Serbest Meslek mi Şahıs Şirketi mi ?

Üyelik
27 May 2018
Mesajlar
3
Konum
istanbul
Ben şu anda aktif olarak bir medikal firmasında satış tanıtım uzmanı olarak çalışıyorum. Başka bir firma ile görüşmelerim sonucunda onlara ait OTC grubu ürünlerinin bulunduğum bölgede eczane tanıtım faaliyetlerini gerçekleştireceğim. Ancak bu ikinci firma ile yapacağım işte vergi mükellefi olarak fatura kesmem gerekiyor. Bu işi de herhangi bir ofis tutarak değil home ofis şeklinde yürütmek istiyorum. Yani tabela vs. kullanmayacağım. Kendi araştırmalarım ile bazı fikirlerim oldu ancak hala kafam karışık. Ben bu firmanın ürünlerinin eczane kanalında tanıtım faaliyetlerini gerçekleştireceğim. Yani firmadan aldığım ürünlerin satışı değil. Eczane depo vasıtasıyla alış işlemini yine firmadan yapacak. Bense tanıtım faaliyetlerimin karşılığı olarak firmanın bölgemdeki satış cirosundan pay ile kazanç elde edeceğim. Bu durumda benim firmaya alacağım ödeme karşılığında hizmet faturası kesmem gerekiyor diye düşünüyorum çünkü ben ürün alış-satışı yapmış olmayacağım. KDV de işlememiş olacak. Alacağım ödeme hizmetimin karşılığı olacak diye düşünüyorum. Hizmet faturası keseceğime göre bu işi serbest meslek faaliyeti olarak kaydettirip serbest meslek makbuzu ile faturalandırabilirim diye düşündüm. Ancak işe başlama bildiriminde belirtilmesi gereken faaliyet kodu için tam olarak bu işe uygun konu bulamadım. Bence uygun olabilecek konu var. Bunlar:

1. 731101 - REKLAM AJANSLARININ FAALİYETLERİ (KULLANILACAK MEDYANIN SEÇİMİ, REKLAMIN TASARIMI, SÖZLERİN YAZILMASI, REKLAM FİLMLERİ İÇİN SENARYONUN YAZIMI, SATIŞ NOKTALARINDA REKLAM ÜRÜNLERİNİN GÖSTERİMİ VE SUNUMU VB.) Satış noktalarında reklam ürünlerinin gösterimi ve sunumu açıklaması nedeniyle bana uygun gibi geldi. Sonuçta ben tanıtım afişleri ve broşürler kullanarak bu işi gerçekleştireceğim.

2. 461803 - Tıbbi ürünlerin, araç ve malzemelerin bir ücret veya sözleşmeye dayalı olarak toptan satışını yapan aracılar. Bu da diğer bir seçenek ama bunda satış olduğu için serbest meslek yerine ticari faaliyet olarak kaydetmiş olurum.

3. 702202 - İŞLETME VE DİĞER İDARİ DANIŞMANLIK FAALİYETLERİ (BİR ORGANİZASYONUN STRATEJİK, MALİ, PAZARLAMA, ÜRETİM, İŞ SÜREÇLERİ, PROJE VB. YÖNETİM HİZMETLERİ İLE TİCARİ MARKA VE İMTİYAZ KONULARINDA DANIŞMANLIK) Bunda da pazarlama faaliyetinden bahsediliyor ama danışmanlık olması nedeniyle uygun olur tam olarak emin olamadım.

Eğer bu seçenekler uygun olmazsa o zaman da pazarlama veya medikal alanlarında şahıs şirketi kurarak işe başlamam gerekecek diye tahmin ediyorum.

ve GİB'e ait defterbeyan.gov.tr sitesini kullanarak muhasebe işlerimi de kolaylaştırmak düşüncesindeyim. Zaten serbest meslek veya işletme hesabına göre defter tutanların bu siteyi kullanmaları zorunlu. Ancak serbest meslek kaydı yapmanın muhasebe işlemlerinde de daha kolaylık sağladığını düşünüyorum.

Açıkçası biraz kafam karıştı. Sizlerden izlemem gereken yolun nasıl olması gerektiği konusunda yardımlarınızı bekliyorum.

*Ek soru: Ben sigortalı çalışan olduğum için bağkur kaydı yapmam yine de gerekli mi? Zorunlu olmadığı şeklinde bir bilgi edindim ancak ne kadar doğru?
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Konu başlığını ben değiştirmedim. Ama kim değiştirmiş ise, anlattıklarınızın sorusuna uygun bir başlık olmuş! :)

Öncelikle şunu belirteyim, siz firma sahibi olarak bu kadar detaya girmeyin. Gidip bir mali müşavir bulun, benim firma açmam gerekiyor deyin yeterli, gerisini de o meslektaşımıza bırakın.

Ama net olması gereken konu, sizin yaptığınız işte serbest meslek olmaz, siz burada ticari faaliyet kapsamındasınız. Ticari Kazanca tabi olarak şahıs firması kuracaksınız. Fatura keseceksiniz. Nace kodu vs. çok önemli değil, ancak madem araştırmışsınız, 461803 kodu gayet uygun görünüyor.

Defter Beyan sistemini de siz kullanamazsınız, şuanda sadece Serbest Meslek mensupları tarafından kullanılıyor, onu da mali müşavirleri aracılığı ile, yine sizin yapacağınız bir şey değil. (Serbest Meslek Defteri olmayacağınız için siz buna da tabi değilsiniz!)

Ek Cevap: Evet dışardan başka bir işletme de Ssk'lı olduğunuz için, Bağkur'lu olmazsınız.
 
Konu başlığını ben değiştirmedim. Ama kim değiştirmiş ise, anlattıklarınızın sorusuna uygun bir başlık olmuş! :)

Başlık o zaman baktığımda müteahhite arsa vermekle filan ilgiliydi. Sonradan benim yazdığım orijinal başlığa geri dönmüş.

Cevabınız için teşekkür ederim. Tabii ki bir mali müşavir ile çalışacağım ancak başlangıç aşamasında her şey kontrolümde olsun istiyorum. Çünkü çalıştıkları SMM nin kendilerini yanlış yönlendirdiğini, zamanında detayları anlatmadığını söyleyen çok kişi ile karşılaştım. Ben de detaylarla ilgili bir SMM kadar olmasa da bilgi sahibi olabilirsem ne soracağımı ne yapacağımı daha iyi bilirim diye düşünüyorum. Gerekirse ilk 1-2 ay kendim üzerinde uğraşabilirim.

İkinci sınıf tüccarlar da defterbeyan sistemine dahil edilmiş. Yani onların da kullanması zorunlu şu anda. Bence çok iyi bir sistem. Ayrıca bir sürü defter onayını ortadan kaldırıyor.

NACE kodları konusunda sizin dediğiniz gibi kod çok önemli değil diyen başkalarını da gördüm. Ama yapacağımız faaliyete uygun olmazsa bu gelecekte işletme için bir sorun oluşturmaz mı tam anlam verebilmiş değilim.
 
Seçtiğin kod yapacağın işe uygun zaten, yanlış olsa bile bir dilekçe verirsin ilerde düzelttirirsin, sorun değil yani.

Defter Beyan sistemi de yıl başında başlayacak (Büyük ihtimal beceremecekler ve uzatılacak!) şuanda uygulanmıyor!
 
Üst