E-Fatura ve E-Defter Hk.

Üyelik
13 Kas 2008
Mesajlar
75
Konum
istanbul
Arkadaşlar Merhaba,
Ana faaliyet konusu Gayrimenkul Kiralanması olan bir A.Ş. için. hiç bir şekilde madeni yağ, alkollü içecek ya da gazoz vs. gibi alımlarımız yok. Olsa dahi limitlerin altında kalıyoruz.
Biz aslen A.Ş. malı olan gayrimenkulleri kiracılarımıza Ft karşılığı kiralıyoruz.
Ancak, son dönemde kiracılarımızdan E-Fatura ya geçtiklerine dair yazılar alıyoruz. Kağıt ortamında Ft. kabul etmeyeceklerini beyan ediyorlar. Biz limit ve şartları sağlamadığımz için e -faturaya geçme durumumuz yok ama bu firmalara da Fatura kesmeliyiz.
Durum hakkında yardımcı olur musunuz ? Ne yapmamız gerekiyor?
Yani bu kiracılar e -faturaya geçip kağıt ortamında ft. kabule tmiyolarsa biz mutlaka e-faturaya geçip mi onlara e-fatura kesmeliyiz ?
Saygılar.
 
4. 397 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde Yapılan Değişiklikler

4.1. 397 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin üçüncü bölümünün son paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Elektronik Fatura uygulamasına kayıtlı olan mükelleflerin birbirlerinden aldıkları mallar ve sağladıkları hizmetler için 1/9/2013 tarihinden itibaren elektronik fatura göndermeleri ve almaları zorunludur. Elektronik fatura uygulamasına kayıtlı olan mükellefler elektronik fatura uygulamasına kayıtlı olmayan mükelleflere yaptıkları mal teslimi ve hizmet ifası için genel hükümler çerçevesinde kağıt fatura düzenlemeye devam edeceklerdir."
 
Selamlar
Konuya paralel,benzer bir soruda ben sorayım izninizle..
Gemi ile yük taşımacılığı yapan bir firma, haliyle mazot alışıda yapmaktadır.Alış yapılan firma e-fatura kapsamındadır.Fakat mazot alan firma kapsam dışındadır.Mazotu (veya yağı) satan firma,alan firmayı e-faturaya geçmesi konusunda zorunlu tutabilir mi?Mazotu alan firma zorunlu olmadığından e-faturaya geçmediği için satan firma fatura kesmekte zorluk çıkarıyor.daha doğrusu zorluk değil de,bir an önce sizde e-faturaya geçin,yoksa fatura kesemeyiz şeklinde uyarılar yapıyormuş..
Bu konuda düşünceniz nedir?
 
Sayın Tahsin Kurt,

Gemi taşımacılığı yapan firmanın kuruluşu hangi tarihte. Yada firmanın adresi neresi ? Gemicilik sektörü çok karışıktır da önce bunların cevaplarını alalım.
 
Sayın Tahsin,

Firma gemiyi kiralamış mı yoksa sadece işletiyor mu ? O soruyu da görmüştüm doğrusu cevap yazmaya elim gitmedi. Yazacağım başımı da derde sokacağım diye. İlgilenicem.
 
Estağfurullah sevgili Kevork.Neden dert olsuın..Soruya boğmam sizi,içiniz rahat olsun :)
Gemiyi kiralamış ve aynı zamanda da işletiyor ve tüm masrafları da kiralayan firma üstleniyor.Sigorta poliçelerine varıncaya kadar.O derece yani....
 
Sevgili Tahsin,

Sen tabiki dert olmazsın üstelik de soruya boğulmak değil çekincem. Ben en zor en kaygan sektör tekstildir derdim. Gemiciliği tanıyınca tekstil zemzemle yıkanmış inan. Bana vereceğin cevapları ezbere biliyorum. Örneğin geminin Panama bandıralı olabileceğini firmanın Marshall Islands da kurulu olabileceğini filan.

