Kur Farkı Efektif

  • Konbuyu başlatan Konbuyu başlatan tanca
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

tanca

Katkı Sunan Üye
Üyelik
12 Şub 2006
Mesajlar
747
Konum
istanbul
personel temettü dağıtımı

Şirket 500.000 tl kar elde etmiş işverende 10 işçiye 10*10=100.000 TL kardan temetü dağıtmaya karar veriyor bunun için ne yapmak lazım karar mı alınacak muhasebe kaydı nasıl olacak stopaj muhtasarda neye göre ödenecek ve geçici de kurumlar da bu kar düşecek mi şirket için herhangi bir avantaj veya dezavantaj var mı neye dikkat etmek lazım teşekkürler.
 
Son düzenleme:
yalnız halka açık bir şirket değil sıradan bir ltd şti bu durumda temettü kar payı dağıtamaz dğiye biliyorum doğru mu acaba
 
Şirket 500.000 tl kar elde etmiş işverende 10 işçiye 10*10=100.000 TL kardan temetü dağıtmaya karar veriyor bunun için ne yapmak lazım karar mı alınacak muhasebe kaydı nasıl olacak stopaj muhtasarda neye göre ödenecek ve geçici de kurumlar da bu kar düşecek mi şirket için herhangi bir avantaj veya dezavantaj var mı neye dikkat etmek lazım teşekkürler.


temettü dağıtmak için karar almanız ve noterden onaylatmanız gerekiyor. toplam ödeyeceğiniz 100bin lirayı, kardan düşüp 400bin olarak kurumlar vergisinde beyan edeceksiniz. 100bin üzerinden stopaj ayırıp kalan tutarı personele borçlar hesabına atıp, ödeme yaptığınız zaman yine aynı hesaptan düşeceksiniz. muhtasarda gösterirkende işçi ücretleri içine dahil edip göstereceksiniz. fakat kişi başına vereceğiniz temettü ve kişi başına aylık ücret toplamı asgari ücreti aşıyor ise işçi ücretleri içinde gösterirken asgari ücret olarak değil, diğer ücret içinde göstermeyi unutmayın.
 
Şirket personeline verilen temettülerin muhasebe kaydı

Dönem Ticari Karı : 1.000.000.000 TL
Kanunen Kabul Edilmeyen Gid. : -0-
Personele Ödenecek Temettü (-) : 100.000 TL
Kurumlar Vergisi Matrahı : 900.000 TL
Kurumlar Vergisi : 180.000 TL



-------------------------------------------31.12.2014--------------------------------------
691 Dön.Kar.V.D.Y.K 180.000

370 Dön.Kar.V.D.Y.K 180.000
------------------------------------------------------------------------------------------------
690 Dön. K/Z 1.000.000.000

691 Dön.Kar.V.D.Y.K 180.000

692 Dönem Net Kar/Zar. 820.000
--------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------31.12---------------------------------------------
692 Dönem Net Kar/Zar. 820.000

590 Dön.Net Karı 820.000
------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------01.01.2015------------------------------------
590 Dön.Net Karı 820.000

570 Geç.Yıl Kar. 820.000
----------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------05.05.2015-------------------------------
570 Geç.Yıl Kar. 100.000

335 Per.Borç. 100.000
-----------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------05.05.2015--------------------------------------
335 Per.Borç. 100.000



360 Öde.Ver. Fon. 15.000
-01. Kurum Stopajı 15.000

102 Bankalar 85.000,00
-----------------------------------------------------------------------------------------
 
Teşekürler güzel olmuş peki bu %15 stopaj sabit mi yoksa ücrete dahil edilince artan oranlı gelir vergisine mi girer?
 
Sayın tanca

Beğendiğin içi teşekkürler Sayın tanca

**Teşekürler güzel olmuş peki bu %15 stopaj sabit mi yoksa ücrete dahil edilince artan oranlı gelir vergisine mi girer?

-Bu Stopaj Kurum tarafından yapılır ve sabittir.Ayrıca izleyen ayın 23'ne kadar Muhtasar Beyanname ile Vergi Dairesine bildirilir ve ödenir.Bu ücrete dahil edilmez.
 
