Taşıt Giderleri İle İlgili Soru,

aşkınbulduk

Tanınmış Üye
Üyelik
20 Ara 2008
Mesajlar
2,551
Konum
istanbul
işletme faliyeti ile ilgili olsun olmasın, ( GVK 41/8 deki taşıtlar hariç ) taşıtları işletmeye kayd ettiğimizde bunların giderlerini ve amortismanlarını gider yazıyoruz.

bu olurmu ? mesala adamın aracı var,işinde hiç kullanmıyor ama enazından, amortisman düşüyorum.bunu düşmemem gerkir..bence..

yani giderlerini ve amortismanın yazmam için sadece deftere kayıtmı gerekli ?

GVK 41/8 deki bir hüküm aranmazmı ? bence doğru olan burdaki hükümdür.Enazından işletmede kullanıması aranmazmı ?
 
Elbette işletme kullanılması gerekir ki bu husus GVK md.40/5'te açıkça belirtilmiştir.

"Kiralama yoluyla edinilen veya işletmeye dahil olan ve işte kullanılan taşıtların giderleri"
 
İşletmeye alınan ve beton sevkiyatında kullanılan kamyon için mikser alınmıştır. Mikser kamyonun üzerine monte ettiriliyor ve beton bu mikserin içinde sevk yerine kamyonla götürülüyor.Yani ikisi artık bir bütün oluşturuyor. Aldığımız mikseri taşıtlara yoksa demirbaşlara işlemeliyim
 
Son düzenleme:
İşletmeye alınan ve beton sevkiyatında kullanılan kamyon için mikser alınmıştır. Mikser kamyonun üzerine monte ettiriliyor ve beton bu mikserin içinde sevk yerine kamyonla götürülüyor.Yani ikisi artık bir bütün oluşturuyor. Aldığımız mikseri taşıtlara yoksa demirbaşlara işlemeliyim

Sayın melik,

253 hesap tesis,makine ve cihazlar hesabında takip etmeniz gerekir.

İyi Günler.
 
Sayın melik,

253 hesap tesis,makine ve cihazlar hesabında takip etmeniz gerekir.

İyi Günler.

Sayın Demiral bu konuda farklı bir bakış açısı getirmek ve tartışma perspektifimizi biraz genişletmek istiyorum.

Özellikle inşaat işlerinde kullanılan bu tip taşıtların makine ve tehçizat sayılıp sayılmayacağına ilişkin tek düzenleme 69 Nolu KDV Genel Tebliğinin 1.1.1 maddesinde yer almaktadır.

"Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğinde(3) makina ve cihazlar, üretimde kullanılan her türlü makina ve cihazlar ile bunların eklentileri ve bu amaçla kullanılan taşıma gereçleri şeklinde tanımlanmıştır.
......................................................................................................................................................................................................

Taşıt araçları da makina ve teçhizat kapsamına girmemektedir. Bu nedenle otomobil, panel, arazi taşıtı, otobüs, minibüs, kamyonet, kamyon, treyler ve çekici (Euro I ve Euro II normlarına uygun yeşil motoru haiz olanlar hariç) gibi taşıt araçları istisnadan faydalanamayacaktır.

Ancak; yüklü ağırlığı 45 tonu geçen off road truck tipi kamyonlar ile karayoluna çıkması mümkün olmayan kaya tipi damperli kamyonlar, madencilikte kullanılan damperli kamyonlar, frigorifik kamyonlar, forkliftler, iş makinaları, vinçler, tarım makinaları ve benzerlerinin teslim ve ithalinde istisna kapsamında işlem yapılacaktır."

Görüldüğü üzere kamyonlar genel kural olarak makine ve tehçizat olarak kabul edilmiyor. Ancak ikinci paragrafta bazı kamyonların makine ve tehçizat olarak kabul edilmesi gerektiği belirtilmiş. Her ne kadar beton mikserli kamyon açıkça zikredilmemiş olsa da, "ve benzerlerinin" ibaresi nedeniyle bu tip kamyonların da makine ve tehçizat olarak kabul edilmesi gerektiği kanaatindeyim.

