Ynt: Telefon.internet,elektrik ve su gibi fatura kayıtları nasıl ?
Selamlar.
Öncelikle bu tarz faturaların ne şekilde kaydedileceği açık açık bir yerlerde yazmaz.Özelgelerde veya yorumlarda rastlanabilir her iki halde de yapılan kayıtlar doğru kabul edilir.Burada önemli olan aslında her ay müteakip olarak yapılan kayıt nizamının tutarlı olarak yapılmasıdır.Yani belirleyeceğiniz kayıt yönteminin takip eden diğer aylarda da aynı şekilde de devam etmesidir.Şöyle ki,
Örneğin Ticari kazançlarda tahakkuk esası geçerli olduğundan,faturanın ilgili olduğu ayda tahakkuku yapılıp ödeme zamanında da ödeme maddesi yapılabilir.Veya sadece ödeme anında bu fatura kaydı yapılabilir.
Ocak dönemine ait telefon faturanızın ödeme zamanı 25 şubat ise, faturayı ocak ayında kaydederek giderleştirip şubat ayında ödeme kaydını girebilirsiniz.Veya ödeme anında faturayı kaydederek hem gider hem tediye işlemini aynı anda yapabilirsiniz.Burada önemli olan BANA GÖRE belirlenecek kayıt nizamının bir dönem içinde aynı şekilde devam etmesidir. Bunun devamlılığı zordur ve kendi içinde handikapları vardır.
1- Sadece ödeme zamanı bu faturaları kayıt eden bir işletme,kdv ve gider ihtiyacı olduğunda faturayı ödeme zamanında değil de fatura dönemine göre kaydetmek isterse bu tutarlılık bozulacaktır.
2- Bazı firmalar ödemediği telefon vb.faturalarını,kayıt için müşavirine vermemektedir.Ödenecek faturalar arasında bekletmekte,ödediği zaman muhasebeye vermektedir.Bu hallerde de fatura kayıt nizamı bozulacak,kayıtlar incelendiğinde yine karmaşık bir kayıt şekli ortaya çıkacaktır. Bunu önlemenin yolu,faturalar ödenmese bile en azından bir fotokopisinin düzenli olarak muhasebeye verilmesini istemek ve bunu sağlamaktır.
3- Otomatik ödeme talimatı ile ödenen faturalarda ne hikmetse faturaların temin edilmesi ihmal edilmektedir.Nasılsa ödeniyor mantığıyla faturalar alınmamakta,muhasebeye verilmemektedir. Belirlenecek kayıt şekline göre bunlarında düzenli bir şekilde temini sağlanmalıdır.
4- Faturalarla ödeme makbuzları bir arada gruplanmamaktadır.Faturalar ayrı bir zamanda makbuzlarda ayrı bir zamanda muhasebeye ulaştığından,muhasebede bulmaca çözer şekilde hangi makbuz hangi faturaya ait çalışması yapmaktadır.
Seçenekler çoğaltılabilir.
Özetle belirlenecek kayıt nizamının bir müşavir bürosunda tutarlı ve devamlı olmasını sağlamak çok zordur.Firma içi muhasebe bölümü,bu devamlılığı ofise nazaran daha iyi sağlayacaktır.
Benim düşüncem bu tarz faturaların dönemine göre mi yoksa ödeme zamanına göre mi kayıt edilmesinden daha önemlisi bahsettiğim bu tutarlılığın sağlanmasıdır. Kayıt nizamı düzgün ve tutarlı olduğu müddetçe aslında her iki yöntemden biri uygulanabilir.Yukarıda bahsettiğim aksaklıklardan ötürü bazen iki yöntem birden de uygulandığı görülür.
Saygılar