Sayın Arkadaşlar,

Ben pişmiş aşa soğuk su katayım gene. Sayın real.gusto verdiği bilgiler çok yanlış. Ferhat dostum da Personel Temettü ikramiyesini "Ortaklar Kar Dağıtımı ile karıştırmış.

1. Personele Kardan dağıtılacak "Temettü İkramiyesi" doğrudan ücrettir, menkul sermaye iradı değil bu nedenle de Kurumlar vergisi ve Kar dağıtım stopajı ile ilgisi yok. Ancak dağıtımı merasime tabidir. AŞ için Genel kurulda kar dağıtımı maddesi içinde "miktarı için" karar alınır ve paylaştırılması da genel olarak yönetim kuruluna bırakılır. Limitedler için ise Genel Kurul standardında "Ortaklar Kurulu" kararı gerektirir ve diğer prosedür aynıdır. Tabi bu kurul kararlarının tescil ve ilana tabi olduğunu söylememe gerek yok.

İşlemler için ise; Kar dağıtımı tarihinde 335 hesaba aktarılır ve o ay sonuna kadar ücret bordrosuna dahil edilerek tahakkuku sağlanır. Konu bordro olduğuna göre vergi/sgk ve diğer kesintiler için birşey söylemeye gerek yok sadece rakam 100 bin olduğu için takip eden iki ay sgk matrahına dikkat etmekte yarar var.
 
Son düzenleme:
Sevgili Dostum ksimkesyan

Yukardaki muhasebe kaydı da aynı Ortaklara Kar dağıtımı muhasebe kaydı ile aynıdır. Belki hesap kodu tercihleri farklı olabilir.Ayrıca bu kurumun yapacağı kayıtlardır.Tabi bunu elde eden açısından yani işçiler için ücret kabul edilip Vergi ve SGK kesintilerinin yapılması gerekir. Ayrıca Kurum bu dağıtımı yapmadan önce vergi karşılıklarını ayırması gerekir. Diğer yönden Limitedler için ise Genel Kurul standardında "Ortaklar Kurulu" kararı gerektirir ve diğer prosedür aynıdır. Tabi bu kurul kararlarının tescil ve ilana tabi olduğu konusunda hemfikirim bunun aksini söylecek bir şeyde yazmadım
 
Ferhat dostum,

İtiraz ettiğim nokta kurumlar vergisi ile ilgili olan bölümdür. Kardan dağıtım aynı yıl içinde olsa doğrudan gider, mantıklı olan ertesi yıl dağıtımdır ki onda da stopaj yapılmaz zaten net kar üzerinden pay verilerek çıkar. Bu yüzden ortaklara yapılan dağıtımla personele yapılan dağıtım birbirine karıştırılmış dedim.
 
Sevgili dostum ksimkesyan

İyiki varsın olayı şimdi çözdüm.:) Kardan dağıtım aynı yıl içinde olsa doğrudan gider, mantıklı olan ertesi yıl dağıtımdır ki onda da stopaj yapılmaz zaten net kar üzerinden pay verilerek çıkar.


Benim yıl içi ve yılsonu karar alınırsa diye belirtmem gerekirdi.
 
iki yiğit çıktı meydane ikiside birbirinden merdane .Çok saygıdeğer büyüklerimiz anlaştılar ve el sıkıştılarsa biz yoldaşlara da kısaca olayı özet geçip son rütuşlardan sonra netleştirip aktarırlarsa memnun oluruz.Zira ortaklara değilde işçilere kardan pay verilirken bu sene içinde mi önümüzdeki sene mi dağıtmalıyız kurumlardan mı geçiciden mi düşmeliyiz ücret olarak bordroya ekleyip sgk da mı ödeyeceğz direk %15 stopaj kesmek yeterli olmuyor mu,stopaj kesilmeden nasıl oluyor,şirkete fazla vergi yükü mü çıkıyor yoksa vergi avantajı mı?Teşekkürler,saygılar
 
Sayın Arkadaşlar,

Sevgili Ferhat Sende iyiki varsın.