Bununla beraber bu kamyonun üzerine mikser takıldığı anda, daha önce 254'te yer alan tutarın da mikser bedeli ile birlikte 253'e nakledilmesi gerekmektedir. Bu şu açıdan önemlidir, amortisman listesinin 6.16 maddesinde beton karıştırıcı ile mücehhez taşıtlar için amortisman oranı %14,28 olarak belirlenmiştir, kamyonlar için ise amortisman oranı listenin 6.4 maddesine göre %20'dir.

O zaman şu soru ile karşı karşıyayız amortisman oranı ne olacak? Kamyon için %20, mikser için %14,28 olarak ayrı ayrı mı amortisman ayıracağız? Yoksa her ikisini tek bir iktisadi kıymet olarak kabul edip %14,28 olarak mı amortisman ayıracağız?

VUK md.269/3'e göre taşıtlar gayrimenkul gibi değerlenir. VUK md.272'ye göre ise bir taşıtta mevcut olmayan bir tertibatın sonradan eklenmesi durumunda bunun maliyet bedeline ilave edilmesi zorunludur.

Mikser takılması kamyonun iktisadi değerini sürekli biçimde arttırdığı için bunun maliyet bedeline eklenmesi, amortisman listesinin 6.16 maddesine göre faydalı ömrünün 7 yıl olarak dikkate alınması, diğer taraftan daha önce bu kamyon için ayrılmış amortisman varsa, birikmiş amortismana isabet eden sürenin 7 yıllık faydalı ömürden mahsup edilerek amortisman oranının da buna göre yeniden belirlenmesi gerekir.

İktisadi ve teknik bütünlük kavramı ise VUK md.313'teki demirbaşların doğrudan gider yazılması ile ilgili olduğundan tartıştığımız konu ile doğrudan bir ilgisi bulunmamaktadır.

Konu aslında biraz karışık, ama elimden geldiğince toparlamaya çalıştım.

Son Söz= Vergi Hukuku söz konusu olduğunda bir beton mikseri asla sadece bir beton mikseri değildir.
 
Son düzenleme:
Sayın Arkadaşlar,

Mikser konusuna biraz bilgi. Kamyonlar genellikle çıplak alınır ve "Araç Üstü Ekipman" üreten firmalarda istenen ekipman imal ettirilerek kamyona eklenir. ( Transmixer, Damper, Vinç, Beton Pompası, İtfaiye aracı, Çöp kamyonu gibi..) Bu tür uygulamaların yapım tekniği şöyle;

1. Kamyon firmasından sadece kamyonu alır ve üst yapım şirketine bu haliyle gönderirsiniz, üst yapı eklenir ve aracın ruhsat işlemleri ve tadilleri tamamlanır ve siparişi veren firmaya bu haliyle bir bütün olarak teslim edilir.
2. Araç üstü ekipman yapan firma ile pazarlık edilip kamyon da dahil olmak üzere araç topluca alınır.

Fiilen bundan farklı olarak yapılması mümkün değil. Teknik ve donanımsal uygulama olarak da farklı bir yol izlenmesi de mümkün değil. Bu durumda üst ve kamyonu iki ayrı parça olarak da düşünmek mümkün değildir. Ayrı ayrı aldım geldim ikisini birbirine bağladım olanaksız. Kaldıki kamyon tek başına kullanılabilse bile transmixer tek başına kullanılmaz.

Demirbaş kaydının ise iki ayrı donanım olarak değil 6.4 başlığında "Ağır yük kamyonları (Yüksüz ağırlığı 6 ton ve üzeri olanlar) " bu araçları kapsarlar.

Saygılar,
Kevork
 
Kevork Bey zaten tek bir iktisadi kıymet olarak değerlendirilmesi gerektiği kesin, ancak amortisman oranı 6.4'e göre değil, 6.16'ya göre belirlenmeli.

