Taşıt Giderleri İle İlgili Soru,

Sayın koraykarakaya,Sayın kesimkesyan,

mikser,damper,beton makinesi gibi makine tesis ve demirbaş niteliğindeki unsrlar yani maddi duran varlık teslimleri ÖTV'ye tabii bulunmamaktadır bu unsurlar sadece KDV'ye konu edilebilir.

ÖTV yasasının 15.maddesinde sadece tadilat sonrasında 87.03 pozisyonunda yer alan binek otomobile dönüştürülmesi halinde ilave ÖTV tarhiyatı yapılacağı hüküm altına alınmıştır. Bu uygulama dışında ilave tarhiyat öngörülmemiştir,ÖTV yasasına ek II listesinde 'Bu listediki malların aksam ve parçaları kapsama dahil değildir' (ÖTV tabii olmadığı belitilmiştir)

Burada 'Türk Medeni Kanunu' dikkat etmek gerekir.Mikser,damper,beton makinesi gibi unsurlar bir bütün olarak üretilmiş olsalardı mütemmim cüz'ü niteliğinde oluşurdu,mikser,damper,beton makinesi gibi unsurlar sonradan çıplak şaseli kamyon üzerine monte edilmiş olur ise kimin ve ne zaman monte edildiği dikkate alınmadan 'Türk Medeni Kanunu'na göre teferruat nitelikli olup ÖTV konusunu teşkil etmez.Sonradan çıplak şaseli kamyon üzerine takılan mikser,damper,beton makinesi gibi unsurlar teferruat nitelikli olduklarından ÖTV kanununa göre aksam olarak değerlendirilmesi gerekir.Tescile tabii olan araçlara ait olan aksamlar ÖTV'ye tabii tutulmaz.ÖTV'ye bağlanan tadilatlar satılan aracın 5 yıl içerisinde 87.03 (binek araça) dönüşmesi ile sınırlıdır farklı değişiklikler için ÖTV tarhiyatı yapılamaz.


Sayın koraykarakaya,

ksimkesyan 19 nolu mesajında üst yapı unsurlarının ÖTV'ye tabii tutulduğunu belirtmiş hatalı bir uygulama olduğunu yukarıda açıkladım. Sayın ksimkesyanın mesajı üzerine sizde kamyonun özel araça dönüştüğünde 5 yıl içerisinde ÖTV uygulanacağını belirtmişsiniz. Sizin yorumunuz doğru fakat Sayın ksimkesyan yorumunda üst yapı unsurlarının ÖTV'ye tabii olduğunu yani 5 yıl içerisinde satış yapılacağını belirtmemiş bu durumda sayın ksimkesyanın 19 nolu mesajı hatalıdır.

İyi Günler
 
1-Bir iktisadi kıymetin TDHP açısından tesis makine ve cihaz niteliğinde olması tek başına ÖTV'ye tabi olmaması için yeterli değildir. Kaldı ki bazı tesis makine ve cihazlar da açıkça ÖTV'ye tabidir.

2-Bence burada esas tartışmamız gereken soru şu, çıplak şasi üzerine beton mikseri takılması durumunda aracın GTİP'si ve trafik tescil kaydı değişir mi değişmez mi? Şu anda kesin olarak bilmediğim bir konu olduğu için araştıracağım.
 
1-Bir iktisadi kıymetin TDHP açısından tesis makine ve cihaz niteliğinde olması tek başına ÖTV'ye tabi olmaması için yeterli değildir. Kaldı ki bazı tesis makine ve cihazlar da açıkça ÖTV'ye tabidir.

2-Bence burada esas tartışmamız gereken soru şu, çıplak şasi üzerine beton mikseri takılması durumunda aracın GTİP'si ve trafik tescil kaydı değişir mi değişmez mi? Şu anda kesin olarak bilmediğim bir konu olduğu için araştıracağım.

Sayın koraykarakaya,

Daha önceki mesajımda belirttiğim gibi,

Şasi kamyon üzerine sonradan işlem yapılsa yani mikser,damper,beton makinesi gibi unusrlar eklense ve 87.05 pozisyonuna girse dahi ÖTV tarhiyatı yapılmaz.

GTİP kodu değişse dahi ÖTV tarhiyatı yapılmaması gerekir.

Saygılarımla,
 
Sayın koraykarakaya,

Daha önceki mesajımda belirttiğim gibi,

Şasi kamyon üzerine sonradan işlem yapılsa yani mikser,damper,beton makinesi gibi unusrlar eklense ve 87.05 pozisyonuna girse dahi ÖTV tarhiyatı yapılmaz.

GTİP kodu değişse dahi ÖTV tarhiyatı yapılmaması gerekir.

Saygılarımla,

GTİP pozisyonu değişince neden ek ÖTV tarhiyatı yapılmayacak onu da bir açıklasanız
 
GTİP pozisyonu değişince neden ek ÖTV tarhiyatı yapılmayacak onu da bir açıklasanız

Sayın koraykarakaya,

Nedenini sizin gönderdiğiniz ÖTV kanunun 15/2-b uyarınca,

"(II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tâbi olanların, ilk iktisap tarihinden itibaren beş yıl içinde (5281 sayılı Kanunun 37'nci maddesiyle eklenen ibare Yürürlük; 31.12.2004) 87.02 (Otobüs ve midibüs hariç), 87.03 veya 87.04 ("Diğerleri" grubu hariç) tarife pozisyonlarında yer alan mallara dönüştürülmesi halinde, daha önce ödenen vergi mahsup edilmek suretiyle bu malların ilk iktisabındaki matrah esas alınarak değişiklik uyarınca adına kayıt ve tescil işlemi yapılandan, değişikliğin kayıt ve tescili tarihinde dönüştürülen mallar için geçerli olan oran üzerinden, bu tarihte özel tüketim vergisi alınır."

