5811 Sayılı Kanun Hakkında Bildikleriniz, Düşünceleriniz...

Üyelik
17 Eyl 2008
Mesajlar
53
5811 Sayılı Kanun'un getirileri nedir? Hem mükellefler hemde biz meslek mensupları nasıl faydalanabilir?
Sizinde bu kanun hakkındaki fikirlerinizi almak isterim.
İyi çalışmalar.



Kanun Adı: BAZI VARLIKLARIN MİLLİ EKONOMİYE KAZANDIRILMASI HAKKINDA KANUN
Kanun No: 5811
Kabul Tarihi: 13/11/2008
Resmi Gazete Sayısı: 27062
Resmi Gazete Tarihi: 22/11/2008

Amaç ve kapsam
Madde 1-(1) Bu Kanunun amacı; gerçek ve tüzel kişilere ait olup yurt dışında bulunan para, döviz, altın, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarının ekonomiye kazandırılması ve taşınmazların kayda alınması ile yurt içinde bulunan ancak işletmelerin özkaynakları içinde yer almayan bu türden varlıkların sermaye olarak konulmak suretiyle işletmelerin sermaye yapılarının güçlendirilmesini sağlamaktır.
(2) Bu Kanun; para, döviz, altın, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile taşınmazların yurda getirilmesi veya beyan üzerine kayda alınmasına ilişkin usul ve esasları kapsar.

Tanımlar
Madde 2-
(1) Bu Kanunda geçen;

a) Banka: 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanununun 3 üncü maddesinde tanımlanan bankaları,

b) Aracı kurumlar: 28/7/1981 tarihli ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa göre kurulan aracı kurumları,

c) Kanaat verici belge: Devlet tarafından veya Devlet güvencesinde tutulan kayıt ve sicilleri; banka, banker, aracı kurumlar ve benzeri mali kurumlar ile posta idaresi, noter gibi kurum ve kuruluşların kayıt ve belgelerini, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun İkinci Kitabının Üçüncü Kısmında yer alan belgeler ve muadili belgeler ile bilgi değişiminde bulunulan yabancı ülkelerde yetkili makamlardan alınarak mahallindeki Türk elçilik ya da konsoloslukları, yoksa ilgili ülkenin Türk menfaatini koruyan aynı nitelikteki temsilcileri tarafından tasdik olunan belgeleri,

ifade eder.

Uygulama esasları
Madde 3-
(1) Gerçek veya tüzel kişilerce, 1/10/2008 tarihi itibarıyla sahip olunan ve yurt dışında bulunan; para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile varlığı kanaat verici bir belgeyle ispat edilen taşınmazlar, bu Kanunun yayımlandığı ayı izleyen üçüncü ayın sonuna kadar Yeni Türk Lirası cinsinden rayiç bedelle banka veya aracı kuruma bildirilir ya da vergi dairelerine beyan edilir. Bu kıymetler, 213 sayılı Kanun uyarınca defter tutan mükellefler tarafından beyan tarihi itibarıyla kanuni defterlere kaydedilebilir. Bilanço esasına göre defter tutan mükellefler, bu Kanun hükümleri uyarınca kanuni defterlerine kaydettikleri kıymetler için pasifte özel fon hesabı açarlar. Bu fon hesabı, sermayenin cüz'ü addolunur, sermayeye ilave dışında başka bir amaçla kullanılamaz, işletmenin tasfiye edilmesi halinde ise vergilendirilmez. Serbest meslek kazanç defteri ile işletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler, söz konusu kıymetleri defterlerinde ayrıca gösterirler. Bu varlıklar dönem kazancının tespitinde dikkate alınmaz.

