Sitedeki İşyeri İçin Müşterek Giderlerde Ödenen Bedeldeki KDV İndirim Konusu Olur mu ?

Konunun tartışmaya açık olduğu, bu konuda mevzuatta bir boşluk olduğu doğrudur.
Ancak bazı noktaları da açıklığa kavuşturmak lazım.

Site veya aprtıman yönetimleri gelen faturaları dairelere yansıtmazlar.

Ancak KDV konusunda indirim olarak kabul edilebilmesi mevzuat açısından oldukça zorlama bir yorum gerektirir. Dava konusu olursa ispat külfeti mükellefe düşer.

Maliye çok büyük ihtimalle bu indirimi kabul etmez. (bu konuda bir özelge var mı bilmiyorum) Dava açılır beşlki mahkeme de bu indirim özün önceliği standardına göre savunulabilir.

Sayın nguroy,

Gelen faturaları dairelere yansıtan apartman yönetimleri çok var 'duyduğum değil,gördüğüm'

16 No lu mesajımda ispatı gerektiren bir durum olması durumda ne şekilde ispat edileceğini belirtmiştim.

İyi Günler.
 
Sn. demiral,


Gelen faturaları yansıtmak kat mülkiyeti kanununa aykırıdır. Apartımanlar ve site yönetimleri kat malikleri kurulu olarak belirli bir aidat tespit ederler. Bu belirlenen aidata dayanarak apartıman makbuzu ile tahsilat yaparlar. Gelen faturanın yansıtılması başka birşeydir.
Haklısınız yönetim bir firma olsaydı o zaman fatura da kesebilir veya gelen faturalara "yansıtma faturası " düzenleyebilirdi.
Peki faturaya dayanmayn giderler için ne gibi yöntem öneriyorsunuz örneğin personel masrafları.
 
Sayın Arkadaşlar,

Daha önce konuyu yazdığım için detaya girmeyeceğim, ancak aidat makbuzu yıllık bütçenin ortalama dağıtımı esasına dayanıyorsa doğrudan gider yazamazsınız. Ancak giderlerin o aya tekabül eden hisselere düşen bedellerini ihtiva etmesi gerekir, buradan da iç yüzdeyle KDV ayırmak ve (ben böyle yapmıyorum) KDV indirim konusu yapmamak gereklidir. ASlında herhangi bir KDV içeren giderin faturasını her daireye düşen miktarda hizmeti veren firmaya ayrı ayrı kestirmek yeterli çözümdür de böyle firma kolay bulunur mu ayrı mesele ancak hizmet anlaşması öncesi en azından sitedeki işyerleri için bu peşinen talep edilebilir belki. Bunun ortak doğalgaz, elektrik gibi giderler açısından imkansız olduğu açıktır.

Koray beyin aradığı özelgeyi aşağıda sunuyorum, KDV açısından bir öneri sunmamakla beraber, giderler açısından meselenin çözümüne ışık tutacaktır.

Saygılar,
Kevork

İstanbul Defterdarlığının, 28.5.1993 tarih ve 4099 sayılı muktezası şöyledir :

"İlgi dilekçenizde bir yıl içinde, apartman müşterek yönetim masrafı namı altında ödediğiniz 4.200.000.- TL. nın doğrudan masraf kaydının mümkün olup olmayacağı ile Katma Değer Vergisi içinde ne şekilde işlem uygulanacağı sorulmaktadır.

5422 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 13 ncü maddesinde vergiye tabi safi kurum kazancının tespitinde Gelir Vergisi Kanununun ticari kazanç hakkındaki hükümlerinin uygulanacağı hükme bağlanmıştır.

Öte yandan, bu hüküm uyarınca tespit edilecek kurum kazancından Kurumlar Vergisi Kanununun 14 ncü maddesi ile Gelir Vergisi Kanununun 40 ncı maddesinde yer alan giderlerin indirileceği belirtilmiştir.

Diğer taraftan, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 40 nci maddesinde, "Safi kurum kazancının tespit edilmesi için aşağıdaki giderlerin indirilmesi kabul edilir." hükmü yer almış ve 1 nci fıkrasında "Ticari kazancın elde edilmesi ve idame ettirilmesi için yapılan genel giderler" in indirilebileceği belirtilmiştir.

