1 Sıra Nolu Bilg Muh.Prog.Stand.Tebliğ Taslağını Gördünüz mü

sema sinangil

Katkı Sunan Üye
Üyelik
27 Şub 2006
Mesajlar
236
12 Nisan 2006

1 SIRA NO'LU BİLGİSAYARLI MUHASEBE PROGRAMLARI STANDARTLARI GENEL TEBLİĞ TASLAĞI

gördünüz mü?

Yorumlarınız
1- Yevmiye fişinin tarihi ve yevmiye madde numarası
2- Yevmiye fişinin cinsi (mahsup, tahsil, tediye) ve numarası
3- Tüm hesapların en alt seviyesindeki kodları ve isimleri
4- Dayanak belgelerin tarih, seri ve sıra numarası
5- Belge türü ( Fatura, İrsaliyeli Fatura, Gider pusulası v.b.)
6- Müşterinin adı-soyadı, unvanı
7- Mal ve/veya hizmet satın alan veya satın alınan kişinin Vergi Kimlik Numarası ve T.C. Kimlik Numarası (gerekmesi halinde)
8- Mal veya hizmetin cinsi, fiyatı, miktarı, tutarı
9- Katma Değer Vergisi (birden fazla malın bulunduğu faturalarda her bir malın KDV tutarı ve oranı )
10- Özel Tüketim Vergisi (birden fazla malın bulunduğu faturalarda her bir malın ÖTV tutarı ve oranı )
11- Özel İletişim Vergisi
12- Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisi
13- Çalışan kişilerin sayısı, adı-soyadı, ücreti, tevkif edilen gelir vergisi ve prim ödemeleri tutarı
14- Bağımlı kişilerle yapılan işlemler
15- Açıklama ve diğer bilgiler.
Muhasebe büroları şirket muhasebesi tutar gibi işlem mi yapacak ?Böyle kaç defter tutarız karnımızı nasıl doyururuz
Prangalı mahkumları gibiyiz Hakkımızı savunamıyacak mıyız? hep susacak seyirci mi kalacağız?
 
Bu Teliğ Taslağının 8.nci maddesi taslaktan çıkarılmazsa ben ve büyük bir çoğunluk mesleği bırakmakla yüz yüze kalacaktır.
Diğerleride denedikten sonra bırakır
Hal böyleyken ben bundan sonra Odamın kapısını görmem ve bunun içindir ki bu Tebliğ Taslağı yalnız odaların sözüne yazısına bırakımayacak kadar bizim için önemlidir. Sadece odalar fikir yönetecek yazısı bugün delinecektir.
Tebliğ Taslağının 8.ci maddesi kaldırılmadığı zaman Odam olmuş ben Mali müşavir olmuşum olmamışım hiç önemli değildir.O günden sonra zaten Odayla bağlantım olmayacaktır. Bu böyle biline.
Hani iki senedir Odalarımız Beyanname günlerinin eski tarihlerine çekilmesi için çalışmışlardı çekilecekti.Enflasyon Düzeltmesi böyle olmaz demişlerdi
Enflasyon düştü de yapmadık Kuyumcular hala yapıyorlar.

Nerde kaldı. her birimiz yarış atı olduk Bunlar mı yerine geldi.
Kusura bakmayın hiç bir oda ,Türmüb kimse bakmasın bu sefer bizde E-MAİL atacağızzzz
 
Sn Sema Hanım işin bir de güzel tarafına bakın özellikle üretim işletmelerinde artık faturasız girişler ve çıkışlar azalacak vergi kaybı azalacak. Sonra mükellef artık muhasebecinin kıymetini anlasın birçok muhasebeci arkadaşım var ve tutacak defter bulamıyorlar çünkü bir çok smmm arkadaşımız tarifenin altında defter tutuyor sonra tarifeler de çok düşük İnşallah bunun sonucunda tarifenin altında defter tutmazlar ve tarife yükselir ve muhasebecilerinde hayat standartı biraz yükselir.
 
eczane defterini düşünün yüzlerce ilaç ve her birine alt hesap :shock:
bilanço usulündeki mükellef aylık en az 1.500 ytl ödemeli ki bu tebliğe göre defter tutulabilsin :cry: :? :x
 
Bu tebliğin meslekle ilgili bir adım olmasını dileyerek düşüncelerime başlamak istiyorum.

Genel olarak bürolarda kayıt tutulmasına karşıyım ayrıca sağlıklı veriler olmadığını hepimiz biliyoruz.Yalan bir sistem var bizde bu yalan sistem için mücadele edip duruyoruz. Bu da iş zevki ve saygısını azaltıyor

Ama tebliğ kendi başında incelendiğinde gayet şık duruyor ancak pratik hayata döndüğümüzde bir çok kanunumuz gibi gerçeklerden kopuk uygulanması zor görünüyor.
Sorun sistem sorunu bir şeylere başlanacaksa kökten başlanmalı ve kanun koyanlar bu işi yapanlarla beraber komisyonlar kurarak sisteme kavuşmak için geçiş aşamaları yapmalılar diye düşünüyorum.
Bunun için meslek mensupları örgütlenmenin gücünü kullanmalılar.
mesleğimize saygı duyulmasını ve çalışma şartlarımızı düzeltmek istiyorsak önce biz saygı duymalı ve düzeltmeliyiz. yoksa yalan sistemde dolanıp durmaya devam eden büyük bir meslek grubu olarak sadece sorumluluklar verilen ama yetkileri olmayan hatta belkide gün olur ünvanlarıda başkalarının hegomonyasına geçmiş şekilde sürüp gidecek. Ve sonu pekte parlak olmayacak
 