"Özel amaçlı araçlar ve bunların üst ekipmanları (Kar kürüme araçları, karavan, vidanjör ve tamir araçları, vinçli taşıtlar, beton karıştırıcı ile mücehhez taşıtlar, yol ve çevre temizlemeye mahsus arabalar, tohum, gübre, zift, su ve benzerlerini saçan arabalar, atölye arabaları, radyoloji cihazları ile donatılmış arabalar ve bunların benzerleri)"
 
Koray Bey selamlar önce,

6.16 ya da katılıyorum, ancak benim 6.4 önerim bu araçlarda birden fazla kategori olmasından ve ağır yük kategorisine giriyor. Özellikle transmixerlerin ömrünün öngörülen 7 yıl değil bazan bir tek sefere dayalı olduğu da ayrı bir gerçek. Sadece trafiğn bir şekilde tıkanıp aracın yolda kalması yetiyor.

Saygılar,
Kevork
 
Sayın koraykarakaya ve Sayın ksimkesyan,

253 hesap tesis,makine ve cihazlar hesabında takip etmeniz gerekir.

Burada mutabıkız değil mi ?

İyi Günler.
 
Evet,

Aslında bu tür araçlar makine desen makine değil araç desen araç değil, ama 253 altında ayrı bir kırılım halinde takip edilmesi de kötü olmaz.

Saygılar,
Kevork
 
Çok Yardımcı oldunuz. Hepinize çok teşekkür ederim.

Forumda bu tür araçlarla ilgili Ötv uygulanması konusunda yazıda buldum. Bu ve benzeri işlemler taşıtların özel amaçlı motorlu taşıtlara dönüştürülmesi işlemi oluyormuş.

Kamyon+mikser = Beton Transmikser Kamyon
 
Son düzenleme:
Sayın melik,

ÖTV tarhiyatı uygulanması tamamen hatalı bir işlem olur.ÖTV tarhiyatı yasal değildir uygulanmaz.

İyi Günler.
 
Sayın melik,

ÖTV tarhiyatı uygulanması tamamen hatalı bir işlem olur.ÖTV tarhiyatı yasal değildir uygulanmaz.

İyi Günler.

Sayın Demiral neden yasal değil? Gerçi ben Sayın Melik'in tam olarak neyi kast ettiğini anlayamadım açıkçası ama, ortada ÖTV Kanunu md.11 gibi bir de gerçek var.
 
Forumda link nasıl veriliyor bilmiyorum. Yazının sonuç kısmını kopyaladım

5. Sonuç


Taşıyıcı araçların (kamyon vb.) özel amaçlı motorlu taşıtlara (beton pompası, çöp kamyonu vb.) dönüştürülmesindeki ÖTV uygulaması, dönüşüme konu aracın (çıplak şaseli kamyonun) daha önceden kayıt ve tescilinin yapılıp yapılmadığına bağlıdır.

Eğer çıplak şaseli kamyonun kayıt ve tescil işlemi yapılmış ise, kayıt ve tescilden sonra bu aracın özel amaçlı motorlu taşıta dönüştürülmesi işlemi ek ÖTV tarhiyatına sebep olmayacaktır.

Ancak çıplak şaseli kamyon ÖTV’si ödenerek satın alınıp, üstünde ilave ve tadilatlar yapılıp, özel amaçlı motorlu taşıta dönüştürüldükten sonra kayıt ve tescil yapılırsa, bu aşamada (kayıt ve tescilde) ek özel tüketim vergisi tarhiyatı yapılacaktır.
 
Sayın Demiral neden yasal değil? Gerçi ben Sayın Melik'in tam olarak neyi kast ettiğini anlayamadım açıkçası ama, ortada ÖTV Kanunu md.11 gibi bir de gerçek var.


Sayın koraykarakaya,

Benim açıklamaya çalıştığım aşağı yukarı sn melik'in alıntı yaptıya yazıya uyuyor.


Eğer çıplak şaseli kamyonun kayıt ve tescil işlemi yapılmış ise, kayıt ve tescilden sonra bu aracın özel amaçlı motorlu taşıta dönüştürülmesi işlemi ek ÖTV tarhiyatına sebep olmayacaktır.

