Home Ofis Şahıs Firması

Üyelik
5 Mar 2021
Mesajlar
4
Konum
Çanakkale
Merhaba.

Home ofis şahıs şirketi kurmak istiyorum fakat ev kiramız oldukça yüksek ve kira sözleşmesi annem üzerine. Evin sadece 1 odasını çalışma yeri olarak göstermem mümkün mü? Hiçbir yerde net cevaplar bulamıyorum maalesef.

Eğer mümkünse oda için annemle mi alt kira sözleşmesi yapmam gerek yoksa ev sahibiyle mi?

Tüm bunlar çok karmaşık bir süreçse sanal ofis kiralamayı düşündüm fakat ben küçük şehirdeyim ve sanal ofis hizmeti veren firmalar sadece istanbul ankara gibi büyükşehirlerde var. Farklı şehirden sanal ofis kiralayıp işlerimi evden yürütmem, bulunduğum şehirden bir muhasebeciyle çalışmam mümkün mü? Yoksa sanal ofis kiraladığım şehirden bir muhasebeciyle mi anlaşmam gerekiyor?

Bu konularda hiçbir bilgim olmadığı için sorular saçma gelir. Konuyu da doğru yere mi açtım emin değilim kusura bakmayın.
 
Selamlar

Ben bu konuyu araştırmıştım, bu şekilde şirket bildiğim kadarıyla başka bir şehirde açılabiliyor. Çünkü bende istanbuldaki bir sanal ofise sormuştum, onlarda vekalet verirseniz yoklama memurları için sizin yerinize biz imzalarız dediler. Sonrasında ise sanal ofisle pek bir işiniz olmuyor.

Muhasebe ise zaten online hizmet veren firmalar da var, yani bildiğim kadarıyla sanal ofisin ve muhasebecinin nerde olduğu çok farketmiyor, çünkü sizin adınıza işlem yapmaları için hepsine vekalet vermiş olacaksınız.

Birde güven sorunu var sanırım, sanal ofise vekalet verirken sadece tek seferlik yoklama kabulu için oluyormudur bilmiyorum notere sormanızda fayda var.

Tabi ben muhasebeci değilim, daha bilgili arkadaşlar vardır muhakkak, sadece araştırmalarıma göre yazdığım bir sonuç.
 
Selamlar

Ben bu konuyu araştırmıştım, bu şekilde şirket bildiğim kadarıyla başka bir şehirde açılabiliyor. Çünkü bende istanbuldaki bir sanal ofise sormuştum, onlarda vekalet verirseniz yoklama memurları için sizin yerinize biz imzalarız dediler. Sonrasında ise sanal ofisle pek bir işiniz olmuyor.

Muhasebe ise zaten online hizmet veren firmalar da var, yani bildiğim kadarıyla sanal ofisin ve muhasebecinin nerde olduğu çok farketmiyor, çünkü sizin adınıza işlem yapmaları için hepsine vekalet vermiş olacaksınız.

Birde güven sorunu var sanırım, sanal ofise vekalet verirken sadece tek seferlik yoklama kabulu için oluyormudur bilmiyorum notere sormanızda fayda var.

Tabi ben muhasebeci değilim, daha bilgili arkadaşlar vardır muhakkak, sadece araştırmalarıma göre yazdığım bir sonuç.
Cevabınız için teşekkürler

Farklı şehirde sanal ofis kiralamamızda yasal sorun olmaması güzel ama dediğiniz gibi vekalet vs vermek güven problemi yaratıyor.

Online muhasebe hizmeti mükellef.co sanırım ama 250 tl aylık ücreti. Ben ilk etapta çok fazla satış yapacağımı sanmıyorum bu nedenle daha uygun ücretli muhasebeci bulmam gerekiyor.
 
Merhaba.

Home ofis şahıs şirketi kurmak istiyorum fakat ev kiramız oldukça yüksek ve kira sözleşmesi annem üzerine. Evin sadece 1 odasını çalışma yeri olarak göstermem mümkün mü? Hiçbir yerde net cevaplar bulamıyorum maalesef.

Eğer mümkünse oda için annemle mi alt kira sözleşmesi yapmam gerek yoksa ev sahibiyle mi?

