E-defter Kayıtlarında Yer Alması Gerekli Zorunlu Ve Temel Alanlar

tktvlkn

Katkı Sunan Üye
Üyelik
7 Ara 2012
Mesajlar
408
Konum
İZMİR
Tüm forumdaşlara selamlar,

Konu açmayalı uzun zaman olmuş :)

E-defteri biz firma olarak 2014 başından bu yana yüklüyoruz GIB'e. Ancak 1 gün arayla iki arkadaşımızdan benzer soru gelince bende tereddüde düştüm konuyla ilgili.

Başlıkta da yer aldığı üzere sorum "E-defter Kayıtlarında Yer Alması Gerekli Zorunlu Ve Temel Alanlar" nelerdir?

Biz örneğin Netsis kullanıyoruz ve paket program standart olduğundan GIB'e ne gönderirse o bizim defterimiz, kağıt ortamında bastırılandan da bir farkı yok aslında. İlgili alanlar:

Yevmiye İçin:
Yevmiye Madde No, Yevmiye Tarihi, Hesap Kodu, Hesap Adı, Açıklama, Borç, Alacak

Kebir için:
Yev. Tarih, Yev. No, Hesap Kodu, Hesap Adı, M. Fiş No, Açıklama, Borç, Alacak, Borç Bakiye, Alacak Bakiye

Bu alanlar harici zorunlu yer alması gereken ve tebliğlerde direkt belirtilen başka bilgiler göremedim.

Velevki şöyle bir husus daha var, olur ya incelemeye girse bir firma örneğin, denetmenler sizden verileri mutlaka çok çeşitli ve detaylı bazlarda excel ortamında vs talep ediyorlar, yani oturup defteri tek tek bakmıyorlar biliyorsunuz. E şimdi yine benzer bir durumda elektronik defterle uyumlu yan çalışmalar talep edecekler bir sürü. Bu nedenle yukarıda bahsettiğim alanların sanki yeterli olduğunu düşünüyorum ancak gayet tabi mevzuat ne diyorsa odur.

Sonuç olarak konuyla ilgili mevzuatta benim atladığım, göremediğim ve sizin bildiğiniz görüş, fikir ve bilgi paylaşımlarınız için şimdiden teşekkür ederim.
 
[h=1]431 SIRA NO'LU VERGİ USUL KANUNU GENEL TEBLİĞİ 'ni tamamlayıcı incelemekte fayda var.Bu tebliğden istenilen bilgiler verildiğinde e-defteri tamamlıyor. Denetmenin işi çok kolaylaşıyor.[/h]
 
Zorunluluktan 2014/aralık ayı içinde başvuru ve 2015 yılında edefter uygulamam var paralelinde 431 no.lu VUK da belirtilen excel formatında defter bilgileri aynı pararlelde aylık bazda saklayacağım. (eskiden denetmenlerin rica ederek istediği) miktar dengelerinin kurulmasında olmazsa olmaz bu bilgiler tebliğ ile zorunluluk haline gelmiş bulunuyor.

(Kapsam dahilinde olan yevmiye ve kebir defterini onay almış olan muhasebe proğramlarıyla yazıyoruz.)

e-defter tebliği değişkliği ile iki rahatlama getirildi ;

a) edefter aylık olarak ve ilgili ayı takibeden 3. ay sonuna kadar (1 no.lu edefter tebliği değişikliği ile uzatıldı) mali mühür ile onaylanarak berat dosyası alınacak ve elektronik ortamda, (defter + berat +vuk 431 tabloları) muhteşem üçlüsü ile beraber istenildiğinde ibraz edilmek için saklanacak (VUK 5 yıl ve TTK 10 yıl)

b) yılın son ayına ait defterin beratı ise kurumlar vergisi beyannamesi son gününe kadar mali mühür ile onaylanıp alınabilecek (tebliğ değişikliğinde mevcut)

Hal böyleyken ;

Onaylanmış ve beratı alınan ilgili ayın edefterinde sonradan düzeltme ve silme yapılırsa onay ve berat aşamasında oluşturulan kontrol algoritması bozulacağından berat dosyasındaki sonuç ile uyuşmayacağından e-defter geçersiz duruma düşecektir.

