Diğer taraftan Amortisman vergi mükellefine sağlanmış bir atıfettir. Mükellef bunu kullanmak zorunda değildir. Nitekim “zamanında ayrılarak gider yazılmayan amortismanın sonradan gider yazılamaycağı” şartı bunun delilidir.
Sayın M.Kemal ve Sayın Osman Erol...Benim anlamakta zorlandığım bir nokta var.Şimdi buraya yazacağım.Bunun cevabını bana 6 yaşındaki bir çocuğa anlatırmış gibi verirseniz sevinirim....
Aracın satışı sırasında amortisman hesaplanmaması gerektiğini söylüyorsunuz...Tamam hesaplamayalım....Bu durumda biz, o aracın 2005 yılında hesaplanması gerekirken, hesaplanmayan amortismanından ÖRTÜLÜ BİR BİÇİMDE, herhangi bir şekilde gider hesabına almaksızın,
2006 yılında yani ait olduğu yılda değil de, sonraki bir dönemde istifade etmiş olmuyor muyuz...Çünkü aracın aktiften çıkışını sadece 20.000 ytl lik
maliyet bedeliyle yapıyoruz.Ayrılması gereken ama ayrılmayan amortismanı hesaba katmayarak aracın maliyetini artırmış oluyoruz.Yanlış mıyım.Dolayısıyla da kar azalıyor.Yani 5000 YTL örtülü bir biçimde, ait olduğu dönemin dışında maliyeti eksiltmeyen bir unsur olarak 254 hesabının borcunda, 20.000 ytl 'nin içinde bir köşeye sinmiş vaziyette duruyor.O 5000 ytl 2005 e ait bir değer değil mi....Yukarıda Sayın Erol'dan bir alıntı yaptım....Orada kilit cümle "zamanında ayrılarak gider yazılmayan amortisamanın sonradan gider yazılamayacağı" cümlesidir...
Zamanında ayrılmayan amortismanın sonradan gider yazılamayacağını kabul ettiğimiz zaman, zamanında ayrılmayan amortismanın atik'in satış anındaki gerçek değerini artırıcı, yani maliyeti aynen koruyan, eksiltmeyen bir değer olamayacağını da kabul etmemiz gerekmez mi...5000 ytl amortisman önceki dönemde gider yazılıp aktifi eksiltmesi gerekirken, bu olmamış ve 5000 ytl aktifte kalmıştır....Aracın satışı sırasında da bu 5000 ytl aktif değeri aynen koruduğndan dolayı, satış karı azalmıştır.Satış karını azalmasının sebebi bu 5000 ytl dir ve bu 5000 ytl satışın gerçekleştiği dönemin değil, bir önceki dönemin rakamıdır.Dilimin döndüğünce anlatmaya çalıştım....Ben halen 5000 ytl nin KKEG olarak değerlendirilmesinden ve aracın satış anındaki BİLANÇO değerini (piyasa değeri değil-piyasa değeri karın veya zararın ne kadar olacağını belirlemekten öte bir anlam ifade etmemektedir örneğimizde ve anlaşılan 22.000 ytl dir) doğru bir şekilde hesaplayabilmek için işleme dahil edilmesinden yanayım.Saygılar.