Tüm bunlar çok karmaşık bir süreçse sanal ofis kiralamayı düşündüm fakat ben küçük şehirdeyim ve sanal ofis hizmeti veren firmalar sadece istanbul ankara gibi büyükşehirlerde var. Farklı şehirden sanal ofis kiralayıp işlerimi evden yürütmem, bulunduğum şehirden bir muhasebeciyle çalışmam mümkün mü? Yoksa sanal ofis kiraladığım şehirden bir muhasebeciyle mi anlaşmam gerekiyor?

Bu konularda hiçbir bilgim olmadığı için sorular saçma gelir. Konuyu da doğru yere mi açtım emin değilim kusura bakmayın.
Merhabalar, Oturduğunuz konutun belirli bir alanını kiralayarak home office olarak kullanmanız mümkün. Ancak bunun için dikkat etmeniz gereken bazı noktalar var.
  • Mal sahibinin bu konu ile ilgili rızasını almalısınız. Eğer kira kontratınızda kiracı mecurun bir kısmını iş amacıyla kiraya verebilir gibi bir ifade geçemiyorsa: ideali kısa bir protokol ile bunu eklemektir.
  • Konutun kirası diyelim ki 2.000 TL ve 100 m2, kullanacağınız alanın 15 m2 olduğunu farzedersek: (2.000 /100 )x15= 300 TL 'den az kira bedeli olmamalı. Kira kontratı düşük bedelli ise emsal kiraları gözetmeniz gerekir.
  • Home office olarak kullanacağınız alanda eğer iş yeri açılışı yapacaksanız uygun bir çalışma ortamı, masa, sandalye ve bilgisayar bulunmalı yoklamada sorun çıkmasın.
  • Son olarak ücret konusuna değineceğim, bahsettiğiniz web sitesindeki 250 TL rakam gerçekten uygunmuş. 2021 yılı için SMMM asgari ücret tarifesinde şahıs firması (meslek koluna göre) en düşük 172 TL. Tabii ki özellikle pandemi döneminde sizin, meslek mensuplarının ve diğer gelir gruplarının işi oldukça zor. Benim bu ücretlendirme konusunda başıma birşey geldi, geçenlerde ofisin kapısı kilitli kaldı bir çilingir çağırdım. Çilingir usta tüm apartmanların elektrik panolarına sticker yapıştırıyor altında bir motosiklet ofisi yok kim arasa gidiyor. Sağolsun beş dakikada geldi. Kapının kilidine maymıuncuğu yerleltirdi, plastik saplı bir çekiçle bir vurdu kapı tık dedi açıldı. Ustacım ne kadar dedim 150 TL dedi. İşi toplam geliş gidiş 20 dk sürmüştür ben de ağız alışkanlığı usta ne yaptın ya dedim 50 vereyim tamam. Usta baktı ne mi yaptım dedi. Kapıyı çekti tık....Maymuncuğu verdi çekici verdi al sen aç dedi yarım saatte açarsan ben sana 150 vericem. Kaldım tabii biliyorum açamam. Neyse kıssadan hisse, bu hikayeler çoktur biz bu meslek için dört sene üniversite iki sene staj, ustaların yanında maymuncuk olmasa da maymunluk dönemi derken yıllarımızı verdik. 250 TL dahi meslek için çok azdır bilginiz olsun . Ne yapacak ki bile dediğiniz meslektaş inanamayacağınız bir sorumluluk alır boş dahi olsa beyannameleri gününde göndermenin stresini yaşar, saçları beyazlar çilingir gibi numara da yapamaz üstelik. Al defterini sen tut olmaz , devretmek lazım. O rakamlara defter tutmamak lazım ama ekmek sizin için de , bizim için de aslanın midesinde. Kendi adıma şahıs firması da olsa 400-500 TL altında defter tutmayı kendime yakıştıramıyorum. Çünkü bu mesleğin sorumlulukları çok dediğim gibi, hergün değişen mevzuat, sorumluluklar ve maliyetler çok zorluyor.
Size ve sevdiklerinize sağlıklı günler, yeni işinizde başarı ve bereket dilerim.
 
Cevabınız için teşekkürler

Farklı şehirde sanal ofis kiralamamızda yasal sorun olmaması güzel ama dediğiniz gibi vekalet vs vermek güven problemi yaratıyor.

