Aynı İşverene Ait Farklı İşyerlerinde Çalışan Personel

Üyelik
26 May 2009
Mesajlar
24
Konum
izmir
bağımlı çalıştığım firmanın %100 ortağının aynı zamanda kendi şahsına ait işyeri var.daha önce şirketinde çalışan personeli nakil olarak çıkışını yapıp gün kaybı olmadan şahsi işyerine girişi yapılmıştı.kıdem tazminatı vs.hakları ödenmemişti.şimdi ise ortağın şahsi işyeri kapanacak.aynı personel şirkette işe başlayacak.birkaç arkadaşa da sordum.bir çözüm bulamadım.şahsi işyerin mali müşaviri olan arkadaş bendeki(şirkette)çalıştığı süredeki kıdem tazminatını benim hesaplamam gerektiğini ona ait olan kısmını da kendisinin hesaplaması gerektiğini ve mutlaka ödenmesini söylüyor.başka bir arkadaş da kıdem tazminatı ödemenin gerekli olmadığını farklı işyeri olsada şirket ayrı bir tüzel kişilik olsa da sonuçta gün kaybı olmadan çalışmış.muhatabı aynı kişi.ileride mahkemelik bir durum olsada tüm günlerinin birleştirilip haklarının o şekilde ödeneceği yönünde.burada en önemli nokta işçinin mağdur olmaması aslında.bu konuda görüşlerinizi almak isterim.bir de bu durumu muhasebe yönünden değerlendirmek var.
 
Kendi yaptığımız uygulamayı söylemem gerekirse ; eğer çalışan aynı işverene ait (önemli olan kriter aynı işveren olması) farklı işyerleri arasında nakil oluyorsa biz bunun tazminatını ayrı ayrı hesaplayıp ödemiyoruz.İşçi işten çıkartıldığı zaman ilk işe giriş tarihini baz alıp tüm günlerini birleştiriyoruz ve o şekilde ödüyoruz.Sonuçta bu kişi aynı işveren için çalışıyor sürekli.

Zaten her iş yeri için ayrı ayrı hesaplamaya kalkarsak işçi mağduriyete uğrar.Şöyle ki eğer bu kişi bir işyerinde birkaç ay çalışıp yine diğer işyerine nakil olursa 1 yıl dolmadığı için tazminat haketmez çalıştığı işyerinde.O yüzden o işyerindeki birkaç aylık çalışması boşa gitmiş olur hiçbir ödeme alamaz.
 
evet dediğiniz gibi işçi böyle daha mağdur oluyor.şimdi işçi şirketten 2012 yılında çıkmıştı.ama benim kıdem tazminatını bugünkü brüt ücretten hesaplamam gerekiyor.biraz önce işçiyle görüştük o da benim işler iyice karışacak.ben tazminatımı alayım sıfırdan başlayayım diyor.şimdi ben bu hesaplamayı bendeki süreyi nasıl hesaplamam gerekiyor.ve giderleştirme yönünden sıkıntı olur mu?çünkü ödemeyi de bankadan yapmak istiyoruz.programdan hesaplama yapamıyorum(luca)çünkü bendeki son bordrosuna göre hesaplama yapıyor.
 
2012 yılında ayrılmış olan işçinin kıdemini 2013 yılında hesaplayıp gider yazamazsınız. En doğru olan ayrılma tarihinde kıdemin hesaplanıp ödenmesi idi. Ancak bu yapılmamış.
Bu durumlarda bir protokol yapıyoruz eski işveren (tüzel kişi olarak, yeni işveren burda şahıs ve çalışan ), kıdem ve diğer haklarının yeni işveren tarafından
ödeneceğini garanti eden biz yazılı mutabakat yapıyorlar.
Çalışan yeni işyerinden kıdem gerektirecek şekilde ayrılırsa tamamı yani eski çalışması ile birlikte yeni işveren tarafından ödenir. Ancak eski işyerine ait olan kısım fatura edilir.
 
