Yeni Mükellef Alırken Yapılması Gerekenler

Üyelik
19 Haz 2023
Mesajlar
19
Konum
İstanbul
Kolay gelsin.
Sizce yeni bir mükellef alırken eski mali müşavirinden defterler, evraklar ve dijital kayıtları transfer etmenin en etkili yolu nedir?
 
En etkili yol; defter ve belgelerin teslimi konusunda mükellef üzerinden değil,diğer meslektaşınızla bizzat diyaloğa girmektir. Bunun dışında bu işlemlerin standart bir prosedürü yoktur.Her mükellefin ve her meslektaşın sistemi ve tarzı farklıdır. Asıl amaç,defter ve belgelerin eksiksiz ve doğru bir şekilde size gelmesini ve geçmesini sağlamaktır.Ona göre yol ve yöntem firmadan firmaya,meslektaştan meslektaşa göre değişebilir.
 
En etkili yol; defter ve belgelerin teslimi konusunda mükellef üzerinden değil,diğer meslektaşınızla bizzat diyaloğa girmektir. Bunun dışında bu işlemlerin standart bir prosedürü yoktur.Her mükellefin ve her meslektaşın sistemi ve tarzı farklıdır. Asıl amaç,defter ve belgelerin eksiksiz ve doğru bir şekilde size gelmesini ve geçmesini sağlamaktır.Ona göre yol ve yöntem firmadan firmaya,meslektaştan meslektaşa göre değişebilir.
Diğer mali müşavirden dijital kayıtları (Luca, Zirve vb. programlarındaki muhasebe kayıtları) alırken sizce nelere dikkat etmeliyiz?
 
Defterin kağıt ortamında ve bilanço defteri olduğunu varsayarak yazıyorum;
Zirve kullanmadığım için onunla ilgili yöntem veya prosedürü bilemiyorum.Fakat;hem karşı taraf hemde siz luca kulanıyorsanız işiniz nispeten daha kolay.Luca'ya bildirimde bulunarak işletme kayıtlarının (luca'da kayıtlı olan firmanın) olduğu gibi sizin luca kaydınıza aktarımı sağlanabilir.
Hakeza karşı taraf zirve kullanıyorsa, çok emin olmamakla birlikte sanıyorum yine Luca "bir defaya mahsus" olmak üzere zirveden lucaya aktarımı yapıyor.
Şayet aktarım imkanınız yok ise;o halde de birkaç alternatifiniz var.
1- Diğer meslektaşınızdan; Sizin başlayacağınız tarihe kadar olan bölüm için resmi defteri yazdırmasını ve son bir mizan oluşturmasını isteyebilirsiniz.Bu mizanı da kendi kayıtlarınıza bir devir kaydı yaparak girer,üzerine devam edersiniz.
2- Faaliyet hacmi az ise,defteri tasdiksiz bir kağıda yazdırıp, belgelerle birlikte teslim alabilir,kayıtlar 1 ocaktan itibaren tekrar kendiniz girersiniz. Böylece ikinci bir defa da kontrol etmiş olursunuz.
3- Veya yazılan defteri pdf veya excel ortamında alırsınız. (deftere yazdırmadan) Yine bir devir mizanla kayıt yapar devam edersiniz.Defteri yazdıracağınız zaman önce aldığınız pdf veya excel sayfalarını yazdırır,devamında sizin yaptığınız kayıtları yazdırırsınız.

Yinede dediğim gibi her frmanın durumu kendine özeldir.Önce doneleri belirleyip ona göre bir yol belirlemeniz gerekir. Yıl içerisinde yapılan bu tür değişikliklerde genelde defteri teslim edecek meslektaşım,pek bir hamle yapmaz.Sizin isteğinize göre hareket eder.Siz defteri basılı da isteyebilirsiniz,boş halde de.Ama sıklıkla yapılan (sigorta personel modülü de olduğunu düşündüğünüzde) veri aktarımı yapılmasıdır.Meseleye sadece defter açısından bakılmamalı.varsa personel bordroları,personel kartları vs.onların devri de defterin devri kadar önemli.
ona göre artık karşılıklı devir teslim işleminin nasıl olacağına birlikte karar vereceksiniz.
 
Üst