Online muhasebe hizmeti mükellef.co sanırım ama 250 tl aylık ücreti. Ben ilk etapta çok fazla satış yapacağımı sanmıyorum bu nedenle daha uygun ücretli muhasebeci bulmam gerekiyor.
Bahsettiğiniz site zaten çokca şikayet ediliyor meslek yasasına uymayan davranışlardan dava sürecinde diye görüyorum twitterda.
Siz bulunduğunuz yerde bir muhasebeci bulun danışın sizin merak ettiğiniz her konuyu da açıklar yönlendirir.
Zaten faturalar artık e fatura çoğu, mail ya da whatsap dan göndererek sürekli gitmenize gerek kalmadan her muhasebe işinizi halleder.
En azından ofisini bildiğiniz ,oda kaydından emin olduğunuz, sözleşme yaptığınız, yüzyüze görüştüğünüz kişiye vekalet verirsiniz verecekseniz de.
 
Bahsettiğiniz site zaten çokca şikayet ediliyor meslek yasasına uymayan davranışlardan dava sürecinde diye görüyorum twitterda.
Siz bulunduğunuz yerde bir muhasebeci bulun danışın sizin merak ettiğiniz her konuyu da açıklar yönlendirir.
Zaten faturalar artık e fatura çoğu, mail ya da whatsap dan göndererek sürekli gitmenize gerek kalmadan her muhasebe işinizi halleder.
En azından ofisini bildiğiniz ,oda kaydından emin olduğunuz, sözleşme yaptığınız, yüzyüze görüştüğünüz kişiye vekalet verirsiniz verecekseniz de.
Üstad haklısınız; mukellef co firması ve benzerleri ...şu anda meslek odaları tarafından incelenmektedir. 3568 Sayılı yasa ve disiplin kuralları kapsamında işlem yapılacağından eminim. Ayrıca haksız rekabet tabii. Yaptıkları iş son derece yanlış.
 
Merhabalar, Oturduğunuz konutun belirli bir alanını kiralayarak home office olarak kullanmanız mümkün. Ancak bunun için dikkat etmeniz gereken bazı noktalar var.
  • Mal sahibinin bu konu ile ilgili rızasını almalısınız. Eğer kira kontratınızda kiracı mecurun bir kısmını iş amacıyla kiraya verebilir gibi bir ifade geçemiyorsa: ideali kısa bir protokol ile bunu eklemektir.
  • Konutun kirası diyelim ki 2.000 TL ve 100 m2, kullanacağınız alanın 15 m2 olduğunu farzedersek: (2.000 /100 )x15= 300 TL 'den az kira bedeli olmamalı. Kira kontratı düşük bedelli ise emsal kiraları gözetmeniz gerekir.
  • Home office olarak kullanacağınız alanda eğer iş yeri açılışı yapacaksanız uygun bir çalışma ortamı, masa, sandalye ve bilgisayar bulunmalı yoklamada sorun çıkmasın.
  • Son olarak ücret konusuna değineceğim, bahsettiğiniz web sitesindeki 250 TL rakam gerçekten uygunmuş. 2021 yılı için SMMM asgari ücret tarifesinde şahıs firması (meslek koluna göre) en düşük 172 TL. Tabii ki özellikle pandemi döneminde sizin, meslek mensuplarının ve diğer gelir gruplarının işi oldukça zor. Benim bu ücretlendirme konusunda başıma birşey geldi, geçenlerde ofisin kapısı kilitli kaldı bir çilingir çağırdım. Çilingir usta tüm apartmanların elektrik panolarına sticker yapıştırıyor altında bir motosiklet ofisi yok kim arasa gidiyor. Sağolsun beş dakikada geldi. Kapının kilidine maymıuncuğu yerleltirdi, plastik saplı bir çekiçle bir vurdu kapı tık dedi açıldı. Ustacım ne kadar dedim 150 TL dedi. İşi toplam geliş gidiş 20 dk sürmüştür ben de ağız alışkanlığı usta ne yaptın ya dedim 50 vereyim tamam. Usta baktı ne mi yaptım dedi. Kapıyı çekti tık....Maymuncuğu verdi çekici verdi al sen aç dedi yarım saatte açarsan ben sana 150 vericem. Kaldım tabii biliyorum açamam. Neyse kıssadan hisse, bu hikayeler çoktur biz bu meslek için dört sene üniversite iki sene staj, ustaların yanında maymuncuk olmasa da maymunluk dönemi derken yıllarımızı verdik. 250 TL dahi meslek için çok azdır bilginiz olsun . Ne yapacak ki bile dediğiniz meslektaş inanamayacağınız bir sorumluluk alır boş dahi olsa beyannameleri gününde göndermenin stresini yaşar, saçları beyazlar çilingir gibi numara da yapamaz üstelik. Al defterini sen tut olmaz , devretmek lazım. O rakamlara defter tutmamak lazım ama ekmek sizin için de , bizim için de aslanın midesinde. Kendi adıma şahıs firması da olsa 400-500 TL altında defter tutmayı kendime yakıştıramıyorum. Çünkü bu mesleğin sorumlulukları çok dediğim gibi, hergün değişen mevzuat, sorumluluklar ve maliyetler çok zorluyor.
Size ve sevdiklerinize sağlıklı günler, yeni işinizde başarı ve bereket dilerim.
Merhaba. Yardımınız için teşekkürler. İş yeri olarak kullanacağım oda için ayrı sözleşme yaptıktan sonra sadece o oda için stopaj ödeyeceğim değil mi? Bazı yerlerde her halükarda evin tamamı için stopaj ödersiniz vs gibi şeyler yazılmış.