Özet;

Kardan pay dağıtımının mantığı bilanço kesinleştikten sonradır. Esasen belli olmayan karın aynı yıl içinde dağıtımı pek olası değil. Yıl içindekine olsa olsa ikramiye diyebiliriz.

Esas olan ertesi yıl bir önceki yıl karından pay vermektir. Hem ortaklara hem personele dağıtılan bedel "Temettü" olarak adlandırılsa bile ( Bu TTK terimidir ) vergisel boyut farklıdır.

1. Ortaklara dağıtılan temettüdür ve dağıtılan bedel üzerinden % 15 stopaj yapılır. (GMSİ)
2. Personele dağıtılan temettüdür ve dağıtılan bedel ücret bordrosuna yansıtılır. Diğer açıklamaları yapmıştım. Asla stopaj yapılmaz.

Bir örnek;

Şirketin 2013 yılı Vergi Sonrası karı 900.000,-- TL olsun.
Genel kurulda karar alalım karar şöyle olmalıdır;

".....2013 yılı karından tüm yasal yükümlülükler yerine getirildikten sonra 15.12.2014 tarihinde 500.000,-- TL hissedarlara dağıtılmasına, Yine 2013 yılı karından 100.000,-- TL Personele Temettü ikramiyesi dağıtılmasına kalan tutarın da olağanüstü yedeklere ayrılmasına oybirliğiyle karar verilmiştir."

Madde;
570..............900.000,--
331...........................425.000,--
360........................... 75.000,--
335...........................100.000,--
542...........................300.000,--

Umarım yeterlidir.
 
Sayın ksimkesyan

Ben de farklı bir şey söylemiyorum.Aynısını söylüyorum.Sadece yapılacak dağıtımın adını doğru yapmak gerekir. Zaten Genel Kurullarda alınan karar sonucu Kar dağıtımı yapılırken,Personelede temettü ikramiyesi dağıtılır bu işlemde genelde yılsonlarında olur ve Vergilemede benim yukarıda belirttiğim gibi yapılır. Dönem içinde sadece personele temettü dağıtılırsa ozamanda senin yukarda 2'inci madde belirttiğin olay devreye girer.Verdiğin örneğe dikkat ederasen sende yıl kapandıktan sonra örnek vermişsin ve 500.000,-- TL hissedarlara dağıtılmasına, yani benim yukarda verdiğim benzer örneği verip 500.000.tl üzerinden %15 stopaj yapmışsın. 75.000.-tl 360 hesaba kaydetmişsin bu %15 kimin stopajı ? Kim ödeyecek Firma ? Bende daha önce yazarken ne yazdım.Evet yıl sonu ve yıl içinde dağıtıma tabi olmanın özelleğinide yazmam gerek dedim.Yukarıda da Firmalar bu kar dağıtımına karar veririken şirket hissedarları kardan pay almadan çalışanlara temettü dağıtmazlar.Dolayısıyla vergilemede yukarda benim yaptığım şekilde olur.Zaten senin örneğinde de benim anlatıklarım paralellik arz ediyor senin yazdığını alıntılıyorum 500.000,-- TL hissedarlara dağıtılmasına, Yine 2013 yılı karından 100.000,-- TL Personele Temettü ikramiyesi dağıtılmasına

Sonuç olarak:


Eğer Şirket karından yıl sonunda kar dağıtımı yapılıp hissedarlara ve çalışanlara temettü dağıtılırsa Kurum bünyesinde % 15 Stopaj yapılacak. Şirket ortakları için elde edilen bu gelir M.S.İ kabul edilip G.V.K 103 II.sırasındaki dilimi 2014 yılı için bu rakam 27.000) aşıyorsa yarısı vergiden muaf olup geri kalan yarısı için Mart ayında beyan edecek ayrıca beyanname üzerinde şirketten kesilen % 15 Stopajı mahsup edecek duruma göre ödeme veya vergi iadesi çıkacak