Sayın Sbel Hanım,
Eğer siz ımf ye muhtaç olmuş, Cari açığı çok fazla olan bir ülkede bulunuyorsanız. Sizin şirketlerinizde kıytırık olacaktır.Etrafınıza bir bakın Türkiye çok büyük SPK ya kayıtlı nekadar şirketi var.İşsizlik had safhada.Hem de bunlar üniversieli işsizler çoğunlukla.Sanıyor musunuz büroculuk faaliyeti yapanlara bu şirketlerin muhasebelerini tutturmak için öyle büyük paralar veriyorlar Asgari ücret tarifesi Resmi Gazetede yayınlanmıştı dönüp bir bakar mısnız?Eski mali müşavirler uzun zaman önce anlaşmış olduklarından belki daha fazla para alabirlirler.
Kim defterini bürolarda tutturmayıpta kendi bünyesinde (bir işcinin maliyeti kaça geliyor) ayrıca tutturabilecek kapasitede.?
Bir eczane mi yoksa Kobi cenneti olan Türkiyemizdeki kaç firma.
Siz de herhalde benim emekli olmadan önce çalıştğım sayılı ünvanlara sahip Türkiye'nin büyük şirketlerinde eh birazda şans eseri çalışanlardansınız.Ayrıca kaç kişi bu şansa sahip Bakalım siz oradan emekli olabilecek misiniz bunun garantisi var mı?
(Hadi ben şanslılardandım (Avrupanın 3.sü bir şirkette çok uzun müddet 15 yıl gibi çalışma fırsatı yakaladım kaç kişi bu şansa sahip olacak).
Dolayısıyla o kıytırıkta olsa büro muhasebeciliği yapan Muhasebeci-Mali Müşavirler, o firmalardan geçimini sağlıyor.
Bu işi en az 5-10 yıldır yapan mali müşavirilerin bu işten zarar görmeyeceğini umuyorum zira belli bir birikimi şimdiye kadar yapmış,kenarda belli bir birikim vardır.Ya sınavlara girmiş,mali müşavirlik eğitimine epeyce para harcamış olan ve sonunda ruhsat sahibi olmak için de epeyce yüklü bir parayı Odasına ödemek zorunda olan genç Mali Müşavir adaylarının şansı olabilecek mi ?Yoksa onlar yıllarını vermiş o eski mali müşavirlerin yanında eh asgari ücretin bir parça üzerinde bir parayla yardımcılığını mı üstlenecekler.Üstelik belge sahibi olduktan sonra bile.
Stok kaydı tutar gibi yevmiye defteri tutacak olanlar bu işleri kaç kişiyle yapabileceklerini sanıyorlar.Bir eczanede ne kadar çeşit ilaç var.Acaba hiç düşündü nüz mü? Tüm bunları detay tarzda işemek zorundalar Ya bankalardan günü gününe evrak gelen kaç şirket var.
Bence bu 8.ci madde genç mali müşavirler mesleğini yeni yapacak olanlar için karamsar bir tablodur.Eskinin zaten belli bir yatırımı var yanında kendisi gibi mali müşavir olmuş birkaç personeli çalıştıabilme imkanına bile sahip olmıyacak mı? Bir de bunları düşünebilseniz.
Kaliteyi mi yükseltecek sanıyorsunuz.Çürükler temizlenecek iyi bilenler mi ortalıkta kalacak sanıyorsunuz.O çürükler yükünü tutmuş senden benden çok parası var yanında sizin benim gibi birçok kişi istihdam etme kapasitesini çok önceden sahip olmuş belki bürosuna hiç uğramıyordur bile Enflasyon Düzeltmeleri zamanında da böyle laflar çok edildi.Gördük.
İyi olan kazanacak onlar silinecek Yo hayır.Bunlardan biri 7.000,-YTL bir fabrikadan para almaktaydı beni tutu.Gittim onun fabrikasının patronuyla bu düzeltme için pazarlık ettim.Sonunda onu yollayıp gel seninle mi çalışalım dedi ben düzeltmeyi yapıp paramı aldıktan sonra o 7.000,-YTL parayla işine gayet güzel devam ediyor.Bayağı hatırı sayılır mal birikimi devar.Bunlarda mı etraf temizlenecek sanıyorsunuz yoksa genç stajerler mi Onlar sizin gibileri yanında öyle güzel çalıştırırlar ki hem de bir kaçınızı
 
işin birde şu yönünü düşünün;
yıllık vergi zamanı vergi daireleri zarar eden veya karını beyenmediği mükellefleri arayıp "at bakalım şu kadar ytl yoksa ..." diyerek göz korkutmuyorlar mı? gerçekten faaliyeti zararla sonuçlanan veya karı az olan mükelleflerin sm/smmm'leri "benim alnım açık kayıtlarım düzgün. buyrun inceleyin." diyerek karşı çıkabiyordu. bu tebliğden sonra "acaba bir stoğu yanlış hesaba aldıysam" endişesi duymayacaklar mı?
 