Bunun dışında muhasebeci ne yapıyor ki gibi bir görüşüm yok. Sonuçta onlar da zaman ve emek harcıyor. Dediğiniz gibi uygun bir fiyat olabilir fakat ben çok düşük bir sermaye ile iş kurmaya çalışıyorum bu nedenle ilk başlarda giderlerimi minimumda tutmak zorundayım. Konuştuğum birkaç muhasebeci de bu konuda yardımcı olabileceklerini söylediler.
 
Bahsettiğiniz site zaten çokca şikayet ediliyor meslek yasasına uymayan davranışlardan dava sürecinde diye görüyorum twitterda.
Siz bulunduğunuz yerde bir muhasebeci bulun danışın sizin merak ettiğiniz her konuyu da açıklar yönlendirir.
Zaten faturalar artık e fatura çoğu, mail ya da whatsap dan göndererek sürekli gitmenize gerek kalmadan her muhasebe işinizi halleder.
En azından ofisini bildiğiniz ,oda kaydından emin olduğunuz, sözleşme yaptığınız, yüzyüze görüştüğünüz kişiye vekalet verirsiniz verecekseniz de.
Ben de öyle düşünüyorum. Yüz yüze görüştüğüm ve resmiyetinden emin olduğum bir muhasebeci benim gibi bu konulara pek hakim olmayan girişimciler için daha sağlıklı. Teşekkürler.
 
Merhaba. Yardımınız için teşekkürler. İş yeri olarak kullanacağım oda için ayrı sözleşme yaptıktan sonra sadece o oda için stopaj ödeyeceğim değil mi? Bazı yerlerde her halükarda evin tamamı için stopaj ödersiniz vs gibi şeyler yazılmış.

Bunun dışında muhasebeci ne yapıyor ki gibi bir görüşüm yok. Sonuçta onlar da zaman ve emek harcıyor. Dediğiniz gibi uygun bir fiyat olabilir fakat ben çok düşük bir sermaye ile iş kurmaya çalışıyorum bu nedenle ilk başlarda giderlerimi minimumda tutmak zorundayım. Konuştuğum birkaç muhasebeci de bu konuda yardımcı olabileceklerini söylediler.
Merhabalar, stopaj sadece sizin kontratınızda görülen bedel üzerinden hesaplanır.
 