Bu şartlarda mazot faturası da yurtdışındaki firmaya kesiliyordur. Bu yüzden de işletmeciyi ilgilendiren bir durum yok. Kısaca SGK açısından da.

e-fatura konusu ise maalesef kurumlar tarafından yeterince anlaşılamadığı için de herkes bilir bilmez ahkam kesiyor. Ancak her iki taraf da e-fatura yükümlüsü değilse kağıt fatura devam edecek. Başka sorunlar da var da neyazıkki danışma telefonlarına telefon açsan onlar da bazı keskin cevaplar hariç cevap veremiyorlar.

Öyle bir yarım yamalak uygulama olduki şimdi portaldan kurtulalım işi biraz daha erteleyelim diyenler alelacele özel entegratörlerle sözleşme imzalıyorlar, devlet de onların kucağına itiyor açıkça. filan filan.
 
Maalesef haklısınız sevgili kevork.
Yardımcı olabileceğini düşünerek bazı ayrıntılara girmek isterim.
* Geminin asıl sahibi olan şirket Ya Azerbaycan'da ya Gürcistan'da,çok net emin değilim.Gemi sadece bu şirketin aktifine kayıtlı o kadar.
* Moldovya bayraklı bir gemi.
* Gemiyi kiralayan ve işleten,taşımacılığı yapan İstanbul'da bir firma..Taşımacılıktan dolayı geliri elde eden ve faturaları düzenleyen yine bu firma..
* Gemiye alınan kumanya,mazot,ya da liman geçiş masrafları hatta sigorta poliçesi gibi masraflar hep kiralayan firma tarafından karşılanıyor ve fatura veya dekontlarda bu firma adına düzenleniyor..
* Gemi personelinin maaşları da yine kiralayan (istanbul firması) firma tarafından ödeniyor.
Yani anlıyacağın,kiralayan firma sanki gemi sahibiymiş veya kendi aktifine kayıtlıymış gibi hareket ederek gemyi kullanıyor,geliri elde ediyor,giderleri üstleniyor.Karşılığında da sadece gemi kirası ödüyor.
Fakat şöyle bir ayrıntı var.Önemli mi değilmi bilmiyorum ama ondan da bahsedeyim.
İstanbulda ki gemiyi kiralayan firmanın ortağı,aynı zamanda yurtdışındaki gemi sahibi olan şirketinde ortaklarından biri...
Yani kişilerden biri her iki şirkette de ortak..Bu ayrıntı önemli midir bilemiyorum tabiki...
Durum bu şekildedir üstadım,
saygılar..
 
Maalesef haklısınız sevgili kevork.
Yardımcı olabileceğini düşünerek bazı ayrıntılara girmek isterim.
* Geminin asıl sahibi olan şirket Ya Azerbaycan'da ya Gürcistan'da,çok net emin değilim.Gemi sadece bu şirketin aktifine kayıtlı o kadar.
* Moldovya bayraklı bir gemi.
* Gemiyi kiralayan ve işleten,taşımacılığı yapan İstanbul'da bir firma..Taşımacılıktan dolayı geliri elde eden ve faturaları düzenleyen yine bu firma..
* Gemiye alınan kumanya,mazot,ya da liman geçiş masrafları hatta sigorta poliçesi gibi masraflar hep kiralayan firma tarafından karşılanıyor ve fatura veya dekontlarda bu firma adına düzenleniyor..
* Gemi personelinin maaşları da yine kiralayan (istanbul firması) firma tarafından ödeniyor.
Yani anlıyacağın,kiralayan firma sanki gemi sahibiymiş veya kendi aktifine kayıtlıymış gibi hareket ederek gemyi kullanıyor,geliri elde ediyor,giderleri üstleniyor.Karşılığında da sadece gemi kirası ödüyor.
Fakat şöyle bir ayrıntı var.Önemli mi değilmi bilmiyorum ama ondan da bahsedeyim.
İstanbulda ki gemiyi kiralayan firmanın ortağı,aynı zamanda yurtdışındaki gemi sahibi olan şirketinde ortaklarından biri...
Yani kişilerden biri her iki şirkette de ortak..Bu ayrıntı önemli midir bilemiyorum tabiki...
Durum bu şekildedir üstadım,
saygılar..