selamlar

Arkadaşlar benim kafam baya bir karıştı.
Biz şu anda kullandığımız paket program hemen hemen bu standartlara uyuyor.
Anlamadığım konu biz şu an kullandığımız program yerine yeni bir program mı kullanacağız.
Ayrıca her ay yaptığımız işlemleri güncellememizi istiyorlar.yani on-line bağlantı mı olacak maliye ile şirketler arasında ve maliye istediğinde yapmış olduğumuz işlemleri görebilecek mi.Ayrıca kontrol numarası vb.işlemler yapmamızı istiyorlar ve bu işlemler için belirtilen süre 01.01.2007 ama ne yapmamız gerektiğini gösteren bir bilgi yok.
şimdiden teşekkürler
 
Bulamadığım bir şey var konuyu da dağıtmak istemiyorum, ben bu muhasebe programlarını kullanmasam da excell le kendim yapsam ne olur? yasak mı? kendi yaptığım daha kolay geliyor bana.

Konu ile ilgili olarak Sema teyzenin dediklerini kulağıma küpe yapıyorum ve bir SMMM Stajyeri olarak geleceğime pek de parlak bakmıyorum, bakamıyorum, 8. madde başlı başlına bir sorun o kadar kaydın girilmesi sonucu kaç defter tutulabilir bilmiyorum , sayın nane nin de belirttiği gibi eczacılar açısında durum tam bir kaos olacak herhalde, ilerleyen zamanda eczacıların defterleri için yeni bir asgari ücret tarifesi belirlenirse hiç şaşmam. Diğer yandan 8.maddenin kullanıcıya bilgi vermesi açısından faydalı olacağını düşünmekteyim ,ancak bu bilgi daha çok şirketin kendi bünyesindeki bilgi kullanıcıları için iyi bir analiz kaynağı olacağından Serbest Meslek mensupları için bu kayıtların girilmesinin sadece angarya olacağına inanıyorum.
 
Arkadaşlar benim anladığım KDV beyanı verildikten sonra ve taslakda yer alan bilgi formu maliyeye onlıne yapıdıktan sonra geriye doğru herhangi bir kayıt yapılamayacağıdır.

Bu nedenle ya tüm bilanço esasına göre defter tutan mükellefler her biri belgeli meslek mensubu bünyesinde bulunduracak veya şu anki meslek mensupları şirketler kurarak belgeli iş ortaklıkları bankalar gibi ofisler bürolar oluşturulacak.Yada az mükellef çok para işi olacak.
Boşda gezen meslek mensubu olmuş kişlere iş kapısıda açılabilir.
 
bana bizi bezdirmek istiyorlarmış gibi geliyor artık gerçekten yoruldum bu meslekten ki benim bütün müşterilerim benim bu işi ne kadar severek yaptığımı bilirler bu kadar oyun olmaz ki her gün yeni birşey karşımıza çıkıyor önceden derdik ki martta yanımıza yaklaşmayın şimdi bırakın martı bir tek haziranda normal tempoda çalışabiliyoruz bakın bu saatte hala çalışıyorum niye mi kurumlar için koşturdum ayın başında bittiğine sevinemeden muhtasarla kdvle boğuşuyorum yazılan yorumların özellikle sema ablanınkilere katılıyorum ama kafama takılan bi soru var..

bu iş olacaksa dönem başı olarak gözüken stok rakamını nasıl ayarlıacağız?

kaç kişiye bunu anlatacağız ve kaç kişiden doğru düzgün kayıtların cevabını alacağız?

bu sistemde ücretlerin artabileceği yazılmış nasıl yani ya kaç kişiden bu sene zam alabildiler yada kaç kişi istedikleri rakamları verdi büyük şirketler için sözüm yok ama küçük esnafa bakın önceden bizim istediğimiz rakamlara yakın rakamlar konuşulurdu ortası bulunurdu şimdi zam dedik mi bi dükkandan kovulmadığımız kalıyor

Kolay gelsin allah hepimize yardım etsin.......
Saygılar sema abla...
 
Taslak tebliğle bahsedilen mükellefler, kayıt altında bulunan ve istenildiği taktirde kayıt ve belge düzenine ulaşılabilen, beyan ve bildirimleri incelenerek düzeltme veya ilave yoluyla vergi geliri elde edilebilecek olan mükelleflerdir. Eğer maksat, vergi gelirini arttırmak için verimli, zamanında bilgi/belge ve mükellefe ulaşmaksa, kayıt içersinde bulunan mükellefe yeni ve güncel uygulamalar getirmekle beraber, vergiyi doğuran olay, verginin konusu, mükellef tanımlarına da genişlik, güncellik getirilmelidir. Bu tanımların kapsadığı alan, konu, kişi ve işlemler genişletilerek vergi geliri artırılmalıdır. Muaflık ve istisnalar gözden geçirilmeli, güncel piyasa şartlarına göre kapsamı daraltılmalıdır.

