2013 yılı yevmiye defteri hakkında,

Tahsin Kurt

Fenomen Üye
Platin Üye
Üyelik
5 Nis 2007
Mesajlar
9,723
Konum
İstanbul
Sevgili forumdaşlar selamlar.
Öncelikle herkese iyi bayramlar dileyerek bir konuda görüşlerinizi almak istiyorum.

16.05.2013 tarihinde kurulmuş bir şirket var.01.07.2013 itibariyle anlaşma yaparak müşavirlik hizmetini devir aldım.Diğer müşavir arkadaşımız mayıs ve haziran kayıtlarını resmi yevmiye ve kebir defterlerine yazdırarak ve bu ayki geçici vergi beyanını da onaylayarak belgeleri teslim etti.
Ben 30.06.2013 mizanını mahsup fişi şeklinde girerek temmuz itibariyle kayıtlara devam edebilirim ama bunu yapmak istemiyorum.2 aylık kaydında program kayıtlarında olmasını istediğimden (farklı program kullanıyoruz) kayıtları baştan,yazılı deftere bağlı kalarak tekrar girmek istiyorum.
Fakat gördüm ki kayıtlarda,önemli bulduğum bazı hatalar var.Evet,belki bu hatalar beni ilgilendirmiyor ama iş prensibim gereği,hatalı kayıtların üzerine de devam etmek istemiyorum.Bulduğum hatalar şu şekilde;
1- Şirket 16.05'te kurulmuş iken,kayıt ve yevmiye maddeleri 09.05'te başlamış (belge tarihine göre kayıt edilmiş.Defterlerde zaten 16.05 te tasdik edilmiş.)
2- Şirketin kuruluş giderleri direk 7'li hesaplarda giderleştirilerek aktifleştirilmiş ve ödeme tarafı kasa kullanılmış.Yani geçici vergide giderler haliyle fazla hesaplanmış.262 ve ortaklar hesabı kullanılmamış.
3- Sermaye blokesi kasa hesabına yapılmış.
4-Çok basit ve uygun bulmadığım hesap planı açılmış.
Bunlar ve benzeri sebeplerle ben bu defteri baştan yazmak istiyorum.Zaten yevmiye defteri çıktısı 30 sayfa.Tabi bu arada son mizanı girip,daha sonra tashih maddaleriyle kayıtları düzeltebilrim,bu da bir seçenek.Ama bu hesap planına bağlı kalmak istemiyorum.
Sorum şudur.
Ben bu yazdırılan 30 sayfalık defteri hiç görmesem,ve kayıtları baştan itibaren kendi bildiğim şekilde kayıt etsem bir sorun olur mu?Yani defter 30.06'ya kadar yazılmışken,benim kayıtlarımla tekrar 16.05'te dökümler başlasa,önceki dökümlere de iptal çeksem,bir sorun olmaz diye düşünüyorum.
Yani defteri hiç yazılmamış kabul ederek,yeniden yazacağım.Böyle mi yapayım yoksa kayıtları aynen girip,tashih maddeleriyle mi düzeltme yapayım.
Siz ne dersiniz.
Şimdiden teşekkür ederim.
Saygılar
 
Bende ilgiyle cevap verecek bir üstad bekliyorum. Güzel bir soru sormuşsunuz Tahsin Bey sayenizde bizde birşeyler öğrenmiş olacağız.

Size ve tüm alomaliye ailesine hayırlı bayramlar olsun inşallah
 
Tşk.ederim sayın candostum.Bende bayramınızı tebrik ediyorum.
Aslında sizde (belki farkında olmadan) bir hususu belirtmeme fırsat yarattığınız için tşk.ederim.
Tabiki bahsettiğim konuyu foruma danışmadan kendi kendime cevaplayarak işlemi yapmam mümkün.İki seçenekten birini seçer,işi bitiririm.Ama amaçlarımızdan biri de diğer arkadaşların da biraz bilgilenmesini sağlamak olmalı.O nedenle bazı konuları foruma danışmak,arkadaşlarında görüşlerini almak için sormak hem kendimiz hemde diğer arkadaşların bilgilenmesini sağlayacaktır.
Tşk.ederim,saygılar.
 
