek kalemde beyan edileceğini" gibi bir mazeret sunarak belki düzeltmeleri sorunsuz olarak bitirebilirsiniz.Maliye için belki bu durum haklı bir sebep olarak sunulabilir.
2016 yılında kira ödemeleri yapılmadığından ve haliyle giderde de gösterilmediğinden geçici ve kurumlarda düzeltme yapmanız gerekmeyecektir.
Yapacağınız toplu kira ödemesini ilgili ayda giderlerinize alırsınız.

Şu anda aklıma gelen yol bu.
Bu arada daireyle de gidip görüşün,durumdan bahsedin,onların da fikrini alın tabiki.

Tahsin bey ilgi alakanız için çok tşkler. Fakat sorun şurada ki hem ödeme yapılmıyor hemde gider olarak yazılıyor (kasa gösterilip)

sanırım geçici kurumlarda düzelecek ?
 
Burada iki tarafta vergi mükellefi kiralanan mülk ilk yıl ft kesildiğine göre şirkete ait; bu durumda stopaj nereden çıktı? kanunen yapılamayacak bir şey yapılmış. Mülk sahibi de zamanında ft kesmesi ve gelirlerinde göstermesi gerekirdi. Şu an her iki tarafta incelemeye girebilir.
 
Pardon şimdi dikkat ettim.İlk sorunuzda "hesaplarda olmayacak" derken ben giderde göstermediniz zannettim.
Yani durumunuz karışık.
Son tavsiyem firmayla görüşüp,biz stopaja razıyız,düzeltme vs vermeyelim,o şekilde kalsın demeniz olacak.1500 liranın stopajı 300 lira boşa gitsin bence.Kurumlara da düzeltme verin,olsun bitsin.
 
Son düzenleme:
Burada iki tarafta vergi mükellefi kiralanan mülk ilk yıl ft kesildiğine göre şirkete ait; bu durumda stopaj nereden çıktı? kanunen yapılamayacak bir şey yapılmış. Mülk sahibi de zamanında ft kesmesi ve gelirlerinde göstermesi gerekirdi. Şu an her iki tarafta incelemeye girebilir.

Zaten problem stopajın beyan edilmesiyle başladı.Hiç beyan edilmeyecekti.
 
Pardon şimdi dikkat ettim.İlk sorunuzda "hesaplarda olmayacak" derken ben giderde göstermediniz zannettim.
Yani durumunuz karışık.
Son tavsiyem firmayla görüşüp,biz stopaja razıyız,düzeltme vs vermeyelim,o şekilde kalsın demeniz olacak.1500 liranın stopajı 300 lira boşa gitsin bence.

300 liranın boşa gitmesinin yanında X firması Y firmasına normal yıllık kirayı da ödemeyi teklif ediyor fakat Y firması yanaşmamakta.

Toparlayacak olursak;
4 dönem içinde x firması düzeltme verecek
2016 gelir ve kurumları düzeltecek

bu işlemler x firmasına ciddi derecede zorlayıcı maliyet yükler mi ?
ortalama 2 buçuk yıllık firma zaten defter kayıtlarında bu durum haricinde çok absürt bir durum söz konusu değil hizmet firması olduğu için her şey resmi kayıtlı.

Sonuç olarak pişmanlık talebi ile mi verilmesi gerekecek acaba tüm düzeltmelerin ?
 
Son olarak aklıma gelen bir fikir bilmiyorum ne kadar doğru ama gene de belirtim istiyorum fikirlerinizi almak açısından;

Y firması ile görüşülse x firmasının kiraladığı ofisi y firması gerçek şahıs olan bir kişiye kiralama yapsa geçmiş tarihli kira kontratı ile. Gerçek kişi de aynı şekilde x firmasına kiraya verse yine geçmiş tarihli kontrat düzenlemek şartı ile. (Gerçek şahıs olan kişi kira ödemesi yapmadığından y firmasına y firmasının da belirtmesine gerek yok) gerçek kişi de 2016 kira geliri beyan etmemiş olsun çok problem değil. Şimdi x firması da muhtasar düzeltmelerinde sadece ünvanı değiştirse (yani y firmasını silip yerine gerçek kişinin bilgilerini yazsa) tutarlarda hiç bir şekilde oynama olmasa açıklamaya da sehven mal sahibinin yanlış yazıldığını belirtse) daha mantıklı bir çözüm yolu olabilir mi acaba? İki firma açısından da ?
 
Son düzenleme:
Üst