Acaba bu tebliğ hazırlanırken, istenilen yazılımın maliyeti ne kadar olur?
Yazılımın altyapısı, kullanımı, işgücü maliyeti, depolama, saklama, veri işleme, güncelleme ve bakım anlaşması açılarından maliyeti nedir? Hiç araştırıldı mı?
Taslak tebliğin 6. maddesinin yazılım firmaları ve fikir ve sanat eserleri.. kanunu yönünden hiç bir geçerliliği yoktur.
Parasını verip yazılım satın alan herkes bilir ki, aldığı yazılımı sadece kendisi kullanabilir. Bedelli/bedelsiz, işyerinin devri gibi nedenlerle hiç bir şekilde yazılım bir başkası tarafından kullanılmaya devam edilmez.
İşyerini devralan marka, ünvana vs kadar satın/devir alabilirken,
yazılım satıcısı firmalar, yazılımın satış sözleşmesinde bu yazılımın hiç şekilde ve nedenle bir başkasına satışını/devrini/kulanımına bırakılmasını yasaklayarak satmaktadırlar.
Bu satış sözleşmesine de alıcı olarak imza atmaktasınız.

Tebliğle, etkin ve güncel bilgi elde etmek, sonuçlarından faydalanmak amaçlanırken, yazılımın maliyeti, devamlılık maliyeti, işgücü potansiyeli, piyasa uygulanabilirliği göz ardı edilmiş ya da hiç bilinmemektedir.

Taslak tebliği okuduğum zaman, yazılım ve donanım sektörünün ön plana çıkarıldığı, etkin ve verimli vergi denetimi, vergi toplanması, kayıtdışılığın önlenmesi amaçlanırken yazılım, donanım sektörünün ağırlık kazanacağı, vergi geliri elde etmek için düzenleme yapılırken yazılım, donanım sektörüne öncelik geçebileceği izlenimi vermektedir.
GVK Madde 46'nın uygulamasında, gelir vergisi mükelleflerinin kabaca %40'ını oluşturan mükellef kesimi, özellikle KDV yönünden mükellefiyetten çıkmış, bu tür mükelleflere verilen hizmetler KDV'nden muaf hale gelmiştir. Diğer bir deyişle, meslek mensupları kısmen devre dışı
kalmış, sunacağı hizmete karşılık ödeyeceği GV ve KDV yönünden vergi gelirlerinde kayıp oluşmuştur.
Buna benzer şekilde, bilgisayarlı muhasebe proğramları standartları tebliğ taslağı, yürürlüğe girmesi ve uygulama sürecine başlamasıyla, SM/SMMM olarak meslek mensuplarının birçoğunun uygulama ve mevzuat içinde kalabileceği şüpheli görünmektedir.

Bununla birlikte, elektronik ortamda bilgi işlenmesi için, güncel kolaylıklardan ve imkanlardan faydalanılması gerekir. Kolaylık ve zorlukların ortaya çıkarılabilmesi için model uygulama yapılmadan,
uygulamaya hemen geçilmesi bir çok soruna yol açabilecek şekilde görünmektedir.

:), :(, !, ?, .....

Selamlar...
 
maliye bakanlığı madem bu kadar envantere önem veriyor, o zaman neden bilanço usulü mükelleflere marketlerde kullanılan cinsten "bilgisayar destekli yazar kasaları" kullanma zorunluluğu getirmiyor :?:
 
Merhaba,
Arkadaşlar ben tebliğ hakkında (belki bağımlı çalıştığım ve tebliğde istenilen raporlama v.s. zaten rutin işlerimiz içinde olduğu için) sizler kadar karamsar değilim. Tebliğ ile ilgili daha geniş görüşümü daha sonra ileteceğim.

Ancak itiraz ettiğiniz 8. madde hangisi, malum tebliğde birçok alt başlık numarası mevcut hepsininde ayrı ayrı 8. maddesi var.

Ayrıca tebliğ ile ilgili görüş ve önerilerinizi aşağıdaki mail adreslerine gönderebileceğinizi hatırlatmak istiyorum.

1- [email protected]
2- [email protected]
 
Sayın Tamer Başkan,

Bir siteden alıntı yaptım.Bu işi 35 sene yapan bir arkadaşımın yazdıklarından herhalde Tebliğ Taslağının geneli hakkında biraz malumat verir.Zaten Taslak okununcuda böyle olduğu anlaşılıyor.Sizin gibi bağımlı çalışanlarda ve çok personeli olan yerlerde sorun olmaz ama bürolarda problem olur
3.1- Yevmiye Kayıtlarında Bulunması Gereken Asgari Bilgiler

Muhasebe Programlarının içermesi gereken ve her bir yevmiye kaydında bulunması gereken asgari bilgiler aşağıdadır.

Bu ifade biçimi, aşağıda listelenen asgari bilginin her bir yevmiye kaydında bulunması gerekliymiş gibi bir sonuç vermektedir ki, bu olanaksızdır. Mal ya da hizmet alışı ile ilgili bir yevmiye kaydında, listenin 6. maddesindeki müşteri bilgisi, ya da 13. maddesindeki personel bilgileri bulunamaz. Ama ifade biçimine göre, 14 maddede belirtilen bilgilerin tamamının her yevmiye kaydında olması gerektiği anlamı çıkmaktadır.

