Mali Danışmanlık 14880
Ankara, 25.08.2006
Özü: Tek vergi mükellefiyeti altında, farklı adreslerde farklı faaliyet konuları bulunan mükellefin defter tasdiki hk
G E N E L G E
( 52 )
........................ NOTER ODASI BAŞKANLIĞINA
........................ NOTERLİĞİNE
Bir noterliğimizden alınan yazıda, bir limited şirket tarafından şube olarak tescili bulunmayan, faaliyet konusu değişik olan, farklı adreslerde bulunan 3 işyeri için ayrı ayrı defter tasdikinin talep edildiği, tek vergi numarasında kayıtlı bulunan şirketin 3 ayrı faaliyet konusu için ayrı ayrı defter tasdikinin yapılmasının uygun olup olmadığı hususundaki bilgi istemi hakkında Maliye Bakanlığına müracaat edilmiştir.
Maliye Bakanlığına gönderilen 06.01.2006 tarih ve Mali Danışmanlık 4-106 sayılı yazımızla, ...Bilindiği üzere 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 171 ve 172 nci maddeleri uyarınca mükelleflerin faaliyetlerine ilişkin defter tutma zorunluluğu bulunmakta, aynı Kanunun 220 ve müteakip maddelerinde tutulması gereken defterlerden tasdiki zorunlu olan defterlerin tasdikine yönelik usul ve esaslar belirtilmektedir.
Tek vergi kimlik numarasında kayıtlı bulunan mükelleflerin birden fazla faaliyet yapmalarına dair engel bir hüküm bulunmamaktadır.
Yukarıda yapılan bu açıklamalardan mükelleflerin farklı adreslerde bulunan işyerleri için ayrı ayrı defter tasdik ettirme talebi mümkün bulunmaktadır. Ancak, farklı adreslerde bulunan bu işyerlerinin şube olarak tescilinin bulunmaması, faaliyet konularının farklı olması nedeniyle ayrı ayrı defter tasdikinin yapılmasında bir sakınca bulunup bulunmadığı... şeklinde görüş bildirilerek Bakanlıkları görüşünün Birliğimize bildirilmesi istenilmiştir.
Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığından alınan ve Yönetim Kurulumuzun 21 08.2006 günlü toplantısında görüşülen 21.06.2006 tarih ve 46164 sayılı cevabi yazıda;
İlgide kayıtlı yazınızın incelenmesinden, bir mükellefin farklı adreste bulunan işyerlerinin şube olarak tescilinin bulunmaması, faaliyet konularının farklı olması halinde ayrı ayrı defter tasdikinin yapılmasında sakınca olup olmadığının bildirilmesinin istenildiği anlaşılmıştır.
Bilindiği üzere, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 223 üncü maddesinde, ...Defterler, iş yerinin, iş yeri olmayanlar için ikametgahın bulunduğu yerdeki noter veya noterlik görevini ifa ile mükellef olanlar, menkul kıymet ve kambiyo borsasındaki acentalar için borsa komiserliği tarafından tasdik olunur....... hükmü bulunmaktadır.
Defterlerin, esas itibariyle mükelleflerin işyeri merkezinin veya kanuni merkezinin bulunduğu yer noterliğince veya noterlik görevini yapanlarca tasdiklerinin yapılması esastır. Ancak, şubeleri bulunan mükelleflerin şubelerinde tutmak zorunda oldukları defterlerini şube faaliyetlerini yürüttükleri noterliklerde de tasdik ettirmeleri mümkün bulunmaktadır.
Ancak, söz konusu yazınızda bir mükellefe ait farklı adreslerde bulunan iş yerlerinin faaliyet konularının da farklı olması ve şube iş yeri olarak tescilinin de yapılmadığı göz önüne alındığında her iş yeri için ayrı ayrı defter tasdik ettirilmesi mümkün bulunmamaktadır.Mükellefin, farklı adreslerde farklı faaliyet kollarının da tek bir mükellefiyetle ilgili olması nedeniyle bütün iş yerleri için tek defter tasdik ettirmesi ve her faaliyetin bu defterlerin ayrı ayrı bölünmelerinde izlenmesi gerekmektedir.... şeklinde görüş bildirilmiştir. Bu durumda, farklı adreslerde, farklı konularda faaliyette bulunan mükelleflerin, farklı faaliyet kollarının da tek bir mükellefiyetle ilgili olması nedeniyle bu iş yerlerinin her biri için ayrı ayrı defter tasdik ettirilmesinin mümkün olmadığı anlaşılmaktadır.
Bilgi edinilmesini ve gereğinin buna göre yapılmasını rica ederim.
Saygılarımla,
BAŞKAN
Hasan YENİ
(İstanbul 28.Noteri)