Reklamasyon

  • Konbuyu başlatan Konbuyu başlatan ebruşah
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
1.3.Tazminat Ceza Niteliğindeki Reklamasyon
Tazminat-ceza niteliğindeki reklamasyon türünde söz konusu malların kullanılması aşamasında ortaya çıkan zarar ve kayıpların imalatçı firma tarafından tazmin edilmesi halinde gerçekleşmesi gündeme gelmektedir. Bu aşamada zarar gören alıcılar imalatçı firmaya tazminat ceza niteliğinde reklamasyon faturası düzenlemelidirler. Bu şekilde ortaya çıkan reklamasyon türünde maliyetlerin 689-Diğer Olağandışı Gider ve Zararlar grubunda izlenmesi önerilmektedir.
Örnek:
a) Yurt dışına tekstil ihracı yapan X firmasının imalatçı firmadan 100.000 TL maliyetli ve % 10 KDV li kumaş satın almıştır.
b) İhracatçı firmanın üretim sattığı mallarda kumaş kaynaklı 10.000 TL lik zarar ve kayıp meydana gelmiştir. Yurt dışındaki alıcı firma işçilik, genel üretim giderleri ve yurtdışındaki alıcıya teslim edemediği mal dolayısıyla imalatçıya reklamasyon faturası düzenlenmiştir

Sayın mustafa90022,

Aslında bu yazdıklarınıza bakarak çözülecek bir sorun yok demek gerekir. "Mükellefin Şahsında Hata" olmuş. " Yurt dışındaki alıcı firma......imalatçıya..." demişsiniz. Ancak sorunuza "ihracatçıya ..." olarak bakıp kısaca çözüm üretelim. ( alıcıdan ihracatçıya ve ihracatçıdan imalatçıya olarak iyi ayrı aşama söz konusu bu durumda tabi ).

Reklamasyon, ( Türkçeye son derece kötü gelmiş bir kelime öncelikle "Reclamation" hiç ifade edemiyor ) hakkında karar vermek için genel olarak sebep ve dönüş şekline bakmak gerekir. Genel olarak 3 ana başlıkta görülebilir;

• Reklamasyon bir iskontodur.
• Reklamasyon bir iadedir.
• Reklamasyon bir tazminat veya cezadır.

Düzenlenen fatura, sadece "Reklamasyon Bedeli" olarak değil gerekçesiyle yada açıklaması yazılarak düzenlenmelidir. Bu çerçevede de yukardaki şartlardan hangisine uygunsa ona uygun olan geridönüş kaydı yapılabilir. Kısaca illa şu hesaba yazacaksınız diye bir şart yada kural yok.

Umarım yeterlidir.
 
Kevork Beye katılıyorum. Özün önceliği önemli burda. Olayın özünde ne varsa ona göre muhasebe yapılır. Bu kadar büyütecek ne var ki?

reklamasyon deyimi ise İng ve Frn. Reclaim sözcüğünden gelmektedir. Yeniden talep,istek gibi . Anlamıda şu . Örneğin bir müşteri bir malı talep eder. (claim). Sonra bozukluk eksiklik vs. varsa yeniden talep eder. (reclaim)
 
açılamalar için teşekkür ederim ksikesyan. Ama her duruma göre vergi ve muhasebe kayıtları açısından farklılıklar olacaktır. iade niteliğindeki reklamasyon mal depoya girene kadar iade niteliğindeki reklamasyon faturası kesmemek gerekir. ki zaten yurt dısından mal gelemeyeceğine göre bu ihtimali geçtik. tazminat niteliğindeki reklamasyonda kav hesaplanır mı muhasebe kayıtları açısından bu yüzden mereak ettim karşılık ayrılıp ayrılmayacağ konusunda.
 
Malın değeri yüksekse yurt dışından geri gelebilir. İç pazarda satılabilme olanağı varsa geri gelir. İade mal olur. Yok eğer geri dönmeyecek ise. ticari faaliyetle ilgili tazminat olur.
Ancak bütün bunların şekil şartını yerine getirmek lazım. Tazminat olabilmesi için bir sözleşme düzenlenmeli ve koşullar açıkça yazılmalıdır.
Tazminat olursa kdv hesaplanmaz.
 
