Yabancı Çalışan İzin Harcı Muhasebe Kaydı

Üyelik
28 May 2020
Mesajlar
27
Konum
İstanbul
Merhaba,
Yabancı çalışan için izin alınmış, bunun harç ödemesini kayıt ederken çalışan adına olduğu için kkeg yapılması mı daha uygun yoksa ücret olarak mı kabul edilmesi gerekir.Harç ödemesi yapıldığı zaman işe girişi yapılmamıştı ,bir hafta sonra girişi yapıldı ,bu sebeple KKEG yapılsa daha uygun geliyor bana ama ilerde bir sıkıntı olur mu tereddüt ettim sizler nasıl yapıyorsunuz?
 
Maliyet olarak değerlendirilmeli bana kalsa, zira o kişiyi çalışan yapmak adına yüklendiğiniz gider.Yasal mevzuatı ve düzenlenmesi bu şekilde eğer siz geciktirmiş olduğunuz bir ödeme olsa ok ama kanun eli ile prosedür gereği ödeme yapıyorsunuz ve o ödemeyi yapmadan çalışanınız olmayacak.benim yorumum bu şekilde.
 
mete54 'e aynen katılıyorum. Nasıl ki şirket kurulmadan önce yapılan masraflar kuruluş giderlerine atılıyorsa bu işlemde onun gibidir.
 
Maliyet olarak değerlendirilmeli bana kalsa, zira o kişiyi çalışan yapmak adına yüklendiğiniz gider.Yasal mevzuatı ve düzenlenmesi bu şekilde eğer siz geciktirmiş olduğunuz bir ödeme olsa ok ama kanun eli ile prosedür gereği ödeme yapıyorsunuz ve o ödemeyi yapmadan çalışanınız olmayacak.benim yorumum bu şekilde.
Bende doğrusu ilk başta bu şekilde düşündüm ama ödeme yaparken şirket adı makbuzda geçmiyor, o sebeple ilerde sıkıntı olabilir diye düşünüyorum,rakam düşük en sağlam kkeg olarak dikkate alayım ,teşekkür ederim cevabınız için ,iyi çalışmalar
 
Bende doğrusu ilk başta bu şekilde düşündüm ama ödeme yaparken şirket adı makbuzda geçmiyor, o sebeple ilerde sıkıntı olabilir diye düşünüyorum,rakam düşük en sağlam kkeg olarak dikkate alayım ,teşekkür ederim cevabınız için ,iyi çalışmalar
Yani şirket ile illiyet bağını ispatladıktan sonra bence bir sıkıntı olmaz. Ben olsam kullanırdım. :) Sonuç olarak içinizin rahat olması için KKEG de bir çözümdür.
 
Merhaba,
Yabancı çalışan için izin alınmış, bunun harç ödemesini kayıt ederken çalışan adına olduğu için kkeg yapılması mı daha uygun yoksa ücret olarak mı kabul edilmesi gerekir.Harç ödemesi yapıldığı zaman işe girişi yapılmamıştı ,bir hafta sonra girişi yapıldı ,bu sebeple KKEG yapılsa daha uygun geliyor bana ama ilerde bir sıkıntı olur mu tereddüt ettim sizler nasıl yapıyorsunuz?

Yabancı çalışanların onay aşamasından önce ödenen harçlar doğrudan izin alanın adına yatırılır ve onların mükellefiyetidir, gelen mail'i dikkatli okursanız tüm açıklamalar da Çalışanın adına ve harç belgelerine yazılması istenen bilgiler de çalışanın bilgileridir.

Bu nedenle şirket kayıtlarına alınıp KKEG kaydı düşülmesi de VUK hükümlerine aykırıdır. KKEG olabilmesi için önce şirketle ilgili bir gider olması ama, vergi matrahından düşülmesine özel bir yasa yada düzenleme ile engellenmiş olması gerekir. Bu harçalar bu nitelikleri taşımıyor, çünkü alınan harçlar aslında çoğumuzun ödediği gibi "kimlik,ehliyet,pasaport harçları" niteliğindedir ve kişiseldir.