Burada esas mesele bu arşivin nerede saklanacağı hususudur.Özellikle excel dosyalarının uzun sonrasında bozulma olasılığı yüksek oluyor.Bir harddisk değil birkaç ayrı sistemde saklamakta fayda olduğunu düşünüyorum.Hatta bulut depolama sistemleri bile kullanılabilir.(Gmail ve hotmail vb.) istendiğinde denetim elemanının bilgisayarına doğrudan indirilebilir.

Uygulamayı takip eden arkadaşlar pratiklerini paylaşırlarsa çok iyi olacak.
 
Son düzenleme:
[h=1]431 SIRA NO'LU VERGİ USUL KANUNU GENEL TEBLİĞİ 'ni tamamlayıcı incelemekte fayda var.Bu tebliğden istenilen bilgiler verildiğinde e-defteri tamamlıyor. Denetmenin işi çok kolaylaşıyor.[/h]

Sayın Değirmenci,

431 sayılı tebliğ kapsam itibariyle (bknz. madde 3) ÖTV mükelleflerini kapsıyor gördüğüm kadarıyla. Özellikle akaryakıtta vergi kaçakçılığı çok olduğu için diyelim.

O nedenle E-faturaya geçip bu zorunluluk nedeniyle E-deftere geçen bizim gibi ÖTV mükellefiyeti olmayan yani 431 kapsamına girmeyen mükellefler için durum nedir, bu konuda yorumunuz nedir?

Saygılarımla,
 
İlaveten biz bulut olarak eFinans ile anlaşma yaptık hem e-fatura hem e-defter saklama için.

Yukardaki sorduğum husus haricinde sorularınız olursa cevaplamaya çalışırım.
 
İlgili tebliğde istenen tabloların edefter mükelleflerinin tamamının kullanması inceleme de bütünlük sağlar.Zaten güncel olarak denetime istenen tüm defterler için alış-satış-d.b ve d.s. Stoklara ait muavinleri miktarlı olarak veriyorum hatta miktar dengesini oluşturarak veriyorum zira faturalardan hareketle denetmenin çıkarttığı tablolarda büyük yanlışlıklar olabiliyor.(Örneğin aynı isimde hem ticari hem imalata ait ürünleriniz varsa) O sebepten tamamlayıcı olarak verilmesi iki tarafında işine gelir , değilse edefter de klasik yevmiye ve kebir kalemleri mevcut olduğundan denetimde yetersiz kalacaktır diye düşünüyorum.

Teşekkürler
 
Şimdi vergi de kıyas yok sizde biliyorsunuz. O nedenle diğer mükelleflere bir zorunluluk bildirilmediğinden sanırım normal kağıt ortamındaki standartlar da hala geçerli. Bunun için de bir düzenleme yapsalar iyi olacak sanırım.
 
arkadaşlar bizde 01.01.15 de e-deftere geçiş yapacağız şirketimiz için aynı zamanda normal defterde onaylatmak gerekiyor mu yada sadece envanter damga vergisi gibi defterleri mi onaylatmamız gerek?
 
arkadaşlar bizde 01.01.15 de e-deftere geçiş yapacağız şirketimiz için aynı zamanda normal defterde onaylatmak gerekiyor mu yada sadece envanter damga vergisi gibi defterleri mi onaylatmamız gerek?
Şu anda e defter kapsamında sadece yevmiye ve büyük defter var. Bunun dışındaki defterler noter onaylı olacak.
Şu an için Yevmiye ve büyük defteri kesinlikle notere onaylatmayınız. Not: Ben e defter uygulaması ertelenir diye notere onaylatacakmış gibi yevmiye ve büyük defteri hazır bekletiyorum, son dakika golü yemeyelim...
 
Eğer kayıtlarınızda vs herhangi bir tereddüdünüz yoksa, mutlaka ertelense bile e-deftere geçmenizi siddetle tavsiye ederim.
Yok onay, yok defter çek sakla filan, hiç yükünüz olmuyor.
Tabi işin birde maliyet kısmı var o ayrı. O konuda takdir işveren ve mükelleflerindir.
 
