Turizm Komisyon Bedeli

veysel yaşar

Katkı Sunan Üye
Üyelik
29 Ağu 2008
Mesajlar
102
Merhaba

Otel konaklamaları karşılığı olarak, acentanın hakettiği aracılık bedeli 108 sayılı KDV genel tebliğine göre 26/02/2008 tarihinden sonra % 8 olarak tanzim edilecektir.Bu durumda Otele kesilecek faturalarda KDV oranı geceleme ve buna aracılık bedelinde %8, bunun dışındakilere ise genel oranda KDV uygulanacaktır, durum böyle iken acentanın aracılık hizmetine karşılık otellerin verdiği ücretsiz (Free) odalar karşılığı iade faturası istenmesi (otel öncelikle bunu konaklama bedeli ismi altında acentaya fatura ediyor akabinde bu konaklamaya istinaden acentadan iade faturası istiyor) ne derece doğru olur, bu konuda görüşlerinizi almak istedim, zira ortada bir hizmet var ve bu hizmetin iadesi isteniyor, bana göre komisyon bedeli faturası düzenlenmeli ve komisyon bedeli faturasınında KDV oranının % 8 olması gerekir.

iyi günler
 
Ynt: turizm komisyon bedeli

Otel niye böyle kulağını tersden gösteriyor?. 10 ada verip 2 free verdiyse 8 oda fatura etsin. Kısa yoldan işi çözsün.
Yok illa ben tamamını fatura edicam, sen de bana komisyon faturası kes diyorsa , bu da olasıdır. Oda geceleme kdv %8 dir.
Her iki taraf da 8 kesecektir.
 
Ynt: turizm komisyon bedeli

Sayın Guroy

Aslında sorunda burada başlıyor, yani otel komisyon kes diyecek olsa sorun kalmıyor fakat otel özellikle iade faturası kesilecek diyor
 
Ynt: turizm komisyon bedeli

Bu konu daha yeni çok tartışıldı. Hizmetin iadesi olmaz ki?. Yani yine aide faturası keseceksiniz ama fatura açıklamasına fiyat farkı,geceleme bedel farkı falanca faturanız iade bedel gibi sözler yazacaksınız.
Sorun çıkmaz.
 
Ynt: Turizm Komisyon Bedeli

Merhabalar,

Çok geçmişte kalmış bir konu fakat halen aktüel bir problem olarak bizlerin karşısına çıkmakta. Malumunuz üzere 107 ve 108 nolu KDV tebliğleri ile Turizm Konaklama KDV si % 8 olara güncellendi. Bu hizmete ilişkin kesilen komisyon faturaları da %8 KDV oranına tabi olmakta. Free olan odalara ilişkin kesilecek iade faturaları da %8 olmalıdır. Faturanın üzerinde "ANLAŞMAYA İSTİNADEN 2 ÜCRETSİZ ODA İADESİDİR" ibaresi ile bahsi geçen bedeli iade edebiliriz. Vergi Usul açısından herhangi bir sakınca bulunamamaktadır. Keza otellerinde karşılaştıkları en önemli sorun complimentary ve houseuse gibi bedelsiz odaların faturalanmamasından dolayı idarenin matrah farkı çıkarmasıdır. Bunu da VUK 353' e göre değerlendirmekte hem özel usulsüzlük hem de vergi ziyaı cezası kesmekteler. Bu cezayı da her 2 tarafa kesmekteler. Dolayısı ile free konaklayan odalarınıza istinaden aynı oranda fatura almamış taraf olarak acentalara da ceza düzenlenmekte.

Bir de Kick Back meselesi var ki bu tamamen ayrıcalıklı bir konu. Oteller ile acentalar arsında yapılan akitlerin genelinde olan belirli bir ciro veya doluluğun sağlanması neticesinde elde edilen %x acenta lehinde oluşan bir indirim söz konusu. Normal şartlarda bu tip işlemlere ilişkin acentaların tanzim edeceği faturaların KDV oranının %18 Genel KDV oranı ile tanzim edilmesi gerekmektedir. (Hatta Danıştay' ın bu faturalara ilişkin KDV aranmaz görüşü olması rağmen) Bu Kick Back bedellerinini de KOMİSYON FATURASI olarak tanzim edilmesi gerekliliğini doğurmaktadır. Eleştiri almamak açısından bu konuda da hassasiyet gösterilmesi gerekmektedir.

Özetle, oteller fatura altı indirim olaraki ya da comp odaları faturalamamak gibi uygulamalar yapamazlar. Usul izin vermemektedir. Tabii ki hizmetin iadesi olmaz fakat komisyon uygulaması mevcuttur, her iki tarafta bir akde bağlı olarak çalışmaktadır. Bu akitte ücretsiz hizmetler, konaklamalar da belirlidir. Dolayısı ile İADELER SÖZLEŞMEYE İSTİNADEN tanzim edilebilir olarak görüşüm bulunmaktadır.