Tşk.ederim sayın candostum.Bende bayramınızı tebrik ediyorum.
Aslında sizde (belki farkında olmadan) bir hususu belirtmeme fırsat yarattığınız için tşk.ederim.
Tabiki bahsettiğim konuyu foruma danışmadan kendi kendime cevaplayarak işlemi yapmam mümkün.İki seçenekten birini seçer,işi bitiririm.Ama amaçlarımızdan biri de diğer arkadaşların da biraz bilgilenmesini sağlamak olmalı.O nedenle bazı konuları foruma danışmak,arkadaşlarında görüşlerini almak için sormak hem kendimiz hemde diğer arkadaşların bilgilenmesini sağlayacaktır.
Tşk.ederim,saygılar.

Aynen ağabey çok haklısın, şimdi ben bir üstadın vereceği cevaba göre emin ol çok şey öğrenmiş olacağım. Aslında senin yazdıkların ve önerilerin de çok şey öğretti. Teşekkürler paylaşımlar için ilgi ile takipteyim :)
 
Sayın Twolf ben sadece 2'nci madde hakkında yorum yapmak istiyorum şimdilik. Kuruluş ve örgütlenme giderlerinin kurumlar vergisi mükellefleri için aktifleştirilmesi zorunlu değil ihtiyaridir.

VUK md.282;

"Kurumlarda aktifleştirilen ilk tesis ve taazzuv giderleri mukayyet değeri ile değerlenir.
Bu değer, ilk tesis ve taazzuv için yapılan giderlerden fazla olamaz.

Kurumun tesis olunması veya yeni bir şubenin açılması veyahut da işlerin devamlı bir surette genişletilmesi için yapılan ve karşılığında maddi bir kıymet iktisap olunmıyan giderler bu cümledendir.

İlk tesis ve taazzuv giderlerinin aktifleştirilmesi ihtiyaridir.

Gerçek veya tüzel kişilerde peştemallıklar da mukayyet değerleriyle değerlenir."

Bu konuda sıkıntı yok, ama diğer maddeler gerçekten çok sıkıntılı olmuş.
 
Sözümü tutamıyorum kısa süre sonra:) Doğru olan eski kayıtları yok sayarak hareket etmek değil muhasebe ilkelerine göre düzeltme kayıtları yapmaktır. Zaten VUK md.217 de böyle der.

"Yevmiye defteri maddelerinde yapılan yanlışlar ancak muhasebe kaidelerine göre düzeltilebilir. Diğer bilumum defter ve kayıtlara rakam ve yazılar yanlış yazıldığı takdirde düzeltmeler ancak yanlış rakam ve yazı okunacak şekilde çizilmek, üst veya yan tarafına veyahut ilgili bulunduğu hesaba doğrusu yazılmak suretiyle yapılabilir.Defterlere geçirilen bir kaydı kazımak, çizmek veya silmek suretiyle okunamaz bir hale getirmek yasaktır."

Bunu yapmaz iseniz en hafifi VUK md.352/6'ya göre kayıt nizamına uymamaktan I derece usulsüzlük cezasından başlar iş, katı bir vergi inceleme elemanına denk gelirseniz VUK md.359/a-1'e göre muhasebe hilesine kadar gider, tabi sizin payınıza da VUK md.360 uyarınca iştirak suçu düşebilir.
 
Son düzenleme:
Sayın merkur2 ve Koray Bey tşk.ederim öncelikle
Evet,haklısınız,defter basılı olmasaydı,al baştan yapabilirdim ama maalesef ki basılı iki aylık kayıt var.Bu durumda en akıllıca hareket,o kayıtları baz alıp,sonrasında hatalı olanları tashih maddeleriyle düzeltmek olacaktır.Hatalı işlem ve kayıtları tesbit edip,01.07 itibariyle bunları düzeltmekle işe başlamalı ve defteri güncel hale getirmeliyim.
İlginize tekrar tşk.ederim.
Saygılar
 
Bu arada bir düzeltme yapayım..
İlk yorumumda "bu hatalar beni ilgilendirmiyor" demekle sanıyorum hata ettim.
Nitekim sözleşme yapıp görevi devir almakla,içinde bulunulan yıla ait,devirden önceki sorumluluğu da devir almış bulunmaktayım.Yani hatalı olan 2 aylık kaydı o haliyle bırakarak ve sonrasında düzeltmeyerek "bana ne,benim dönemim değil" diyemem.
Bu yanlışlığı da düzeltmek istedim.
Saygılar
 
