Risk Değerlendirmesinin Püf Noktaları

ferhat

Moderator
Forum Yönetimi
Üyelik
6 Haz 2005
Mesajlar
7,476
Konum
İSTANBUL
İş sağlığı ve güvenliği uygulamalarının işletmeler açısından en önemli konulardan birisi haline geldiğini söyleyebiliriz. İş sağlığı ve güvenliğinde yeni dönem hem Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanımız Sayın Faruk Çelik'in iş kazalarının ve meslek hastalıklarının önlenmesine ve azaltılmasına yönelik hedefleri, hem de Başbakanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın çalışma hayatı içinde iş sağlığı ve güvenliğinin ayrı bir önemi olduğunu işaret ederek konuyu sahiplenmesiyle başladı. Özellikle 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Yasası'nın çok önemli olduğunu tüm Türkiye'nin kısa zamanda fark ettiğini belirtmekte yarar var.

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı'nda hem yabancı çalışma izinleri, hem de iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili iş yükü onlarca kat artmasına rağmen maalesef personel sayısında aynı oranda artış olmamıştır. Buradaki personel ne kadar özverili çalışsa da iş yükünü taşıyacak sayıda değil. Bakanlıkta, özellikle de iş sağlığı ve güvenliği genel müdürlüğü ile çalışma genel müdürlüğünde yabancı çalışma izinleri dairesinde mutlaka acilen en azından mevcudun bir kaçı katı personele ihtiyaç var. İşlerde aksamalar başladı, sistem S.O.S veriyor, bizden uyarması...
*****
Risk değerlendirmesi yapmayana ceza geliyor

İş Sağlığı Ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği ile risk değerlendirmesinin ayrıntıları açıklanmıştır. İyi bir risk değerlendirmesinin yapılması, iş kazalarını ve meslek hastalıklarını ciddi şekilde azaltacaktır. Bu nedenle, tüm işyerlerinin yönetmelikte belirtilen şekilde risk değerlendirmesi yapmaları/yaptırmaları gereklidir. Ayrıca risk değerlendirmesinde herhangi bir erteleme veya zamana yayılma söz konusu değildir. En kısa zamanda yapılması gerekmektedir.
Risk değerlendirmesi yapmamak veya yaptırmama durumunda 3 bin 234 TL, ayrıca aykırılığın devam ettiği her ay 4 bin 851 TL para cezası uygulanmaktadır.
****
Özellikli bazı işyerlerinde risk değerlendirmesi

6331 sayılı Kanun'un 29'uncu maddesi gereğince büyük kaza önleme politika belgesi veya güvenlik raporu hazırlanan işyerlerinde; bu belge ve raporlarda değerlendirilmiş riskler, bu yönetmeliğe göre yapılacak risk değerlendirmesinde dikkate alınarak kullanılacaktır.
****
Birden fazla işveren olması durumunda risk değerlendirmesi

Aynı çalışma alanını birden fazla işverenin paylaşması durumunda, yürütülen işler için diğer işverenlerin yürüttüğü işler de göz önünde bulundurularak ayrı ayrı risk değerlendirmesi gerçekleştirilir. İşverenler, risk değerlendirmesi çalışmalarını, koordinasyon içinde yürütür, birbirlerini ve çalışan temsilcilerini tespit edilen riskler konusunda bilgilendirir.

Birden fazla işyerinin bulunduğu iş merkezleri, iş hanları, sanayi bölgeleri veya siteleri gibi yerlerde, işyerlerinde ayrı ayrı gerçekleştirilen risk değerlendirmesi çalışmalarının koordinasyonu yönetim tarafından yürütülür. Yönetim; bu koordinasyonun yürütümünde, işyerlerinde iş sağlığı ve güvenliği yönünden diğer işyerlerini etkileyecek tehlikeler hususunda gerekli tedbirleri almaları için ilgili işverenleri uyarır. Bu uyarılara uymayan işverenleri Bakanlığa bildirir.
****
Alt işveren ilişkisinin bulunduğu işyerlerinde risk değerlendirmesi

Bir işyerinde bir veya daha fazla alt işveren bulunması halinde:
a) Her alt işveren yürüttükleri işlerle ilgili olarak, gerekli risk değerlendirmesi çalışmalarını yapar veya yaptırır.
b) Alt işverenlerin risk değerlendirmesi çalışmaları konusunda asıl işverenin sorumluluk alanları ile ilgili ihtiyaç duydukları bilgi ve belgeler asıl işverence sağlanır.
c) Asıl işveren, alt işverenlerce yürütülen risk değerlendirmesi çalışmalarını denetler ve bu konudaki çalışmaları koordine eder.
Alt işverenler hazırladıkları risk değerlendirmesinin bir nüshasını asıl işverene verir. Asıl işveren; bu risk değerlendirmesi çalışmalarını kendi çalışmasıyla bütünleştirerek, risk kontrol tedbirlerinin uygulanıp uygulanmadığını izler, denetler ve uygunsuzlukların giderilmesini sağlar.
Risk değerlendirmesi dokümanının sayfaları numaralandırılarak; gerçekleştiren kişiler tarafından her sayfası paraflanıp, son sayfası imzalanır ve işyerinde saklanır. Risk değerlendirmesi dokümanı elektronik ve benzeri ortamlarda hazırlanıp arşivlenebilir.
Yapılmış olan risk değerlendirmesi; tehlike sınıfına göre çok tehlikeli, tehlikeli ve az tehlikeli işyerlerinde sırasıyla en geç iki, dört ve altı yılda bir yenilenmesi gerektiğini dikkate almakta yarar var.


