Aslına bakarsanız staja başlama ile ilgili tüm istatistiki veriler yayınlanmalıdır.
Olaya bireysel olarak bakmak yerine bütünlük içinde bakmak gerekir.
Her 10 kişiden 8 'i açıköğretim mezunuysa;
10.000 kişi sınava başvurduysa bunun 8.000 'i açıköğretim mezunu 2.000 'i örgün mezunu demektir.
yaklaşık (%10-12) başarı oranı içindeki dilimler nasıl olmaktadır?
8.000 kişide başarı oranı %3 desek 240 kişi
2000 kişi de de %40 desek 800 kişi toplamda yaklaşık 1040 kişi staja başlamayı kazandı,diyelim.
Bu oranlar böyleyse, (tahminim bu civarlarda olduğudur.)çok da söz söylemeye gerek kalmaz.
Ayrıca her 10 kişiden 2 'si örgün mezunuysa ,örgün mezunlarının bu alana ilgi duymadıkları ve MALİ MÜŞAVİRLİĞİ önemsemediklerini de söyleyebilir miyiz?
Mesleğin iler ki yıllarda gelişimini sağlacak krema kısmı bu alanı tercih etmiyorsa meslek açısından negatif bir unsur olarak düşünülebilir mi? .Mesleğe yeni bakış açısı kazandıracak potansiyelden yararlanılmıyor da,denebilir mi?.
Haksızlık ve dezevantaja gelinirse göreceli olarak büro açma aşamasında ortaya çıkabilir.
Liseden itibaren ara eleman olarak çalışan bir kişi yaklaşık 7-8 yıllık bir tecrübe sahibiyken,
lisans+yüksek lisans+yabancı dil aşamalarında sonra bu sınava girecek kişi ile arasında bir dezevantaj oluşmaktadır.
Piyasa da akademik yeterlilik ve uzmanlığa göre oluşmadığı ve de sistem ilişki üzerine kurulduğundan bu dezavantaj kolaylıkla kapatılamamaktadır.
Örgün üniversite mezunlarının dezevantajı azaltmak için Üniversitede ki yoğun ders yüküne rağmen bir işte çalışmaları gerekmektedir.
Büyük denetim şirketlerine girme konusunda ise açıköğretim mezunları büyük dezevantaj yaşamaktadır. Bu dezevantajı avantaja dönüştürme imkanları da şu an için görülmemektedir.
Piyasada şirketler de muhasebe departmanları alaylıların hakimiyetindedir.Kurumsallaşmamış birçok şirkette muhasebe müdürleri ortaokul ya da lise mezunudur.Ayrıca şirket yöneticileri muhasebe departmanın konumlandırma da en sonlara bırakmışlardır.Bu durum,muhasebe departmanının ve çalışanlarının saygınlık açısından da en sonlarda olmasına neden olmaktadır.
Mesleğin yapılış tarzı da örgün üniversite mezunları açısından mesleki tatminsizliğe ve hayal kırıklığına neden olmaktadır. Maliyenin angaryaları ve ymm 'lere verilen haklarda SMMM 'likte geri dönüşü çok zor olan yıkıntılara neden olmuştur.
Bu konularla ilgili üniversitelerde ayrıca araştırmalar yapılmalıdır. Tez çalışması yaptırılmasın da da fayda var.