Bu giderlerin çalışana ödenmesini düşünüyorsanız ücret bordrosuna eklemeniz ise en doğru yöntem olur.
 
Yabancı çalışanların onay aşamasından önce ödenen harçlar doğrudan izin alanın adına yatırılır ve onların mükellefiyetidir, gelen mail'i dikkatli okursanız tüm açıklamalar da Çalışanın adına ve harç belgelerine yazılması istenen bilgiler de çalışanın bilgileridir.

Bu nedenle şirket kayıtlarına alınıp KKEG kaydı düşülmesi de VUK hükümlerine aykırıdır. KKEG olabilmesi için önce şirketle ilgili bir gider olması ama, vergi matrahından düşülmesine özel bir yasa yada düzenleme ile engellenmiş olması gerekir. Bu harçalar bu nitelikleri taşımıyor, çünkü alınan harçlar aslında çoğumuzun ödediği gibi "kimlik,ehliyet,pasaport harçları" niteliğindedir ve kişiseldir.

Bu giderlerin çalışana ödenmesini düşünüyorsanız ücret bordrosuna eklemeniz ise en doğru yöntem olur.
Teşekkürler cevabınız için , kişisel demişsiniz ama yine de öğrenmek amacı ile soruyorum bu gibi harç ödemelerini yabancı işçiden istenebilir mi yoksa işverenin ödemesi zorunlu mudur?
 
Teşekkürler cevabınız için , kişisel demişsiniz ama yine de öğrenmek amacı ile soruyorum bu gibi harç ödemelerini yabancı işçiden istenebilir mi yoksa işverenin ödemesi zorunlu mudur?

Kendinize ait, TC Kimlik, Ehliyet veya pasaport harçlarınızı kim ödüyor ? Sorunuzun cevabını açık verdiğimi sanıyorum.
 
Merhaba,
Bu harçların Bordroya yansıtılması ile ilgili bir özelge okudum. Gelir Vergisi Kanunu yönünden bordroya yansıtılıp vergiye tabi tutulması gerekir diye yazıyor. Acaba bordroya yansıtan var mı? Bordroda nasıl gösterdiniz?
Sgk prime de dahil olacak mı? Prime dahil edecek miyiz, sadece vergisini mi ödeyeceğiz? Bence sgk prime dahil olmayan bir ödeme ve sadece vergiye tabi tutulmalı ama emin olamadım.

Yapan veya bilen varsa yardımcı olabilir mi?

Saygılar, iyi çalışmalar herkese

Özelge Şöyle:
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Gelir Kanunları Usul Grup Müdürlüğü)
TARİH:04.11.2020
SAYI:11395140-105[VUK-1-22089]-812164
KONU:İşci adına ödenen çalışma izin harçlarının gider
yazılıp yazılamayacağı ile ücret bordrosuna dahil
edilip edilemeyeceği hk.
…………………….
İlgide kayıtlı özelge talep formunuzun incelenmesinden; şirketinizin özel eğitim kurumu olduğu, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığından çalışma izni alarak işçi çalıştırdığınız, çalışma izin harçlarının şirketiniz tarafından karşılandığı ve harç dekontlarında çalışma izni alınan işçilerin isimlerinin yazıldığı belirtilerek, harç masraflarını şirket giderlerinde kullanıp kullanmayacağınız hususunda Başkanlığımız görüşünü talep ettiğiniz anlaşılmıştır.

I- GELİR VE KURUMLAR VERGİSİ KANUNU YÖNÜNDEN:

5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 6 ncı maddesinde; kurumlar vergisinin, mükelleflerin bir hesap dönemi içinde elde ettikleri safi kurum kazancı üzerinden hesaplanacağı, safî kurum kazancının tespitinde Gelir Vergisi Kanununun ticari kazanç hakkındaki hükümlerinin uygulanacağı hüküm altına alınmış olup, Gelir Vergisi Kanununun 40 ıncı maddesi ile Kurumlar Vergisi Kanununun 8 inci maddesinde ise safî kazancın tespit edilmesinde indirilecek giderler sayılmıştır.

