Yatırımın indiriminin yeni yüzü hakkında neler düşünüyorsunu

Üyelik
1 Mar 2006
Mesajlar
96
Yatırım indirimi istisnası uygulamasının kaldırılması için süreç hızla işliyor.
Öngörülen üç yıllık geçiş döneminden sonra yatırım indirimi istisnası diye bir müessesse kalmayacak.
Şu günlerde meclisten geçmesi beklenen kanun teklifi ile ilgili fikirleriniz nelerdir?
Uygulamada ne gibi sorunlarla karşılaşacağınız düşünüyorsunuz, tereddüt ettiğiniz noktalar var mı?
 
2006, 2007 ve 2008 YILLARINDA YATIRIM İNDİRİMİNDEN HERKES ADİL BİR ŞEKİLDE YARARLANACAK MI?

Öncelikle, yatırım indirimi müessesesinin kalkması sanayi işletmelerini olumsuz etkileyecektir. Her ne kadar kurumlar vergisi oranı %20' ye düşürülmüş olsa bile, yatırım indiriminin kaldırılması sanayi işletmeleri için bir dez avantajdır.

Yatırım indirimi müessesinde 24.04.2003 tarihi dönüm noktası sayılabilir.

24.04.2003 tarihinden önce yatırım teşvik belgesi için müracaat edenlerin almış oldukları yatırım teşvik belgelerine binaen yaptıkları yatırım harcamalarının tamamından yani %100' ünden yararlanırlar ve yararlandıkları tutarın %19,8 oranında stopaj öderler. Ayrıca kazanç yetersizliği nedeniyle yararlanılamayan devreden yatırım indirimi yıllar itibariyle yeniden değerleme oranında arttırılır.


24.04.2003 tarihinde Gelir Vergisi Kanunu' nun 19. maddesi yürürlüğe girmiş, gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri yatırım maliyetlerinin (yatırım indirimi koşullarına sahip olması şartıyla) %40' ını kazançlarından indirebilmişlerdir. Bu sistemde kazanç yetersizliği nedeniyle yararlanılamayarak devreden yatırım indirimi yıllar itibariyle TEFE artış oranına göre endekslenir.

Maliye Bakanlığı, 24.04.2003 tarihinden önceki müracatlarına binaen yatırım teşvik belgesi alan gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerine bir şans tanımış, bu teşvik belgelerine binaen 24.04.2003 tarihinden sonra yapacakları yatırımlar için Gelir Vergisi Kanunu' nun 19. maddesi hükümlerine göre (yani yeni yatırım indirimi rejimi) yararlanabileceklerini duyurmuştur. Buna binaen mükelleflerden bazıları dilekçeyle başvurmuş, eski teşvik belgelerine binaen 24.04.2003 tarihinden sonra yapacakları yatırımlar için yeni rejimi tercih etmiş, bazı mükellefler ise başvuru yapmayarak eski rejimde kalmayı yeğlemiştir.

Yeni Kanun tasarısıyla ;

1. 31.12.2005 tarihine kadar yapılmış yatırımların kazanç yetersizliğiyle indirilememiş ve böylece gelecek yıla devretmiş olması halinde bu yatırım indirimlerinden sadece 2006,2007,2008 yıllarında yararlanılabilecektir.


2. 01.01.2006 tarinden sonra yeni rejim kapsamında (GVK Md.19) yeni bir yatırım yapılıyorsa yatırım indiriminden yararlanılamayacaktır.

2. Yeni rejim kapsamında (GVK Md.19) bir yatırıma 01.01.2006 tarihinden önce başlanılmışsa ve bu yatırımda iktisadi ve teknik bir bütünlük varsa yatırım devam edip tamamlanabilecek ve bu yatırım harcamasının yatırım indiriminden 2006, 2007 ve 2008 kazançlarından yararlanılabilecektir.

3. 24.04.2003 tarihinden önce yapılan müracaatlara istinaden düzenlenen teşvik belgeleri kapsamında başlanmış ve 01.01.2006 tarihinden sonra yapılacak yatırımların yatırım indiriminden 2006,2007 ve 2008 kazançlarından yararlanılabilecektir.


Yatırım indirimlerinden 2006,2007 ve 2008 yıllarında tüm mükellefler adil bir şekilde mi yararlanacak?

Bu sorunun cevabına hayır diyebiliriz. Çünkü mükellefin yatırım indirimi eski rejim hükümlerine tabi ise yararlandığı yatırım indirimi üzerinden %19,8 stopaj ödeyecek, kurumlar vergisi oranının da %20 olduğu düşünülürse mükellefin lehine bir sonuç çıkmamaktadır. Yani, mükellefin eski rejime göre yararlanabileceği yatırım indirimi varsa, bu mükellef için bugün itibariyle yatırım indirimi müessesesinin hiçbir anlamı kalmadığını söyleyebiliriz. Gelir Vergisi Kanunu 19. madde yani yeni rejim kapsamında yatırım indirimi mevcutsa bunlar için stopaj olmayacağından vergisel olarak avantajlı konumda olduklarını söyleyebiliriz.
 
Üst