Sayın melik,
253 hesap tesis,makine ve cihazlar hesabında takip etmeniz gerekir.
İyi Günler.
Sayın Demiral bu konuda farklı bir bakış açısı getirmek ve tartışma perspektifimizi biraz genişletmek istiyorum.
Özellikle inşaat işlerinde kullanılan bu tip taşıtların makine ve tehçizat sayılıp sayılmayacağına ilişkin tek düzenleme 69 Nolu KDV Genel Tebliğinin 1.1.1 maddesinde yer almaktadır.
"Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğinde(3) makina ve cihazlar, üretimde kullanılan her türlü makina ve cihazlar ile bunların eklentileri ve bu amaçla kullanılan taşıma gereçleri şeklinde tanımlanmıştır.
......................................................................................................................................................................................................
Taşıt araçları da makina ve teçhizat kapsamına girmemektedir. Bu nedenle otomobil, panel, arazi taşıtı, otobüs, minibüs, kamyonet, kamyon, treyler ve çekici (Euro I ve Euro II normlarına uygun yeşil motoru haiz olanlar hariç) gibi taşıt araçları istisnadan faydalanamayacaktır.
Ancak; yüklü ağırlığı 45 tonu geçen off road truck tipi kamyonlar ile karayoluna çıkması mümkün olmayan kaya tipi damperli kamyonlar, madencilikte kullanılan damperli kamyonlar, frigorifik kamyonlar, forkliftler, iş makinaları, vinçler, tarım makinaları ve benzerlerinin teslim ve ithalinde istisna kapsamında işlem yapılacaktır."
Görüldüğü üzere kamyonlar genel kural olarak makine ve tehçizat olarak kabul edilmiyor. Ancak ikinci paragrafta bazı kamyonların makine ve tehçizat olarak kabul edilmesi gerektiği belirtilmiş. Her ne kadar beton mikserli kamyon açıkça zikredilmemiş olsa da,
"ve benzerlerinin" ibaresi nedeniyle bu tip kamyonların da makine ve tehçizat olarak kabul edilmesi gerektiği kanaatindeyim.
Bununla beraber bu kamyonun üzerine mikser takıldığı anda, daha önce 254'te yer alan tutarın da mikser bedeli ile birlikte 253'e nakledilmesi gerekmektedir. Bu şu açıdan önemlidir, amortisman listesinin 6.16 maddesinde beton karıştırıcı ile mücehhez taşıtlar için amortisman oranı %14,28 olarak belirlenmiştir, kamyonlar için ise amortisman oranı listenin 6.4 maddesine göre %20'dir.
O zaman şu soru ile karşı karşıyayız amortisman oranı ne olacak? Kamyon için %20, mikser için %14,28 olarak ayrı ayrı mı amortisman ayıracağız? Yoksa her ikisini tek bir iktisadi kıymet olarak kabul edip %14,28 olarak mı amortisman ayıracağız?
VUK md.269/3'e göre taşıtlar gayrimenkul gibi değerlenir. VUK md.272'ye göre ise bir taşıtta mevcut olmayan bir tertibatın sonradan eklenmesi durumunda bunun maliyet bedeline ilave edilmesi zorunludur.
Mikser takılması kamyonun iktisadi değerini sürekli biçimde arttırdığı için bunun maliyet bedeline eklenmesi, amortisman listesinin 6.16 maddesine göre faydalı ömrünün 7 yıl olarak dikkate alınması, diğer taraftan daha önce bu kamyon için ayrılmış amortisman varsa, birikmiş amortismana isabet eden sürenin 7 yıllık faydalı ömürden mahsup edilerek amortisman oranının da buna göre yeniden belirlenmesi gerekir.
İktisadi ve teknik bütünlük kavramı ise VUK md.313'teki demirbaşların doğrudan gider yazılması ile ilgili olduğundan tartıştığımız konu ile doğrudan bir ilgisi bulunmamaktadır.
Konu aslında biraz karışık, ama elimden geldiğince toparlamaya çalıştım.
Son Söz= Vergi Hukuku söz konusu olduğunda bir beton mikseri asla sadece bir beton mikseri değildir.