(2) Gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerince sahip olunan ve Türkiye'de bulunan ancak 1/10/2008 tarihi itibarıyla kanuni defter kayıtlarında işletmenin özkaynakları arasında yer almayan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile taşınmazlar, bu Kanunun yayımlandığı ayı izleyen üçüncü ayın sonuna kadar Yeni Türk Lirası cinsinden rayiç bedelle vergi dairelerine beyan edilir. Bilanço esasına göre defter tutan mükellefler, bu Kanun hükümlerine göre 213 sayılı Kanun uyarınca kanuni defterlerine, taşınmazlar dışındaki varlıklarını banka ve aracı kurumlardaki hesaplara yatırmak suretiyle kaydederek pasifte özel fon hesabı açarlar. Bu fon hesabı, sermayenin cüz'ü addolunur ve beyan tarihinden itibaren altı ay içinde sermayeye ilave olunur. Serbest meslek kazanç defteri ile işletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler, söz konusu kıymetleri defterlerinde ayrıca gösterirler. Bu varlıklar dönem kazancının tespitinde dikkate alınmaz. Defter tutma yükümlülüğü bulunmayan gelir vergisi mükellefleri, taşınmazlar dışındaki varlıklarına ait tutarları banka ve aracı kurumlardaki hesaplara yatırırlar, bunlar için ayrıca diğer şartlar aranmaz.

(3) Vergi dairelerine birinci fıkraya göre beyan edilen varlıkların değeri üzerinden % 2, ikinci fıkraya göre beyan edilen varlıkların değeri üzerinden % 5 oranında vergi tarhedilir ve bu vergi, tarhiyatın yapıldığı ayı izleyen ayın sonuna kadar ödenir. Bu fıkraya ve dördüncü fıkraya göre ödenen vergi, hiçbir suretle gider yazılamaz ve başka bir vergiden mahsup edilemez.

(4) Banka ve aracı kurumlar, kendilerine bildirilen varlıklara ilişkin olarak % 2 oranında hesapladıkları vergiyi, bildirimi izleyen ayın onbeşinci günü akşamına kadar vergi sorumlusu sıfatıyla bir beyanname ile bağlı bulunduğu vergi dairesine beyan eder ve aynı sürede öderler.

(5) Birinci ve ikinci fıkralar kapsamında bildirilen veya beyan edilen varlıklar nedeniyle 1/1/2008 tarihinden önceki dönemlere ilişkin hiçbir suretle vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı yapılmaz. Ancak, diğer nedenlerle bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra başlayan 1/1/2008 tarihinden önceki dönemlere ilişkin vergi incelemeleri sonucu gelir, kurumlar ve katma değer vergisi yönünden tespit edilen matrah farkından, bu Kanun kapsamında beyan edilen tutarlar mahsup edilerek tarhiyat yapılır.

(6) Beyan edilen varlıklarla ilgili olarak 213 sayılı Kanunun amortismanlara ilişkin hükümleri uygulanmaz. Bu varlıkların elden çıkarılmasından doğan zararlar, gelir veya kurumlar vergisi uygulaması bakımından gider veya indirim olarak kabul edilmez.

(7) Birinci fıkra uyarınca bildirildiği veya beyan edildiği halde, 1/10/2008 tarihi itibariyle yurt dışında bulunduğu kanaat verici belge ile tevsik edilemeyen ve bildirim veya beyanın yapıldığı tarihten itibaren bir ay içinde Türkiye'ye getirilmeyen veya Türkiye'deki banka ya da aracı kurumlarda açılacak bir hesaba transfer edilmeyen para, döviz, altın, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları dolayısıyla veya ikinci fıkra uyarınca beyanda bulunulduğu halde bilanço esasına göre defter tutmayan mükelleflerce söz konusu varlıklara ilişkin tutarların banka ve aracı kurumlara yatırılmaması, bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerce ise süresi içinde sermaye artırımında bulunulmaması hallerinde beşinci fıkra hükmünden yararlanılamaz.

(8) İlgili kurum ve kuruluşlar, gerçek ve tüzel kişilerin bu madde uyarınca yapılacak işlemlere ilişkin taleplerini yerine getirmeye mecburdurlar.

Düzenleme yetkisi
Madde 4-
(1) Bu Kanun uyarınca verilmesi gereken beyannamelerin şekil, içerik ve ekleri ile verileceği yeri ve Kanunun uygulanmasına ilişkin diğer usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.