Sayın Tales birçok özelgede konut olan evin bir kısmının iş yerine kiraya verilmesi durumunda evin tamamının iş yeri sayılacağından bahsediliyor. Benzer bir durumdan dolayı bir psikoloğa sonraki yıllarda vergi cezası tahakkuk ettirilmiş. Ben bu konularda pinpirikli biriyim ondan biraz fazla sorusturuyorum ve degerli görüşlerinizi bekliyorum. Forumda 2009 yılından beri açılan her başlığı okudum. Lakin inanın herkes farklı bir şey söylüyor. Buna mali müşavirler dahil, danıştığım muhasebeciler de dahil. Bu da bende güven problemi doğuruyor. Tabi bu bu mesleği icra eden değerli insanlara karşı değil kanunların açık olmamasından kaynaklı yorum farklılıklarından. Maliyeye ve gelir idaresi başkanlığına konuya açıklık getirmesi icin bugun de dilekçe verdim. Sonuçları paylasacagim.

Herkesin ortak olarak sorduğu özetle şudur. Tapusu 1.dereceden yakınına ait olan evin bir kısmını en az vergi engeline takılarak nasıl şahıs şirketi için adres olarak sunarsınız?

Örneğin bir psikolog babasına ait konutun bir kısmını işyeri olarak kullanmış. Daha sonra şahsın babasına eve bu süreçte ticari isletmelerin vergisi binde 2 oldugu için binde 2 oranında emlak vergisi istenmiş tabi tebligat yillar sonra yapilmis. Tum borclari odemek durumunda kalmiş. İtirazina cevap dedigim sekilde olmus yani evin hepsi is yeriymis gibi dusunulerek emlak vergisi tahsil edilmis. Değerli konut statusune sokulmuş. Tabi ozelgede evin rayiç bedeli yuksek oldugu icin mi bu yola gidilmis ondan bahsedilmiyordu. Çünkü 34 bin tl gibi bir sınır durumu soz konusu.

Kanunlar cok farkli ve karmasik. Oncelikle bazi yerlerde mal sahibinin yillik 34 bin tlnin altinda kira geliri gostermisse(rayiç kiralarla uyuşuyorsa) emlak vergisi için işyeri beyanında bulunmasina gerek olmadigi yaziyor.

Simdi burada belirsizlik 2 kola ayrılıyor. Bu 2 kola ayrilanlar da 2 kola ayriliyor.

Birincisi bedelsiz kontrat olması durumunda stopaj odemiyorsunuz diyen de var; rayiç bedel uzerinden stopaj ödersiniz diyen de var. Bunlar internette kendini mali musavir olarak tanıtan sahislar Kendilerinin siteleri var. Ne derece doğru bilinmez. Telefonla 2 muhasebeciye ve 1 mali musavire danıştım. Emin degillerdi.

İkinci görüş kolu ise şu. Göstermelik bir kontrat yapma yolu. Bunlarda ikiye ayrılıyor. Birincisi rayiç kira bedelinde kontrat yapın evin metrekaresi onemli degil zaten bir kısmını kullansanız bile onun tamamı isyeri gozukecek. Siz bankadan babaniza veya anneze kirayi yatirin. Stopajinizi odeyin. Sorun cikmaz diyorlar. Kimiside yine bu yolu yapın ama ofis gösterdiğiniz odanın metrekaresini belirtin diyor. En son rayiç kira bedelini siz 100 m²'lik bir evin 10 metre karesini kullanıyorsanız, yani 10'da 1'ini kullanıyorsanız tüm ev için rayiç kiranın 10'da 1'ine kiradaymissiniz gibi gösterin diyen de var.

Şimdi tabiki bazılarının kuracağı şirkette kar edeceği yüzde yüze yakınsa buna eminse, onceden bir bağlantısı varsa hiç bunlara takilmadan 10-15 bin lira plazada kiraya geçip kazanacagindan emin olduğu için bunu gider olarak gösterip gerekli vergi kalemlerinden düşebiliyor. Ama dikkat ettiğim bunu soran çoğu insanin ortak özelliği kazancından emin olmadığı için kira için verebileceği en az vergi tutarını yakalamak.

Bu yüzden forumdakilerin tavsiyeleri insanlar için çok önemli. Burada risk alan genç girişimciler ve aileleri için ilk etapta ailelerine ait olan evde, yıllık olarak devlete en az vergiyi ödeyerek açılış yapmaları onlar için en garanti yol. Bu konuda değerli görüşlerinizi bekliyorum.
 