Saygılarımla
 
Ynt: Turizm Komisyon Bedeli

Bu görüşlere nasıl ulaştınız . Çok merak ettim? İdare neden matrah farkı çıkarsın, sonuçta bu bir iskontodur ve sektörde çok uzun zamandan beri uygulanmaktadır.
Complimentary verilen hizmetler istenirse usule uygun olarak (bedelsiz) faturalanır. Kimse de bir şey demez.


Otel işletmesi isterse bunu 760 altında kendi maliyet hesaplarına da intikal ettirebilir.

Matrah farkı bam başka birşeydir. Kavram kargaşası yaratmayın.
 
Ynt: Turizm Komisyon Bedeli

sayın nuroy, cevaplarınıza bakıyorumda özellikle nucarlara verdiğiniz cevap çok bayağı oldu artık, sayın nucarlar sektörde inceleme elemanları tarafından yapılan bir uygulamadan yani matrah farkı ,vergi ziya'ı cezasından bahsederken siz kalkıp idare niye matrah farkı çıkarsın ki tarzı cümleler kuruyorsunuz.İnceleme elemanları matrah farkı çıkarmış işte arkadaş burası yeterince açık değilmi? yanlıştır veya doğrudur.Onuda vergi mahkemesine gider orada çözersiniz.Nucarların cümlesini aynen aktarıyorum:Faturanın üzerinde "ANLAŞMAYA İSTİNADEN 2 ÜCRETSİZ ODA İADESİDİR" ibaresi ile bahsi geçen bedeli iade edebiliriz. Vergi Usul açısından herhangi bir sakınca bulunmamaktadır. Keza otellerinde karşılaştıkları en önemli sorun complimentary ve houseuse gibi bedelsiz odaların faturalanmamasından dolayı idarenin matrah farkı çıkarmasıdır. Bunu da VUK 353' e göre değerlendirmekte hem özel usulsüzlük hem de vergi ziyaı cezası kesmekteler. Bu cezayı da her 2 tarafa kesmekteler. Dolayısı ile free konaklayan odalarınıza istinaden aynı oranda fatura almamış taraf olarak acentalara da ceza düzenlenmekte.
sizin cevabınız ise :Complimentary verilen hizmetler istenirse usule uygun olarak (bedelsiz) faturalanır. Kimse de bir şey demez.(diyenler demişler zaten sayın nuroy)


Otel işletmesi isterse bunu 760 altında kendi maliyet hesaplarına da intikal ettirebilir.

Matrah farkı bam başka birşeydir. Kavram kargaşası yaratmayın.
 
Ynt: Turizm Komisyon Bedeli

Sn. partak;
Sizin amacınız bence doğruyu bulmak değil, bana yüklenip yanlışımı çıkarıp küçük düşürmek galiba.
Ben bu söylediklerimi uzun yılların deneyimi ile söylüyorum. Üstelik son 20 yılımı turizm üzerinde uzmanlaşarak yaşadım.

İnceleme elemanının her yaptığı doğru olacak diye birşey yok zaten.. Onlar daima idare lehine birşey bulmak için çabalarlar, sonunda mükellef yargıda kazanmış kaybetmiş önemli değildir. Unutur giderler. Önemli olan yaptıkları incelemeden eli boş dönmemektir.
 
Ynt: Turizm Komisyon Bedeli

sayın nuroy 20 yılı aşkın bir süreden beri bu meslek camiası içinde olduğunuzdan bahisle, neden hemen alınganlık gösterdiniz?.Benimki tamamen mesleki açıdan tarafınıza yaptığım bir eleştiri. Alınacak bir durum olmaması gerekiyor ki, biz meslek mensupları birbirimize karşı eleştiri yapmak durumundayız.Bu üstadımız bile olsa.Çok kırılgan ve çok alıngan bir yapınız var.Amacım neden sizi küçük düşürmek olsunki, sizi tanımam sizinde beni tanımadığınız gibi. Bir meslek mensubu olarak(SMMM) amacım mesleki konularda yanlış sarf edilen söz ve cümleleride ortaya koyarak doğruya ulaşmak.Sizin yukarıda ki ifadenizde:- yanlışımı ortaya çıkarıp beni küçük düşürmek gibi... cümlesinde bile yaptığınız bir yanlışın olması durumunda, bunun ortaya çıkarılması gerekmezmi? bu sizi küçük mü düşürür? her yapılan yanlış ve bu yanlışın ortaya çıkarılması insanları küçük düşürmez sayın nuroy bilakis önünüzdeki karanlığı aydınlatıcı bir meşale olacaktır.
saygılarımla,
 