Örnek:
a) Yurt dışına tekstil ihracı yapan X firmasının imalatçı firmadan 100.000 TL maliyetli ve % 10 KDV li kumaş satın almıştır.
b) İhracatçı firmanın üretim sattığı mallarda kumaş kaynaklı 10.000 TL lik zarar ve kayıp meydana gelmiştir. Yurt dışındaki alıcı firma işçilik, genel üretim giderleri ve yurtdışındaki alıcıya teslim edemediği mal dolayısıyla imalatçıya reklamasyon faturası düzenlenmiştir.
Çözüm:
a) İmalatçıdan hammadde alımı;
/
152. Mamuller 100.000
191. İndirilecek KDV 10.000

100.KASA 110.000
/








b) İmalatçı adına yurt dışındaki alıcı tarafından fatura düzenlenmesi
/
100. Kasa 11.000

679. Diğer Olağan D. 10.000
391. Hesaplanan KDV 1.000

Musatafa bey,

a) Yurt dışına tekstil ihracı yapan X firmasının imalatçı firmadan 100.000 TL maliyetli ve % 10 KDV li kumaş satın almıştır.

Alış Kaydı

153 100.000
191 10.000
320 İmalatçı firma 110.000

olması gerekmektedir. 152 Tamamen yanlıştır.

İmalatçı adına yurtdışına sattığınız firmanın fatura düzenlemesi doğru değildir. Yurtdışı firma size düzenleyecek bunun muhasebe kaydı şu şekildedir.


----------------------
611 Satış iskontoları (Yurtdışı firması malı geri iade yapmıyor debit note düzenliyor ise kullanılacak) (B) (Fatura keser ise 610 iade)
120 Yurt dışı (A)
---------------------

Sizde imalatcıya Bütün masrafları yansıtacaksanız.

-----------------
320 İmalatçı firma (B)
679 D.Olağan gider ve karlar (A)
391 Kdv(A)
----------------
 
nguroy bey kdv hesaplanmazsa kayıtlardaki kdv yi sileceğiz mi. hem imalatcidan hammadde alımı hem aimalatçı adına fatura kesilmesinde.
 
Malın değeri yüksekse yurt dışından geri gelebilir. İç pazarda satılabilme olanağı varsa geri gelir. İade mal olur. Yok eğer geri dönmeyecek ise. ticari faaliyetle ilgili tazminat olur.
Ancak bütün bunların şekil şartını yerine getirmek lazım. Tazminat olabilmesi için bir sözleşme düzenlenmeli ve koşullar açıkça yazılmalıdır.
Tazminat olursa kdv hesaplanmaz.

Nizam bey, Kdv ile ilgili bir sıkıntı var.

Konu şu,

Hammadde İmalatçısı, İmalatçı(ihraç eden), Yurt dışı faturası

Tazminat faturasını, İmalatçı hammadde imalatçısına kesecek, Yani kdv vardır.
 
Fatura kesiliyorsa KDV vardır zaten. Sorun yok. Ben sözleşmeye dayalı veya açılan dava sonra hükmedilen işle ilgili bir tazminat olursa KDV hesaplanmaz diyorum. Bu özel olayda bence de KDV vardır.
Ancak diyelim ki malınızda oluşan bir hasar sonucu sigortadan tazminat aldınız. Bunda kdv hesaplanmaz.
 
Fatura kesiliyorsa KDV vardır zaten. Sorun yok. Ben sözleşmeye dayalı veya açılan dava sonra hükmedilen işle ilgili bir tazminat olursa KDV hesaplanmaz diyorum. Bu özel olayda bence de KDV vardır.
Ancak diyelim ki malınızda oluşan bir hasar sonucu sigortadan tazminat aldınız. Bunda kdv hesaplanmaz.

Kesinlikle hocam.
 
Üst