Merhaba
Yazdıklarınızı okudum. Bende izin verirseniz kendi düşüncemi yazayım.
Bahsettiğiniz bütün çelişkiler ne yazık ki,kanunlarımızdaki boşlukların yanısıra vergi dairelerinin de tutumundan biraz kaynaklanmaktadır.Maalesef ülkemizde işler "ben yaptım oldu" mantığıyla ilerlediği için herkes biribirinden akıl alıyor ve akıl verenlerde " ben böyle yaptım bir sorun çıkmadı" tavrıyla olaya yaklaşıyorlar.Aklı alanda "o zaman bende öyle yapayım" diyerek hareket ediyor.Biz meslek mensupları da bazen böyle yapıyoruz doğrudur.O anlamda müşavirlerden de farklı bilgiler almanız çokta şaşılacak birşey değil.Ancak; bizler genelde mükellefi yönlendirirken işin riskinide anlatırız.Şöyle yapalım böyle yapalım ama yarın şununla karşılaşabilirsin gibi uyarılarda bulunuruz.Sonuçta ne yapılacağına mükellef karar verir.
Aslolan şudur.Eğer bir ikametgah,aynı zamanda işyeri olarak kullanılacaksa ödenecek kiranın tamamı üzerinden stopaj yapılır ve artık o adresin tamamı işyeri olarak kabul edilir.Ben,evin balkonunda çalışıyorum,oturma odasında çalışıyorum gibi,ev,bölümlere ayrılmaz.Kanun nazarında evin tamamı işyeridir.
Eğer oturulan yer kira ise,konu mal sahibine bildirilmeli ve adına stopaj beyan edileceği haberdar edilmeli,kendisi de vereceği kira beyanında bu adresi,meslek kirası olarak değil,işyeri kirası olarak bildirmelidir.Aksi halde şöyle bir durum yaşanabilir.2000 lira kiralı bir yerin bir odası home ofis olacaksa ve oda içinde ayrı bir 500 liralık bir kontrat yapılması düşünülüyorsa, 1500 lira mesken kirası olarak 500 lira da işyeri kirası olarak yatırılacak yani kabaca böyle yaparsak biz bu işi kotarırız gibi bir düşünce içine girilebilir.Ama bu uygulama yanlıştır.Bu konuda uygulama açık ve net. Daireye ödenen kiranın tamamı stopaja konu edilir ve dairenin tamamı işyeri sıfatı kazanır.Ayrıca bu işe mal sahipleri de yanaşmaz.Ayrıca bu konuda verilen özelgeler birbirinin kopyası olduğu için hemen hemen bütün özelgelerde altını çizdiğim şekilde cevaplar verilir.
Bu şekilde kiralık olan adreslerde pek sorun yaşanmıyor asıl problem bedelsiz tahsis edilenlerle akrabalara ait adreslerde ortaya çıkıyor.

Burada ise "nakden veya hesaben" bir ödeme olmayacağından stopaja konu edilmez ancak daire sahibi emsal kira bedeline dayanarak g.menkulün YILLIK vergi değerinin (eğer değişmediyse) binde 5'i oranında kira geliri elde etmiş gibi kira geliri beyanı vermelidir.Vergi değeri de emlak vergisinin matrahıdır.
 
Merhabalar

Yazınızı okudum, cevaplarınız için çok teşekkürler. Anladığım kadarıyla bedelsiz gösterilen kıra sözleşmelerinin maliyenin takibine takılması daha olası.

Birinci dereceden akrabalara bedelsiz yapılan kiralamalar hakkında Danıştay'ın 2006 yılında aldığı bir karar var. Bu karar sizce daha mı gerçekçi? Aşağıya bırakıyorum. Bu kararın siz uzmanlar tarafından uygulamadaki yorumu nasıldır?

“Sahibi bulunduğu taşınmazı, eczacılık işi ile uğraşan eşine kira almadan tahsis eden şahsın, kira geliri elde ettiği ortaya konmadan ‘emsal kira bedeli’ esasına göre gelir vergisi tarhiyatı yapılması hatalıdır.” (Danıştay Dördüncü Daire, 18 Aralık 2006 Tarih ve E.2006/3911, K.2006/2799

Olası bir ceza durumunda elimizde olan bu kararla ilgili bilgilendirme yapıp olası vergilerin ve cezaların iptali talep edilebilir mi?