Merhaba
Ben de beğenmediğim hesap planını kullanmak istemem açıkçası ve böyle bir durumda şöyle yapardım. Öncelikle son mizanı programıma aktarıp, düzeltme kaydı gerekenleri düzeltip hatalı veya kötü açılmış hesapları yine düzeltme adı altında istediğim hesaplara aktarırdım. Sevgi ve saygılar

Smmm Hasan Çakmak
 
tahsin üstadım hayırlı geceler,defteriniz hayırlı olsun..çok sevindim..

sorularım;
1-belge tarihine göre yapılan kayıtlara nasıl bir kayıt atacaksınız ? ( bence hiç bir sıkıntı olmaz ,belge tarihinde olması )
2-sermaye blokesi kasa hesabına yapılmış derken 102 yerine 100 mü yapılmış..?
3-kuruluş giderleri aktifleştirilsede,giderleştirilsede burada kasa hesabının kullanılması neden size yanlış geldi ?
4-ortaklar hesabı kullanılmamış demişsiniz ? neden kullanılmalı ortaklar hesabı ?
 
Sevgili Aşkın selamlar.
Tşk.ederim.Allah hepimize hayırlı kazançlar nasip etsin inşallah..
Bilgim kadarıyla yanıtlamaya çalışalım.
1- Defterin tasdik tarihinden önceye yevmiye kaydı açılabilir mi?16 mayısta tasdik edilmiş bir defterde kayıtlar madde tarihi en erken 16'sı olarak verilmelidir.Kaydedilen belgeler arasında önceki tarihe ait belgeler varsa,bunlar,madde açıklaması içinde kendi tarihleri yazılarak kaydedilebilir.Nitekim 10 gün içinde kayıt edilebilir savıyla bu yapılabilir.Ama maddenin kayıt tarihi en erken tasdik tarihi olmalıdır.Örneğin 10'unda tasdik edilen bir fatura koçanından ayın 9'una fatura kesebilir misiniz?Bunun gibi bir şey.Aynı hata mesela ek defter tasdiklerinde de yapılmaktadır bana göre.Örneğin aralık ayında tasdik ettirilen bir ek yevmiye defterinde,ilk defter diyelim ki 10.ayda dolmuş fakat geç farkedilmiş.11.ay kayıtları ek deftere yapılacak fakat bu defterde aralıkta tasdik edilmiş.Bence bu şekilde bir defter basımı da hatalı olacaktır.Sonuçta kayıtlar tasdik tarihi ve sonrası şeklinde yapılmalıdır.
2- Bildiğiniz gibi 6102 sayılı ttk gereği nakden konulan sermayenin 1/4'ü bir bankaya bloke edilmelidir.Yani sermaye taahhüdü bankaya yapılmalıdır ve banka mektubuyla ibraz edilmelidir.Bu durumda banka dururken,kasa hesabına yani nakit taahhüt edemezsiniz.
3-4 Kuruluş giderlerini aktifleştirilip giderleştirirken kasa hesabı kullanamazsınız.Çünkü o esnada;bir,şirketin henüz kasa hesabı yoktur,iki,kasa hareketi ilk kayıtta eksi hareketle başlayamaz.Yani şirketin,bir kasası veya kasada parası yokken,bu giderler kasadan çıkış gösterilemez.Kaldı ki bu giderler,henüz şirket kurulmadan yapılmaya başlanmıştır.Haliyle bu giderleri önce ortaklar ceplerinden karşılayacaklardır.Ne zaman ki kasaya para girişleri başlar (bu,sermaye blokesini çözmek şeklinde olabileceği gibi,satış vs.şeklinde de olabilir) O zaman kasa hareketi işlemeye başlar.Ayrıca ben,şirket kurulduktan sonra bile,kasaya nakit girişi yapılıncaya kadar, tüm masrafları yine ortaklar cari hesabından karşılarım.Belki bazılarınız ortaktan kasaya para girişleri yaparak,bunları kasadan çıkış yapabilir.Ama ben ticari veya resmi yoldan nakit girdisi olmadıkça ortaklar cari hesabını kullanmayı tercih ederim.

nedenlerim bunlar..
Saygılar
 
Üst