Öte yandan, aşağıda 14 madde halinde listelenen bilgilerin tümünün yevmiye maddelerinde bulunması, yevmiye defterinin yevmiye defteri olmaktan çıkarak, stok, personel v.b. modüllerindeki bilgilerin tümünü içeren değişik ve dünyada örneği olmayan bir defter haline gelmesi sonucunu doğuracaktır.

Listedeki 1-6. ve 14. maddelerde belirtilen gerekliliklerin tümü doğrudur. Zaten bu gün uygulanan sistemde de bu hususlar mevcuttur. Bu hususların bir bölümü de, (Örn. 1. ve 2. maddelerde istenen bilgiler) bilgi işlem ortamında kendiliğinden üretilmektedir.

Uygulanması olanaksız olan maddelerin hemen altında, uygulamanın neden olanaksız olduğu, örnekleri ile açıklanmıştır.

1. Yevmiye fişinin tarihi ve yevmiye madde numarası

2. Yevmiye fişinin cinsi (mahsup, tahsil, tediye) ve numarası

3. Tüm hesapların en alt seviyesindeki kodları ve isimleri

4. Dayanak belgelerin tarih, seri ve sıra numarası

5. Belge türü (fatura, irsaliyeli fatura, gider pusulası v.b.)

6. Müşterinin adı-soyadı, unvanı

6. madde, “Müşterinin ve satıcının adı, soyadı veya unvanı” biçiminde genişletilmelidir.

7. Mal ve/veya hizmet satın alan veya satın alınan kişinin Vergi Kimlik Numarası ve T.C. Kimlik Numarası (gerekmesi halinde)

Bu maddede istenilen bilgiler, T.C. Kimlik numarası hariç, satılan veya alınan mal ve/veya hizmete ilişkin belgede ve ilgili stok program modülünde zaten mevcuttur. Bu bilgilerin ayrıca yevmiye maddesine aktarılması, yevmiye kayıtlarını gereksiz biçimde ve önemli ölçüde arttıracak ve hantallaştıracak, gereksiz bir angarya oluşturacaktır. Bir süre sonra zaten T.C. Kimlik Numarası, vergi numaralarının yerine geçecek ve belgelerde bu numaralar yer alacaktır. Belgelerde yer alan bu bilgi, yevmiye kaydında nasıl bir yarar sağlayacaktır, anlaşılamamaktadır.

8. Mal veya hizmetin cinsi, fiyatı-miktarı, tutarı.

Alınan ya da satılan mal veya hizmetin cinsi, fiyatı, miktarı, stok modülünde izlenmesi gereken bir bilgidir. Bu tür bilgilerin aynı zamanda yevmiye kayıtlarında da izlenmesi, stok modülünü gereksiz, yevmiye kayıtlarını da tanınmaz ve hantal bir hale getirecektir. Yapılmak istenilen uygulama muhasebe bilimine de aykırıdır.

Öte yandan, bu tür bir kayıtlama sistemi, belki, bünyesinde muhasebe servisi kurmuş olan çok az sayıda işletmede büyük bir zorlanma ile yürütülebilir. Bu tür büyük işletmelerde dahi her işlemin tüm detaylarıyla yevmiye kayıtlarına aktarılması, gerek meslek mensubunun gerekse denetim elemanlarının çalışmalarını sekteye uğratacaktır. Oysa, meslek mensupları, gerek kayıt gerekse denetim aşamasında beklenen bilgileri gerekli kaynaklardan elde edip raporlayacak ehliyet ve yeteneğe sahip durumdadır.

Günümüzde, her bilgi kendi bölümünde işlenip izlenmekte ve istenen bilgi istenen biçimde rapor edilebilmektedir. Var olan her bilginin yevmiye kayıtlarına aktarılması, bu nedenle gereksiz ve muhasebe kuramlarına aykırıdır.

Öte yandan, ülkemizdeki işletmelerin % 99’u KOBİ niteliği taşımaktadır ve bunların en az % 90’ının muhasebe işlemleri muhasebe bürolarında yürütülmektedir. Söz konusu muhasebe bürolarının genel yapısına bakıldığında da, her bir büroda işlemi yürütülen bilanço usulüne tabi işletme sayısı ortalama 50 – 60 civarındadır. Bu sayı, hizmet verilen işletme büyüklüğüne göre 15 –20’ye düşebildiği gibi 80 – 90’a da çıkabilmektedir. Bürolarda verilen hizmet, muhasebe hizmetidir, stok bilgilerinin izlenmesi doğrudan müşteri işletmenin sorumluluğundadır.

Bu bürolar, Maliye Bakanlığı’nca yayımlanan asgari ücret tarifelerindeki fiyatlarla, bu sayıda müşteri ile ancak ayakta durabilmektedirler.

