BU arada özel bir sitede bulduğum bir yazıyı da alıntılayarak paylaşmak isterim.Bu da size yol göstereceğini düşünüyorum.
Tarih : 23/10/2008
Konu : Şube Niteliğinde Olmayan İlave İşyerlerinin Vergi Dairesine Bildiriminde Ortaya Çıkan
Sorunlar Hk.
I.Giriş
Şube özelliğinde bulunmayan, ilave işyerlerinin, vergi dairelerine “işe başlama” olarak beyanı sırasında vergi dairelerince, işe başlama ve yoklama işlemleri konusunda çeşitli problemler ortaya çıkabilmektedir.
Vergi daireleri, asıl işyerine ilave olarak, “şube” şeklinde olmayan,
- Satış mağazaları,
- Satış noktaları,
- Showroom,
- Fabrika satış mağazaları
- Outlet,
- ……,
gibi, satış yerlerinin vergi dairelerine beyanı sırasında bir kısım vergi daireleri, bu işyerlerini, “şube” işyeri olarak kabul ederek, bunların yerel ticaret sicil müdürlüklerine tescil ve ilanını talep etmektedirler.
Uygulamada, merkezi Ankara’da bulunan bir limited şirketin, Kayseri’de satış mağazası açması halinde, bu “mağaza” bazı vergi dairelerince “şube” olarak yorumlanıp, bu yerin mahallindeki, Ticaret Odasına kayıt ve tescil ve ilanı talep edilmektedir. Dolayısıyla mahallindeki, Ticaret Sicilinden, “Sicil Tasdiknamesinin” ibrazı istenilmektedir.
II. Şube Nedir?
Satış Mağazası Nedir?
Şube, bir merkeze bağlı olduğu halde, bağımsız sermayesi ve bağımsız muhasebesi merkezde tutulduğu ve bağımsız sermayesi olmadığı halde kendi başına ticari işlem yapan yerlerdir.
Ticaret şirketleri, ticari işlemlerini tek bir merkezden yapabilecekleri gibi, birden fazla yerde de yapabilirler. Tek bir merkezden yönetilmesi durumunda tek işletmeden söz edilir. Birkaç yerde yapılan faaliyetler iç yönetim bakımından merkeze bağlı, dış ilişkiler bakımından bağımsız işletmeler tarafından yürütülüyorsa merkez ve şubeler söz konusu olabilir.
Şubeler sürekli olabileceği gibi geçici de olabilir.
Bir şubenin var olabilmesi için bazı koşullar gerekmektedir. Bu koşulları şöyle sıralayabiliriz.
- Dış ilişkilerde bağımsızlık,
- Merkeze bağlı olma,
- Konu alanında benzerlik,
- Bağımsız muhasebe ve sermaye,
- Yer ve yönetim ayrılığı.
Şubelerin, hukuksal durumları ve merkez ile şube arasında bazı farklılıklar söz konusudur.
Merkezin kural olarak tekliğine karşın, şubeler birden fazla olabilir.
Şubeler, hukuki bakımdan bağlı olduğu statüsüne tabidirler.
Şubenin açılması ile ilgili işlemler ise kısaca şöyle özetlenebilir:
- Resmi kuruluşlardan izin alınması,
- Şubenin ünvanı,
- Tescil ve ilan,
- Şubenin tescili,
- Merkeze ait değişikliklerin şube kayıtlarına intikali,
- Şube kaydının silinmesi,
- Yurt dışında şube açılması,
Satış mağazalarına gelince; satış mağazasının tanımını açık bir biçimde herhangi bir yasal düzenleme içinde bulmak mümkün değildir.
Ne Gelir Vergisi Kanunu içerisinde açık bir tanımlamaya ne de Türk Ticaret Kanununun içerisinde açık bir tanımlamaya rastlamak mümkün değildir.
Bize göre, satış mağazası şubeden ayrı, kendisi müstakil olarak çalışan veya bir merkeze bağlı olarak da faaliyetlerini teşebbüs sahibi adına yürüten toptan veya perakende mal ve hizmet satan işletmeler olarak tanımlayabiliyoruz. Sırası gelmişken burada umumi mağazaları satış mağazaları ile karıştırmamak gerekir. Umumi mağazalar ile ilgili düzenlemeler T.T.K’nın 774. ve izleyen maddelerinde açıklanmıştır.
Yine V.U.K’un, 154.maddesinde, “İşyeri” kavramı ayrıntılı olarak açıklanmıştır. Buna göre; ”…Ticari, sınai, zirai ve mesleki faaliyette işyeri; mağaza, yazıhane, idarehane….” şeklinde çok ayrıntılı bir tarif yolu seçilmiştir.
Özetle, satış mağazaları, şube sayılmadıkları için, Ticaret Kanunu, Ticaret Sicil Nizamnamesi açısından, tescili zorunlu olmayan işyeri olarak özetleyebilirsiniz.
III. Sonuç ve Satış Mağazası Gibi İlave İşyerlerinde Ticaret Sicili
Aranmayacağına İlişkin İdari Görüş
İzmir Vergi Dairesi Başkanlığının olumlu yaklaşımı konuyla ilgili İzmir Vergi Dairesi Başkanlığı aşağıda özeti yer alan yazıları[SUP](1)[/SUP] ve uygulamaya olumlu bir bakış açısı ile yön vererek gerek mükellefleri ve gerekse meslek mensuplarının uygulamaları kolaylaştırmıştır.
Buna göre; “Kurumlar Vergisine tabi mükelleflerin şube açılışı için vergi dairelerine başvurmaları halinde yapılacak işlemler ilgi (a ve b)’de kayıtlı genel yazılarımızda açıklanmış olup, ilgi (b)’de kayıtlı yazımızda özetle;
şube niteliği taşımayan ilave işyeri ile merkezi İzmir Büyükşehir Belediyesi sınırları içine bulunan mükelleflerin aynı sınırlar içinde açtıkları şubeler için tescil belgesi ile ticaret siciline müracaatına ait belgenin aranılmaması uygun görülmüştür.
Bu defa gerek vergi dairelerimizden gerekse mükelleflerimizden Başkanlığımıza intikal ettirilen hususlar nedeniyle;
Merkez İzmir Büyükşehir Belediyesi sınırları içerisinde bulunan mükelleflerimizin yanı sıra merkezi İzmir ili (ilçeler dahil) sınırları içerisinde bulunan mükelleflerimizin turizm mevsimi nedeniyle gerek bağlı oldukları vergi daireleri sınırları içerisinde gerekse bir başka vergi dairesi yetki alanı içerisinde sezonluk açacakları satış yerleri için tescil siciline müracaatına ait belgenin aranılmaması,
uygun görülmüştür.
Bilgi ve gereğini rica ederiz.”
[SUP](1)[/SUP] İzmir Vergi Dairesi Başkanlığı 20/07/2007-612/2003 sayılı genel yazı.
Kırmızı işaretlediğim vergi dairesi yazısına ulaşabilirseniz belki size genel bir dayanak oluşturabilir...
Saygılar