Merhabalar,

Sayin Veysel Yasar, konaklama hizmetini veren otel ile konaklama hizmetini alan seyahat acentasi arasinda iliski ticari faaliyette aracilik hizmetinin hic dogmadigi, boylelikle komisyon bedelinin de meydana gelmedigi gorusundeyim. Otelin vermis oldugu konaklama hizmeti bedeline, otel fatura uzerinde indirimler uygulayabildigi gibi faturanin duzenlenmesinden sonra da seyahat acentasi almis oldugu hizmete iliskin, Otele (fiyat farki, kick back vb.) Faturalar duzenleyebilecegi gorusundeyim. Otel faturayi duzenlerken (kick back, aksiyon vb.) Indirimleri matrahtan duserek faturalandirdigi gibi, bu gibi durumlarin seyahat acentasi tarafindan da tespit edilip otele fatura duzenlemek yoluyla da uygulanabileginin dogru olduguna inaniyorum.

Degerli goruslerinizi rica ederim.
 
Merhabalar,

Sayin Veysel Yasar, konaklama hizmetini veren otel ile konaklama hizmetini alan seyahat acentasi arasinda iliski ticari faaliyette aracilik hizmetinin hic dogmadigi, boylelikle komisyon bedelinin de meydana gelmedigi gorusundeyim. Otelin vermis oldugu konaklama hizmeti bedeline, otel fatura uzerinde indirimler uygulayabildigi gibi faturanin duzenlenmesinden sonra da seyahat acentasi almis oldugu hizmete iliskin, Otele (fiyat farki, kick back vb.) Faturalar duzenleyebilecegi gorusundeyim. Otel faturayi duzenlerken (kick back, aksiyon vb.) Indirimleri matrahtan duserek faturalandirdigi gibi, bu gibi durumlarin seyahat acentasi tarafindan da tespit edilip otele fatura duzenlemek yoluyla da uygulanabileginin dogru olduguna inaniyorum.

Degerli goruslerinizi rica ederim.


İlginç; Soru 2008 yılında sorulmuş tartışıulmış, cevaplanmış ve sonuca ulaşmış. Aradan 6 sene geçmiş. Yeni bir cevap gelmiş ama cevap da malesef yeni birşey yok. Ben anlayamadım bu yorumun amacını.
 
nizam üstadım benim sorum...

yurdışı acenta burdaki acentaya yolcu gönderiyor...

burdaki firma konaklama faturalarını yurtdışı acentaya yansıtıyor.. ( olduğu gibi )

ve ayrıca komisyon faturası kesiyoruz.. ( hizmet ihracı)

bu komisyon faturasında kdv genel oranlı mı olacak ?
 
nizam üstadım benim sorum...

yurdışı acenta burdaki acentaya yolcu gönderiyor...

burdaki firma konaklama faturalarını yurtdışı acentaya yansıtıyor.. ( olduğu gibi )

ve ayrıca komisyon faturası kesiyoruz.. ( hizmet ihracı)

bu komisyon faturasında kdv genel oranlı mı olacak ?

Tek tek bakalım.
Yurt dışından bir acenta Türkiyeye turist gönderiyor. (Incoming yapılıyor)
Burdaki firma konaklama faturalarını olduğu gibi yurt dışındaki acentaya kesiyor. (sadece konaklama var ise %8 oranlı KDV var)
Ayrıca komisyon faturası kesiyorsunuz. (sanıyorum fatura yurt dışındaki firmaya döviz olarak kesiliyor. ) Hizmet ihracı KDV den istisnadır. Çünkü bu komisyonlar sizin karınızdır. Hizmet ihracı olarak istisnadır.
 
Tek tek bakalım.
Yurt dışından bir acenta Türkiyeye turist gönderiyor. (Incoming yapılıyor)
Burdaki firma konaklama faturalarını olduğu gibi yurt dışındaki acentaya kesiyor. (sadece konaklama var ise %8 oranlı KDV var)
Ayrıca komisyon faturası kesiyorsunuz. (sanıyorum fatura yurt dışındaki firmaya döviz olarak kesiliyor. ) Hizmet ihracı KDV den istisnadır. Çünkü bu komisyonlar sizin karınızdır. Hizmet ihracı olarak istisnadır.


Nizam dostum,

Buradaki hizmet ihracı görüşü biraz karışık KDV muafiyetine katılmam. Konaklama işlemi yurtiçinde yararlanma da yurtiçinde hizmet de yurtiçinde veriliyor. Biraz daha düşünelim mi ?
 