Yevmiye kayıtlarında, alınan ya da satılan mal ve hizmetlerin cinsi, fiyatı ve miktarı bilgilerinin de gösterilmesi halinde, bu bürolarda hizmet verilebilecek müşteri sayısının en fazla 10 olması gerekeceği açıktır. Müşteri sayısı aşırı biçimde azalacak, ama kayıt yükü aksine artacaktır. Öte yandan, 80 – 90 müşteri ile çalışan bir muhasebe bürosu bu sayıyı 10’a indirme zorunluluğunda kalınca, bu kadar sayıda müşteri ile faaliyetini sürdürmek ve artan iş yükünü karşılamak için, ücret tutarlarını en az 10 kat arttırmak zorunda kalacaktır. Bunun başka yolu yoktur.

Arttırılan bu bedellerin, zaten bu günkü tutarları ödemekte zorlandığını ileri süren işletmelerce nasıl karşılanabileceği belirsizdir.

Aslında, tüm tebliğ taslağında konunun muhatabı vergi ödevlileri gibi kabul edilmiş durumdadır ama, ödevlileri konunun sadece bu yönü ve belge akışı ilgilendirmekte, geriye kalan tüm yük meslek mensuplarının omuzlarına yüklenmektedir. Konunun parasal yönü ile ilgili olarak müşteri örgütlerinin nasıl bir tavır alacakları da merak konusudur.

Bütün bu bilgilerin muhasebe kayıtlarına girilmesi yerine, muhasebe, stok ve personel kayıtlarını içeren elektronik ortamdaki yedeklerin bir örneğinin istenilen dönemde bakanlığın ilgili birimlerine verilmesi, daha uygun bir uygulama olacaktır.

Sonuç olarak, bu bilgilerin istenmesi gerektiğini düşünen zatın, ömründe hiçbir muhasebe kaydı girmemiş olduğu çok açık bir gerçektir.

9. Katma Değer Vergisi (birden fazla malın bulunduğu faturalarda her bir malın KDV tutarı ve oranı)

Satış faturalarının kaydında, farklı KDV oranlarına tabi satışların matrah ve KDV ayrımları zaten yapılmaktadır. Hesap planlarının alt yapısı da buna göre düzenlenmektedir. Bu satışların cins ve miktar itibariyle izlenmesi de halen işletmelerin sorumluluğundadır. Yevmiye kayıtlarında, halen satışlar ve KDV tutar olarak izlenmektedir. Muhasebe bilgileri için de bu yeterlidir.

Ancak bu satışların KDV tutarlarının, yevmiye kayıtlarında da her bir mal için ayrı ayrı kayıtlanması, yine gereksiz bir angaryadır. KDV oranlarına göre ayrıştırılarak belge bazında kayıt yapılması yeterli ve gereklidir. Mevcut uygulama da zaten bu çerçevededir.

Öte yandan, alınan mal ve hizmet için, her bir mal ve hizmetin KDV tutar ve oranının ayrı ayrı kayda alınması, hiç kimsenin hiçbir yerde işine yaramayacak, ama muhasebe kaydını yapan kişinin isyanına yol açacak bir angarya uygulamasıdır. İndirilecek KDV tutarının her yerde toplu olarak kullanıldığı, KDV iadeleri için gerekli bilgilerin de muavin kayıtlardan elde edildiği de bilinen bir gerçektir.

8. madde için diğer belirtilenler, bu madde için de aynen geçerlidir.

10. Özel Tüketim Vergisi (birden fazla malın bulunduğu faturalarda her malın ÖTV tutarı ve oranı)

Yukarıda KDV konusunda belirtilenler, bu madde için de geçerlidir.

11. Özel İletişim Vergisi

Yukarıda KDV konusunda belirtilenler, bu madde için de geçerlidir.

12. Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisi

Yukarıda KDV konusunda belirtilenler, bu madde için de geçerlidir.

13. Çalışan kişilerin sayısı, adı-soyadı, ücreti, tevkif edilen gelir vergisi ve prim ödemeleri tutarı
Bu maddede istenilen bilgiler, personel işlemlerinin izlendiği program modülünde tüm açıklığı ile mevcuttur.

Birkaç personelin çalıştığı bir işyerinde, bu bilgiler belki yevmiye kayıtlarına girebilir. Ama, yüzlerce veya binlerce personelin çalıştığı bir işyerinde bu bilgilerin kişi bazında tek tek girilmesi, yevmiye kaydını yevmiye kaydı olmaktan çıkartacak bir uygulamadır.

Muhasebenin bir kayıt standardı da vardır. Bir yandan UFRS uygulamaları gündeme gelirken, bir yandan da tüm bu uygulamaları, tüm bu standartları ters yüz edecek zorlamalar, kabul edilemez.

Kaldı ki, tüm bu bilgilerin yevmiye kayıtlarında bulunması konusunda ısrarcı olunduğu takdirde, bu gün 500 sayfa yevmiye kaydı dökülen bir işletmede, sayfa sayısı en az 5000 olacak, bu durum gereksiz noter harcı, kırtasiye gideri yaratacağı gibi, bu kadar sayfanın denetlenmesi de denetim elemanları açısından olanaksız hale gelecektir.
Oysa hedef, görünürde denetimin kolaylaştırılmasıdır.