Bu kapsamda, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun “İndirilecek Giderler” başlıklı 40 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendinde, ticari kazancın elde edilmesi ve idame ettirilmesi için yapılan genel giderlerin safi kazancın tespitinde gider olarak indirilebileceği hükme bağlanmıştır.

Ayrıca, aynı Kanunun;

– 61 inci maddesinde, “Ücret, işverene tabi ve belirli bir işyerine bağlı olarak çalışanlara hizmet karşılığı verilen para ve ayınlar ile sağlanan ve para ile temsil edilebilen menfaatlerdir. Ücretin ödenek, tazminat, kasa tazminatı (Mali sorumluluk tazminatı), tahsisat, zam, avans, aidat, huzur hakkı, prim, ikramiye, gider karşılığı veya başka adlar altında ödenmiş olması veya bir ortaklık münasebeti niteliğinde olmamak şartı ile kazancın belli bir yüzdesi şeklinde tayin edilmiş bulunması onun mahiyetini değiştirmez…”,

– 62 nci maddesinde, “İş verenler, hizmet erbabını işe alan, emir ve talimatları dahilinde çalıştıran gerçek ve tüzel kişilerdir…”

hükümleri yer almaktadır.

Bunun yanı sıra, aynı Kanunun 94 üncü maddesinde tevkifat yapmak zorunda olan mükellefler sayılmış, bu maddenin birinci fıkrasının (1) numaralı bendinde de hizmet erbabına ödenen ücretler ile 61 inci maddede yazılı olup ücret sayılan ödemelerden (istisnadan faydalananlar hariç), 103 ve 104 üncü maddelere göre vergi tevkifatı yapılacağı belirtilmiştir.

Bu hükümlere göre, şirketinizde çalışacak yabancı uyruklu kişilerin çalışma izni belgesi için ödemeleri gereken izin harcının şirketiniz tarafından karşılanması nedeniyle, çalışanlarınız adına ödenen harç tutarlarının; çalışanlarınıza sağlanan net menfaat (ücret) olarak değerlendirilmesi ve brütleştirilerek aylık ücret bordrolarına dahil edilmek suretiyle Gelir Vergisi Kanununun 61, 94, 103 ve 104 üncü maddeleri çerçevesinde gelir vergisine tabi tutulması gerekmektedir.

II- VERGİ USUL KANUNU YÖNÜNDEN:

213 sayılı Vergi Usul Kanununun 227 nci maddesinin birinci fıkrasında, “Bu Kanunda aksine hüküm olmadıkça bu Kanuna göre tutulan ve üçüncü şahıslarla olan münasebet ve muamelelere ait olan kayıtların tevsiki mecburidir.” hükmü yer almakta olup, söz konusu kayıtların, esas itibariyle, mezkûr Kanunun 229 ve müteakip maddelerinde yer alan belgelerden herhangi birisi ile tevsik edilmesi gerekmektedir.

Bu kapsamda aynı Kanunun 238 inci maddesinde, “İşverenler her ay ödedikleri ücretler için (Ücret bordrosu) tutmaya mecburdurlar. Gelir Vergisi Kanununa göre vergiden muaf olan ücretlerle diğer ücret üzerinden vergiye tabi hizmet erbabına yapılan ücret ödemeleri için bordro tutulmaz.

…” hükümleri yer almaktadır.

Buna göre, şirketinizde çalışacak yabancı uyruklu kişilerin çalışma izni belgesi için ödemeleri gereken izin harcının şirketiniz tarafından karşılanması nedeniyle, çalışanlarınız adına ödenen harç tutarları, Gelir Vergisi Kanunu uygulamasında ücret kapsamında değerlendirildiğinden, bu ödemelerin Vergi Usul Kanununun 238 inci maddesi gereğince ücret bordrosu ile tevsik edilmesi icap etmektedir.

Bilgi edinilmesini rica ederim.
 
Üst