Eğer bu Kar payını tam mükellef bir kurum elde ederse onun için 640-İşt.Tem.Geliri olacak. Kendi beyannaemsinde 640 hesaba kaydedecek fakat aynı zamanda beyannamesinde (Geçici ve Kurumlar Beyanı) Zarar olsa dahi indirilecek kısma yazacak.Bu karı Vergi dışı bırakacak

Çalışanlar içinse Temettü geliri ücret olarak addedilecek her türlü Vergi ve S.G.K kesintisi beyan edilecek


Saygılarımla

 
Ferhat dostum,

Benim itirazım senin verdiğin örnekteki şu bölümdü,

------------------------------------------05.05.2015-------------------------------
570 Geç.Yıl Kar. 100.000

335 Per.Borç. 100.000
-----------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------05.05.2015--------------------------------------
335 Per.Borç. 100.000

360 Öde.Ver. Fon. 15.000
-01. Kurum Stopajı 15.000

102 Bankalar 85.000,00
-----------------------------------------------------------------------------------------

Olmaz dediğim buydu ister yıliçi ister ertesi yıl bu stopaj yapılamaz. Karışmış dediğim nokta buydu. Gerisinde sıkıntı yok.
 
ksimkesyan dostum

570..............900.000,--
331...........................425.000,--
360........................... 75.000,--
335...........................100.000,--
542...........................300.000,--

senin bu yaptığın madde de ''Olmaz dediğin ister yıliçi ister ertesi yıl bu stopaj yapılamaz. olan 360 hesaptaki 75.000.-tl neyin stopajı 500.000.-tl nin değil mi ?

(aradaki diğer maddeleri ihmal ettim) bende öyle yaptım.
 
Sevgili dostum ksimkesyan

Bu konuya bir örnekle yeterlilik veriyorum.Belkide aynı şeyleri konuşuyoruz.

Dönem Sonu Kâr-Kurumlar Vergisi Karşılığı ve Muhasebe Kayıtları

Tekstil ürünleri üretim ve pazarlama faaliyeti ile uğraşan ABC A.Ş.''''nin nominal sermayesi: 4.000.000,00 TL olup 2.800.000,00 TL kısmı ödenmiştir. Şirketin cari döneme kadar ayırmış olduğu 1. Tertip yedek akçe tutarı 280.000,00 TL''''dir.

Şirketin 2009 mali yılı dönem sonu bilgileri aşağıdaki gibidir.
fotom.asp
Kâr Dağıtımı – Hesaplamalar ve Muhasebe Kayıtları

Yukarıda kâr dağıtımı tablosuna ilişkin olarak yapılan açıklamalar ışığında kâr dağıtımının vergilendirilmesi ve kâr dağıtım tablosunun düzenlenmesine ilişkin sürecin hesaplamaları ve muhasebe kayıtları aşağıdaki şekilde oluşacaktır.

Şirket genel kurulu cari dönem kârından vergiler ve 1. Tertip yasal yedekler ayrıldıktan sonra kalan kârdan ödenmiş sermayenin % 5''''i kadar I.Temettü hesaplanacağı kararlaştırılmıştır. Ayrıca yönetim kuruluna 200.000,00 TL ortaklara da 320.000,00 TL II.Temettü dağıtılmıştır. Kalan tutar alınan karar gereği olağanüstü yedeklere devredilmiştir.
fotom.asp

fotom.asp

VII. Kâr Dağıtım Tablosu

fotom.asp
 
ksimkesyan dostum

Konuya kafayı taktım YMM Zeki Gündüz üstadın bir yazısını buldum. Faydalı olacağı kanısındayım onu buraya da aldım.

Kurum kazancından düşülemeyecek temettü ikramiyeleri

Yönetim kurulu başkan ve üyelerine verilen temettü ikramiyeleri, Gelir Vergisi Kanunu'nun 75'inci maddesinin (3) numaralı bendine göre menkul sermaye iradı sayılmaktadır. Bu nedenle yönetim kurulu başkan ve üyelerine verilen kâr payları kurum kazancından düşülememektedir.