Zaten hizmet ihracında hizmetin yurt içinde verilmesi esastır. . Yurt dışında verilen bir hizmet olsa kdv konu dışı olacaktır.
Faturanın yurt dışında bir firmaya (şahıslar olmaz) döviz olarak kesilmesi, bedelinin yurt dışından gelmesi, ve acentanın kattığı ek hizmete ait olması gerekir. Seyahat acentasında bu da kar dır. Maliyetler üzerindeki KDv aynen yansıtılır. Burda zaten yansıtma faturaları olduğu gibi kdv li olarak kesilmektedir. Komisyon ise karşılığında bir maliyet olmayan eklenen hizmet bedelidir.
 
Zaten hizmet ihracında hizmetin yurt içinde verilmesi esastır. . Yurt dışında verilen bir hizmet olsa kdv konu dışı olacaktır.
Faturanın yurt dışında bir firmaya (şahıslar olmaz) döviz olarak kesilmesi, bedelinin yurt dışından gelmesi, ve acentanın kattığı ek hizmete ait olması gerekir. Seyahat acentasında bu da kar dır. Maliyetler üzerindeki KDv aynen yansıtılır. Burda zaten yansıtma faturaları olduğu gibi kdv li olarak kesilmektedir. Komisyon ise karşılığında bir maliyet olmayan eklenen hizmet bedelidir.


Hizmet ihracı olması için hizmetten de yurtdışında yararlanılması lazım. Örneğin bir bilgisayar programı olsaydı ve bu program yurtdışındaki firma için yazılsaydı, yada bir bina projesi yurtdışına gönderilseydi. Ancak burada hizmet yurtiçinde veriliyor firma yurtdışında olsada. Yurtiçinde verilip tamamlanıyor. Bu nedenle hizmet ihracı olmaz. İster komisyon ister hizmet sonuç değişmeyecek. KDV muafiyeti olmaz bu durumda.
 
üstadım gelen turistlere burada verdiğimiz hizmetin bedelini ( otellerin bize kestiği ) aynen kdv li bir şekilde yurt dışına yansıtyorum...birde bu işten elde etiğim karın faturasını hizmet ihracı diye düşündüğümden kdv siz bir şekilde faturasını kesiyorum....
 
Bu konu KDV Genel Uygulama Tebliğinde örneklerle açıklanmış..
Tebliğin; II-İstisnalar A-İhracat İstisnası 2-Hizmet İhracı 2.1 İstisnanın Kapsamı bendindeki 3 nolu örnek
 
üstadım gelen turistlere burada verdiğimiz hizmetin bedelini ( otellerin bize kestiği ) aynen kdv li bir şekilde yurt dışına yansıtyorum...birde bu işten elde etiğim karın faturasını hizmet ihracı diye düşündüğümden kdv siz bir şekilde faturasını kesiyorum....


Evet doğrusu budur. Aynı fatura içersinde de kesebilirsin. Ancak kdv matrahını ve karını ayrı göstermen gerekir.
 
Örnek 3: Türkiye'de yerleşik olan ve seyahat acenteliği yapan (B) A.Ş., yurtdışında bulunan bir seyahat acentesinin gönderdiği turist grubuna konaklama, tur düzenleme ve yeme-içme hizmeti vermektedir. (B), söz konusu hizmeti karşılığında 25.000 TL almıştır. Türkiye'deki seyahat acentesi aldığı bu paranın 10.000 TL’lik kısmını, turist grubunun Türkiye'deki konaklama, yeme-içme gibi masraflarında kullanmıştır. Yaptığı bu masraflardan sonra kendisine 15.000 TL kalmıştır.
Bu durumda, (B), yabancı seyahat acentesine 15.000 TL’lik hizmette bulunmuş olup, bu hizmet KDV’den istisna olacaktır.
Ancak, (B) A.Ş. nin turist grubuna Türkiye'de verdiği yeme-içme, konaklama gibi hizmetlerden Türkiye'de faydalanıldığından, bu hizmetler KDV’ye tabidir.
Bu mükellefin, yabancı seyahat acentesine verdiği söz konusu hizmetlere ait düzenleyeceği faturada, vergiden istisna tutulan hizmet bedeli ile vergiye tabi tutulacak hizmet bedelini ayrı ayrı gösterebileceği gibi, bu hizmetler için ayrı ayrı fatura düzenlemesi de mümkündür.+




Tabi maliye işe yukardan baktığı için, yada örnekler basit olsun istediği için böyle yapmış. Turizm işinde 25,000 iş yapıp da 15,000 tl kar marjı elde edemezsiniz. Böyle bir işte gerçekte elde edeceğiniz kar en fazla 2500 tl dir. O ayrı konu:)
 
Son düzenleme:
Üst