Sn.Ferhat,
Hayırlı günler.
Aktardığınız yazıda "Arazi araçları, jipler, yarış arabaları binek otomobili kavramı içerisinde değerlendirilemeyecek genel KDV oranı uygulanacaktır."
Kısmı ile ilgili fikiri aşağıya aktardım.
1. Gümrük tarife cetveline göre, taşıt araçları iki farklı gruba ayrılmaktadır. Birinci grup, insan taşımak üzere imal edilenler (87.02 ve 87.03 tarife pozisyonu), İkinci grup, yük taşımak üzere imal edilenler (87.04 tarife pozisyonu).
2. Binek otomobili ifadesi 87.03 tarife pozisyonundaki insan taşımak için imal edilmiş, hem insan hem de eşya taşıyabilen Doblo, Connect, Kango, Expres, Combi, Partner, Caddy, Transpoter, Starex gibi “çok amaçlı araçlar” ile sedan veya steyşın vagon binek otomobilleri, jip, 4x4 arazi taşıtı ve yarış arabası gibi araçları kapsamaktadır.
3. “Kullanılmış” deyimi ise, Türkiye’de kayıt ve tescil edilmiş yani plaka almış olan otomobilleri ifade etmekte olup, 4760 sayılı Özel tüketim Vergisi Kanununa göre, özel tüketim vergisine tabi olmayan taşıtları ifade edeceği hükme bağlanmıştır.
4. Otomobil, Karayolları Trafik Kanununa göre, sürücüsünden başka en çok yedi yeri olan ve insan taşımak için imal edilmiş motorlu taşıt, MTV kanununa göre, sürücüsü dahil sekiz oturma yeri olan ve insan taşımak için imal edilmiş bulunan motorlu araçtır. 8+1 olarak adlandırılan araçlar ÖTV uygulamasında otomobil, Karayolları Trafik Kanunu ve MTV uygulamasında minibüs olarak değerlendirilmektedir. 54 nolu KDV sirkülerine göre, sürücü dahil 10 veya daha fazla kişi taşımaya mahsus motorlu taşıtlar 87.02 pozisyonunda yer almaktadır.
5. “Çok amaçlı araç” olarak tanınan Doblo, Connect, Kango, Expres, Combi, Partner, Caddy, Transpoter, Starex gibi (4+1) araçların 21.07.2005 tarihine kadar yük taşımak üzere imal edilmiş araç olarak sınıflandırıldığı, ancak Gümrük Müsteşarlığı’nın 8 Seri No.lu Gümrük Genel Tebliği (Tarife-Sınıflandırma Kararları) ile bu araçların 21.7.2005 tarihinden itibaren binek otomobili sınıfına dahil edilmiştir. Bu araçların alımında ödenen KDV Kanun’un 30/b maddesine göre indirim konusu yapılamayacaktır. Tüm sıkıntı, bu tür “çok amaçlı” araçlarda yaşanmaktadır.
6. Tebliğle belirlenen yeni kriterlere göre, 1+1,1+3, 1+4 veya 1+7 koltuklu, şoför ve öndeki yolcunun arkasındaki kısımda emniyet kemerleri veya emniyet kemeri montajı için tertibat, koltuk ve emniyet ekipmanı montajı için sabit tertibat, aracın iç kısmının her tarafında, araçların yolcu bölümlerinde yer alan konfor özellikleri ve iç döşemeleri (örneğin, yer kaplamaları, havalandırma, iç aydınlatma, küllükler), iki yan panel boyunca arka camları bulunan (En arkada yük bölümünün sağ ve sol taraflarında cam bulunsun bulunmasın); şoför ve öndeki yolcuların bölümü ile insan veya eşya taşınması için kullanılan arka bölüm arasında sabit bir panel veya bariyer bulunmayan kapalı kasa motorlu taşıtları binek otomobil sınıfında değerlendirilmektedir.
ve yine aktardığınız yazıda "Zira çalınan aracın satışı da söz konusu olmayacağından fatura düzenlenemeyecek ve KDV hesaplanmayacaktır."kısmı içinde :Katma Değer Vergisi Kanun’un30’ uncu maddesinin c ve d fıkrasında yapılan açıklamalar neticesinde çalınan araçlarla ilgili daha önceden yüklenilip indirim konusu yapılan KDV nin düzeltilmesi gerekmektedir. Zira çalınan araçların zayi olması nedeniyle bu araçların alış belgelerinde gösterilen katma değer vergisi artık indirilemeyecek katma değer vergisi niteliği kazanmaktadır.
Eklentilerimin dikkate alınmasını öneririm.