Gider olabilecek temettü ikramiyeleri

Personele verilen temettü ikramiyeleri ise Gelir Vergisi Kanunu'nun 61'inci maddesi hükmüne göre ücret niteliğindedir ve bu niteliği nedeniyle de Gelir Vergisi Kanunu'nun 40'ıncı maddesinin (1) numaralı bendi kapsamında gider kaydedilir. Temettü ikramiyesi ücret niteliği gereği ayrıca gelir vergisi stopajına konu olur.

İzlenecek prosedür

Şirketlerde personele temettü ikramiyesi ödemeleri genel olarak şu prosedür çerçevesinde yapılmaktadır:

- Personele ödenmesi düşünülen temettü ikramiyesi yönetim kurulunca tespit edilip genel kurula teklif edilir.

- Yönetim kurulu teklifi genel kurulca onaylanır.

- Genel kurul, temettü tutarının personele ödeme zamanını, şirketin nakit akışına bağlı olarak yapılması amacıyla yönetim kuruluna bırakır.

- Temettü ödeme zamanı yönetim kurulunca belirlenir ve zamanı geldiğinde ödenir.

Sık rastlanmamakla birlikte, şirket esas sözleşmesi gereği, genel kurul kararına ihtiyaç olmaksızın çalışanlara temettü ikramiyesi ödenebilmektedir.

Gider yazma zamanı


Kurum kazancının tespitinde dikkate alınan diğer giderlerde olduğu gibi temettü ikramiyeleri de dönemsellik ilkesi gereği tahakkuk tarihi itibariyle gider kaydedilir.

Maliye Bakanlığının, temettü ikramiyelerinin gider yazma zamanı ile ilgili 5422 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu'nun yürürlükte olduğu dönemdeki uygulaması açık ve tutarlı değildir. Bu döneme ilişkin bazı özelgelerde, beyanname verme süresinin sonuna kadar dağıtım kararı alınmış olması ilgili dönemde gider kaydedilmesi için yeterli bulunmuşken, bazı özelgelerde ikramiyelerin ilgili dönem kazancının tespitinde dikkate alınabilmesi, beyanname verme süresi sonuna kadar ödenmesi koşuluna bağlanmıştır.

Gider yazma zamanı konusunda yargı kararları

Temettü ikramiyelerinin gider yazma zamanıyla ilgili tespit edebilen yargı kararları esas olarak aynı yönde olup, bu kararlar temettü ikramiyelerinin ilgili olduğu yıl kazancından indirilebileceği şeklindedir.

Bu kararların bir kısmında, temettü ikramiyelerinin ilgili olduğu dönem matrahının tespitinde dikkate alınabilmesi için, beyanname verme süresi içinde temettü ikramiyesinin dağıtımına karar verilmiş olması yeterli bulunmuştur. Bir kararda ise temettü dağıtma kararının beyanname verme süresinden sonra alınmasının, ödenen ikramiyenin dönemsellik ilkesi gereği ilgili dönem matrahının tespitinde dikkate alınmasına engel olmadığı belirtilmiştir.

Bu konuda ilgili tebliğ açıklamaları


5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu uygulamasıyla ilgili 1 seri no.lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliği'nde, personele verilen temettü ikramiyelerinin gider olarak dikkate alınacağı dönem ödeme zamanına bağlı olarak açıklanmıştır. Tebliğin 11.11. bölümünde yer alan açıklama aşağıdaki gibidir:

"11.11. Kurumların yönetim kurulu başkan ve üyelerine verilen temettü ikramiyeleri

Gelir Vergisi Kanunu'nun 75'inci maddesi uyarınca, idare meclisi başkan ve üyelerine ödenen kâr payları menkul sermaye iradı sayılmıştır. Bu itibarla, söz konusu ödemelerin kurum kazancının tespitinde gider olarak indirilmesi mümkün bulunmamaktadır.