Gecici Madde 1-
(1) Tam mükellefiyete tabi gerçek kişiler ile kurumların;

a) Kanuni ve iş merkezi Türkiye'de bulunmayan kurumlara ilişkin iştirak hisselerinin satışından doğan kazançları,

b) Kanuni ve iş merkezi Türkiye'de bulunmayan kurumlardan elde ettikleri iştirak kazançları,

c) Yurt dışında bulunan işyeri ve daimi temsilcileri aracılığıyla elde ettikleri ticari kazançları,

30/4/2009 tarihine kadar elde edilenler de dahil olmak üzere, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 31/5/2009 tarihine kadar Türkiye'ye transfer edilmesi kaydıyla gelir veya kurumlar vergisinden müstesnadır.

(2) Tam mükellefiyete tabi gerçek kişiler ile kurumların kanuni ve iş merkezi Türkiye'de bulunmayan kurumların tasfiyesinden doğan kazançları, 31/10/2009 tarihine kadar Türkiye'ye transfer edilmiş olması kaydıyla gelir ve kurumlar vergisinden müstesnadır.


Gecici Madde 2-
(1) 5411 sayılı Bankacılık Kanununun 63 üncü maddesinin üçüncü fıkrasında sigortaya tabi olacak tasarruf mevduatının ve gerçek kişilere ait katılım fonlarının kapsamını ve tutarını belirlemeye ilişkin Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu Kuruluna verilen yetkiler, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki yıl süreyle doğrudan Bakanlar Kurulu tarafından kullanılır. Bakanlar Kurulu, bu süre içerisinde tasarruf mevduatının ve gerçek kişilere ait katılım fonunun yanı sıra, sigortaya tabi olacak diğer mevduatın ve katılım fonlarının kapsamını ve/veya tutarını ve sigorta kapsamı dışında tutulacak mevduat ve katılım fonlarının niteliğini belirlemeye de yetkilidir.

(2) Bakanlar Kurulu tarafından sigortaya tabi tutulan mevduat ve katılım fonları Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu tarafından sigorta edilir ve kredi kuruluşları, nezdlerinde bulunan bu kapsamdaki mevduat ve katılım fonlarını, sigortaya tabi kısım üzerinden sigorta ettirmek ve bunun üzerinden prim ödemek zorundadırlar. Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu Kurulu, Bakanlar Kurulu tarafından belirlenecek kapsam ve tutardaki sigortaya tabi mevduat ve katılım fonu için ödenecek sigorta priminin oranını, tarifesini, tahsil zamanını, şeklini ve diğer hususları, 5411 sayılı Kanunun 63 üncü maddesinin üçüncü fıkrasında belirlenen usul ve esaslara tabi olmaksızın Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulunun görüşünü alarak belirler. Yürürlük
Madde 5-(1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.Yürütme
Madde 6-
(1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
 
Ynt: 5811 sayılı kanun hakkında bildikleriniz, düşünceleriniz...

çok faydalı olacağını düşünmüyorum.

çünkü tebliği de okursanız, matrah farkı bulunursa incelemede 5811 den faydalanabilir, vergi farkı bulunmazsa faydalanamazsınız, sahte belge düzenleyen faydalanıyor ancak sahte belge kullanan faydalanamıyor. çünkü birinde matrah farkı tarh ediliyor birinde vergi farkı (indirimlerin reddi nedeniyle) mükellef bazında düşünerek hareket etmek gerekir. diye düşünüyorum. Birde yurt dışında parası bulunanlar için de kullanılabilir.
 
Ynt: 5811 Sayılı Kanun Hakkında Bildikleriniz, Düşünceleriniz...

2 şirkete ortak olan (veye 3) şahıs bankaya 250.000 dolar yatırmış.. para yurtdışından gelmiş ise illaki 5811 ile ilgili bişeymi yapması gerekir ? yararı nedir mesala ?
 
Ynt: 5811 Sayılı Kanun Hakkında Bildikleriniz, Düşünceleriniz...

Yurt dışından, şahış, dolar getirmiş kendi hesabına yatırmış. Yarası olan gocunur !! 5811 e göre işlem yapması uygunmu ? Syg
 
Ynt: 5811 Sayılı Kanun Hakkında Bildikleriniz, Düşünceleriniz...