Eğer hedef gerçekten denetim ağının yaygınlaştırılması ve bu yolla kayıt dışının engellenmesiyse, bu hedefe, muavin kayıtların istenilmesi, stok ve personel modüllerini yevmiye kaydıyla karıştırmadan ayrı rapor istenilmesi ile ulaşılabilir.

Ba ve Bs formları ise, kaliteli muhasebe programları tarafından zaten otomatik olarak hazırlanmaktadır.

14. Açıklama ve diğer bilgiler

Mükelleflerin, tutarına bakılmaksızın alış faturalarını asgari bilgileri içerecek şekilde kaydetmeleri zorunlu olup 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre Maliye Bakanlığınca tespit belirlenen fatura düzenleme sınırı altındaki satış kayıtlarını asgari bilgilerin hepsini içerecek şekilde kaydetmeleri ihtiyaridir. Yevmiye kayıtları belirtilen esaslara göre asgari bilgilere sahip olmakla ve gerektiğinde inceleme elemanlarına ibraz edilmekle beraber muhasebe programları yevmiye kayıtlarının yevmiye defterine yukarıdaki asgari bilgileri içerecek şekilde ayrıntılı veya toplam tutarlar olarak kaydedilmesine izin verebilir şekilde hazırlanabilir.

Yukarıda, 8. ve 9. maddelerde mal ve hizmet alış ve satışı konusunda belirtilenler bu paragraf için de geçerlidir.

Muhasebe kayıtları en alt seviye kodlarına göre kaynak belge ilişkisini sağlamalıdır. Yevmiye fişinde defteri kebir hesabı, ara hesaplar ve en alt seviye kodları ve isimlere göre listelenmelidir.

Tebliğ taslağındaki en doğru ifade bu paragraftaki ifadedir. Olması gereken yevmiye kaydı tanımı budur.

3.2- Hesapların En Alt Seviyede Kodlanması, Hesap İsimlerinin Kullanılması ve Listelenmesi:

Muhasebe programlarında 3’lü ana hesaplar ile birlikte aynı zamanda detay hesaplarının da çalıştırılması ve istenmesi halinde ana hesap bazında veya detay hesap bazında bilgiye ekranda ulaşılmasının ve başka bir ortama aktarımının ve analizinin sağlanması zorunludur.

Bu itibarla, aşağıdaki örnekteki gibi veya benzeri detaylı kodlama sisteminin mükellefler tarafından yapılması ve istenildiğinde hem ana hesap hem de detaylarına ilişkin bilgilere ulaşılması gerekmektedir.

Kural olarak yukarıdaki açıklamalar doğrudur. 3’lü ana hesapların yanı sıra, kullanılan tüm alt hesapların da mizan ve muavin dökümleri alınabilmelidir, halen alınmaktadır da..

Ancak, örnek olarak verilen muhasebe kaydı incelendiğinde, 600 hesap altında her mal çeşidi için ayrı bir alt hesap açıldığı, 191 hesap altında da KDV oranlarına göre alt hesaplar açıldığı görülmektedir.

600 hesabın altına her mal çeşidi için ayrı bir alt hesap açma işlemi bir iki kalem mal satışı ile uğraşan işletmeler için olabilir. Ama, yüzlerce mal çeşidi olan en basit bir beyaz eşya ticarethanesi ya da basit bir bakkal dükkanında bu uygulamanın yapılması olanaklı değildir. Yukarıda da belirtildiği gibi, o kayıt yevmiye kaydı olmaktan çıkar, yevmiye - stok karışımı bir kayıt haline gelir, o kaydı yapacak kimse de bulunamaz..

Aynı örnekte, 191 hesabın altına da ödenen KDV yüzde oranlarına göre alt hesaplar açıldığı görülmektedir. 191 hesabın altına açılan bu alt hesapların bir anlamı ve yararı yoktur. İndirilecek KDV tutarı bir toplam olarak beyan edilir. Detay gerekli olduğu zaman ise, muavin kayıtlara başvurulur, sorun çözülür.

Aslında Maliye Bakanlığı, muhasebe sistemine, kullanılacak alt hesap yapısına müdahale etmemeli, bu konuyu uygulamacı meslek mensubuna bırakmalıdır. Bu dünyanın her tarafında da böyledir. İstenilecek bilgi çeşidi bildirilir, bu bilginin verilmesi meslek mensubu aracılığıyla sağlanır. Alt hesap yapısı meslek mensubunun sorumluluğundadır. Meslek mensubu bu yapıyı muhasebe standartları ve sistemini göz önünde tutarak oluşturur.

Yukarıdaki bilgilere göre eğer 600 Yurt İçi Satışlar hesabının tamamının istenmesi halinde detay hesapları ile birlikte ekranda gözükmelidir. İstenilen bilgi sadece pantolon satışları ise; 600 02 001 Pantolon Satışları hesabı veya istenilen bilgi 120 01 003 Hesap kodlu Adana müşterilerinden Z şahsına ait cari hesaplar ise sadece bu hesaba ilişkin ayrıntılı bilginin elde edilmesi gerekmektedir. Dolayısıyla, muhasebe yazılımları yukarıdaki örnekteki gibi ana hesap ve detaylarına ilişkin bilgilere ulaşımı sağlamalıdır.