İkinci bir sorumda son paragrafınızdaki rayiç bedel üzerinden kira geliri beyanı hususunda. 2020 yılı itibariyle yıllık kira geliri konut için 6600 TL altındaki, işyeri içinse 49 bin TL altındaki işyleri için mülk sahiplerinin kira gelir beyanından istisna olduğu yazıyor. Bu durumda bedelsiz kiraya verenler ve yıllık rayiç kira bedeli tutarı bu miktarları aşamayanların kira geliri beyanı yapması gerekiyor mu?
 
Sayın Tales birçok özelgede konut olan evin bir kısmının iş yerine kiraya verilmesi durumunda evin tamamının iş yeri sayılacağından bahsediliyor. Benzer bir durumdan dolayı bir psikoloğa sonraki yıllarda vergi cezası tahakkuk ettirilmiş. Ben bu konularda pinpirikli biriyim ondan biraz fazla sorusturuyorum ve degerli görüşlerinizi bekliyorum. Forumda 2009 yılından beri açılan her başlığı okudum. Lakin inanın herkes farklı bir şey söylüyor. Buna mali müşavirler dahil, danıştığım muhasebeciler de dahil. Bu da bende güven problemi doğuruyor. Tabi bu bu mesleği icra eden değerli insanlara karşı değil kanunların açık olmamasından kaynaklı yorum farklılıklarından. Maliyeye ve gelir idaresi başkanlığına konuya açıklık getirmesi icin bugun de dilekçe verdim. Sonuçları paylasacagim.

Herkesin ortak olarak sorduğu özetle şudur. Tapusu 1.dereceden yakınına ait olan evin bir kısmını en az vergi engeline takılarak nasıl şahıs şirketi için adres olarak sunarsınız?

Örneğin bir psikolog babasına ait konutun bir kısmını işyeri olarak kullanmış. Daha sonra şahsın babasına eve bu süreçte ticari isletmelerin vergisi binde 2 oldugu için binde 2 oranında emlak vergisi istenmiş tabi tebligat yillar sonra yapilmis. Tum borclari odemek durumunda kalmiş. İtirazina cevap dedigim sekilde olmus yani evin hepsi is yeriymis gibi dusunulerek emlak vergisi tahsil edilmis. Değerli konut statusune sokulmuş. Tabi ozelgede evin rayiç bedeli yuksek oldugu icin mi bu yola gidilmis ondan bahsedilmiyordu. Çünkü 34 bin tl gibi bir sınır durumu soz konusu.

Kanunlar cok farkli ve karmasik. Oncelikle bazi yerlerde mal sahibinin yillik 34 bin tlnin altinda kira geliri gostermisse(rayiç kiralarla uyuşuyorsa) emlak vergisi için işyeri beyanında bulunmasina gerek olmadigi yaziyor.

Simdi burada belirsizlik 2 kola ayrılıyor. Bu 2 kola ayrilanlar da 2 kola ayriliyor.

Birincisi bedelsiz kontrat olması durumunda stopaj odemiyorsunuz diyen de var; rayiç bedel uzerinden stopaj ödersiniz diyen de var. Bunlar internette kendini mali musavir olarak tanıtan sahislar Kendilerinin siteleri var. Ne derece doğru bilinmez. Telefonla 2 muhasebeciye ve 1 mali musavire danıştım. Emin degillerdi.

İkinci görüş kolu ise şu. Göstermelik bir kontrat yapma yolu. Bunlarda ikiye ayrılıyor. Birincisi rayiç kira bedelinde kontrat yapın evin metrekaresi onemli degil zaten bir kısmını kullansanız bile onun tamamı isyeri gozukecek. Siz bankadan babaniza veya anneze kirayi yatirin. Stopajinizi odeyin. Sorun cikmaz diyorlar. Kimiside yine bu yolu yapın ama ofis gösterdiğiniz odanın metrekaresini belirtin diyor. En son rayiç kira bedelini siz 100 m²'lik bir evin 10 metre karesini kullanıyorsanız, yani 10'da 1'ini kullanıyorsanız tüm ev için rayiç kiranın 10'da 1'ine kiradaymissiniz gibi gösterin diyen de var.

