Avukatlık Hizmetleri

Üyelik
1 Mar 2022
Mesajlar
35
Konum
Antalya
avukat mükellefimiz a.ş'ye avukatlık hizmeti vermekte, kestiği makbuzda stopaj ve kdv tevkifatı olmalı mıdır? aşlere özel bir durum var mıdır
 
KDV Genel Uygulama Tebliğinin “I/C-2.1.3.1/b” bölümünde sayılan belirlenmiş alıcılara yapılan bazı hizmetler ile, yine aynı Tebliğin “I/C-2.1.3.2.13” bölümünde sayılan alıcılara yapılan diğer tüm hizmetler KDV tevkifatına tabi tutulmuştur.
Anılan Tebliğin “I/C-2.1.3.4.1” bölümüne göre KDV dahil bedeli 1.000,00-TL’yi aşmayan hizmetlerde tevkifat yapılmamaktadır.
Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları da Tebliğin gerek “I/C-2.1.3.1/b” bölümünde, gerekse (01.03.2021 tarihinden itibaren) “I/C-2.1.3.2.13” bölümünde sayılan alıcılar arasındadır.
Bu itibarla; Barolarımızın dışarıdan temin ettiği ve KDV dahil 1.000,00-TL’yi aşan aşağıdaki hizmetler üzerinden belirtilen oranlarda KDV tevkifatı yapılması gerekmektedir:

CMK Gereğince Görevlendirilmeleri Sonucu
Ödenecek Avukatlık Ücretleri:


Bilindiği üzere, “Ceza Muhakemeleri Kanunu Gereğince Müdafi ve Vekillerin Görevlendirilmeleri ile Yapılacak Ödemelerin Usul ve Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümlerine göre meslektaşlarımıza bu kapsamda yapılan ödemeler Adalet Bakanlığı bütçesinden karşılanmakta ve bu ödemeye dair serbest meslek makbuzları da ilgili Başsavcılık adına düzenlenmektedir.

Yukarıda belirtildiği üzere Tebliğin “I/C-2.1.3.2.13” bölümünde sayılan alıcılara yapılan ve KDV dahil 1.000,00-TL’yi aşan diğer tüm hizmetler KDV tevkifatına tabi tutulmuş olup, Adalet Bakanlığına bağlı Cumhuriyet Başsavcılıkları da anılan kurumlar arasında yer almaktadır.

Bu durumda, meslektaşlarımızca CMK kapsamında verilen ve tutarı KDV dahil
1.000,00-TL’nin üzerindeki müdafilik hizmetleri nedeniyle Cumhuriyet Başsavcılıkları adına düzenlenen serbest meslek makbuzlarının da KDV tevkifatı yapılarak düzenlenmesi gerekmektedir.

Adli Yardım Kapsamında Görevlendirilmeleri
Sonucu Ödenecek Avukatlık Ücretleri:


Türkiye Barolar Birliği Adli Yardım Yönetmeliği hükümlerine göre, meslektaşlarımızca adli yardım kapsamında verilen hizmetler karşılığı yapılan ödemeler Barolarımız tarafından yapılmaktadır.

Yukarıda belirtildiği üzere Tebliğin “I/C-2.1.3.2.13” bölümünde sayılan alıcılara yapılan ve KDV dahil 1.000,00-TL’yi aşan diğer tüm hizmetler KDV tevkifatına tabi tutulmuş olup, 01.03.2021 tarihinden itibaren Barolarımız da anılan kurumlar arasında yer almaktadır.

Bu durumda, anılan tarihten sonra meslektaşlarımızca adli yardım kapsamında verilen ve tutarı KDV dahil 1.000,00-TL’nin üzerindeki avukatlık hizmetleri nedeniyle Barolarımıza düzenlenen serbest meslek makbuzlarının da KDV tevkifatı yapılarak düzenlenmesi, Barolarımızın da tevkif ettikleri bu KDV’yi 2 Nolu KDV beyannamesi ile beyan etmeleri gerekmektedir.

Mahkemelerce ve İcra Müdürlüklerince Hükmedilen Karşı Yan Dava ve
İcra Vekalet Ücretleri :


Bilindiği üzere KDV Genel Uygulama Tebliğinin I-B/4 bölümünde, mahkemelerce hükmolunan avukatlık ücretlerinin avukatlara intikal etmesi halinde, bu ödemeler için davayı kazanana (müvekkile) düzenlenecek serbest meslek makbuzlarında KDV gösterilmesi gerektiği belirtilmiş olup, uygulamada da karşı yan vekalet ücretleri üzerinden KDV hesaplanıp ödenmekte idi.