Gerek yurt içinde gerekse yurtdışında kayıt dışı varlığı bulunan mükellefler için büyük fırsat.
En basitinden GMSİ mükellefi yıllardır kira gelirlerini beyan etmemiş bir inceleme sonucu tespit edilirse vergi, ceza, zam, faiz derken aldığı kiranın büyük kısmını vergi dairesine bırakması gerekir. İstisnadan da yararlanamaz.
Ancak 5811kapsamında beyanda bulunur ve %5 lik vergiyle geçmişini temizleyebiilir.
5811 sayılı kanun mükellefin eline adeta bir joker kartı veriyor.
 
Ynt: 5811 Sayılı Kanun Hakkında Bildikleriniz, Düşünceleriniz...

Sizce mantıklımı bir mükellefin bu yola başvurması ?
 
Ynt: 5811 Sayılı Kanun Hakkında Bildikleriniz, Düşünceleriniz...

1000 lira hasılatınız vardı gizlediniz, aradan üç yıl geçti tespit edildi. Vergi geldi. Cezası geldi. faiz/zam hesaplandı hasılatın en az yarısı gelir idaresi bırakılacak. Ama şimdi 5811 kapsamında 1000 TL beyan ettiniz 50 lira temize çıkıyorsunuz. Bundan daha mantıklı ne olabilir.
 
Ynt: 5811 Sayılı Kanun Hakkında Bildikleriniz, Düşünceleriniz...

Ödeme gücü olanın hiç zaman kaybetmeden faydalanması gerektiğini düşünüyorum... Ama zamanlama kötü, insanlar rutin vergilerini ödemeke güçlük çekiyorken ileride olabilmesi muhtemel ceza ve ziyanları sigortalamak için ayrıca para ödeyemeyeceklerini ifade ediyorlar. Son gün geldi, sadece bir mükellefimiz faydalanmaya yanaştı.
 
Ynt: 5811 Sayılı Kanun Hakkında Bildikleriniz, Düşünceleriniz...

tarkaniz72 ' Alıntı:
Sizce mantıklımı bir mükellefin bu yola başvurması ?

Neden başvurmak istediğini öğrenebilirsem kendi fikrimle cevap verebilirim.

Açıkçası konu şu;

Beyan edilen tutar x %5 = ?
Çıkarılacak olan matrah farkı - Beyan edilen tutar x %20 = ?

Ama öncelikle firmanın neden başvuracağı önemli.
 
Ynt: 5811 Sayılı Kanun Hakkında Bildikleriniz, Düşünceleriniz...

Matrahını kısmen veya tamamen gizlemiş, envanterini düzenli yapmamış, vergi konusunda sıkıntı çekeceğini düşünen/çekeceğini düşündüğünüz herkesin faydalandırılması gereken bir uygulama. Benzeri 2003 yılında çıkartılmıştı ve pek çok kişininde işine yaradığını hatırlıyorum.

Bir de 1. sınıf işletmelerin geriye dönük 10 yıllık vergi incelemesine tabi tutulabileceğini de unutmamak lazım. Son bir kaç yıllık hesaplar düzgün diye değerlendirmemekte gerekiyor.

Türmob 1 yıl daha uzatılmasını istiyor ama uzatılmayacağı söyleniyor.

Beyanname Düzenleme Programı içerisine 5811 sayılı kanuna ilişkin beyanname eklenmiş, bildirimin oradan yapılması gerekiyor. Sözkonusu varlık yurtdışından getirtiliyorsa banka aracılığıyla da yaptırılabilir.

Beyan edilen tutarın en geç 1 ay içerisinde bankaya yatırılması ve en geç 6 ay içerisinde sermayeye eklenmesi gerekiyor. Eğer yatırmaz ya da 6 ay içerisinde sermayeye ilave etmezseniz kanundan yararlanamıyorsunuz, bu çok önemli.
 
Ynt: 5811 Sayılı Kanun Hakkında Bildikleriniz, Düşünceleriniz...

5811 den yararlanabilmek için son gün !!!

Türkiye'deki bir para beyan edilecekse öncelikle bankaya yatırılması gerekmekte. Ancak bu paranın ne kadar süreyle bankada tutulacağına dair bir düzenleme yapılmadığından beyan edip ertesi gün çekmek mümkün.
 
Ynt: 5811 Sayılı Kanun Hakkında Bildikleriniz, Düşünceleriniz...

