Satıcının Kusurundan Kaynaklanan Ödemelerin Bakiyeden Düşülmesi Durumu

Tahsin Kurt

Fenomen Üye
Platin Üye
Üyelik
5 Nis 2007
Mesajlar
9,728
Konum
İstanbul
Selamlar arkadaşlar.

Bu soru vergi bölümünü de ilgilendiriyor aslında o nedenle sayın modlar istedikleri yere taşıyabilirler.Bu bölüme yazmayı uygun gördüm.Konu başlığını biraz daha açarsak kısaca olay şöyle;

2009 başında yurtdışında ki bir firmadan 12 konteyner laminat parker alınıyor.Toplam bedel 50.000 Usd.
Fakat satıcı firma, gönderim ve yüklemelerde yaptığı yanlışlıklar sebebiyle alıcı firmaya gümrük veya diğer yerlerde bu yanlışlıkları düzeltmek için yaklaşık 20.000 usd masraf yaptırtıyor.(yükleme ve gümrük hataları,antrepo masrafları vs) Yapılan bu masraflar listelenerek yurtdışı firmaya mail atılıyor,kabaca deniliyor ki:
"size 50.000 usd borcumuz vardı fakat sizin hatanız yüzünden 20.000 usd ödeme yaptık.Bu ödemeyi borcumuzdan düşüyoruz,size 30.000 usd borcumuz kalıyor.Size bu kadar ödeme yapacağız" deniliyor.

Karşı firmada antetli ve kaşe imzalı gönderdiği (ingilizce) bir yazı ile kendilerine anlatılan durumu tekrar ediyor ve ekliyor " belirtmiş olduğunuz sebepleri ve teklifinizi kabul ediyoruz.Bize 30.000 usd borcunuz kalıyor. Bu meblağıda şu şu tarihe kadar ödemeniz gerekiyor,yoksa yasal işlem başlatacağız " deniliyor.

şimdi sorular bundan sonra başlıyor :)

1- Alıcı firma satıcı için yaptığı tüm ödemelerin belgelerini almamıştır veya alamamıştır (anlayın artık) Dolayısıyla satıcı bakiye kalan 30.000 usd ödendiğinde geri kalan 20.000 usd nasıl kapanacaktır. (muhasebe açısından)

2- İleride herhangi bir anlaşmazlık olduğunda olayı anlatan veya kabul edildiğini gösteren bilgi ve belgeler (mail,kaşe imzalı karşılıklı yazışmalar) mahkemelerde ne kadar delil teşkil eder,geçerli sayılır mı?

3- Ayrıca noter veya başka bir kurumdan geçerli sayılabilecek herhangi bir belge veya tutanak alınmasında fayda olabilir mi?

Yorumlar için şimdiden teşekkür ederim.Saygıla,
 
Ynt: Satıcının kusurundan kaynaklanan ödemelerin bakiyeden düşülmesi durumu

Slm

Bence aradaki farka fatura keserseniz muhasebe ve borç alacak açısından bir sorun kalmaz.
 
Ynt: Satıcının kusurundan kaynaklanan ödemelerin bakiyeden düşülmesi durumu

Fatura keselim de sadece fatura kesersek yapılan harcamayı gelire yazmış oluruz bu da firmanın zararına olur.Şöyle olabilir diye düşünüyorum.Yapılan masraflar (en azından belgeliler) alıcı firma adına belgelenmişse bunlar kasadan çıkmak suretiyle alıcı firma tarafından gidere yazılabilir sonra aynı giderler kadar fatura kesilebilir.Belgesiz giderlerde karşı firmaya dekont edilebilir.Veya tüm masrafların belgeleri satıcı firma adına alınmışsa bu belgeler olduğu gibi firmaya dekont edilir ve belgelerle birlikte firmaya gönderilir,gidere satıcı firma işler.Yani aslında bu belgeli masrafların kimin adına düzenlendiğine göre durum değişir sanıyorum.
 
Ynt: Satıcının Kusurundan Kaynaklanan Ödemelerin Bakiyeden Düşülmesi Durumu

Karşı firmadan credit note isteyin bence sanki 20.000 almış gibi Tr de kabul edileceğine dair bazı muktezalar var credit note un

Saygılarımla
 
Ynt: Satıcının Kusurundan Kaynaklanan Ödemelerin Bakiyeden Düşülmesi Durumu

twolf ' Alıntı:
Fatura keselim de sadece fatura kesersek yapılan harcamayı gelire yazmış oluruz bu da firmanın zararına olur..

Fatura kesmezseniz yapmış olduğunuz (20.000 usd )giderleri nasıl yansıtacaksınız. Ayrıyeten fatura kesmezseniz fazladan gider yazmış olacaksınız .Bu 20.000 usd sizin için gider olacak bunu karşı firmaya yükleyeceksiniz ama karşılığında gelir yazmayacaksınız.Bu giderlerin hiç birinin evrağı olmasa anlaşma şartlarına uyulmadığı için ceza kestiğinizi düşünün yurt içi bir firmaya kesince ceza nasıl gelir yazıyorsak aynı şekilde olması gerektiğini düşünüyorum.

Kolay gelsin
 
Ynt: Satıcının Kusurundan Kaynaklanan Ödemelerin Bakiyeden Düşülmesi Durumu

Fatura kesmeyelim derken yapılan harcamaları giderleştirelim öyle fatura keselim diyorum.Yapılan bu işten gelir elde edilemeyeceğine göre,önce giderleştirip sonra gelirleştirelim diyorum.Nötr olsun.Amaç cari hesabı usulüne göre düzeltmek,gelir veya gider elde etmek değil.Aslında sayın Evren'in dediği şekilde de olabilir.Debit not denilen belgelerin kabul edilebilir olduğunu biliyorum.Ama ilk düşündüğüm yöntem vergi ve muhasebe mevuzatına daha uygun gibi geliyor bana.Saygılar.
 
Üst