Maalisef bu tür durumlar işcilerin iradeleriyle değil,işverenlerin isteği/talebi (dahası zorlamasıyle)olmaktadır.(piyasa tabiriyle buna işci transferi denilmektedir)
Bu olayımızda,işyeri devri,geçici iş ilişkisi bulunmayıp,"iş akdi devri"durumu sözkosudur.Bu duruma ilişkin 4857 syılı İş Kanununda düzenlenmiş açık hüküm bulunmayıp,değerlendirmeyi 4857/M.6,1475/M.14 VE BK-M.429 çerçevesinde değerlendirerek sonuca ulaşmak mümkündür.(ihtilaf halinde tabiki nihai çözüm yeri mahkemedir)
Hizmet akdi devri,üçlü hukuk bir ilişkiyi ifade eder.Böylesi durumlarda,devreden/devralan işverenler ile iş akdi devredilen(dolayısylede devrolunan)işcinin iradelerinin birleşmesi şart,yani işverenler anlaşmış olsalarda işcininde rızası alınarak,üçlü mutabakata dayandırılmalıdır.Bu olayımızda da görüldüğü gibi malisef buna gereği gibi özen gösterilmemektedir.
Olayımıza ilişkin K.Tazminatı yönünden son(devralan)işverenin sorumlu olacağı,buna görede kıdeme bağlı haklar açısından işcinin ilk işbaşı yaptığı tarihin esas alınması gerektiği,(bu noktada, düzenlenmesi gereken mutabakat metni hükümlerinin işverenler açısından bağlayıcı olacağı ama sizin olayınızda böylesi bir durum olmamış)
Bu olayda kıdem tazminatının tamamını son işveren ödeyebilirse de,tamamını gider gösterip/gösteremeyeceğini bilmiyorum,gösteremez/gösteremeyecek ise(bu olayda ihtilaf da olmayacağına göre) her bir tüzel kişiliğin kendi dönemini dikkate alarak k.tazminatını ödemesi yapması daha uygun düşebilir,zira gerek bu şekil ödeme durumunda,gerekse tamamı son işveren tarafından ödenmiş olması halinde işcinin bir kaybı da olmayacak)

Diğer tarafdan bu olayda işcinin iş ilişkisi yine sona erdirilmiyor,devamlılık sözkonusu,buna göre şu an k.tazminatı yönünden ödenmesi gereken muaccel ödeme durumu yok,(ödense sorun olur mu,hayır,bu nokta daha farklı değrlendirilebilir)buna göre noterden yapılması daha uygun olur ise de,önce ilk geçiş dönemine istinaden,sonrasında şimdiki geçişe istinaden 3 lü ve 2 ayrı mutabakat metni düzenleyerek,bu metinlerde kıdem tazminatı ödemelerinden, her bir tüzel kişiliğin kendi döneminden sorumlu olacağı/tutulacağını belirtirseniz,ileride işci k.tazminatını hak edecek şekilde ayrılması durumunda, bu metin hükümleri bağlayıcı olacağından buna göre ödeme de yapılabilir,belki durum daha hakkaniyetli olur.(bu olaya ilişkin bu ifadelerim genel olarak değerlendirildiğinde şöylede bir durum olabilir;ileride devreden/devralan işverenlerin faaliyetinin bi şekilde son bulabileceği düşüldüğünde,bu durumların hak kayıplarına sebeb olabileceği,ancak bu takdirde yinede genel hükümlere göre son işverenin sorumlu olacağı/tutulacağı açık)
 
Son düzenleme:
evet dediğiniz gibi işçi böyle daha mağdur oluyor.şimdi işçi şirketten 2012 yılında çıkmıştı.ama benim kıdem tazminatını bugünkü brüt ücretten hesaplamam gerekiyor.biraz önce işçiyle görüştük o da benim işler iyice karışacak.ben tazminatımı alayım sıfırdan başlayayım diyor.şimdi ben bu hesaplamayı bendeki süreyi nasıl hesaplamam gerekiyor.ve giderleştirme yönünden sıkıntı olur mu?çünkü ödemeyi de bankadan yapmak istiyoruz.programdan hesaplama yapamıyorum(luca)çünkü bendeki son bordrosuna göre hesaplama yapıyor.

LUCA'da tazminat hesaplama bölümünde ücret ve tarihleri istediğiniz gibi değiştirip hesap yaptırabilirsiniz.Bende LUCA kullanıyorum.
 
Ödemeyi mutlaka bankadan yapın. Lucaya hesaplatamazsanız alomaliye ana sayfada tazminat hesaplama motoru var.
 
Kendi yaptığımız uygulamayı söylemem gerekirse ; eğer çalışan aynı işverene ait (önemli olan kriter aynı işveren olması) farklı işyerleri arasında nakil oluyorsa biz bunun tazminatını ayrı ayrı hesaplayıp ödemiyoruz.İşçi işten çıkartıldığı zaman ilk işe giriş tarihini baz alıp tüm günlerini birleştiriyoruz ve o şekilde ödüyoruz.Sonuçta bu kişi aynı işveren için çalışıyor sürekli.
Dediğiniz(aynı işverene bağlı işyerleri açısından) doğrudur,ancak bu olayda, ortağı/sahibi aynı olsa da,2 ayrı işverenlik var.(bir tüzel kişilik,bir şahıs işyeri/işletmesi şeklinde)
Sanırım Nizam bey ile aramda derin görüş ayrılığı yok.
 
Üst