Burada önemli olan faturanın hangi ticari unvana düzenlendiğidir konuyu neden bu kadar uzattınız anlamadım. Malı satan e-fatura düzenliyor ise malı alan ise e-fatura kapsamına girmemiş ise norma fatura düzenlemeye devam edebilir malı alan e-faturaya giriyor ise mecbur e-fatura alacaktır.

İyi Günler.
 
Maalesef haklısınız sevgili kevork.
Yardımcı olabileceğini düşünerek bazı ayrıntılara girmek isterim.
* Geminin asıl sahibi olan şirket Ya Azerbaycan'da ya Gürcistan'da,çok net emin değilim.Gemi sadece bu şirketin aktifine kayıtlı o kadar.
Önemli değil
* Moldovya bayraklı bir gemi.
Önemli değil
* Gemiyi kiralayan ve işleten,taşımacılığı yapan İstanbul'da bir firma..Taşımacılıktan dolayı geliri elde eden ve faturaları düzenleyen yine bu firma..
* Gemiye alınan kumanya,mazot,ya da liman geçiş masrafları hatta sigorta poliçesi gibi masraflar hep kiralayan firma tarafından karşılanıyor ve fatura veya dekontlarda bu firma adına düzenleniyor..
Klasik alım satım işlemi..sadece özel liman işlemleri var okadar..bunların tamamı da KDV muafiyeti içinde.
* Gemi personelinin maaşları da yine kiralayan (istanbul firması) firma tarafından ödeniyor.
Aslında kasa işlemi gerçekleştiriliyordur. Gemiyi kiraladıkları firmaya kira bedelinin bir bölümü gibi.
Yani anlıyacağın,kiralayan firma sanki gemi sahibiymiş veya kendi aktifine kayıtlıymış gibi hareket ederek gemyi kullanıyor,geliri elde ediyor,giderleri üstleniyor.Karşılığında da sadece gemi kirası ödüyor.
Fakat şöyle bir ayrıntı var.Önemli mi değilmi bilmiyorum ama ondan da bahsedeyim.
İstanbulda ki gemiyi kiralayan firmanın ortağı,aynı zamanda yurtdışındaki gemi sahibi olan şirketinde ortaklarından biri...
Yani kişilerden biri her iki şirkette de ortak..Bu ayrıntı önemli midir bilemiyorum tabiki...
Tüm gemi işletmelerinde durum bu.
Durum bu şekildedir üstadım,
saygılar..

Kısaca işletmelerin ortaklık durumu bazı zorunluluklar nedeniyle maalesef bu durumda. Sebepler kısaca, Bayrak bedellerinin yüksekliği, haberleşme maliyetlerinin yurtdışı kurallarına göre ( KDV + ÖTV ) nedeniyle katlanılamıyor seviyede olması, Vergi oranlarının yüksekliği ve sair başka olaylar. Sadece Kabotaj hakkı nedeniyle yurtiçi limanlar arasında yapılabilecek gemi taşımacılığı işlemlerinde Türk Bayraklı gemi kullanma zorunluluğu var havayollarında olduğu gibi.

Ancak fatura konusunda sizin 2011 yılı baz alındığı ve şirket 2013 de kurulduğu için e-fatura zorunluluğunuz kesinlikle yok. Karşı tarafın da sizi buna mecbur kılmaya çalışması mümkün değil, olsa olsa yeterli bilgi sahibi olmadıklarından böyle anlamış olabilirler.

Tüm cevaplar tamamdır umarım.
 
Selamlar
Konuya paralel,benzer bir soruda ben sorayım izninizle..
Gemi ile yük taşımacılığı yapan bir firma, haliyle mazot alışıda yapmaktadır.Alış yapılan firma e-fatura kapsamındadır.Fakat mazot alan firma kapsam dışındadır.Mazotu (veya yağı) satan firma,alan firmayı e-faturaya geçmesi konusunda zorunlu tutabilir mi?Mazotu alan firma zorunlu olmadığından e-faturaya geçmediği için satan firma fatura kesmekte zorluk çıkarıyor.daha doğrusu zorluk değil de,bir an önce sizde e-faturaya geçin,yoksa fatura kesemeyiz şeklinde uyarılar yapıyormuş..
Bu konuda düşünceniz nedir?

