Arkadaşlar Selamlar
Bir konuda fikir ve yorumlarınızı öğrenmek istiyorum.
Aktifine kayıtlı gemi ile yurtiçi ve yurtdışı yük taşımacılığı (yolcu değil) yapan bir firma var.Bu firma çeşitli limanlarda yanaştırma,yükleme ve boşaltma vb.işlemleri için haliyle o limanın bulunduğu yerde değişik acentelerden hizmet almaktadır.
Acentelerde bu hizmetleri tamamladığında gerekli belgeleri düzenleyerek firmaya teslim etmektedir.Bu belgeler arasında liman harçları,ticaret odası harçları,çeşitli giderlere ait makbuzlar,fişler faturalar vb.ile acente tarafından düzenlenen hizmet faturası da mevcuttur.Acente,bu harcamaların çoğunu kendi adına yapmaktadır.Yani düzenlenen belgelerin çoğunda acente unvanı yazmaktadır.
Acente daha sonra düzenlediği hizmet faturasının ekine bu belgeleri de ekleyerek ve yapılan diğer tüm harcamalar içinde DEKONT düzenleyerek firmaya göndermektedir.Firmada DEKONT toplamıyla hizmet faturası karşılığı olan ödemeler toplamınıi banka yoluyla acenteye göndermektedir.
Burada tereddüt ettiğim husus şudur.
Hizmet faturası harici diğer belgeler, firma adına düzenlenmediğinden kayıtlara alınmamaktadır.Sadece acentelik hizmeti kayıtlara alınmaktadır.Hal böyle olunca bankadan gönderilen ödeme ile,fatura borcu hiçbir zaman kapanmamakta,hesap sürekli açık kalmaktadır.
Rakamsal örneklersek;
3000 lira diğer harcamalar (belgeler acente adına düzenlenmiştir)
1000 lira acentelik hizmet faturası
4000 lira toplam borç görünmekte,ve bankadan da 4000 lira gönderilmektedir.
Fakat muıhasebe kayıtlarında hizmet karşılığı sadece 1000 lira borçlanılmaktadır.
1- Acentenin üstlendiği ve yaptığı tüm harcamaları,fatura üzerinde listelemesi gerekmez mi? Altına da acentelik ücretini dahil edebilir.Veya hizmet için ayrı bir fatura düzenleyebilir.
2- Bu harcamalar içinde acente adına düzenlenen belgeleri,acente,kendi işletme gider kayıtlarına alıyor olabilir mi?veya alması gerekmez mi?
3- Acente adına olan ve yine acente kayıtlarına gider kaydedilen bu harcamaların,firmaya fatura edilmesi yani gelir kaydedilmesi sonucunda acente için gelir ve giderlerin örtüşecek olması doğru olmaz mı? (hizmet ücreti ise gelir fazlası olacağı muhakkaktır)
4- Veya yapılan tüm harcamaların (acente adına düzenlenenlerde dahil olarak) ilgili firmanın giderlerine mi kaydedilmesi daha doğrudur.Bu durumda da belgenin düzenlendiği firma ile gidere kaydeden firmanın farklı olması daha büyük sakınca doğurmaz mı? Veya belgeler acente adına olsa dahi, firma kayıtlarına mı intikal ettirilmelidir?
Bu ve benzeri liman masrafları için nasıl bir yol belirlenmelidir.Neler önerirsiniz veya (aranızda uygulayanlar varsa) sizler nasıl yapıyorsunuz?
Tşk.ederim.
Saygılar
Bir konuda fikir ve yorumlarınızı öğrenmek istiyorum.
Aktifine kayıtlı gemi ile yurtiçi ve yurtdışı yük taşımacılığı (yolcu değil) yapan bir firma var.Bu firma çeşitli limanlarda yanaştırma,yükleme ve boşaltma vb.işlemleri için haliyle o limanın bulunduğu yerde değişik acentelerden hizmet almaktadır.
Acentelerde bu hizmetleri tamamladığında gerekli belgeleri düzenleyerek firmaya teslim etmektedir.Bu belgeler arasında liman harçları,ticaret odası harçları,çeşitli giderlere ait makbuzlar,fişler faturalar vb.ile acente tarafından düzenlenen hizmet faturası da mevcuttur.Acente,bu harcamaların çoğunu kendi adına yapmaktadır.Yani düzenlenen belgelerin çoğunda acente unvanı yazmaktadır.
Acente daha sonra düzenlediği hizmet faturasının ekine bu belgeleri de ekleyerek ve yapılan diğer tüm harcamalar içinde DEKONT düzenleyerek firmaya göndermektedir.Firmada DEKONT toplamıyla hizmet faturası karşılığı olan ödemeler toplamınıi banka yoluyla acenteye göndermektedir.
Burada tereddüt ettiğim husus şudur.
Hizmet faturası harici diğer belgeler, firma adına düzenlenmediğinden kayıtlara alınmamaktadır.Sadece acentelik hizmeti kayıtlara alınmaktadır.Hal böyle olunca bankadan gönderilen ödeme ile,fatura borcu hiçbir zaman kapanmamakta,hesap sürekli açık kalmaktadır.
Rakamsal örneklersek;
3000 lira diğer harcamalar (belgeler acente adına düzenlenmiştir)
1000 lira acentelik hizmet faturası
4000 lira toplam borç görünmekte,ve bankadan da 4000 lira gönderilmektedir.
Fakat muıhasebe kayıtlarında hizmet karşılığı sadece 1000 lira borçlanılmaktadır.
1- Acentenin üstlendiği ve yaptığı tüm harcamaları,fatura üzerinde listelemesi gerekmez mi? Altına da acentelik ücretini dahil edebilir.Veya hizmet için ayrı bir fatura düzenleyebilir.
2- Bu harcamalar içinde acente adına düzenlenen belgeleri,acente,kendi işletme gider kayıtlarına alıyor olabilir mi?veya alması gerekmez mi?
3- Acente adına olan ve yine acente kayıtlarına gider kaydedilen bu harcamaların,firmaya fatura edilmesi yani gelir kaydedilmesi sonucunda acente için gelir ve giderlerin örtüşecek olması doğru olmaz mı? (hizmet ücreti ise gelir fazlası olacağı muhakkaktır)
4- Veya yapılan tüm harcamaların (acente adına düzenlenenlerde dahil olarak) ilgili firmanın giderlerine mi kaydedilmesi daha doğrudur.Bu durumda da belgenin düzenlendiği firma ile gidere kaydeden firmanın farklı olması daha büyük sakınca doğurmaz mı? Veya belgeler acente adına olsa dahi, firma kayıtlarına mı intikal ettirilmelidir?
Bu ve benzeri liman masrafları için nasıl bir yol belirlenmelidir.Neler önerirsiniz veya (aranızda uygulayanlar varsa) sizler nasıl yapıyorsunuz?
Tşk.ederim.
Saygılar