"Bir de 1. sınıf işletmelerin geriye dönük 10 yıllık vergi incelemesine tabi tutulabileceğini de unutmamak lazım. Son bir kaç yıllık hesaplar düzgün diye değerlendirmemekte gerekiyor"


10 Yıl nasıl oluyor?.VUK evrak saklama süresi bile 5 yıldır.
 
Ynt: 5811 Sayılı Kanun Hakkında Bildikleriniz, Düşünceleriniz...

1. sınıf işletmeler ayrıca T.T.K. ya tabi değiller miydi? Esnaf Odasına değil de, ticaret odasına bağlandıkları için. TTK ya göre defter saklama ve inceleme müddeti 10 yıl sanıyorum.
Ayrıca önceki dönemden devreden ticari mal, kdv vs. durumları olduğunda bu süre daha da uzayabiliyordu.
 
Arkadaşlar
5811 sayılı kanuna göre bankaya yatırılan paranın sermayeye eklenmesi ile ilgili elinizde bir sermaye arttırım karar örneği varmı
 
Ynt: 5811 Sayılı Kanun Hakkında Bildikleriniz, Düşünceleriniz...

KARAR TARİHİ :
KARAR SIRA NO :
KATILANLAR :

TADİL TASARISI


Şirket yönetimi kurulu üyeleri şirket merkezinde toplanarak şirket sermayesinin 100.000,00 tl?den 400.000,00 tl? ye yükseltilmesine ve ana sözleşmenin 6. maddesinin aşağıdaki şekilde tadil edilmesine oy birliği ile karar vermişlerdir.

ESKİ ŞEKLİ
Madde 6 ?

425 paya karşılık 42.500,00 TL?si .............
425 paya karşılık 42.500,00 TL?si ............
50 paya karşılık 5.000,00 TL?si ............
50 paya karşılık 5.000,00 TL?si ............
50 paya karşılık 5.000,00 TL?si ................

Madde 6-

Şirket sermayesi 100,00 tl 1000 adet hisseye ayrılmış 100.000,00 TL sermaye ortaklar tarafından muvazaa?dan ari olarak ve tamamen taahhüt edilmiştir.

Önceki sermaye?yi teşkil eden 5.000,00TL (beşbin)? tl?nin tamamı nakden ödenmiştir.


YENİ ŞEKLİ

SERMAYE
Madde 6-
Şirketin sermayesi 250,00 TL itibari değerde 1600 paya ayrılmış olup 400.000,00 TL?dir. Bunun,

680 paya karşılık 170.000,00 TL?si
680 paya karşılık 170.000,00 TL?si
80 paya karşılık 20.000,00TL?si
80 paya karşılık 20.000,00 TL?si
80 paya karşılık 20.000,00 TL?si

tarafından muvazaadan arı olarak ve tamamen taahhüt edilmiştir. Önceki sermayenin tamamı nakten ödenmiştir. Bu defa artırılan 300.000,00 tl?lik sermayenin 200.000,00 Tl?si 5811 Sayılı Kanuna istinaden sermayeye ilave edilmiş olup 26.02.2009 tarihinde tamamı ödenmiştir. 70617,51 Tl?lik kısmı ( 2004 yılı karı 6433,50, 2005 yılı karı 5622,59,
2006 yılı karı 20075,59, 2007 yılı karı 13696,05, 2008 yılı karı 24789,78 Tl?sı ) K.V.K.?nun 8. maddesinin 1. bendinde ve G.V.K. 94/ 6-b maddesine göre Bilançolarında kayıtlı ortaklara dağıtılmamış geçmiş yıl karları ile karşılanacak, 29382,49 Tl?si ortaklara borçlar cari hesabından karşılanacaktır.



Hisselerin tamamı nama yazılıdır.




YÖN.KUR.BAŞKANI YÖN.KUR.ÜYE YÖN.KUR.ÜYE
 
Ynt: 5811 Sayılı Kanun Hakkında Bildikleriniz, Düşünceleriniz...

5811 KANUN yararlanılması gerekir konu hakkında çok makaleler yazılmıştır. Ama en çok Sahte belge düzenleyen ve bunları kullananların durumu konusu önemlidir. Kanun gereği yurt içi için % 5 gayet mantıklı görünüyor.
 
Üst