Selamlar. Biz de 01.01.2015 itibariyle e-deftere geçiyoruz. Netsis kullanıyoruz. Çözüm ortağı olan firmadan görüştüğümüz yetkili, her evrak için bir yevmiye fişi olması gerektiğini, günlük faturaların tek fiş olarak kayıt yapılamayacağını söylüyor. Bu ise hem kağıt ve toner hem de zaman israfı olacak. Tüketimimiz belki 5-6 ya katlayacak. Ayrıca bu evrakları yerleştir, kontrol et. Çok büyük vakit kaybı. Bana pek mantıklı gelmedi. Ayrıca başka bir şirketten arkadaşlarla görüştüm. Onlarda hem bilgiişlem danışmanları hem de YMM leri olarak bizimle hemfikirler. Bu konuyla ilgili bir tebliğ de mevcut değil. Şu anda halihazırda uygulayanlar veya 2 gün sonra geçecek olanların bu konudaki düşüncelerini öğrenmek istiyorum. Yardımlarınız için şimdiden teşekkürler.
 
Selamlar. Biz de 01.01.2015 itibariyle e-deftere geçiyoruz. Netsis kullanıyoruz. Çözüm ortağı olan firmadan görüştüğümüz yetkili, her evrak için bir yevmiye fişi olması gerektiğini, günlük faturaların tek fiş olarak kayıt yapılamayacağını söylüyor. Bu ise hem kağıt ve toner hem de zaman israfı olacak. Tüketimimiz belki 5-6 ya katlayacak. Ayrıca bu evrakları yerleştir, kontrol et. Çok büyük vakit kaybı. Bana pek mantıklı gelmedi. Ayrıca başka bir şirketten arkadaşlarla görüştüm. Onlarda hem bilgiişlem danışmanları hem de YMM leri olarak bizimle hemfikirler. Bu konuyla ilgili bir tebliğ de mevcut değil. Şu anda halihazırda uygulayanlar veya 2 gün sonra geçecek olanların bu konudaki düşüncelerini öğrenmek istiyorum. Yardımlarınız için şimdiden teşekkürler.


Evet her evrak için bir yevmiye fişi olması zorunlu malesef. Bence de çok saçma birşey. Ancak bileşik madde yapabiliyorsunuz.
 
Örneğin bordro tahakkuk fişi, ya hut mal alışında çekle ve nakten ödeme birlikte yapılırsa vb.
 
Personel bordrolarında durum nedir her bir personel için ayrı tahakkuk ve ödeme yevmiyesi mi keseceğiz

hayır bordroyu tahakkuk ettireceksiniz bir yevmiye maddesi olarak, bankadan ödemeyi de ayrı madde yapacaksınız. tek tek personel olarak değil. Tahakkuk ve ödeme topluca.
 
her evrak için bir yevmiye kaydı , yevmiye fişi işlemi bir birine karıştırılıyor bence. Bir muhasebe fişi içinde her evrağın tek bir kayıt olarak işlenmesi gerekiyor. aksi halde muhasebe fişi kavramı ortadan kalkıyor.
bu genelde her evrağa bir muhasebe fişi ve dolayısıyla tek yevmiye kaydı olarak algılanıyor ki bu çok anlamsız ve hiç bir yerde tanımlı değil. Özünde Yevmiye kayıtlarının belgelere dayanılarak yapılması istenilmekte, muhasebe fişi içinde her belgeyi, belge türü ve nosu ile tek kayıt olarak atarsanız istenen şeyi yapmış olursunuz. Yoksa her belge bir fiş gibi bir şey yok. örneğin bir günde 50 firmaya satış yaptınız, bu kaydı bir muhasebe fişi içinde 50 kayıt olarak tek yevmiye fiş nosuyla atabilirsiniz. Böylece her belge tek yevmiye kaydı olmuş olur.​
 
Son düzenleme:
Üst