İthalatla Gönderilen Proforma Faturanın Sonradan Faturalandırılması

Üyelik
9 Eyl 2013
Mesajlar
4
Konum
istanbul
Firmamız yurtdışından yedek parça ithal etmekte. Gelen yedek parça arızalı ise bu parça geri gönderilmek suretiyle sonraki yapılan ithalat işleminde arızalı parça yerine proforma fatura ile ( yani bedelsiz olarak ) tekrar aynı parçadan gönderiliyor. Gümrük vergisinden muaf tutuluyor, yalnız kdv ödemesi gerçekleşiyor. Arızalı parça belli bir dönem içinde geri gönderilmezse bu parça için proforma fatura , faturalandırılıyor. Bu arızalı parçalar yurtdışına geri gönderilecek yalnız ne şekilde olacak henüz belirsiz. Sonradan faturalandırılan parçayı nasıl muhasebe kayıtlarına alırız?
(Önceden gelen malzeme 159 hesaptan 153 hesaba ithalat işlemi ile muhasebeleştiriyor. )
 
Selamlar
Açıkcası soruyu anlamak soruyu çözmekten daha zor. :)
Şöyle anladım ama doğru mu anladım.
Gelen arızalı parça yurtdışına proforma fatura ile geri gönderiliyor.Belli bir sürede gönderilmezse dediğinize göre anlaştığınız bir süre var..Bu süreyi geçirdiğinizde mal kabul edilmiş sayılıyor.İadesi içinde normal iade faturası uygulaması devreye giriyor.(proforma fatura,normal faturaya dönüşüyor dediğinize göre böyle anlıyorum)
Sorunuzdaki muhasebe kaydı, sizin malı iade etmeniz halinde ki kayıt mı,yoksa doğru parçanın size geri gelmesi halindeki kayıt mı,burayı tam anlayamadım.
Eğer buraya kadar anladıklarım doğruysa yorumum şöyle olabilir;
Arızalı parça süresi içinde yenilenmesi amacıyla iade edilmişse ve bunlarında ayrı bir yerde takip edilmesi amaçlanıyorsa,153 hesabından geçici olarak başka bir hesaba alınıp takibi yapılabilir.157 olabilir mesela..Parçanın yenisi geldiğinde,gümrük masrafları ile birlikte (159'un 153'e virmanlanması veya yine 157'ye virmanlanması) ve akabinde de 157'nin 153'e virmanlanması ile tekrar mal,kendi hesabına aktarılabilir) Böylelikle malın kendi alış bedelinde ( ek gümrük masrafları ile birlikte) bir artış söz konusu olacaktır.
Arızalı parça süresinden sonra iade edilirse (normal faturalandırılacak diyorsunuz) burada da alıştan iadeler söz konusu olur..Fakat burada da iadenin ne zaman yapıldığı önem taşır.Yani aynı yıl içinde mi,yıl geçtikten sonra mı? Aynı yıl içinde iade yapılırsa 153 alacağında Alıştan iadeler hesabında,yıl geçtikten sonra ise 601 satışlar hesabında göstermesi gerekecektir.

Sorunuz biraz karışık olduğundan anladığım kadarıyla ve bilgim dahilinde yorumlamaya çalıştım.
Saygılar
 
Merhabalar Kevork Simkeşyan maalesef böyle bir anlaşmamız yok.

Tahsin Bey öncelikle cevabınız için teşekkür ederim. Dediğiniz doğru biraz karışık bir süreç :) Biz İtalya'dan malzeme alıyoruz. İthalat işlemini muhasebeleştiriyorum. Sonrasında bu gelen malların içinden biri arızalı çıkıyor. İtalya'ya teknik rapor gönderiyoruz. Karşılığında arızalı tespit edilen mal yerine bize sonraki ithalat işlemimize ek olarak proforma fatura ile arızalı mal yerine aynı maldan gönderiliyor. Yalnız bizden de arızalı malı geri almak kaydıyla. Fakat biz arızalı malı belli bir süre içinde geri göndermeyince , proforma fatura da faturalandırılıyor. Bu kaydı nasıl gerçekleştiririm? Umarım bu kez daha açıklayıcı olmuştur. :)
 
Selamlar
Arızalı malın iade süreci geciktiğinde normal faturalandırılıyorsa, o zaman burada bir fatura iadesi söz konusu.Bir nevi malın yenilenmesi yapıldığından önceki alış bedelinin kayıtlardan çıkarılması gerekecektir.Bu durumda ilk faturanın iadesi yapılmalı ki aktiften düşüm yapılsın ve yeni bedelden tekrar aktife giriş olsun...Bu durumda aynı yorumumu tekrarlamam gerekecektir.Süresinden sonra gönderilen parça için iade faturası düzenlenecek,yenisi kayıt altına alınacak.
Saygılar
 
Merhabalar Kevork Simkeşyan maalesef böyle bir anlaşmamız yok.

Tahsin Bey öncelikle cevabınız için teşekkür ederim. Dediğiniz doğru biraz karışık bir süreç :) Biz İtalya'dan malzeme alıyoruz. İthalat işlemini muhasebeleştiriyorum. Sonrasında bu gelen malların içinden biri arızalı çıkıyor. İtalya'ya teknik rapor gönderiyoruz. Karşılığında arızalı tespit edilen mal yerine bize sonraki ithalat işlemimize ek olarak proforma fatura ile arızalı mal yerine aynı maldan gönderiliyor. Yalnız bizden de arızalı malı geri almak kaydıyla. Fakat biz arızalı malı belli bir süre içinde geri göndermeyince , proforma fatura da faturalandırılıyor. Bu kaydı nasıl gerçekleştiririm? Umarım bu kez daha açıklayıcı olmuştur. :)

Sayın muhasebeg,

Soru şu amaçlaydı, Parçanın tamirinin burda gerçekleştiremiyorsunuz demekki yada ülkede tamir imkanı yok. Kendilerine gönderdiğiniz rapor ile aslında Ticaret Odasına müracaat edip yurtdışına geçici olarak gönderirsiniz, beyannameniz malın geri gelişine kadar açık kalır, geri geldiğinde yine aynı beyanname ile malın girişini sağlarsınız. Bu aşamada hem gidişte hemde geri gelişte herhangi bir gümrük bedeli ödemezsiniz. Bence öncelikle bunu yapın. Bu yöntemde sadece tamir yada değişim için yurtdışına gönderilen mallar olarak 153 hesap altında bir alt hesap açarak durumu da takip edebilirsiniz.

Sizin anlattığınız işlem içinde de sanki bir eksiklik var diye düşünüyorum, proforma fatura zaten sizin işlem yapmanız için gönderilmiş bir (fiyat teklifi) ön belgedir. Yaptığınız işlemlerle de pek bir bağlantısı yok.

Siz iadeyi gerçekleştirdiğinizde aslında bir ihracat gerçekleştirmiş oluyorsunuz. İade gelirken de yeniden bir ithalat. Kanımca burada işlem hatası var. Yeniden bu yazdıklarıma göre bir gözden geçirmenizi öneririm.
 

Benzer konular

Üst