Öte yandan, 7194 sayılı Kanunun 16 ncı maddesi ile Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesine eklenen hükümle, karşı tarafa yükletilen vekalet ücretleri için tevkifatın müvekkil tarafından değil, ödemeyi yapan karşı yan tarafından yapılacağı öngörülmüştür.

Bu durumda, özellikle söz konusu düzenlemeden sonra karşı yan vekalet ücretlerinin “müvekkilden hizmet karşılığı tahsil edilen” bir ücret olarak nitelendirilemeyeceği ve bu nedenle KDV’ye tabi olmadığı düşünülmektedir.

Bu konuda Birliğimizce Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığından bir özelge talep edilmesi ve gelen cevabın Barolarımız ve meslektaşlarımızla paylaşılması planlanmaktadır.

Bununla birlikte, her ne kadar yeni yasal düzenleme ile uyumsuz görünse dahi KDV Genel Uygulama Tebliğindeki düzenlemede değişiklik yapılmadığından, Gelir İdaresi Başkanlığının karşı yan vekalet ücretlerinin KDV’ye tabi olduğu yönündeki uygulamasında ısrar edebileceği ihtimal dahilinde olup, bu konuda idare ile ihtilaf yaşamak istemeyen meslektaşlarımızın;

Karşı yan vekalet ücretlerini borçludan tahsil etmelerini müteakip ödemeyi yapan borçlu adına düzenlenen serbest meslek makbuzlarında KDV’yi hesaplamaları,

Ödemeyi yapan borçlunun KDV Genel Uygulama Tebliğinin “I/C-2.1.3.2.13” bölümünde sayılan kurumlardan (5018 sayılı Kanuna ekli cetveller kapsamındaki idare, kurum ve kuruluşlar, kanunla kurulan kamu kurum ve kuruluşları, döner sermayeli kuruluşlar, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, bankalar, sigorta ve reasürans şirketleri, kanunla kurulan veya tüzel kişiliği haiz emekli ve yardım sandıkları ile kalkınma ajansları) olması ve borçlu tarafından talep edilmesi halinde makbuzda KDV tevkifatını göstermeleri,
Yerinde olacaktır.
Konuyla ilgili olarak Birliğimizce talep edilen özelgenin alınmasına kadar geçecek süre için meslektaşlarımızın karşı yan vekalet ücretlerindeki KDV konusunu Vergi Yargısına taşıyabilecekleri de tabiidir.

Avukatlarin Yukarıda Sayılanlar Dışında Düzenleyecekleri Hangi
Makbuzların Tevkifata Tabi Olduğu:


KDV Uygulama Genel Tebliğinin öteden beri yürürlükte olan ve 35 Seri Nolu KDV Genel Tebliği ile eklenen hükümleri bir arada değerlendirildiğinde, meslektaşlarımızın KDV tevkifatına tabi hizmetleri ve tevkifat oranları aşağıdaki tabloda ayrıntılı olarak gösterilmiş olup, bu kurumlar dışındaki hizmet alıcılarına düzenlenen makbuzlar tevkifat kapsamında değildir:

Alıcı Grubu Hizmet Türü Tevkifat
ranı


5018 sayılı Kanuna ekli cetveller kapsamındaki idare, kurum ve kuruluşlar,

Danışmanlık hizmelerti

9/10

Diğer avukatlık ve arabuluculuk hizmetleri

5/10


Kanunla kurulan kamu kurum ve kuruluşları

Danışmanlık hizmetleri

9/10

Diğer avukatlık ve arabuluculuk hizmetleri

5/10



Döner sermayeli kuruluşlar

Danışmanlık hizmetleri

9/10

Diğer avukatlık ve arabuluculuk hizmetleri

5/10


Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları

Danışmanlık hizmetleri

9/10

Diğer avukatlık ve arabuluculuk hizmetleri

5/10



Bankalar

Danışmanlık hizmetleri

9/10

Diğer avukatlık ve arabuluculuk hizmetleri

5/10



Sigorta ve reasürans şirketleri

Danışmanlık hizmetleri

9/10

Diğer avukatlık ve arabuluculuk hizmetleri

5/10

Kanunla kurulan veya tüzel kişiliği haiz emekli ve yardım sandıkları

Danışmanlık hizmetleri

9/10

Diğer avukatlık ve arabuluculuk hizmetleri

5/10



Kalkınma ajansları

Danışmanlık hizmetleri

9/10

Diğer avukatlık ve arabuluculuk hizmetleri

5/10


İl Özel İdareleri ve bunların teşkil ettikleri birlikler

Danışmanlık hizmetleri

9/10

Diğer avukatlık ve arabuluculuk hizmetleri

---​


Belediyelerin teşkil ettikleri birlikler



Danışmanlık hizmetleri


9/10

Diğer avukatlık ve arabuluculuk hizmetleri

---​





Köylere hizmet götürme birlikleri

Danışmanlık hizmetleri

9/10

Diğer avukatlık ve arabuluculuk hizmetleri

---​


Sendikalar ve üst kuruluşları

Danışmanlık hizmetleri

9/10

Diğer avukatlık ve arabuluculuk hizmetleri

---​


Vakıf üniversiteleri

Danışmanlık hizmetleri

9/10

Diğer avukatlık ve arabuluculuk hizmetleri

---​

Mobil elektronik haberleşme işletmecileri

Danışmanlık hizmetleri

9/10

Diğer avukatlık ve arabuluculuk hizmetleri

---​

Büyükşehir belediyelerinin su ve kanalizasyon idareleri

Danışmanlık hizmetleri

9/10

Diğer avukatlık ve arabuluculuk hizmetleri

---​

Kamu iktisadi teşebbüsleri (KİK, İDT)

Danışmanlık hizmetleri

9/10

Diğer avukatlık ve arabuluculuk hizmetleri

---​

Özelleştirme kapsamındaki kuruluşlar

Danışmanlık hizmetleri

9/10

Diğer avukatlık ve arabuluculuk hizmetleri

---​

Türkiye Varlık Fonu ve alt fonlara devredilen kuruluşlar

Danışmanlık hizmetleri

9/10

Diğer avukatlık ve arabuluculuk hizmetleri

---​
Organize sanayi bölgeleri ile menkul kıymetler, vadeli işlemler borsaları dahil bütün borsalar
Danışmanlık hizmetleri

9/10

Diğer avukatlık ve arabuluculuk hizmetleri

---​
Yarıdan fazla hissesi doğrudan yukarıda sayılan idare, kurum ve kuruluşlara ait olan (tek başına ya da birlikte) kurum, kuruluş ve işletmeler


Danışmanlık hizmetleri


9/10

Diğer avukatlık ve arabuluculuk hizmetleri

---​





Payları Borsa İstanbul (BİST) A.Ş.’nde işlem gören şirketler

Danışmanlık hizmetleri

9/10

Diğer avukatlık ve arabuluculuk hizmetleri

---​


Yatırım ajansları

Danışmanlık hizmetleri

9/10

Diğer avukatlık ve arabuluculuk hizmetleri

---​


Kamuoyunda, KDV Genel Uygulama Tebliğinin “I/C-2.1.3.2.2. Etüt, Plan-Proje, Danışmanlık, Denetim ve Benzeri Hizmetler” bölümündeki “Avukatların hukuki ihtilaflarla ilgili olarak yargı mercileri nezdinde veya yargı kararlarının sonuçları ile ilgili olarak vekâlet akdi çerçevesinde (icra vb.) verdikleri hizmetler prensip olarak tevkifat kapsamına girmemektedir.” ifadesinden hareketle, danışmanlık dışındaki avukatlık ve arabuluculuk hizmetlerinin hiçbir şekilde tevkifata tabi olmayacağı yönünde değerlendirmeler yapıldığı görülmektedir. Ancak söz konusu açıklamanın (yer aldığı bölüm itibariyle) danışmanlık hizmetlerindeki 9/10 oranındaki tevkifat için yapıldığı, Tebliğin “I/C-2.1.3.13. Diğer Hizmetler” bölümündeki 5/10 oranındaki tevkifatın hizmet bakımından bir istisnası olmadığı, nitekim Gelir İdaresi Başkanlığınca verilen bir özelgede de arabuluculuk hizmetlerinin de bu kapsamda tevkifata tabi tutulacağının belirtildiği göz önüne alındığında1, Tebliğin “I/C-2.1.3.13. Diğer Hizmetler” bölümündeki alıcılara verilen her türlü avukatlık ve arabuluculuk hizmeti için 5/10 oranında tevkifat yapılmasının yaptırımla karşılaşılmasını engellemek bakımından yerinde olacağı düşünülmektedir
 
Üst