Ancak çıplak şaseli kamyon ÖTV’si ödenerek satın alınıp, üstünde ilave ve tadilatlar yapılıp, özel amaçlı motorlu taşıta dönüştürüldükten sonra kayıt ve tescil yapılırsa, bu aşamada (kayıt ve tescilde) ek özel tüketim vergisi tarhiyatı yapılacaktır.

Saygılarımla,
 
Forumda link nasıl veriliyor bilmiyorum. Yazının sonuç kısmını kopyaladım

5. Sonuç


Taşıyıcı araçların (kamyon vb.) özel amaçlı motorlu taşıtlara (beton pompası, çöp kamyonu vb.) dönüştürülmesindeki ÖTV uygulaması, dönüşüme konu aracın (çıplak şaseli kamyonun) daha önceden kayıt ve tescilinin yapılıp yapılmadığına bağlıdır.

Eğer çıplak şaseli kamyonun kayıt ve tescil işlemi yapılmış ise, kayıt ve tescilden sonra bu aracın özel amaçlı motorlu taşıta dönüştürülmesi işlemi ek ÖTV tarhiyatına sebep olmayacaktır.

Ancak çıplak şaseli kamyon ÖTV’si ödenerek satın alınıp, üstünde ilave ve tadilatlar yapılıp, özel amaçlı motorlu taşıta dönüştürüldükten sonra kayıt ve tescil yapılırsa, bu aşamada (kayıt ve tescilde) ek özel tüketim vergisi tarhiyatı yapılacaktır.

Anladım ilk olarak bir düzeltme yapayım. Bir anda aklım Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu madde 11'e gitti, onun için sehven ÖTVK md.11 yazdım. Oysa doğrusu ÖTV Kanunu madde 15/2-b olmalıydı. Bu hatam yüzünden tüm forumdaşlardan özür diliyorum.

Konunun yasal boyutuna gelince kamyonlar II sayılı liste 87.05 pozisyonunda, ancak bu kamyonlar özel amaçlı araca dönüştürülürse II sayılı listenin 87.03 pozisyonuna geçiyorlar. Bu dönüşüm işlemi ilk iktisap tarihinden sonra 5 yıl içerisinde yapılırsa ÖTV Kanunu madde 15/2-b'ye göre ek tarhiyat yapılması gerekiyor.
 
Son düzenleme:
Sayın koraykarakaya,

Ek bilgi.
Şasi kamyon üzerine sonradan işlem yapılsa yani mikser,damper,beton makinesi gibi unusrlar eklense ve 87.05 pozisyonuna girse dahi ÖTV tarhiyatı yapılmaz.

İyi Günler.
 
Sayın Arkadaşlar,

Üst yapımı da doğrudan ÖTV konusuna giriyor. (Araç Üstüne konursa ). Önceki notumda açıkladığım hangi yöntem olursa olsun Araç + Üst toplamına uygulanması gereken ÖTV ya alınıyor yada iblağ ( farkı tahakkuk ) ediliyor.

Saygılar,
Kevork
 
Sayın Demiral, Kevork Bey haklı. Kamyon özel amaçlı araca dönüştüğünde GTİP pozisyonu değişiyor, böyle bir durumda yeni duruma göre ilk kitsap tarihinden itibaren beş yıl içinde trafik tescili de tashih edileceği için ek ÖTV tarhiyatı yapılacaktır. ÖTV Kanunu md.15/2-b;

"(II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tâbi olanların, ilk iktisap tarihinden itibaren beş yıl içinde (5281 sayılı Kanunun 37'nci maddesiyle eklenen ibare Yürürlük; 31.12.2004) 87.02 (Otobüs ve midibüs hariç), 87.03 veya 87.04 ("Diğerleri" grubu hariç) tarife pozisyonlarında yer alan mallara dönüştürülmesi halinde, daha önce ödenen vergi mahsup edilmek suretiyle bu malların ilk iktisabındaki matrah esas alınarak değişiklik uyarınca adına kayıt ve tescil işlemi yapılandan, değişikliğin kayıt ve tescili tarihinde dönüştürülen mallar için geçerli olan oran üzerinden, bu tarihte özel tüketim vergisi alınır."
 
Üst