Öte yandan, kurum personeline ödenen temettü ikramiyeleri Gelir Vergisi Kanununun 61 inci maddesine göre ücret sayıldığından bu ödemeler kurum kazancının tespitinde ücret gideri olarak dikkate alınmaya devam edilecektir. Söz konusu temettü ikramiyelerinin bilanço günü itibarıyla ödenecek toplam tutarı kesinleştiğinden, çalışanlara o yıla ilişkin kurumlar vergisi beyannamesinin verilme süresinin sonuna kadar ödenecek temettü ikramiyeleri, ilgili olduğu yılın kazancının tespitinde gider olarak dikkate alınabilecektir. Aynı husus çalışanlara ödenen performans değerlemelerine bağlı olarak verilecek prim ve ikramiyeler için de geçerlidir. Diğer taraftan, ücret niteliğindeki bu ödemelerin nakden veya hesaben yapıldığı dönemde vergi kesintisine tabi tutulması gerekeceği tabiidir."

Yukarıda da belirtildiği üzere, personele ödenen temettü ikramiyeleri Gelir Vergisi Kanunu'nun 40'ıncı maddesinin (1) numaralı bendi kapsamında ücret olarak gider kaydedilmektedir. Kurumlar Vergisi Kanunu'nda bu konuya ilişkin özel bir düzenleme de bulunmamaktadır. Bu nedenle, 5422 sayılı Kanun'un yürürlükte olduğu dönemde temettü ikramiyelerinin gider kaydedilmesinde ödeme koşulu aranmazken, 5520 sayılı Kanun'un yürürlüğe girmesinden sonra yayımlanan 1 seri nolu Kurumlar Vergisi Genel Tebliği'nde gider yazmanın beyanname verme süresinin sonuna kadar ödenmiş olması koşuluna bağlanmasının yasal bir dayanağı yoktur.

Kurum kazancının tespitinde tahakkuk ve dönemsellik ilkelerinin geçerli olması, ödemenin ne zaman yapıldığına bakılmaksızın, giderin tahakkuk tarihi itibariyle ilgili dönem kazancının tespitinde dikkate alınmasını gerektirmektedir. Bu gerekçeyle, temettü ikramiyelerinin, beyanname verme süresinin sonuna kadar tahakkuk etmesi gider yazmak için yeterliridir. Dolayısıyla temettülerin ödenmesi koşuluyla, ilgili dönem kazancının tespitinde dikkate alınabileceği yönündeki Tebliğ açıklamasının doğru olmadığı düşünülmektedir.

Öte yandan, çalışanlara ödenecek temettü tutarının beyanname verme süresinin bitiminden sonra tahakkuk etmesi halinde, ilgili dönem beyannamesinin değiştirilerek dikkate alınması gerekmekle birlikte, yukarıda yer alan 1 seri no.lu Tebliğdeki açıklama çerçevesinde, tahakkuk ettiği tarih itibariyle dikkate alınmasında bir sakınca görülmemektedir.

Tebliğin yukarıda yer alan açıklaması bugüna kadar iptal davasına konu olmamıştır. Bu nedenle, yapılacak bir vergi incelemesinde, tahakkuk eden ancak ödenmeyen temettü ikramiyelerinin gider yazılmasının eleştirilmesi kuvvetle olasıdır. Bu tür bir tarhiyatla karşılaşmamak için, temettü ikramiyelerinin beyanname verme süresi içinde ödenmesinin veya konunun riskinin değerlendirilmesinin önemi açıktır.

Personele ödenecek temettü ikramiyelerinin, yukarıda açıklanan ilkeler doğrultusunda son geçici vergi matrahının belirlenmesinde de dikkate alınması gerekmektedir.

Personele ödenen temettülerde stopaj yapma zamanı


Gelir Vergisi Kanunu'nun 94 ve 96'ncı maddelerinde yer alan düzenlemelere göre, temettü ikramiyelerinden stopaj yapma zamanı, ödemenin nakden veya hesaben yapıldığı tarihtir.

Hesaben ödeme kavramı 96'ncı maddede, stopaja tabi kazanç ve iratları ödeyenleri istihkak sahiplerine karşı borçlu durumda gösteren her türlü kayıt ve işlem olarak tanımlanmıştır.