Satılan aracın 87.04 pozisyonundan 87.05 pozisyonuna geçse dahi ÖTV tarhiyatı yapılacağına dair bir hüküm bulunmamaktadır.ÖTV tarhiyatı yapılır ise bu yasal bir uygulama olamaz.
Mikser,damper,beton makinesi gibi unsurlar bir bütün olarak üretilmiş olsalardı 87.05 pozisyonuna girerdi mütemmim cüz'ü niteliğinde oluşurdu bu şekilde bir işlem olmadığı için ÖTV tarhiyatı yapılması pekte yasal olmayacaktır.

Saygılarımla,
 
87.05'e geçerse sorun yok zaten, ama 87.02-87.03-87.04 pozisyonlarından her hangi birine geçerse ek ÖTV tarhiyatı var ÖTV Kanunu md.15/2-b'ye göre.

Demek esas kritik nokta üzerine sonradan beton mikseri eklenen kamyonun hangi pozisyonda sınıflandırlacağı. 87.04'e de girmesi mümkün gibi görünüyor bazı durumlarda. Belki de bunu her bir kamyon için ayrı ayrı değerlendirmek gerekiyor, azami yük taşıma kapasitesi ve sürücü sırasından başka oturma yeri olup olmamasına göre.

Diğer taraftan bütünleyici parça-eklenti konusundaki argümanınızın yasal dayanağını hala merak ediyorum.
 
Doğru 21 ve 25 numarada belirtmişsiniz ama ben okuduğumu anlamadığım için tekrar sordum gereksiz yere, kusura bakmayın Sayın Demiral.
 
Sayın Demiral,

19 sayılı mesajımda hiç detaya girmeden kısaca yazdım. Önce araç üstü ekipman (superstructure) öncelikle makine ve tesis değildir. Doğrudan doğruya Ruhsat tescili gerektiren statüye sahip bir karayolları aracıdır. Bu yüzden aslında GTİP değişikliği ile konunun ilgisi yok. Proje / proje tescili / ve ruhsat tadili gerektirir. KDV ve ÖTV yasaları bu değişiklikleri koruma altına almıştır. Amaç aracın tescil sonrası şekil değişikliği ile vergi ziyaını önlemektir. ( Uzun bir dönem penceresiz araçları alıp sonradan pencere açıp KDV ve ÖTV kaçırıldığı için. ) Hangi tarihte olursa olsun araç üstü bu tarz değişiklik ruhsat tesciline tabi olduğundan fark tahakkuku yapılmaktadır. Bence doğrusu da budur. Aracı tek parça alanla ikisini ayrı ayrı alıp üst üste koyduran neden farklı vergi uygulamalarına tabi olsun ki. Aslında çok tercih edilen bir yöntem de değil. Ancak bazı kurumlar alışılagelmiş markaların dışında kamyon talep ettiklerinden bu yönteme başvuruluyor. Üst yapımını gerçekleştirip uygulamayı tamamlayan, örneğin çıplak aracın üzerine mixer bölümünü ekleyip hazırlayan kurum aynı zamanda proje onay ve ruhsat işlemlerini de tamamlayıp ürün sahibine verir, araç ancak bu andan itibaren karayollarına/trafiğe çıkabilir.

Bu verdiğim bilgilerden emin olun lütfen. 12 yıl bu işin doğrudan içinde oldum başka tartışmaya gerek yok.

Saygılar,
Kevork
 
Sayın Kevork,

Başka tartışmaya gerek yok derken bu sizin savunduğunuz olay diğeri ise benim ben kendi uygulamamın hukuk çerçevesinde daha uygun görüyorum ortada vergi kaçırıldığına dair bir hükümdü bulunamaz.Yazdıklarınız size uygun bir durum benim yazdıklarımda bana uygun.

Siz ÖTV ödersiniz ödediğiniz için kimse size bir şey demez.
Bende savunduğum konularda ödemem birisi neden ödemiyorsun derse bende yazdıklarımı kanun maddesi ile açıklarım ya ceza yazılır yada yazılmaz yada konu hakim karşısına çıkar son karar verilir.

İyi Günler.
 
FATURA TARİHİ 31.12.2012 KAMYON ALIŞ TARİHİ
ARAÇ FİYATI 154.439,04
ÖTV 6.177,56
TOPLAM TUTAR 160.616,60 TL TEŞVİKLE ALINDIĞINDAN KDV DEN İSTİSNA


YUKARIDAKİ KAMYONA BAŞKA BİR FİRMADAN BETON POMPASI ALINDI

28.12.2012 TOPLAM TUTARI 404.719,00 TL KDV DEN İSTİSNA

Bu iki araca birleştirilip tek araç oldu. Dolayısıyla amortisman oranı 6,16 kanuna göre faydalanma ömrü 7 yıl ve n.amortisman oranıda %14,28
2012 de amortismanla ilgili kayıt yapılmamış
2013 de yaptığım kayıt doğru mu acaba

31.12.2013

760 amortisman hesabı kamyon için 22.936,05
257 birikmiş amort. hs 22.936,05


31.12.2013 pompası için

760 amortisman gideri 404719*0,1428 57793,87
257 birikmiş amortismanlar 57793,87
 
Son düzenleme:
Üst