Şimdi tabiki bazılarının kuracağı şirkette kar edeceği yüzde yüze yakınsa buna eminse, onceden bir bağlantısı varsa hiç bunlara takilmadan 10-15 bin lira plazada kiraya geçip kazanacagindan emin olduğu için bunu gider olarak gösterip gerekli vergi kalemlerinden düşebiliyor. Ama dikkat ettiğim bunu soran çoğu insanin ortak özelliği kazancından emin olmadığı için kira için verebileceği en az vergi tutarını yakalamak.

Bu yüzden forumdakilerin tavsiyeleri insanlar için çok önemli. Burada risk alan genç girişimciler ve aileleri için ilk etapta ailelerine ait olan evde, yıllık olarak devlete en az vergiyi ödeyerek açılış yapmaları onlar için en garanti yol. Bu konuda değerli görüşlerinizi bekliyorum.
Devrim Bey merhaba,

Kanun yanında pratik bilgilerle yanıt vermek isterim. Çünkü hali hazırda bu şekilde çalışan birçok müşterimiz var.
1- Vergi dairesinden yoklamaya gelindiğinde çalışma ortamı net olarak tespit edilebilmeli. Uygun masa , laptop ve ayrı bir alan gibi. Hatta işverenler için değil ama çalışanlar için uzaktan çalışma yönetmeliği bunların bir kısmını özetler :



2- Kiralanan yer aile yakınından bile olsa bir kira kontratı yapılmalı , emsal kiralara göre m2 tespit edilerek makul (kabul edilebilir , mantıklı) bir kira belirlenmeli ve stopaj ödenmeli.
3- Kira bedeli mutlaka her ay düzenli olarak bankadan ödenmeli.

Bunlara dikkat ederseniz bir sorun olacağını sanmıyorum. Farklı yargıtay kararları varsa onları görmedim. Ancak son tahlilde mevcutlar için biz bu şekilde ilerliyoruz ve vergi dairesinden (yoklama memuru veya tahakkuk bakımından) bir itiraz gelmedi. Türkiye 'de bu şekilde çalışan çok insan var artık.

Kolaylıklar dilerim
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Devrim Bey merhaba,

Kanun yanında pratik bilgilerle yanıt vermek isterim. Çünkü hali hazırda bu şekilde çalışan birçok müşterimiz var.
1- Vergi dairesinden yoklamaya gelindiğinde çalışma ortamı net olarak tespit edilebilmeli. Uygun masa , laptop ve ayrı bir alan gibi. Hatta işverenler için değil ama çalışanlar için uzaktan çalışma yönetmeliği bunların bir kısmını özetler :


2- Kiralanan yer aile yakınından bile olsa bir kira kontratı yapılmalı , emsal kiralara göre m2 tespit edilerek makul (kabul edilebilir , mantıklı) bir kira belirlenmeli ve stopaj ödenmeli.
3- Kira bedeli mutlaka her ay düzenli olarak bankadan ödenmeli.

Bunlara dikkat ederseniz bir sorun olacağını sanmıyorum. Farklı yargıtay kararları varsa onları görmedim. Ancak son tahlilde mevcutlar için biz bu şekilde ilerliyoruz ve vergi dairesinden (yoklama memuru veya tahakkuk bakımından) bir itiraz gelmedi. Türkiye 'de bu şekilde çalışan çok insan var artık.

Kolaylıklar dilerim
Merhabalar,

Değerli bilgi paylaşımınız için teşekkürler.

Aile ile yaşanan evin (ev aileye ait, kira değil), bir odasını, anlattığınız adımlardaki gibi, kira kontratı ile kiralar ve şahıs şirketi için adres gösterilirse,
elektrik - su - doğalgaz gibi faturaların yarısını gider gösterebiliyor muyuz?
Aklıma takılan iki durum var:
1 - Faturalar ev sahibi adına geliyor, bu sorun teşkil eder mi?
2 - Kiralanan odanın metre karesi, gider gösterilecek fatura oranı üzerine bir etki eder mi? Yani oda yada tüm evin kiralanmasından bağımsız, %50'sini gider gösterebilir miyiz?

Teşekkürler
 
Moderatör tarafında düzenlendi:

Benzer konular

Üst