Tahsinciğim

Çorbada e-fatura konusunda bizimde tuzumuz olsun bir,iki bildiğimizi yazalım.421 sayılı tebliğde e-fatura konusu ı anlatılmış bu konudaki uygulanmanın nasıl yapılacacağı detaylı işlenmiştir.Hiç bir firma e-fatura'ya geçme konusunda diğer bir firmayı e-faturaya geçme konusunda mecbur tutamaz.Kanun hariç.Fakat uygulamanın sağlıklı olması,karışıklığın önlenmesi ve takibin kolaylaştırlması bakımından kendi isteği ile e-fatura uygulamasını seçen mükellefler yönünden idarede bu olaya olumlu bakmaktadır.Dolayısıyla firman e-faturaya geçmiyorsa,kendisininde bu limitleri aşmadığı sürece geçmek istemiyorsa karşı tarafa e-fautaraya 421 sayılı tebliği örnek göstererek geçmediğinizi onun faturalarını e-fatura olarak sizin faturanızı kağıt ortamında düzenleyeceğinizi bildirin.Ayrıca fatura düzenleme,alma,verme zorunluluğu detayına girmeden hiç bir firma e-faturaya geçmiyor diye diğer firmaya fatura düzenlememe veya fatura kesemeyiz diye bu konuda zorluk çıkarma şansına sahip değil.Derlersede buna kargalar güler.
 
Maalesef haklısınız sevgili kevork.
Yardımcı olabileceğini düşünerek bazı ayrıntılara girmek isterim.
* Geminin asıl sahibi olan şirket Ya Azerbaycan'da ya Gürcistan'da,çok net emin değilim.Gemi sadece bu şirketin aktifine kayıtlı o kadar.
* Moldovya bayraklı bir gemi.
* Gemiyi kiralayan ve işleten,taşımacılığı yapan İstanbul'da bir firma..Taşımacılıktan dolayı geliri elde eden ve faturaları düzenleyen yine bu firma..
* Gemiye alınan kumanya,mazot,ya da liman geçiş masrafları hatta sigorta poliçesi gibi masraflar hep kiralayan firma tarafından karşılanıyor ve fatura veya dekontlarda bu firma adına düzenleniyor..
* Gemi personelinin maaşları da yine kiralayan (istanbul firması) firma tarafından ödeniyor.
Yani anlıyacağın,kiralayan firma sanki gemi sahibiymiş veya kendi aktifine kayıtlıymış gibi hareket ederek gemyi kullanıyor,geliri elde ediyor,giderleri üstleniyor.Karşılığında da sadece gemi kirası ödüyor.
Fakat şöyle bir ayrıntı var.Önemli mi değilmi bilmiyorum ama ondan da bahsedeyim.
İstanbulda ki gemiyi kiralayan firmanın ortağı,aynı zamanda yurtdışındaki gemi sahibi olan şirketinde ortaklarından biri...
Yani kişilerden biri her iki şirkette de ortak..Bu ayrıntı önemli midir bilemiyorum tabiki...
Durum bu şekildedir üstadım,
saygılar..


SGK YÖNÜNDEN
Aramız da sosyal güvenlik sözleşmesi olan bir ülkeye ait gemide çalışıyorsa, geçici olarak Türkiye geldiğin de Türkiye’de sağlık yardımı alma hakkı olduğundan, genel sağlık sigortalısı olmasına gerek yok. Ancak geminin ait olduğu ülke ile aramızda sosyal güvenlik sözleşmesi yoksa, sağlık yardımı alabilmesi için genel sağlık sigortası tescilini yaptırarak gelir testine girmesi gerekiyor. Gelir testi sonucuna göre prim ödeyerek veya prim ödemeden sağlık yardımı alacak. Ayrıca daha sonradan
Sosyal güvenlik sözleşmesi akdedilmemiş ülkelerde geçen sürelerin borçlandırılabilmesi için aşağıdaki belgelerin ibraz ederek borçlanma yapabilir

Sosyal güvenlik sözleşmesi akdedilmemiş ülkelerde geçen sigortalılık veya işsizlik sürelerinin borçlanılabilmesi için;