Yinelemek ve özetlemek gerekirse, yukarıdaki paragrafta istenilen bilgilerden pantolon satışlarına ilişkin bilgi, işletmenin stok çalışmalarından, diğer tüm bilgiler muhasebe kayıtlarından çıkartılabilir. Pantolon satışlarının da yevmiye kayıtlarından çıkartılması istenildiğinde, o muhasebe, muhasebe olmaktan çıkmış demektir.



__________________
 
Sevgili Arkadaşlar,

Bu tebliğ taslağını ilk olarak başka bir forum sitesinde gördüğümde şaka gibi gelmişti. Kaç zamandır işlerin yoğunluğundan fırsat bulup bir türlü bu konuyu açamadım. Sema hanım kadar benide bu meslekle ilgili karamsarlıklar basmaya başladı. İnanın şimdiden başka ne iş yapabiliriz onun arayışı içine girdik. Eğer ki bu şaka gibi tebliğ çıkar ve uygulanmaya başlanır ise ancak bir muhasebeci arkadaş 2 veya 3 deftere bakabilir artık ne kadar para almasını ve geçimini ne şekilde sağlaması gerektiğinide sizler düşünün. Yazıktır ya, bir meslek üzerine bu kadar gidilmez, utanmasalar muhasebecileri kaldıralım aradan onlara verdiğiniz ücreti bize vergi olarak ödeyin diyecek çok sayın maliye bakanımız.
Arkadaşlar sesimizi yükseltmemiz gerekiyor. Biz böyle önümüze ney konursa yaptığımız ve Meslekte Tek Ses olamadığımız sürece her söylenileni yapmak durumunda kalacağız gibi geliyor. Konuyla ilgili hem odalar olarak hem meslektaşlar olarak ilgili yerlere çağrıda bulunalım, yok olmadı yürüyüş yapalım :wink: .
Kusura bakmayın çok başınızı ağrıttım.

Hepimize Kolay Gelsin
İyi Çalışmalar
Artık Hangi Meslekte Çalışacaksanız....... :lol:
 
Gelir İdaresi Başkanlığı'ndan;

12.04.2006 tarihinden itibaren Kamuoyunun görüşüne sunulmuş bulunan 1 sıra nolu Bilgisayarlı Muhasebe Programları Standartları Genel Tebliğ Taslağı, ileri bir tarihte değerlendirilmek üzere internet sitemizden kaldırılmış bulunmaktadır. Kamuoyunun bilgisine sunulur.. 25-08-2006 18:17
 
Ben geçenlerde maliye'nin mevzuat politikası üzerine uygulamacı olmayanların oturdukları yerden ahkam kesdiklerini yazmıştım.
Buna tepkiler oldu. Fakat bu tebliğ beni yine haklı çıkarıyor.
Maliyeci kökenli meslektaşlarımız alınmasınlar . İşin prtaiği her zaman daha farklı.
Zaten yakın bir zaman içinde muhasebeciler sadece formalite olucak. Hükümet, maliye vergi toplayamadığı için giderek daha çok dolaylı vergilere yöneliyor.
Geçen gün oğlum bir sohbet sırasında dedi ki (28 yaşında mütercim tercüman). Gelir vergisi vb vergiler tamamen gereksiz dedi. nasıl olsa maliye bunlardan tahsilat yapamıyor, kaldırsın o zaman hiç olmazsa işveren yatrırım yapar dedi.
Bütün vergileri harcama üstüne koysun, benzine , telefona, doğal gaza elektriğe yüklesin muhasebecilere de iş kalmaz, maliye denetim elemanına da ihtiyaç olmaz dedi.
:roll: :cry:
 
Ynt: 1 Sıra Nolu Bilg Muh.Prog.Stand.Tebliğ Taslağını Gördünüz mü

Başlığı tekrar aktif hale getirirken sayın sema sinangil' i de uzun süredir forumda görememenin merakı içindeyim.

Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğ Taslağı?nda; mükelleflere ait muhasebe sistemlerinin ilgililerine daha etkin bilgi sunmasını sağlamak ve gelişen bilgi ve iletişim teknolojilerinden daha fazla yararlanmak amacıyla; bilanço esasına göre defter tutan vergi mükelleflerine ait muhasebe kayıtlarının, bu amaca yönelik olarak hazırlanmış muhasebe programları kullanılarak oluşturulması ve saklanması ile bazı konularda yapılacak muhasebe kayıtlarında yer alması gereken asgari unsurların tespit edilmesi hususlarında açıklamalara yer verilmiştir.


Bu taslağın geliştirilmesi ve yayımlanmaya hazır hale getirilmesi için Başkanlığımızca çalışmalarımız devam etmekte olup; mevcut taslakta yer alan sistemlerin geliştirilmesi, değiştirilmesi veya katkıda bulunulması ile ilgili görüş ve önerilerinizi [email protected] e-posta adresine iletebilirsiniz.



Söz konusu Taslağa ulaşmak için tıklayınız.

http://www.gib.gov.tr/fileadmin/mevzuatek/eski/Muhasebe_Sistemi_Uygulama_Genel_Tebligi_Taslak.pdf
 
Üst