Bu hükümlere göre, şirketinizin faaliyetini sürdürdüğü apartman için ödediği giderlerin ticari kazancın elde edilmesi ve idame ettirilmesi sağlamak amacını taşıması halinde bu giderlerin kayıtlara gider olarak intikal ettirilmesi mümkündür.

3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 1 nci maddesinin 1 nci fıkrası hükmü ile ticari sınai, zirai faaliyet ve serbest meslek faaliyeti çerçevesinde yapılan teslim ve hizmetler tabi tutulmuş, 4 ncü fıkrasında da ticari, sınai, zirai faaliyetin devamlılığı, kapsamı ve niteliği Gelir Vergisi Kanunu hükümlerine göre Gelir Vergisi Kanununda açıklık bulunmadığı hallerde, Türk Ticaret Kanunu ve diğer ilgili mevzuat hükümlerine göre tayin ve tespit edeceği hüküm altına alınmıştır.

Apartman yönetiminin apartmanın bakım, yakıt vs. gibi giderleri yapması ve apartmandaki oturanlardan tahsil etmesi ticari, sınai, zirai faaliyet ve serbest meslek faaliyeti kapsamında değerlendirilemeyeceğinden Katma Değer Vergisine tabi değildir.

Aynı Kanunun 29/1 nci maddesi gereğince mükelleflerin yaptıkları vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan Katma Değer Vergisinden, kendilerine yapılan teslim ve hizmetler dolayısıyla, hesaplanarak düzenlenen fatura ve benzeri vesikalarda gösterilen Katma Değer Vergilerini indirimleri mümkün bulunmaktadır. Kanunun 34/2 nci maddesi gereğince alış faturası veya benzeri vesikalarda ayrıca gösterilen Katma Değer Vergisi bu vesikaların kanuni defterler kayıt edildiği vergilendirme döneminde indirilebilir.

Buna göre, apartman yönetiminin faaliyeti ticari faaliyet olmadığından, bunların masraf aktarması ve bu aktarma nedeniyle düzenlenen belgede Katma Değer Vergisi hesaplama yetkisi olmadığından apartman yönetimine Katma Değer Vergisi ödemeniz ve indirim konusu yapmanız söz konusu değildir."
 
Sayın nguroy,

Bence benim anlatmak istediğim konudaki bir hususu atlıyorsunuz. Benim ısrarla üzerine durarak söylediğim bina yönetimi adına düzenlenmiş,apartman ortak kullanım alanları için bakım-onarım faturası,elektrik,su,doğalgaz,telefon gibi KDV içeren faturaları bina yönetimleri fatura kopyalarını ekleyerek liste şeklinde daire başı düşen rakamı gösteren bir çizelge ile sunması ekinede ortak kullanım için bina yönetimine düzenlenmiş faturaları eklemesi neticesinden her daire ilgili faturalardaki kdv tutarlarını indirim konusu yapabilir. Daha önceki mesajlarımda belirttiğim için adreste bulunma ve kira kontratı olacağı ve ortada bir tamim ve vuk 3/b olduğu için açıklaması pek mümkün .

Yani benim anlatmak istediğim bina yönetimi yansıtma faturası düzenlenmesine gerek olmadığıdır.

Bu konu çok uzadı kusura bakmayın ben işlemlerimi yukarıda belirttiğim diğer mesajlarımdaki gibi uyguluyorum. Memur gelir ise belirttiğim gibi bir açıklama yaparım konuya vakıf olmak daha önce dediğim gibi çok önemli.

İyi Günler.
 
Sn. demiral,

Ben bunun doğru olmadığını bizzat yaşayarak tecrübe etmiş. Bu konularla çok uğraşmış ve halen site yöneticliği yapan biri olarak söylüyorum.
Mantıklı olan sizin söylediğiniz doğrudur. Çünkü burda maliye açısından haksız bir kdv toplama olayı gerçekleşiyor.Ancak birşeyi atlıyorsunuz . Site yönetimleri fatura yansıtmıyor. Kat malikleri kurulunun onlara vermiş olduğu yetki ile her ay apartıman aidatı topluyor. Apartıman aidatı da kat mülkiyeti kanununda tarif edilmiş bir yasal ödeme. Site veya bina adına gelen faturaların fotokopilerinin verilmesi zorunluğu yok. .
 
Üst