Bu düzenlemeye göre, personele verilecek temettü tutarının kesinleşmesi (tahakkuk), gider kaydedilmesi veya karşılık ayrılması (çalışanları alacaklı gösteren bir kayıt yapılmaması koşuluyla) stopaj yapılmasını gerektirmemektedir.

Ödemeyi yapan tarafından nakden veya hesaben ödenmiş olan ücret çalışan tarafından elde edilmiş geliri ifade etmektedir. Gelirin elde edilmiş sayılmasıyla stopaj yapılması zamanı bu anlamda paraleldir. Ücretlerde gelirin elde edilmesi ekonomik ve hukuki tasarrufla gerçekleşmekte olup, bu tarih itibariyle ödemenin gerçekleştiğinin kabul edilmesi ve stopaj yükümlülüğünün yerine getirilmesi gerekir. Dolayısıyla bir önceki bölümde yapılan açıklamalar kapsamında, Genel Kurul kararı ile kesinleşen temettü tutarı tahakkuk etmiş olmakta, Yönetim Kurulu tarafından temettülerin ödenmeye başlanacağı (çalışan açısından ise ücretin talep edilebilir hale heldiği) tarih ise stopaj yapma zamanını ifade etmektedir.


kaynak: Zeki GÜNDÜZ
 
Sevgili dostum,

Buradaki bazı noktalara itirazım var. Bu kadar detaya girmek istemiyorum ama olsun. Bu konuda yazdıklarım şu ana kadar kesinlikle doğrudur. Yaklaşık 30 yıldır bu ve benzeri uygulamaları yaparım. Bu ve benzeri uygulamalar eski kurumlar vergisi yasası 5 sayılı tebliğde düzenlenmişti. Hatta bu tebliğe göre yapılabilecek bir uygulama da vardı. Şöyle; Personel Temettü ikramiyesi kararı verilir ve Genel Kurul örneğin mart ayı içinde yapılırsa (kanuni süre) öngörülen "Personel Temettü İkramiyesi" (Asıl Terim Budur ) Diğer istisnalar kapsamında Kurumlar Vergisi Beyannamesi üstünden de gider olarak düşülürdü. Ancak bu gibi durumlarda Yönetim kurulu ödeme takvimi belirlese de Ücret bordrosuna Nisan ayında eklenmek zorundaydı. Bu bir vergi erteleme tekniği olarak çok kullanıldı ancak vergi tekniği açısından çok eleştiriler almaya başlayınca yavaş yavaş terkedildi ancak hala yasal bir engel yok. Ücret olarak değerlendirilen ve ücret olarak vergilendirilen bir tutarı "stopaj" a tabi tutmak mümkün değil. Paylaştığın yazının belli bölümleri bu intibayı uyandırıyor ancak bunu kastettiğini zannetmiyorum. Yani % 15 stopaj değil. Zaten bu ödemenin diğer kesintilerden de (SGK) muafiyeti yok. Bu kar bölümü ortaklara ödenmeyeceği için KV stopajıyla ilintisi yok. Ücret bordrosuna dahil etme tarihi ise Kar dağıtımı tarihinin kendisidir. Burada nakten değil "Hesaben" alacaklanma meydana gelir. Çünkü genel olarak bizim genel kurullarımızda kar dağıtımı kararı alınır ancak tarih belirtilmez. TTK açısından bu da çok kabul edilebilir değildir. Bu yüzden yazdığım karar örneğinde özellikle tarih belirtmiştim.

Bir fırsatla yanyana gelisk daha detaylı konuşuruz. ( Toplanalım teklifidir..)

Sen kardeşinin yazdıklarına güven.
 
Sevgili Dostum ksimkesyan

''Sen kardeşinin yazdıklarına güven.'' Zaten sana güvendiğim için yazılarını takip edip okuyurum. İnan piyasadakilerin %90'nı eline su dökemez.

Bir fırsatla yanyana gelisk daha detaylı konuşuruz. ( Toplanalım teklifidir..)
:) İnşallah yakında toplanacağız.
 
Üst