- Bulunulan ülkelerdeki Türk konsoloslukları, çalışma ve sosyal güvenlik müşavirlikleri veya ataşelikler gibi temsilciliklerden alınacak ve yurtdışı borçlanma için kullanılacağı belirtilen hizmet belgelerinden,

- Yurtdışında çalıştıkları iş yerlerinden alacakları hizmet sürelerini gösterir bonservisleri ile birlikte pasaportlarında bulunan çalışma izinlerinin tercümelerinden,

- Gemi adamları, çalıştıkları geminin bayrağını taşıdıkları ülkelerde bulunan Türk konsoloslukları, çalışma ve sosyal güvenlik müşavirlikleri veya ataşelikler gibi temsilciliklerinden alacakları ve yurtdışı borçlanma için kullanılacağı belirtilen hizmet belgelerini veya iş yerlerinden alacakları sigortalılık sürelerini gösterir bonservisleri ile gemilerde çalıştıklarını gösterir belgelerde kayıtlı bulunan çalışma izinlerinin tercümeleri yada pasaportlarında çalışma süreleri ile örtüşen giriş-çıkış tarihlerini gösterir sayfaların örneklerinden, durumlarına uygun olan belgenin Kuruma ibraz edilmesi gerekir.

KİRA SÖZLEŞMESİ YÖNÜNDEN

Gemi ve Yatlara İlişkin Olarak Yapılan Sözleşmelerde Sağlanan Vergisel Avantajlar 4490 sayılı kanunun 12. maddesindeki gelir ve kurumlar vergisi muafiyetine ek olarak Uluslararası Gemi Siciline kaydedilen gemilere ve yatlara ilişkin alım, satım, ipotek, tescil, kredi ve navlun mukavelelerinin damga vergisine, harçlara, banka ve sigorta muameleleri vergisine ve fonlara tâbi olmadıkları belirtilmiştir.
ÜCRET YÖNÜNDEN

Gemi ve Yatlarda Çalışan Personele İlişkin Sağlanan Vergisel Avantajlar4490 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin 5 inci fıkrasında (5266 Sayılı kanunun 3. maddesi ile yapılan değişiklik) "Türk Uluslararası Gemi Sicilinde kayıtlı gemilerde ve yatlarda çalışan personele ödenen ücretler gelir vergisi ve fonlardan müstesnadır" denilmektedir.Buna göre, kaptan, makinacı, tayfa, miço vs adlar altında çalışan söz konusu personele ödenen ücretler gelir vergisine tabi bulunmamaktadır. Buna karşın 69 seri numaralı K.V.K Genel Tebliği'nde de belirtildiği üzere gemi işletmeciliği yapan firmanın gemide çalışan personeli dışındaki diğer personeline (idari personel gibi) yapılan ücret ödemeleri ise istisnaya tabi değildir.
Bu nedenle ilgili maddede sayılmayan işlemler için damga vergisi, harçlar ile banka ve sigorta muameleleri vergileri ödenecektir.
Yani Kiralama sözleşmesinin Damga Vergisi var.
 
Sevgili Tahsinciğim

Parça,parça oluyor ama kusura bakma Benimde Güçlü denizcilik diye bir firmama var.Adamlar bir gemiyle yola çıktılar küçük bir yük gemisiydi şimdi 5 tane oldu

Son yazdığın ayrıntıya gelince

Fakat şöyle bir ayrıntı var.Önemli mi değilmi bilmiyorum ama ondan da bahsedeyim.
İstanbulda ki gemiyi kiralayan firmanın ortağı,aynı zamanda yurtdışındaki gemi sahibi olan şirketinde ortaklarından biri...
Yani kişilerden biri her iki şirkette de ortak..Bu ayrıntı önemli midir bilemiyorum tabiki...
Durum bu şekildedir üstadım,

Bu ayrıntı şöyle önemli KVK 11,12,13 göre Örtülü Sermaye ve Transfer Fiyatlandırması açısından dolayısla bu ortak firma için ilişkili kişi bu konuyu ayrıca konuşalım.(Bir hatfasonu buluşalım.Formda da bir duyuru yapayım)
 
Üst