Kaynak: Resul Kurt
 
Risk değerlendirmesi konusunu sadece hazırlanması gereken bir rapor olarak görmemek lazım, ciddiyetle üzerinde durulması gerekir. Zira yeni mevzuatlarda İSG konusunun yönetimi, tamamen bu çalışma üzerine bina edilecek şekilde tasarlanmıştır.

Malum Adapazarı'nda bir go kart kazası oldu ve sonucunda hayatının baharında bir gencimiz feci şekilde can verdi. Burada işletmeci taksirle ölüme sebebiyet vermekten yargılanacak.
Bu kaza olayında Risk Değerlendirmesi açısından bakıldığında, işletmeci diyelim ki sözkonusu risk değerlendirmesini profesyonelce hazırlamış olsa kaşkolla Go Kartta binildiği takdirde sorun olabileceği öngörülecektir. Bu öngörüye karşılık gerekli tedbirleri alabilecektir.

Aşağıdaki linkten haberle ilgili detayları okumanızda fayda görüyorum...


Sağlıcakla

Adapazarı'ndaki go-kart faciasında kusurlu işletmeci en son haber
 
Risk analizinin uzman kişiler tarafından profesyonelce yapılması gerektiğine inanmakla beraber yinede şunu sormadan edemiyorum.
Risk analizini herhangi bir işveren kendi kendine yapabilir mi?
Böyle bir yetkisi var mı?
Bugün bir arakadaştan 1-10 işçi arasında çalışanı olan firmalar risk analizini kendileri yapabilir diye duydum. Doğrumudur merak ettim.
 
sn Miller57,
Yasaya göre 50'nin altında personel çalıştıran ve çok tehlikeli statüsünde bulunmayan işverenlerin isg uzmanı çalıştırma zorunluluğu şu an itibarıyla yok. Risk değerlendirme 01.01.2013'te yürürlüğe girdi. Bu bilgilerden hareketle kendilerinin risk analizi yapabiliyor olmaları gerekiyor.
 
Sizce henüz uzman çalıştırma zorunluğuna girmeyen işyeri için "işyerinde risk yoktur." şeklinde basit bir yazı yazıp işv. imzalaması risk değerlendirmesi formalitesini yerine getirir mi? Zira bu analiz belgesinin hatalı olmasının herhengi bir yaptırımı yok. :ıslık:
Not: yasal süre başlayıp gerekli kişiler ile çalışıldığında risk analizi yaptırılması koşulu ile.
 
Ortalıkta bilgi karmaşası var arkadaşlar.
Bu risk değerlendirmesini kimler hangi işyerleri için yapabilir?
Resmi bir bilgisi, dayanağı olan var mıdır?
 
Uzman çalıştırma zorunluluğu olsun olmasın, risk analizi tüm işyerlerinin (1 işçi dahil) yahut kapı çalıştıran apartmanlar "risk analizi" yaptırmak zorundadırlar.
Uzman çalıştırma zorunluluğu olmayan işletmeler risk analizini kendileri yapabilecektir. (Düzenlenen risk analizi raporu istenen kriterleri içermelidir.)

Sn.Merkür2'nin dediği gibi "bu işyerinde risk yoktur" gibi bir terim kesinlikle kullanılamaz.

En basit örneklemek gerekirse "işyerinde ıslak zemin bulunması bile bir risktir.

Ergonomik olmayan sandalye kullanılması bile iş güvenliği açısından bir riskdir.

Wc temiz olmaması bile bu kanun kapsamında "Düşük seviyede risk" içermektedir.

Yani risk analizi ciddi şekilde yapılması gerekmektedir.
Bu işyerinde risk yoktur şeklinde bir savunma başınızı ağrıtabilir.

İyi çalışmalar dilerim.
 
Yani kısaca, İş Sağlığı ve Güvenliği Uzmanı çalıştırılacak tarihlere kadar işyerleri için Risk Değerlendirmesini kendileri yapabilir diyebilir miyiz?

Anlamadığım nokta, işveren işyerinin riski nedir bilse, her türlü önlemini alır ve iş kazasıda olmaz zaten,
ayrıca iş sağlığı ve güvenliği uzmanına neden gereksinim duysun...Yada bunun belgesini neden sadece mühendislere veriyorlar, eğitim ve sınav ile işverenlere de versinler o zaman. :cool:
 
Kesinlikle Sn.Zindan İş Sağlığı ve Güvenliği Uzmanı çalıştırma zorunluluğu olmayan işletmeler risk analizini kendileri yapabilecektir.
Bu konuda danışmanlık hizmeti alabilirler.

Gayet uygun ücretlere bu desteği veren firmalar bulunmaktadır.
 
biz risk değerlendirmesi yaptırdık, risk değerlendirmesi kapsamında işyerinde çalışan personele gerekli eğitim verilmiştir şeklinde katılım belgesi verildi, peki her eleman değiştiğinde bu katılım belgesini yeni eleman için de alma gerekecek mi ?
 
Eğer mevcut riskleri tamamen ortadan kaldırmamış iseniz pek tabii her yeni giren personel için eğitimi tekrarlayacaksınız.

biz risk değerlendirmesi yaptırdık, risk değerlendirmesi kapsamında işyerinde çalışan personele gerekli eğitim verilmiştir şeklinde katılım belgesi verildi, peki her eleman değiştiğinde bu katılım belgesini yeni eleman için de alma gerekecek mi ?
 
Yeni işbaşı yapacak her personel için olacağı gibi,görev tanımı-görev değişikliği(yeni işine bağlı olarak) ve görev yeri değişikliği halinde, işin görüldüğü yere bağlı olarak da farklılılar sözkonusu olabilir.
 
Üst